آشپزینکات آشپزی

روش‌های صحیح پاک کردن ماهی در خانه + نکات کلیدی

همیشه انجام یک کار برای اولین بار، سخت و دشوار است. حتی ممکن است با خود فکر کنید شما برای این کار ساخته نشده اید و هیچ وقت نمی‌توانید به درستی این کار را انجام دهید. ولی این اطمینان را به شما می‌دهم که دفعات بعد به مراتب آسان‌تر می‌شود. شما هر چقدر با تداوم بیشتری تلاش کنید، کارتان راحت‌تر جلو می‌رود. از طرفی اگر ترفند و رویکرد درستی را پیش نگیرید، هر چقدر هم تلاش کنید باز هم دارید راه اشتباه را می‌روید.

در این مقاله از اکالا بلاگ قرار است در مورد روش درست پاک کردن ماهی حرف بزنیم و یاد بگیریم که با چه ترفندهایی می‌توانیم بهتر و راحت‌تر ناهی را پاک کنیم. پس با ما همراه باشید.

چگونه در خانه ماهی را پاک کنیم؟

خیلی دوست دارم با اطمینان بگویم نیازی نیست به خودتان سخت بگیرید. ولی مسئله اینجا است که داریم در مورد ماهی صحبت می‌کنیم. گوشت ماهی هر چقدر هم مفید و لذیذ باشد، بوی زهم بدی دارد. اگر به درستی این کار را انجام ندهید، تمام وسایل خانه‌تان بوی ماهی می گیرند. می‌توانم مطمئن باشم که شما دوست ندارید آشپزخانه تمیز و زیبایتان چنین بویی بدهد. درست است؟

پس تمام مراحلی که با شما به اشتراک می‌گذارم را به دقت طی کنید. با جدی گرفتن این مراحل، مطمئن باشید ماهی را به درستی پاک می‌کنید و به علاوه، از بوی ناخوشایند آن نیز جلوگیری می کنید.

مرحله اول) زیر ساخت لازم را آماده کنید.

در مرحله اول قرار است یاد بگیریم چطور از بوی بد ماهی جلوگیری کنیم. اول از همه چند لایه روزنامه یا سفره یک باد مصرف آماده کنید. سطح صافی که قصد دارید ماهی را روی آن پاک کنید، انتخاب کنید. (اپن کنار ظرفشویی بهترین انتخاب است.) سپس روزنامه یا سفره یک بار مصرف را روی این سطح پهن کنید. حتما چند لایه قرار دهید. تا جایی که می‌توانید سطح جا دار و بزرگی را در نظر بگیرید.

زیرا هر جقدر دستتان باز تر باشد، خیال شما نیز راحت تر خواهد بود. خصوصا برای رفعات اول که هنوز دستتان راه نیافتاده است. از طرفی دیگر، یک چاقوی تیز آماده کنید. اگر دوست دارید خیلی زود از شر پاک کردن ماهی خلاص شوید باید یک چاقوی تیز مد نظر داشته باشید. به این صورت، کارتان سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: روش‌‌های متنوع برای طبخ انواع ماهی

    چگونه در خانه ماهی را پاک کنیم؟

    مرحله دوم) فلس‌های ماهی را پاک کنید.

    ماهی را روی سطح مورد نظر قرار دهید و با کارد یا قیچی فلس‌ها را جدا کنید. برای این کار باید با یک دستمال، نوک دم ماهی را بگیرید و کارد را در خلاف جهت فلس‌ها بکشید. کمی کثیف کاری دارد و ممکن است به اطراف پرتاب شوند ولی در مرحله اول شما به همه این ماجرا فکر کرده اید.

    نکته مهم: از طرف سر به سمت دم بروید. با این روش فلس‌ها سریع‌تر جدا می‌شوند.

    نکته مهم: دقت کنید فلس‌های بیخ سر و شکم ماهی هم جدا کنید. این نقاط معمولا نادیده گرفته می‌شوند.

    نکته طلایی: با دو روش می‌توانید در سریع‌ترین حالت ممکن، فلس‌ها را جدا کنید.

    روش اول) ماهی را چند دقیقه در آب سرد بخیسانید.

    روش دوم) در حد ۲ ثانیه ماهی را در آب جوش قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: از خواص ماهی چه می‌دانید؟

    مرحله سوم) سر ماهی را جدا کنید.

