آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه پودینی کوسه؛ غذایی از دل هرمزگان

پودینی کوسه، غذای کمتر شناخته شده هرمزگان است. ما جنوب و غذاهای این منطقه را به قلیه ماهی و قلیه میگو می‌شناسیم این در حالی است که با ماهی و میگو می‌توان غذاهای متنوع و جذاب دیگری هم تهیه کرد. پودینی کوسه همانطور که از اسمش پیدا است با گوشت ماهی کوسه پخته می‌شود. همین یک ویژگی برای جذابیت این غذا کافی است.

در این مقاله از اکالا بلاگ طرز تهیه پودینی کوسه را مرحله به مرحله با هم بررسی خواهیم کرد و در نهایت نکات مهم آن را لیست می‌کنیم. برای یک تجربه جدید از جنوب کشور با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه پودینه کوسه:
فیله ماهی۵۰۰ گرم
پیاز رنده شده۱ عدد
سیر رنده شده۱ قاشق غذاخوری
گشنیز و شنبلیله خرد شده۵۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
ادویه مخصوص ماهی۱ قاشق غذاخوری
پودر لیمو عمانی۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه و فلفل قرمزبه مقدار لازم
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم

نکات مهم در تهیه مواد اولیه پودینی کوسه

در این بخش به چند نکته مهم در تهیه مواد اولیه این غذای هرمزگانی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • لیمو عمانی یکی از ادویه‌های کلیدی در هر غذای جنوبی است. با این حال اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید احتمال این که غذای شما تلخ شود بالا می‌رود. بنابراین استفاده از لیمو عمانی را حتما در دستور کار قرار دهید ولی در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.
  • گشنیز و شنبلیله، علاوه بر آن که طعم و بوی بی نظیری به غذا می‌دهند، خاصیت فراوانی هم با خود به همراه خواهند داشت. بنابراین هنگام خرد کردن این سبزی‌ها توجه داشته باشید که زیاد از حد خرد نشوند. زیرا هر چقدر این سبزی‌ها ریزتر شوند تمام خاصیت آن‌ها از بین می‌رود.
  • برای بالا رفتن سرعت خود در آشپزی از قبل سبزی‌های مورد استفاده در این غذا را خرد کنید. در خرد کردن این سبزی‌ها به بهداشت توجه کنید و از دستگاه و روش درستی برای این کار استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید این غذا را تجربه کنید و با این حال کالری آن برای شما زیاد از حد است، می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون استفاده کنید. روغن زیتون علاوه بر آن که سالم‌تر است، طعم و بوی خوبی هم به پودینی شما می‌دهد.
  • برای تهیه پودینی کوسه می‌توانید از سفره ماهی، ماهی هوور، ساردین یا شیر استفاده کنید. اگر از گوشت کوسه استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید که این ماهی از ماهی‌های کوچک‌تر دریا تغذیه می‌کند. بنابراین میزان جیوه موجود در گوشت کوسه ماهی بیشتر از بقیه آبزیان است. پس بهتر است بیش از ۲ بار در هفته از این گوشت استفاده نکنید. همچنین مصرف گوشت کوسه ماهی برای خانم‌های باردار کاملا ممنوع است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مهیاوه؛ به روش سنتی هرمزگان

نکات مهم در تهیه مواد اولیه پودینی کوسه

مراحل پخت پودینی کوسه

مراحل پخت پودینی کوسه به شرح زیر است:

مرحله اول) ماهی را آماده کنید.

در ابتدا، ماهی‌ها را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. سپس آن‌ها را با مقداری آب، نمک و زردچوبه بپزید. با این کار پوست و استخوان ماهی به راحتی از گوشت جدا می‌شود. در نهایت، گوشت ماهی را به دقت ریش ریش کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه موفلک (ماهی شور)؛ غذای اصیل هرمزگان

    مرحله دوم) آب گوشت ماهی را بگیرید.

    گوشت ماهی پخته شده را کاملا فشرده کنید. هدف ما از این کار این است که تمام آب موجود در گوشت ماهی را خارج کنیم. زیرا اگر کمی آب در این گوشت باقی بماند، پودینی خوشمزه شما بوی نامطبوعی به خود می‌گیرد. بنابراین تمام تلاش خود را بکنید که ماهی را تا جای فشار دهید که تمام آب آن گرفته شود.

