آشپزینکات آشپزی

چه غذاهایی را نباید با ماهی خورد؟!

آیا تا به حال چیزی در مورد غذاهایی که نباید با ماهی خورد شنیده‌اید؟ عوارض خوردن ماهی با خوراکی‌های ممنوعه چیست و چرا مصرف برخی غذاها با ماهی توصیه نمی‌شود؟ حقیقت این است که در طب سنتی باورهایی در مورد تعادل مزاج خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنیم وجود دارد. همانطور که می‌دانید غذاها طبع‌های مختلفی دارند و برای این که تعادل بدن ما به هم نریزد، باید خوراکی‌ها را با مصلح آن مصرف کنیم.

ماهی یکی از غذاهای مفید با طبع سرد است که مصرف آن با برخی خوراکی‌ها می‌تواند عوارض جدی برای بدن ایجاد کند. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با لیست غذاهایی که نباید با ماهی خورد آشنا شوید.

خوردن این غذاها با ماهی ممنوع!

ماهی یکی از سالم‌ترین پروتئین‌های حیوانی است که هضم آن برای بدن از سایر انواع گوشت راحت‌تر است. ماهی طبع سردی دارد و به همین دلیل افرادی که طبع سرد یا بلغمی دارند، باید در مصرف آن احتیاط کنند. از طرف دیگر ماهی نباید با مواد غذایی که طبعشان سرد است، مصرف شود. در حقیقت مصرف ماهی با برخی از خوراکی‌ها موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود و عوارض جدی برای سلامت ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: این ۵ غذا و ماده خوراکی را با آب نخورید!

مصرف هم زمان یک ماده غذایی با طبع سرد در کنار ماهی موجب ضعف معده، ناراحتی‌های عصبی، لک‌های پوستی و حتی ابتلا به بیماری‌هایی مثل ام اس و مشکلات قلبی می‌شود. از طرف دیگر برخی افراد با مصرف ماهی در کنار برخی از خوراکی‌ها دچار علائم آلرژی می‌شوند. از رایج‌ترین علائم آلرژی به ماهی می‌توان به سوزن سوزن شدن ناخن و پوست و لکه‌های پوستی اشاره کرد. در ادامه به لیستی از غذاهایی که نباید با ماهی خورد، اشاره شده است.

۱- دوغ با ماهی

دوغ یک نوشیدنی لذیذ با طبع سرد است که به هیچ عنوان نباید همراه با ماهی مصرف شود. مصرف دوغ با ماهی موجب ایجاد نفخ و ناراحتی‌های گوارشی می‌شود. برخی افراد با مصرف دوغ در کنار ماهی دچار اسهال شدید می‌شوند و برخی دیگر ضعف بدن و مشکلات گوارشی متعدد را تجربه می‌کنند. اگر طبع سردی دارید، ممکن است با مصرف همزمان دوغ و ماهی دچار رخوت، سستی و سردرد شوید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی صبور (حشو) به روش جنوبی

۲- ماهی با برنج سفید

برنج سفید درست مثل ماهی طبع سردی دارد و به همین دلیل از قدیم در کنار ماهی از سبزی پلو یا شوید پلو استفاده می‌شد. مصرف ماهی در کنار برنج سفید می‌توانید موجب بروز عوارض گوارشی و سستی بدن شود. بهتر است در کنار برنج حتما از سبزیجات گرم و مقداری سیر استفاده کنید تا طبع آن متعادل شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    خوردن ماهی با برنج سفید ممنوع!

    ۳- ماست و شیر با ماهی

    ماست و شیر از خانواده لبنیات هستند و طبع فوق العاده سردی دارند. هیچگاه نباید ماهی را در کنار ماست و شیر استفاده کنید، زیرا این کار موجب بروز علائم گوارشی شدید و سستی بدن می‌شود. مصرف هم زمان ماهی و شیر موجب بروز مشکلاتی جدی در سیستم عصبی پاراسمپاتیک می‌شود و عملکرد سلول‌های عصبی را کند می‌کند.

