آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات؛ همراه با دستور سبزی پلو

 ماهی یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهایی هست که معمولا توی کشور ما کمتر استفاده می‌شه. یکی از دلایل عدم استفاده از ماهی توی برنامه غذایی ما، روش‌های مختلف و انواع و اقسام طمع‌دهنده‌ها هست که آشپزها رو سردرگم می‌کنه. اگر شما هم فکر می‌کنید که پختن ماهی کار سختیه، توصیه می‌کنم این مطلب رو حتما بخونید.

اگر دنبال یک روش ساده و بسیار آسون برای پخت انواع ماهی هستید، حتما این دستور پخت رو از قسمت آشپزی در اکالا بلاگ بخونید. ما طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات و نکات طلایی برای خوش‌طعم کردن انواع ماهی رو بهتون یاد می‌دیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه ماهی کبابی

     یک روش ساده برای پخت انواع ماهی. یعنی روش پختی رو به شما بگیم که به نوع ماهی بستگی نداره، فرقی نمی‌کنه ماهیتون چی باشه، قزل‌آلا، ماهی سفید، شوریده، کپور، چنگو، شیر…. .

    دستور پخت امروز یکی از بهترین روش‌ها برای پخت ماهی در فر هست که هم بوی ماهی رو به‌صورت کامل می‌گیره و اون رو معطر می‌کنه هم مزه فوق‌العاده‌ای به اون می‌ده. دلیل استفاده از فر توی این روش اینه که برای پختن ماهی توی فر، حتما نیاز نیست ماهی رو فیله و خرد کنید، حتی می‌تونید اونارو سالم هم بپذزید و طعم یک ماهی تنوری خوشمزه رو مهمون خونتون کنید.

    سادگی این روش به این‌ دلیله که از یک سری سبزیجات ساده برای پختن ماهی استفاده می‌شه. سبزیجاتی که خوردن اون برای ما بسیار متداوله. این سس سبزیجات علاوه بر این‌که طعم بی‌نظیری به ماهی می‌ده، یک روش ساده و تمیز برای پخت سایر ماهی‌ها هم به شما آموزش می‌ده.

    توی دستور پخت امروز، شما یک ماهی کباب شده خوشکل و خوش‌فرم خواهید داشت، علاوه بر اون مثل پخت‌و‌پزهای دیگه سرخ‌کردنی، آشپزخونه شما چرب و بهم‌ریخته نمی‌شه. آسان ترین روش پخت برای انواع ماهی در فر، ماکروفر و تُستر، آموزش پخت ماهی رژیمی از صفر تا صد، همراه با نکات ریز برای شما که تا به حال آشپزی نکرده‌اید. 

    بشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی شکم پر

     

    مواد مورد نیاز جهت ماهی کبابی و سبزیجات:
    فیله ماهی چنگوچهار تیکه
    سیرهشت حبه
    روغن، آبلیمو (یا لیمو تازه)، نمک، زردچوبه، ادویه ماهی، برگ‌ بو، رزماریبه میزان دل‌خواه
    برنجیک و‌ نیم پیمانه
    لوبیا سفیدیک پیمانه سر خالی
    شوید تازه یا خشکبه میزان دل‌خواه
    هویجچهار عدد
    سیب‌زمینیچهار عدد

    مراحل طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات

    این غذایی فوق العاده سالم، ساده و سرشار از امگا ۳ رو می‌تونید با انواع سبزیجات دل‌خواهتون (هویج، سیب زمینی، فلفل دلمه، کلم بروکلی، قارچ یا هر چیز دیگه‌ایی که باب میلتون هست) کباب کنید و‌ با ترکیب رنگ‌های خیلی شیک سِروشون کنید؛ فقط چندتا نکته کلیدی برای طعم‌دار کردنشون دارن که ما امروز می‌خوایم به همشون اشاره کنیم.بعد از آشنایی با مواد اولیه وقتشه بریم سراغ دستور پخت ماهی کبابی.

    مرحله اول : تمیز کردن ماهی

    اولین مرحله ماهی‌های تمیز شدمون‌رو که با آب سرد شستیم توی ظرف سردار می‌ذاریم.

    مرحله دوم : آماده کردن سبزیجات

    بعد می‌ریم‌ سراغ برش زدن سبزیجاتمون، اولین نکته کلیدی اینه که بهتره از سبزیجاتی که بافتی شبیه به هم دارن استفاده شه یا بهتره اشاره کنم سبزیجاتی که تایم تقریبا یکسانی برای پخت لازم دارند مثل هویج و‌سیب زمینی یا قارچ و‌کلم بروکلی (که خیلی راحت در دسترس شما وجود داره).  مورد کلیدی دوم اینه که بهتره تقریبا همه سبزیجات رو یک‌سایز خرد کنید تا همه یکنواخت کباب و‌ مغز پخته بشن.