    مرحله سوم) پیاز و سیر را تفت دهید.

    در این مرحله از طرز تهیه پودینی کوسه ماهی، یک تابه مناسب انتخاب کنید. در آن کمی روغن بریزید و بعد پیاز رنده شده را به این تابه اضافه کنید. پیاز را تا جایی تفت دهید که شیشه‌ای و سبک شوند.

    وقتی پیاز به این مرحله رسید، سیرهای رنده شده را اضافه کنید. توصیه همیشگی در خصوص سیر این است که زیاد تفت داده نشود. بنابراین بهترین زمان برای اضافه کردن سیر به پیاز وقتی است که پیاز شما سبک و شیشه‌ای شده است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قلیه ماهی مجلسی؛ به روش اصیل جنوبی‌ها

    مراحل پخت پودینی کوسه

    مرحله چهارم) سبزی‌ها را آماده کنید.

    حال باید سبزیجات خرد شده را تفت دهید. برای این کار درست مانند قلیه ماهی عمل کنید. ابتدا سبزی‌ها را در یک تابه جداگانه تفت دهید. بعد از چند دقیقه کوتاه، آن را به ترکیب سیر و پیاز سرخ شده اضافه کنید. توجه داشته باشید که از تفت دادن بیش از حد سبزیجات خودداری کنید. زیرا سرخ کردن بیش از حد سبزیجات موجب به وجود آمدن طعم تلخی در غذا می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوبولی پلو مجلسی؛ به روش سنتی هرمزگان

    مرحله پنجم) ادویه را اضافه کنید.

    و مرحله جذاب اضافه کردن ادویه‌ها. در این مرحله، ادویه‌هایی چون زردچوبه، فلفل و پودر لیمو عمانی را اضافه کنید و دوباره مواد موجود در تابه را کمی تفت دهید. سپس برای ۵ دقیقه، درب تابه را بگذارید.

    مرحله ششم) کوسه ماهی را اضافه کنید.

    در مرحله ششم از طرز تهیه پودینی کوسه، کوسه ماهی‌های ریش ریش شده را با بقیه مواد تابه مخلوط کرده و آن‌ها را خوب تفت دهید. در نهایت کمی نمک اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه امگشت (مگشت‌) پلو جنوبی؛ با تن ماهی

    پودینه کوسه خوشمزه و مجلسی

    مرحله هفتم) رب گوجه فرنگی را آماده کنید.

    در این مرحله قرار است کمی رنگ و بوی غذا را تغییر دهیم. در یک ظرف جداگانه، رب گوجه فرنگی را با کمی روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و رنگ آن آزاد شود. سپس، رب تفت داده شده را به تابه اصلی اضافه کرده و درب تابه را مجدداً ببندید.

    پس از تنها ۱۰ دقیقه، پودینی خوشمزه و لذیذ شما آماده است و می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. پودینی را در یک ظرف مناسب قرار داده و روی آن را با برش‌های فلفل سبز و گوجه‌فرنگی تزئین کنید. نوش جان!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قلیه میگو؛ به سبک خوزستانی‌ها

    سخن آخر

    پودینی کوسه یک غذای خوشمزه و خوش خوراک جنوبی است. در هنگام پختن این غذا باید به تمام نکات گفته شده توجه کنید. به علاوه در حین پخت توجه داشته باشید که ماهی به خوبی پخته شود و حرارت ببیند. فقط با رعایت کردن این نکته است که می‌توانید مطمئن باشید تمام انگل ها و باکتری های مضر ماهی از بین رفته است.

    به علاوه با رعایت نکردن این نکات ساده بوی بد ماهی غالب می‌شود و شما نمی‌توانید از غذای خود لذت کافی ببرید. پس در تمام این مراحل با ما هم قدم شوید تا نتیجه نهایی باب طبع و میل شما باشد. امیدواریم این مطلب از مجله آشپزی اکالا در خلق یک تجربه ارزشمند و جدید به شما کمک کرده باشد.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.