    از قدیم گفته می‌شود که خوردن هم زمان ماهی و ماست خطر ایجاد لکه‌های پوستی و آلرژی را افزایش می‌دهد. در برخی افراد ممکن است آلرژی‌های پوستی شدیدتر باشد و موجب سیاه شدن پوست شود. درصد زیادی از افراد با خوردن ماهی و شیر دچار شکم درد و دل پیچه می‌شوند و برخی نیز ضعف معده و کاهش میل جنسی را پس از مصرف همزمان این مواد غذایی تجربه می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو ماهی مجلسی با فیله ماهی

    ۴- ماهی و تخم مرغ

    یکی دیگر از غذاهایی که نباید با ماهی بخورید تخم مرغ است. در طب سنتی مصرف هم زمان تخم مرغ و ماهی موجب تولید سودا در بدن می‌شود و می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. در اکثر افراد مصرف همزمان تخم مرغ و ماهی موجب تشدید علائم بیماری‌های مزمن، بروز افسردگی و یبوست می‌شود. برخی افراد ممکن است با مصرف همزمان ماهی و تخم مرغ دچار عفونت معده شوند و علائمی مثل دندان درد را تجربه کنند.

    ۵- گوشت‌های دیگر با ماهی

    ماهی از آن غذاهایی است که به هیچ عنوان نباید آن را با دیگر انواع گوشت‌ها مصرف کنید. مصرف همزمان ماهی با گوشت قرمز، مرغ و میگو می‌تواند مشکلات جدی گوارشی برای فرد ایجاد کند. زمانی که ماهی را در کنار دیگر گوشت‌ها میل می‌کنید، میزان سودا در بدن زیاد می‌شود و فرد ممکن است علائم متنوعی مثل افسردگی، یبوست و تشدید علائم بیماری‌های مزمن را تجربه کند.

    بیشتر بخوانید: روش‌های از بین بردن بوی زهم ماهی قبل از پخت

    چرا خوردن ماهی با گوشت‌های دیگر ممنوع است؟

    ۶- آب با ماهی

    در طب سنتی توصیه می‌شود که به هیچ عنوان در کنار ماهی، آب نخورید. بهتر است تا ۲ ساعت بعد از مصرف ماهی از خوردن آب اجتناب کنید. در صورتی که احساس تشنگی می‌کنید می توانید از مقدار کمی سرکه یا آب نارنج به جای آب استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: روش‌‌های متنوع برای طبخ انواع ماهی

    ماهی را با چه خوراکی‌هایی بخوریم؟

    ماهی طبع سردی دارد و برای متعادل کردن مزاج آن باید از خوراکی‌های گرم استفاده کنید. استفاده از گردو، ادویه ماهی، کشمش و سیر بهترین راه برای مزه دار کردن آن است و به گرم کردن بدن بعد از مصرف ماهی کمک می‌کند. در طب سنتی توصیه می‌شود که ماهی را همراه با خوراکی‌هایی مثل خرما، روغن بادام شیرین، زنجبیل، آویشن و عسل میل کنید.

    ماهی را در چه فصلی مصرف کنیم؟

    مصرف ماهی به خاطر طبع سردی دارد در تابستان بیشتر توصیه می‌شود. از آن جایی که هوا در تابستان گرم‌تر است، مصرف ماهی در این فصل عوارض کمتری دارد. بهتر است ماهی را برای وعده ناهار مصرف کنید و اگر آن را شب‌ها به عنوان شام می‌خورید، حتما در کنار آن از مواد غذایی گرم مثل گردو، زنجبیل، خرما و کنجد استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف ماهی در شب می‌تواند خطر بروز مشکلات گوارشی و حمله قلبی را افزایش دهید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های صحیح پاک کردن ماهی در خانه

    بهترین چاشنی برای مزه دار کردن ماهی چیست؟

    برای مزه دار کردن ماهی بهتر است از آب نارنج و سیر استفاده کنید. جالب است بدانید که نارنج بهترین طعم دهنده برای ماهی است که برخلاف آبلیمو طبع گرمی دارد و برای مزه دار کردن ماهی بسیار مناسب است. استفاده از سبزیجات مختلف برای تهیه ماهی شکم پر نیز یک راه ساده برای خوش طعم شدن ماهی و جلوگیری از عوراض آن است.

