آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش ارده (ارده پلو) دزفولی؛ دلچسب و مقوی مناسب زمستان

قطعا تصور شما از ظاهر این غذا آشی به رنگ ارده است! جالب است بدانید که این غذا در دسته‌ی پلوهای قاطی جای دارد و علیرغم نامش که آش‌ ارده یا آش ماش است، آش نیست. به این غذا پلو دزفولی نیز گفته می‌شود. این غذای جنوبی یکی از غذاهای معروف و پرطرفدار دزفولی است که معمولا در فصول سرما و زمستان مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرد. طبع این غذا گرم است و انرژی زیادی به شما می‌دهد.

مواد اولیه ساده و در دسترسی دارد، در زمان کوتاهی آماده می‌شود به همین دلیل یکی از بهترین انتخابات شما برای روزهای استکه زمان کافی برای پخت یک غذای مقوی را ندارید. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ طرز تهیه آش ماش دزفولی را به صورت مرحله به مرحله و هرآنچه که باید در تهیه این غذای سنتی بدانید به شما آموزش خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش ارده دزفولی

مقدار مواد اعلام شده در این دستور مناسب برای ۳-۴ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم بیشتری این غذای لذیذ را طبخ کنید.

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۴۰-۶۰ دقیقه است.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه آش ارده دزفولی:
ماش ۱ پیمانه
برنج۳ پیمانه
ارده به مقدار دلخواه
شیره خرمابه مقدار دلخواه
نمکبه مقدار لازم

مرحله اول | آماده‌سازی ماش

در اولین مرحله از مراحل تهیه آش ارده دزفولی به سراغ ماش روید. ماش را تمیز کنید و بشویید، با مقداری آب بخیسانید. توجه داشته باشید که بهتر است چند ساعت قبل از پخت غذا، حبوبات را در مقداری آب بخیسانید. در این بازه زمانی آب آن‌ها را عوض کنید. با این کار تا مقدار زیادی نفخ آن ها را می‌گیرید و زمان پخت را کمتر می‌کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوبولی پلو مجلسی با گوشت

    مرحله دوم | آماده سازی برنج

    در دومین مرحله به سراغ برنج روید، آن را تمیز کنید و بشویید. با مقداری آب و نمک برنج را بخیسانید.

    مراحل تهیه آش ارده دزفولی

    مرحله سوم | پختن ماش

    در این مرحله به سراغ پخت ماش روید. ماش را با مقداری آب درون قابلمه مناسبی روی حرارت قرار دهید. ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا ماش نیم پز شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه امگشت (مگشت‌) پلو جنوبی؛ با تن ماهی

    مرحله چهارم | پختن برنج

    در چهارمین مرحله برای بالاتر رفتن سرعت پخت برنج خیسانده شده را با مقداری روغن و آب درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. منتظر بمانید تا برنج شروع به جوشیدن کند. توجه داشته باشید آب را به مقداری به برنج بیفزایید تا برنج شما شفته نشود. حال ماش‌های نیم‌پز شده را به آن ااضافه کنید و بهم زنید.

    منتظر بمانید تاآب قابلمه کاملا تبخیر شود. برنج و ماش را از سمت دیواره‌ها جدا کرده و به سمت مرکز قابلمه هدایت کنید. درب قابلمه را ببندید و ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا پلو مخلوط شما به خوبی بپزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو مخلوط مخصوص؛ به روش مشهدی

    مرحله پنجم | افزودن ارده

    در پنجمین مرحله برنج و ماش را در ظرف مناسبی بریزید. حال در زمانی که پلومخلوط شما داغ است کم کم به آن ارده بیفزایید و پلو را بهم زنید تا ارده به صورت یکسان در همه‌جای آن پخش شود. با توجه به ذائقه خود ارده به آن اضافه کنید و پلو را به ظرف سرو نهایی انتقال دهید.

    آش ارده خوشمزه مناسب برای فصل سرما

    این پلو را به همراه شیره خرما سرو می‌کنند، یعنی هر کسی متناسب با ذائقه خود به آن شیره خرما اضافه کرده و نوش جان می‌کند. این غذا را معمولا با سبزی خوردن تازه به خصوص تربچه سرو می‌کنند. در برخی از رسپی ها در این پلو از خرما یا شکر به جای شیره خرما استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو ماش و قمری اصفهان

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال پرتکرار در رابطه با آش ارده دزفولی پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    خواص ماش چیست؟

    دانه ماش یا مانگ، دانه کوچک سبز رنگی از خانواده عدس و نخودفرنگی است. ماش سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی برای بدن است. در کاهش کلسترول، جلوگیری از انواع دیابت به شما کمک می‌کند. ماش در رفع یبوست، تقویت بینایی و اعصاب، درمان اسهال و تسکین سرفه و تولید خون برای بدن مفید است.

    آیا خوردن ماش ضرری هم دارد؟

    اگر در خوردن ماش نیز مانند همه خوراکی‌ها افراط کنید قطعا دچار مشکلاتی خواهید شد. افراط در خوردن ماش می‌تواند موجب نقرس،سوء هاضمه، نفخ، ناراحتی‌های دندان و عدم جذب کلسیم شود.

    خواص ارده چیست؟

    ارده کنجد، منبع بسیا رخوبی از مس است. یک ماده معدنی بسیار کمیاب که برای جذب آهن و جلوگیری از لخته خون و فشار خون به شما کمک می‌کند. ارده موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهابات می‌شود.

    چه کسانی نباید ارده بخورند؟

    کسانی که مزاجی گرم دارند بهتر است در خوردن ارده دقت بیشتری داشته باشند. افرادی که از بیماری‌های قلبی و دیابت رنج می‌برند نیز باید قبل از مصرف ارده از پزشک معالج خود کمک بگیرند.

    از این که تا پایان این مقاله نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم و تا آموزش‌ها بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۴.۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.