آشپزیغذاهای سنتی

لیست معروف‌ترین غذاهای محلی هرمزگان

هرمزگان یکی از شهرهای جنوبی ایران است. از آن جایی که شهرهای جنوبی بندرنشین هستند، معدن ارزشمندی از غذاهای دریایی هستند. در این مقاله از اکالا بلاگ لیستی از غذاهای هرمزگان را برای شما جمع آوری کرده‌ایم. تا انتها با ما همراه باشید.

۱- پودینی کوسه

پودینی کوسه، غذای کمتر شناخته شده هرمزگان است. ما جنوب و غذاهای این منطقه را به قلیه ماهی و قلیه میگو می‌شناسیم این در حالی است که با ماهی و میگو می‌توان غذاهای متنوع و جذاب دیگری هم تهیه کرد. پودینی کوسه همانطور که از اسمش پیدا است با گوشت ماهی کوسه پخته می‌شود. همین یک ویژگی برای جذابیت این غذا کافی است.

پودینی کوسه از غذاهای محلی هرمزگان

در مقاله زیر از اکالا بلاگ طرز تهیه پودینی کوسه را مرحله به مرحله بررسی خواهیم کرد و در نهایت نکات مهم آن را لیست می‌کنیم. برای یک تجربه جدید از جنوب کشور مقاله زیر را مطالعه کنید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

طرز تهیه پودینی کوسه؛ غذایی از دل هرمزگان

۲- ماهی موفلک (ماهی شور)

موفلک یک غذای اصیل و مخصوص جنوبی با ماهی است که در استان هرمزگان طبخ می‌شود و طعم خاص و بسیار لذیذی دارد. برخی افراد موفلک را با ماهی تازه می‌پزند و برخی دیگر برای پخت این غذا از ماهی شور، میگو و حتی تن ماهی استفاده می‌کنند. یکی از نکات جالبی که در مورد پخت موفلک وجود دارد این است که این غذا با بلغور جو تهیه می‌شود و بلغور جو سرشار از ویتامین‌های گروه ب و فیبر فراوان است و فواید زیادی برای بدن دارد.

ماهی موفلک (ماهی شور) از غذاهای محبوب هرمزگان

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در مقاله زیر از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه موفلک هرمزگان اصیل و همه فوت و فن‌های درست کردن موفلک غذای خوشمزه جنوبی آشنا شوید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه موفلک (ماهی شور)؛ غذای اصیل و خوشمزه هرمزگان

    ۳- مهیاوه

    مهیاوه یا مهوه که عرب‌ها به آن مِشاوَه نیز می‌گویند، یک نوع غذای سنتی و اصیل در استان هرمزگان است که برای تهیه آن از ماهی تازه یا پودر ماهی استفاده می‌شود. این غذا طعم بسیار خاصی دارد و معمولا در کنار نان محلی سرو می‌شود.

    مهیاوه از غذاهای خوشمزه هرمزگان

    در مقاله زیر از بلاگ اکالا می‌توانید با طرز تهیه مهیاوه غذای محلی و خوشمزه استان هرمزگان و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذا آشنا شوید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه مهیاوه با ماهی خشک؛ به روش سنتی هرمزگان

    ۴- گوبولی پلو مجلسی

    گوبولی گوشت یکی از انواع قاطی‌ پلوها است با عطر و بوی بسیار زیاد که اصالتش به هرمزگان برمی‌گردد. در این غذا برنج در آب گوشت به صورت کته‌ای پخته می‌شود، خواص و فواید بسیاری دارد و یکی از غذاهای پرطرفدار جنوبی است. گوبولی‌ پلو را با گوشت قرمز و مرغ به روش‌های مختلفی طبخ می‌کنند.

    گوبولی پلو مجلسی از غذاهای محلی هرمزگان

    ما در این بخش از مجله اینترنتی اکالا بلاگ کامل‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه گوبولی‌ پلو با گوشت را به صورت مرحله به مرحله با ذکر تمام نکاتی که باید بدانید، به شما آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه گوبولی پلو مجلسی با گوشت؛ به روش سنتی هرمزگان

    ۵- ماهی مومغ (ساردین)

    شاید تا به حال نام این غذای جنوبی به گوشتان نخورده باشد. اصالت این غذا به استان هرمزگان و بندرعباس برمی‌گردد و طرفدار بسیار زیادی در بین مردم جنوب دارد. باید این نکته را به شما یادآور شویم که اگر شما نیز طرفدار طعم ماهی هستید حتما این کوفته دریایی لذیذ و خوشمزه را امتحان کنید.

    کوفته مومغ از ماهی مومغ تهیه می‌شود، نام دیگر این ماهی ساردین است. ماهی ساردین، ماهی‌های کوچک روغنی بسیار خوشمزه و لذیذی که دارای مواد مغذی بسیار زیادی هستند.