    بعد از خرد کردن، همه سبزیجاتمون‌رو درون ظرف حاوی ماهی می‌ریزیم و می‌ریم سراغ مهم‌ترین و خوشمزه‌ترین مرحله پخت ماهی کبابی‌مون، درسته مرحله طعم‌دار کردن این خوشگل‌های رنگی رنگی.

    بیشتر بخوانید: روش ساده از بین بردن بوی زهم ماهی قبل از پخت

    مرحله سوم : طعم دار کردن ماهی با سیر و ادویه و آب لیمو

    یکی از چیزهایی که حتما توی این مرحله اضافه می‌کنیم و‌ جز همون نکات طلایی ما هست، سیر خرد شدست که بوی بد ماهی رو به طرزی باورنکردنی می‌گیره. پس راه‌کار اصلی برای از بین بردن بوی انواع ماهی، استفاده از سیر خرد شده هست.

    حالا ادویه ماهی، برگ‌بو، زردچوبه، نمک، فلفل قرمز، پاپریکا و مهم‌تر از همه رزماری رو‌ به ترکیب رنگیمون اضافه می‌کنیم و‌ خوب به‌هم می‌زنیم. این همون سس بی‌نظیری هست که شما می‌تونید برای سایر ماهی‌ها هم ازش استفاده کنید. آب لیموترش یا همون آب‌لیمو رو به همراه دو‌قاشق روغن اضافه کرده و ‌مجددا به‌ هم می‌زنیم.

    سبزیجات به همراه آبلیمو و ادویه ها

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی حلزونی

    مرحله چهارم : استراحت دادن ماهی طعم دار شده در یخچال

    خب این مرحله تموم شد و‌ باید سر ظرف رو ‌ببندیم و دو ساعت در یخچال بهش زمان بدیم و بمونه تا به خوبی مواد طعم‌دار و‌ مزه دار بشن. حتما زمان کافی بهش بدین، هیچ راه سریعی برای این مرحله وجود نداره، مواد با گذر زمان توی جسم ماهی رفته و تمام محتویات خوش‌طعم می‌شن.

    توی این بازه زمانی، یکی دو‌بار بهشون سر بزنید و مواد رو‌ زیر و‌ رو‌ کنید تا همه مواد آغشته به سس بشن. اگر از ماهی درسته استفاده کردید، اونو کامل برگردونید.

    مرحله پنجم : پوشاندن سینی فر با کاغذ روغنی و قرار دادن ماهی در فر

    بعد از سپری شدن این زمان، توی سینی‌فر کاغذ روغنی پهن می‌کنیم و ماهی‌ها و‌ سبزیجاتمون روی اون می‌چینیم. آب‌لیمو و روغن اضافه مانده ته ظرف را هم روی ماهی‌های توی سینی می‌ریزیم. نگران نباشید تمام این مواد تبخیر می‌شن و بوی دل‌پذیری توی فضای خونه می‌پیچه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی کبابی به روش رستورانی

    قرار دادن ماهی و سبزیجات در فر

    قبلا بارها به این موضوع اشاره کردیم که طبقات و‌درجه حرارت فرها متفاوت هستن؛ برای کباب شدن ماهی‌های امروزمون ما از فر با درجه حرارت ۱۸۵ و‌حالت پخت چرخشی (هم بالا هم پایین هم زمان) استفاده می‌کنیم، شما دوستای عزیز از ماکروفر یا تستر هم می‌تونید کمک بگیرید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مندو کره‌ای با گوشت چرخ‌ کرده

    مرحله ششم : آماده شدن ماهی کبابی

    بعد از پختن ماهی و سبزیجات داخل فر، ماهی رو از فر دربیارید و همراه سبزیجات داخل ظرف مناسب و کنار سبزی پلو همراه با سیر ترشی و زیتون سرو کنید و از خوردن این غذای خوشمزه لذت ببرید.

    ماهی و سبزیجات کبابی

    بیشتر بخوانید: برای ناهار چی بپزم؟ لیست غذاهای خوشمزه برای ناهار

    سبزی پلو

    تو فرهنگ ما ایرونیا ماهی رو با سبزی پلو می‌خورن. البته زیاد خوب نیست، چون طبیعت هر دوی این مواد غذایی سرد هست. به همین دلیله که جنوبی‌ها سر سفره سبزی‌پلو و ماهی حتما خرما می‌ذارن. در ادامه دستور پخت سبزی پلو رو هم براتون آوردیم.

    مراحل طرز تهیه سبزی پلو

    تو این قسمت با طرز تهیه سبزی پلو آشنا میشید.

    مرحله اول : خیساندن برنج

    اول می‌ریم سراغ برنجمون که همه کدبانوها می‌دونن از قبل باید به همراه لوبیا پلویی ها (لوبیا سفید چشم بلبلی) توی یک کاسه خوب خیس بخورن.

