آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه کاتوغ به روش اصیل جنوبی؛ با تخم مرغ و ماهی

کاتوغ، کاتغ، قاتق یا خورش ماهی یکی از غذاهای خوشمزه جنوبی است که در استان هرمزگان طبخ می‌شود. در این غذا از ماهی شور یا تازه در کنار انواع ادویه‌های جنوبی استفاده می‌شود. برخی افراد نیز کاتوغ را با تخم مرغ درست می‌کنند. این غذا به عنوان قلیه مخصوص هرمز نیز شناخته می‌شود، اما پخت کاتوغ با قلیه ماهی خوزستانی متفاوت است. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه کاتوغ اصیل جنوبی و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذا آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه کاتوغ ماهی:
ماهی شور۳ عدد
پیاز بزرگ۱ عدد
سیب زمینی متوسط۳ عدد
تمر هندی۲۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
فلفل، زردچوبه و ادویه‌های جنوبیبه مقدار لازم

مراحل تهیه کاتوغ ماهی

برای تهیه این غذای هرمزگانی معمولا از ماهی شور استفاده می‌شود. روش تهیه این خورشت بسیار ساده است و طعم آن با تمام غذاهایی که تا به حال خورده‌اید، متفاوت است. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه کاتوغ ماهی آشنا شوید.

مرحله اول؛ ماهی شور را در آب بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه کاتوغ ماهی شور باید ماهی را در یک ظرف آب قرار دهید تا نمک اضافه آن خارج شود. بعد از چند ساعت ماهی را آبکش کنید تا آب اضافی از آن خارج شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه موفلک (ماهی شور)

مرحله دوم؛ سیب زمینی را در روغن سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه قاتق ماهی باید سیب زمینی‌ها را بشویید. پوست آن‌ها را جدا کنید. در ادامه سیب زمینی‌ها را به صورت درشت خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و سیب زمینی‌ها را سرخ کنید و بعد از این که کاملا طلایی شدند، آن‌ها را از روغن خارج کنید.

مراحل تهیه کاتوغ ماهی

مرحله سوم؛ تمیز هندی را آماده کنید

برای آماده کردن تمر هندی باید آن را در ظرف آب بریزید تا شل شوند. حدود ۱ ساعت صبر کنید و بعد تمر هندی را از صافی رد کنید تا تمام گوشت و عصاره آن خارج شود و تنها پوست و هسته تمر هندی باقی بماند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قلیه ماهی مجلسی؛ به روش اصیل جنوبی‌ها

    مرحله چهارم؛ پیاز داغ درست کنید

    در این مرحله باید پیاز را به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را سرخ کنید تا طلایی شوند.

    مرحله پنجم؛ مواد کاتوغ را با هم ترکیب کنید

    در این مرحله از طرز تهیه کاتوغ باید ماهی‌های آبکش شده را با پیاز داغ ترکیب کنید و برای ۲ دقیقه در روغن تفت دهید. در ادامه ادویه‌ها را اضافه کنید. پس از ۱ دقیقه سیب زمینی‌های سرخ شده را به ماهی اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قلیه میگو؛ به سبک خوزستانی‌ها

    مرحله ششم؛ تمر هندی را به کاتوغ اضافه کنید

    بعد از این که همه مواد با هم ترکیب شدند، باید عصاره تمر هندی را به غذا اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید خورش شما برای چند دقیقه بجوشد.

    کاتوغ ماهی خوشمزه و مجلسی

    مرحله هفتم؛ غذا را آماده کنید

    در آخرین مرحله از طرز تهیه کاتوغ اصیل جنوبی باید صبر کنید تا غذا برای چند دقیقه بجوشد. در ادامه رب گوجه فرنگی را در مقداری روغن سرخ و به سایر مواد اضافه کنید. این کار موجب خوشرنگ‌تر شدن غذا می‌شود. اجازه دهید خورشت شما برای چند دقیقه با حرارت ملایم بجوشد و غلیظ شود. سپس آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و در کنار نان محلی سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قلیه تخم مرغ به روش سنتی جنوبی

    مواد لازم جهت تهیه کاتوغ تخم مرغ:
    سیب زمینی ۱ عدد
    پیاز۱ عدد
    تخم مرغ۵ عدد
    ادویه‌های جنوبیبه مقدار لازم
    تمر هندی صاف شده۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
    فلفل خشک تند۲ عدد
    زردچوبه و نمکبه مقدار لازم
    پودر هل۱ قاشق چای‌خوری

    مراحل تهیه کاتوغ تخم مرغ

    کاتوغ تخم مرغ جنوبی یکی دیگر از محبوب‌ترین غذاهای هرمزگان است که برای تهیه آن به جای ماهی از تخم مرغ استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه کاتوغ تخم مرغ آشنا شوید.

    مرحله اول؛ سیب زمینی را بپزید

    در اولین مرحله از روش تهیه کاتوغ تخم مرغ جنوبی باید سیب زمینی را بشویید و پوست آن را جدا کنید. در ادامه آن را به صورت مکعبی درشت خرد کنید و همراه با ۱ لیوان آب در قابلمه بریزید تا با حرارت ملایم بپزند. بعد از پخت سیب زمینی آن را آبکش کنید.