    عوارض خوردن ماهی با غذاهای ممنوعه

    عوارض خوردن ماهی با غذاهای ممنوعه

    مصرف ماهی با غذاهایی که طبع سردی دارند، موجب بروز مشکلات گوارشی و سردی در بدن می‌شود. زمانی که یک ماده غذایی با طبع سرد را در کنار ماهی مصرف می‌کنید، در معده احساس سنگینی احساس می‌کنید و با عوارضی مثل خواب آلودگی، افزایش ادرار و افزایش حجم آب دهان روبرو می‌شوید.

    برخی افراد به دلیل سردی شدید علائمی مثل معده درد، ضعف شدید، سردرد و دل پیچه را تجربه می‌کنند. بهتر است بدانید که مصرف ماهی با غذاهای ممنوعه می‌تواند خطر ابتلا به ام اس، ناراحتی‌های عصبی و سکته قلبی را افزایش دهد و موجب کاهش میل جنسی شود.

    بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری ماهی در فریزر

    سوالات متداول

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به مهم‌ترین سوالات شما در مورد غذاهایی که نباید با ماهی خورد پاسخ داده‌ایم.

    تن ماهی را با چه چیزهایی نباید خورد؟

    تن ماهی مانند ماهی‌های دیگر طبع سردی دارد و از همین رو نباید با انواع لبنیات، تخم مرغ و گوشت‌های دیگر مصرف شود.

    بعد از خوردن ماهی چه میوه‌ای بخوریم؟

    به طور کلی بهتر است تا ۲ ساعت بعد از مصرف ماهی، میوه نخورید. یکی از بهترین میوه‌هایی که می‌توانید بعد از ماهی میل کنید، پرتقال است. پرتقال ویتامین C زیادی دارد و موجب جذب آهن موجود در ماهی می‌شود. از آن جایی که طبع پرتقال سرد است، بهتر است آن را با مقداری گلپر میل کنید. مصرف انگور، انبه و موز که طبع گرمی دارند نیز بعد از ماهی مانعی ندارد.

    سر سفره با ماهی چی بخوریم؟

    در کنار ماهی بهتر است از سبزی پلو که طبع گرمی دارد استفاده کنید. بهترین چاشنی‌ها در کنار ماهی زیتون، زیتون پرورده، کال کباب شمالی و سبزی خوردن هستند.

    چند ساعت بعد از خوردن ماهی بستنی بخوریم؟

    از آن جایی که بستنی طبع سردی دارد، بهتر است بعد از ماهی مصرف نشود. سعی کنید تا ۲ ساعت بعد از خوردن ماهی از مصرف لبنیات و بستنی اجتناب کنید.

    بعد از خوردن ماهی با دوغ چه کنیم؟

    اگر ماهی و دوغ را همزمان مصرف کردید، برای کاهش علائم سردی بدن باید بعد از غذا از خرما، عسل یا مقداری چای نبات استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

    با ماهی چه میوه‌ای نباید خورد؟

    بهتر است بعد از مصرف ماهی از خوردن میوه‌هایی مثل خیار که طبع سردی دارند اجتناب کنید.

    بعد از خوردن ماهی چه بخوریم؟

    بعد از مصرف ماهی بهتر است از مقداری خرما، کشمش، چای نبات یا دمنوش زنجبیل استفاده کنید.

    غذاهایی که نباید با ماهی خورد چه ویژگی دارند؟

    کلیه خوراکی‌هایی که طبع سردی دارند، نباید در کنار ماهی مصرف شوند. سعی کنید همراه با ماهی از لبنیات، ترشی و دیگر انواع گوشت استفاده نکنید.

    ۱/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.