    ماهی مومغ (ساردین) از غذاهای خوشمزه هرمزگان

    ما در این بخش از اکالا بلاگ ساده‌ترین و البته خوشمزه ترین طرز تهیه کوفته مومغ را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه کوفته ماهی مومغ (ساردین)؛ خوشمزه و مجلسی

    ۶- کاتوغ

    کاتوغ، کاتغ، قاتق یا خورش ماهی یکی از غذاهای خوشمزه جنوبی است که در استان هرمزگان طبخ می‌شود. در این غذا از ماهی شور یا تازه در کنار انواع ادویه‌های جنوبی استفاده می‌شود. برخی افراد نیز کاتوغ را با تخم مرغ درست می‌کنند. این غذا به عنوان قلیه مخصوص هرمز نیز شناخته می‌شود، اما پخت کاتوغ با قلیه ماهی خوزستانی متفاوت است.

    کاتوغ از غذاهای پرطرفدار هرمزگان

    در مقاله زیر از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه کاتوغ اصیل جنوبی و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذا آشنا شوید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه کاتوغ به روش اصیل جنوبی؛ با تخم مرغ و ماهی

    ۷- ماهی برشته (گاریز کبابی)

    گاریز، یکی از انواع ماهی‌های پرچرب ساکن آب‌های شور است. این ماهی‌ها به صورت گله‌ای و گروهی در آب‌های کم عمق و نوار ساحلی دریای خلیج‌فارس زندگی می‌کنند. ماهی گاریز کبابی یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع غذاهای دریایی است که طرفداران بسیار زیادی دارد.

    طرز تهیه ماهی برشته (گاریز کبابی)

    مراحل تهیه گاریز کبابی

    مراحل تهیه گاریز کبابی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله برای تهیه این ماهی خوشمزه به سراغ تمیز‌ کردن آن‌ها روید. با کمک چاقوی تیز و کوچکی شکم ماهی ها را کمی باز کنید و محتویات درون شکم آن‌ها را خارج کنید.
    2. حال ماهی‌های تمیز شده را به خوبی با آب سرد بشویید و درون آبکش بریزید تا آب اضافیشان گرفته شود.
    3. اکنون به سراغ طعم‌دار کردن ماهی‌های کوچک و جذابتان روید. پس از این‌که ماهی‌ها کاملا خشک شدند با مقداری نمک و زردچوبه آن‌ها را طعم‌دار کنید.
    4. ماهی‌های طعم‌دار شده را ۴۰-۶۰ دقیقه‌ای استراحت دهید تا نمک به خوبی به گوشت ماهی نفوذ کند.

    برای ادامه رسپی این غذای دریایی خوشمزه روی لینک طرز تهیه ماهی برشته (گاریز کبابی) کلیک کنید.

    ۸- دو پیازه میگو

    دو پیازه میگو یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی جنوبی است که اصالت آن به هرمزگان و بوشهر برمی‌گردد. متاسفانه برخی از افراد به دلیل بوی بد و یا ظاهر میگو آن را دوست ندارند، اما میگو یکی از غذاهای دریایی پرخاصیت و سرشار از پروتئین و فسفر است که خوردن آن برای کودکان در حال رشد و کسانی که مشکل قلبی و استخوانی دارند، بسیار مفید است.

    خوراک دو پیازه میگو برای پختن به زمان نسبتا کمی نیاز دارد و شما می‌توانید آن را همراه با سیب زمینی و پیاز تهیه و در وعده ناهار یا شام نوش جان کنید.

    طرز تهیه دو پیازه میگو

    مراحل تهیه دو پیازه میگو

    مراحل تهیه دو پیازه میگو به شرح زیر است:

    1. ابتدا باید سراغ پاک کردن میگو بروید. بعد از اینکه به خوبی میگو را پاک کردید و شستشو دادید. آن‌ها را در یک صافی قرار دهید تا آب آن‌ها خارج شود.
    2. گرفتن بوی میگو از مراحل تهیه این غذاست. برای این کار یک قابلمه را تهیه کنید و در آن مقداری آب بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، ۱ پیاز و چند حبه سیر را پوست بگیرید، بشویید، به چهار قسمت تقسیم کنید و آن‌ها را به همراه مقداری آبلیمو و برگ بو در قابلمه قرار دهید. و در ادامه میگو را به قابلمه اضافه کنید.
    3. بعد از گذشت چند ثانیه میگو را از قابلمه خارج کنید. همین که میگو چند قل بزند و رنگ آن کمی تغییر کند کافی است. اگر میگو مدت زیادی در آب جوش بماند بافت آن خیلی سفت خواهد شد.
    4. وقتی که میگو را از قابلمه خارج کردید آن را آبکش نمایید. بعد از اینکه میگو ها را آبکش کردید آن ها را در یک صافی قرار دهید، تا آب آن خارج شود.
    5. پیازها و سیرهای باقی مانده را پوست بگیرید و بشویید. و بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. سپس یک ماهیتابه که مقداری روغن مایع را در آن بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیاز و سیر را خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه دو پیازه میگو کلیک کنید.

    همانطور که خواندید اکثر غذاهای معرفی شده با گوشت ماهی پخته شده بودند. دلیل اصلی آن این است که بندرنشین‌ها بیش از دیگر مناطق کشور به ماهی‌های تازه دریای شور دسترسی دارند. تازگی و کیفیت ماهی‌های جنوب در خوشمزه شدن این غذاها تاثیر به سزایی دارد. بنابراین تلاش کنید ماهی باکیفیت و تازه تهیه کنید. امیدواریم این مقاله به کارتان آمده باشد.

    ۳.۵/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.