    برای شروع، اول از همه لایه رویی روزنامه یا سفره یک بار مصرف را بردارید. ماهی و تخته را روی لایه زیری که نمیز است قرار دهید. برای جدا کردن سر ماهی، محل اتصال سر و گلو را با نوک کارد ببرید. بعد ماهی را جوری لبه میز یا تخته قرار دهید که سر بیرون قرار بگیرد. سپس سر ماهی را به پایین فشار دهید تا از مفصل جدا شود. در نهایت با کارد، کاملا سر ماهی را جدا کنید.

    مرحله چهارم) ماهی را به دقت تمیز کنید.

    ماهی را از دو جا می‌توانید شکاف دهید. می‌توانید به رسم مردمان شمال، گرده را بشکافید. یا به رسم ساکنین جنوب کشور، شکم را ببرید. برای شکافتن شکم، نوک کارد را از گلو وارد کنید و تا ته ببرید. بعد از گلو تا شکم را بشکافید. وقتی این کار را انجام دادید می توانید شکم ماهی را تمیز کنید و محتویات غیرقابل استفاده را دور بریزید.

    برای شکافتن گرده، ماهی را به پهلو بخوابانید. نوک کارد را از گرده و زیر گوش در ماهی فرو کنید و تا روی دم را ببرید. بعد کارد را بیشتر فشار دهید تا به حفره شکم برسید. با این کار، ماهی مانند یک کتاب باز می‌شود و شما به راحتی می‌توانید شکم ماهی را تمیز کنید.

    نکته طلایی: اگر می‌خواهید ماهی شکم پر درست کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم روش شمالی را انتخاب کنید.

    بیشتر بخوانید: روش ساده برای از بین بردن بوی زهم ماهی قبل از پخت

    مرحله پنجم) ماهی را با دقت بشویید.

    وقتی ماهی را شکافتید و محتویات شکم را پاک کردید یا تکه تکه کردید، حالا نوبت به شستن ماهی رسیده است. برای این کار، ماهی را زیر آب سرد بگیرید و با کارد یا برس تکه‌های اضافه و خون را از روی گوشت ماهی کاملا پاک کنید. تا جایی این کار را ادامه دهید که هیچ اثری از این تکه ها باقی نماند. در نهایت، ماهی را در آبکش قرار دهید تا آبش برود و کاملا خشک شود.  و تمام! ماهی شما آماده پخت شده است.

    چطور بوی بد ماهی را از دستم پا‌ک کنم؟

    یک سوال مهم که در این مرحله ممکن است برای شما هم پیش بیاید این است که چطور می‌توانید بوی بد ماهی را از دست خود حذف کنید. اول از همه می‌توانید از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید. ولی ممکن است با این کار موافق نباشید. در این صورت، بعد از اتمام کار، یک لیمو را برش بزنید و با یک قاشق تفاله قهوه به کف دست بمالید. بعد از این کار، دستتان را با آب سرد بشویید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات

    چطور پوست ماهی را بگیرم؟

    چطور پوست ماهی را بگیرم؟

    ممکن است دوست داشته باشید ماهی را درسته در فر بگذارید یا آب مز کنید. در چنین شرایطی باید پوست ماهی را بگیرید. برای این کار نیازی به گرفتن فلس‌های ماهی ندارید. راحت ترین راه برای جدا کردن پوست ماهی این است که وقتی ماهی نیم پز شد، آن را از فر خارج کنید. بعد با نوک کارد پوست آن را جدا کنید.

    این کار را به آرامی و با ظرافت انجام دهید تا به گوشت ماهی آسیبی نرسد. یا یک روش دیگر برای کندن پوست ماهی این است که آن را پاک کنید و برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید. بعد از ۲ یا ۳ دقیقه ماهی را خارج کنید. حالا می‌توانید به راحتی پوست ماهی را جدا کنید.

    همانطور که خواندید، پوست گرفتن ماهی کار ظریف و حساسی است. ولی اگر روش درست را انتخاب کنید و ترفندهای مهم آن را به خاطر بسپارید، این کار هم برایتان راحت و مثل آب خوردن می‌شود. امیدوارم از این مقاله مجله آشپزی اکالا نهایت استفاده را برده باشید.

    ۳.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.