    مرحله دوم؛ سس غذا را آماده کنید

    در این مرحله باید در یک ظرف جداگانه تمر هندی صاف شده را با رب گوجه فرنگی، آب و نمک ترکیب کنید و کنار بگذارید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های صحیح پاک کردن ماهی در خانه

    مرحله سوم؛ پیاز را سرخ کنید

    در این مرحله باید پیاز را به صورت خلالی نازک کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را سرخ کنید تا طلایی شوند.

    مراحل تهیه کاتوغ تخم مرغ

    مرحله چهارم؛ سیب زمینی و ادویه‌ها را با پیاز داغ ترکیب کنید

    بعد از این که پیاز کاملا سرخ شد، سیب زمینی پخته شده را به آن اضافه کنید و برای چند دقیقه در روغن سرخ کنید. در ادامه ادویه‌ها و فلفل قرمز خرد شده را نیز اضافه کنید و مواد را چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی ادویه از بین برود.

    مرحله پنجم؛ ترکیب تمر هندی را با سیب زمینی و پیاز مخلوط کنید

    در این مرحله باید ترکیب تمر هندی را که از قبل آماده کرده بودید، با سیب زمینی و پیاز مخلوط کنید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا سس کاملا به خورد سیب زمینی‌ها برود.

    بیشتر بخوانید: روش‌های از بین بردن بوی زهم ماهی قبل از پخت

    مرحله ششم؛ تخم مرغ‌ها را به غذا اضافه کنید

    بعد از چند دقیقه باید ۲ عدد تخم مرغ را در ظرفی جداگانه بشکنید و خوب هم بزنید. سپس تخم مرغ را به غذا اضافه کنید. در ادامه ۳ عدد تخم مرغ دیگر را بدون هم زدن در قسمت‌های مختلف غذا بریزید. درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید و صبر کنید تا تخم مرغ‌ها به صورت عسلی آماده شوند.

    مرحله هفتم؛ غذا را سرو کنید

    در آخرین مرحله از طرز تهیه کاتوخ بندرعباس باید صبر کنید تا زرده تخم مرغ عسلی یا نیم پز شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و غذا را در ظرف مناسب بریزید و همراه با نان تازه میل کنید. به خاطر داشته باشید که برای تهیه کاتوغ تخم مرغ به هیچ عنوان تخم مرغ شما نباید سفت شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی صبور (حشو) به روش جنوبی

    طرز تهیه کاتوغ جنوبی با ماهی تازه

    برای تهیه کاتوغ جنوبی با ماهی تازه باید ماهی را با مقداری نمک و فلفل مزه دار کنید و کنار بگذارید. سپس پیاز و سیر را رنده کنید و در روغن سرخ کنید. بعد از این که پیازها طلایی شدند، گشنیز خرد شده را اضافه و در روغن سرخ کنید تا آب سبزی کشیده شود. مقداری زردچوبه به مواد بزنید و سپس ماهی‌ها را اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که برای این خورش باید از ماهی بدون استخوان خرد شده استفاده کنید.

    رب گوجه را در روغن تفت دهید و به سایر مواد اضافه کنید. مقداری لیمو عمانی و فلفل کبابی به غذا اضافه کنید. بعد از چند دقیقه، ۲ لیوان آب جوش در قابلمه بریزید. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که روی ماهی را بپوشاند. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید خورش شما بجوشد و جا بیفتد.

    طرز تهیه کاتوغ جنوبی با ماهی تازه

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کاتوغ

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به چند نکته طلایی برای تهیه کاتوغ نیز اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه کاتوغ ماهی می‌توانید به جای ماهی شور از ماهی یا میگوی تازه نیز استفاده کنید.
    • اگر در طرز تهیه کاتوغ از ماهی شور استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان به این غذا نمک نزنید.
    • برای تهیه کاتوغ ماهی جنوبی می‌توانید از سبزیجات معطر مثل گشنیز و شوید هم استفاده کنید. در این روش باید گشنیز و شوید را کاملا خرد کنید و با سایر مواد تفت دهید و سپس تمر هندی را اضافه کنید تا خورش شما بجوشد و جا بیفتد.
    • برای تهیه کاتوغ اصیل جنوبی می‌توانید از مقداری سیر رنده شده استفاده کنید.
    • در طرز تهیه کاتوغ ماهی با ماهی تازه باید از ماهی‌های بدون استخوان استفاده کنید.
    • قبل از اضافه کردن رب گوجه فرنگی به کاتوغ حتما آن را در روغن سرخ کنید. این کار موجب خوشرنگ‌تر شدن رب و از بین رفتن بوی خامی آن می شود.

    بیشتر بخوانید: چه غذاهایی را نباید با ماهی خورد؟!

    کاتغ ماهی یا خورشت ماهی چیست؟

    کاتوغ یا خورش ماهی یک غذای جنوبی است که در واقع می‌توان آن را یک نوع قلیه ماهی مخصوص هرمزگان در نظر گرفت. روش طبخ این خورش با قلیه ماهی خوزستان و بوشهر متفاوت است. استفاده از تمر هندی و سبزی‌های معطر و سیر در این خورش، موجب می‌شود تا طعم این غذا بسیار خاص و خوشمزه شود. معمولا کاتوغ هم با ماهی و هم با تخم مرغ تهیه می‌شود و آن را در کنار نان محلی مخصوصی سرو می‌کنند.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.