    مرحله دوم : اضافه کردن سبزی پلویی به برنج

    سه پیمانه آب و‌ دو قاشق شِوید و‌ یک قاشق غذاخوری نمک رو ‌توی قابلمه می‌ریزیم.

    مرحله سوم : دم گذاشتن سبزی پلو

    با شعله کم بهش زمان می‌دیم تا آبش کاملا تبخیر شه، بعد از بخار شدن تمامی آب، برنج های اطراف قابلمه رو‌ به سمت مرکز قابلمه می‌کشیم تا هنگام پخت نسوزن. یک‌ و ‌نیم تا دو ساعت زمان می‌دیم تا برنجمون هم اصطلاحا دم بکشه و‌ خوب بپذه.

    پختن سبزی پلو با ماهی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه غوره مسما گیلانی، با ماهی شور

    فوت و فن سرآشپز برای خوشمزه‌تر شدن ماهی کبابی

    • می‌تونید برای طعم دار کردن ماهی از تمبرهندی استفاده کنید.
    • زعفران دم کرده برای از بین بردن بوی زهم ماهی و خوشمزه تر شدن اون خیلی تاثیر داره.
    • ماهی کبابی یه غذای کاملا رژیمی محسوب میشه.
    • برای مزه ی بهتر ماهی کبابی بعد از آماده شدن روش کره آب شده و لیمو ترش بریزید. 

    همراه‌های همیگشی ما، امیدوارم که از دستور غذای امروز لذت برده باشید، این نوع طبخ ماهی بسیار سالم و لذیذ هست و‌ خیلی خوبه که بتونید توی برنامه ماهانتون یه جایی براش پیدا کنید.

    تا یه روز رنگی‌رنگی دیگه شما رو‌ به خدا می‌سپارم.

    سوالات متداول در طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه ماهی کبابی با ما همراه باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    ادویه ماهی کبابی چیه؟

    • ۲ قاشق غذاخوری نمک 
    • ۲ قاشق غذاخوری فلفل سیاه
    • ۱ قاشق غذاخوری پودر سیر
    • ۱ قاشق غذاخوری پودر زیره
    • ۱ قاشق غذا خوری پودر شوید 
    • ۱ قاشق غذا خوری پودر ریحان کبابی

    برای از بین بردن بوی زهم ماهی چیکار کنیم؟

    برای از بین بردن بوی زهم ماهی یکی از موادی که استفاده میشه سیر خرد شدست که بوی بد ماهی رو به طرزی باورنکردنی می‌گیره. پس راه‌کار اصلی برای از بین بردن بوی انواع ماهی، استفاده از سیر خرد شده هست. بعد از اضافه کردن سیر، ادویه ماهی ،برگ‌بو، زردچوبه، نمک، فلفل قرمز، پاپریکا و مهم‌تر از همه رزماری رو‌ به ماهی اضافه کنید. این همون سس بی‌نظیری هست که شما می‌تونید برای سایر ماهی‌ها هم ازش استفاده کنید. آب لیموترش رو به همراه دو‌قاشق روغن هم به عنوان طعم دهنده به ماهی اضافه کنید.

    چیکار کنیم ماهی خوشمزه تر بشه؟

    استفاده از زعفران دم کرده و کره آب شده و آب لیموی تازه بعد از آماده شدن ماهی کبابی در طعم ماهی و خوشمزه تر شدن اون تاثیر زیادی داره.

    چرا ماهی به سینی فر میچسبه؟

    اگر ماهی رو داخل فر میزارید حتما از کاغذ روغنی استفاده کنید در غیر اینصورت هرچقدم کف سینی رو چرب کنید باز ماهی به سینی میچسبه.

    سبزیجات کنار ماهی کبابی چیه؟

    ماهی کبابی رو می‌تونید با انواع سبزیجات دل‌خواهتون (هویج، سیب زمینی، فلفل دلمه، کلم بروکلی، قارچ یا هر چیز دیگه‌ایی که باب میلتون هست) کباب کنید.

    طبع ماهی در طب سنتی سرده یا گرم؟

    طبع ماهی سرد است و بهتر است بعد از خوردن ماهی مصلح آن خورده شود.می‌توانید مغز گردو و زیتون پرورده و حلوا بخورید.

    اگر تیغ ماهی در گلو گیر کرد چیکار کنیم؟

    خوردن آب و روغن زیتون و غذای سفت و همچنین پوره سیب زمینی می‌تواند کمک کند تا تیغ از گلو رد شود و اگر این راهکارها جواب نداد و تیغ موقع بلع گلو را اذیت کرد به پزشک مراجعه کنید.

     

    منبع: homecookingadventure

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. به نظر من زعفران برای ماهی داخل فر از زردچوبه خیلی بهتره چون زردچوبه اگر تفت نخوره طعم جالبی نداره. کرفس و پوست لیمو ترش هم برای گرفتن بوی زهم انواع گوشت عالی هستن.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.