آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه ماهی حلزونی؛ با نکات کلیدی در خوشمزه‌تر شدن آن

ماهی یک غذای خوشمزه و مفید است که به شیوه‌های مختلف طبخ می‌شود. ماهی سرشار از مواد مغذی مثل پروتئین و ویتامین D و از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت بدن و تقویت مغز بسیار مفید است و جزو سالم‌ترین مواد غذایی به شمار می‌‎رود. طرز پخت ماهی در طعم آن بسیار اثرگذار است. از انواع روش‌های پخت ماهی می‌توان به شکم‌پر، کبابی، آب‌پز، در فر یا سرخ‌شده در ماهی‌تابه اشاره کرد. در اینجا پخت ماهی قزل‌آلا در ماهی‌تابه را به روش حلزونی به شما آموزش می‌دهیم.این روش سرو ماهی حالت جذاب و شیک‌تری به آن می‌دهد و اگر برای مهمانی‌هایتان به دنبال پیش‌غذایی راحت و شیک هستید، حتما این دستور را در قسمت آشپزی از اکالا بلاگ دنبال کنید. 

مواد لازم برای ماهی حلزونی:
ماهی قزل‌آلا۱ عدد
سیر رنده‌شده۴ قاشق چای‌خوری
لیموی تازه۳ الی ۴ قاشق غذاخوری
فلفل سیاهبه مقدار لازم
نمک۱ قاشق چای‌خوری
پاپریکا۱ قاشق چای‌خوری
زعفران دم‌کردهبه مقدار لازم
روغن زیتون۴ قاشق غذاخوری
سرکه سفید یا قرمز۲ قاشق غذاخوری

مراحل پخت ماهی حلزونی

۱. ابتدا ماهی قزل‌آلا رو بدون استخوان و پوست اون رو جدا کنید و یا اینکه ماهی رو به صورت فیله‌ای و آماده تهیه کنید. اگه احساس کردید تعدادی استخوان ریز داخل ماهی باقی مونده به کمک یک موچین تمیز استخوان‌ها رو در بیارید و ماهی رو از قسمت طول به صورت نواری با ضخامت حدود ۱ سانت برش بدید.

مواد لازم برای مزه‌دار کردن ماهی رو داخل ظرفی با هم مخلوط کنید.

در صورت تمایل می‌تونید ۱ قاشق غذاخوری زنجبیل و پیاز خردشده هم به این ترکیب اضافه کنید.

مقدار سیر رو کم نکنید مگر اینکه طعمش رو دوست نداشته باشید. چون سیر طعم خوبی به ماهی میده.

پاپریکا، پودر فلفل دلمه‌ای قرمز خشک‌شده است و طعم خوبی به ماهی می‌ده که می‌تونید از نوع دودی یا ساده اون به دلخواه استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ترجیحا از روغن زیتون برای مزه‌دار کردن استفاده کنید. ولی اگه در دسترستون نبود می‌تونید از روغن‌های مایع دیگه هم استفاده کنید. ماهی‌های نواری برش‌داده‌شده رو داخل مواد بریزید و با دست به آرومی مرینیت کنید تا کاملا آغشته به مواد بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات

    مزه‌دار کردن ماهی حلزونی

    ۲. بعد روی ظرف رو بپوشونید و حداقل سه ساعت و حداکثر یک شب داخل یخچال استراحت بدید تا طعم مواد به خورد ماهی بره.
    بعد از استراحت، نوارهای ماهی رو به صورت حلزونی بپیچید و با خلال دندون فیکس کنید. (می‌تونید این کار رو قبل از مزه‌دار کردن ماهی‌ها انجام بدید و ماهی‌ها رو به صورت فیکس‌شده و حلزونی داخل مواد استراحت بدید.)

    داخل تابه‌ای مقداری روغن سرخ‌کردنی بریزید.

    ماهی‌ها رو داخل تابه بچینید و هر دو طرفش رو سرخ کنید. برای پخت ماهی به زمان زیادی احتیاج ندارید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک ماهی بدون فر؛ ویژه مجالس و مهمانی

    پیچیدن و فیکس کردن و سرخ کردن ماهی حلزونی

    ۳. اگه ماهی رو سرخ‌ می‌کنید در حین پخت در ماهی‌تابه رو نذارید و همچنین حرارت رو خیلی کم نکنید. چون ماهی آب می‌اندازه و حالت آب‌پز پیدا می‌کنه. ولی اگه ماهی رو به شیوه آب‌پز دوست دارید می‌تونید درش رو بذارید.

    حین پخت مقداری زعفران و آبلیمو رو با هم مخلوط کنید و با قلم‌مو روی ماهی‌ها بکشید تا خوش‌رنگ‌تر و خوشمزه‌تر بشن.

    ماهی حلزونی سرخ‌شده رو کنار سبزی‌ پلو یا به صورت ساده و برای پیش‌غذا می‌تونید سرو کنید.

    طرز تهیه ماهی حلزونی برای مهمونی

    بیشتر بخوانید: برای “شام چی بپزم؟

    نکات مهم طرز تهیه ماهی حلزونی:

    • برای شستشوی ماهی همیشه از آب سرد و روان استفاده کنید.
    • ماهی بافت بسیار نرم و لطیفی داره. اگر از ماهی یخ‌زده استفاده می‌کنید برای یخ‌زدایی اول ماهی رو از فریزر خارج کنید و داخل یخچال قرار بدید و بعد از باز شدن یخ‌ها، اون رو از یخچال خارج و پوستش رو جدا کنید تا به گوشت ماهی آسیب نرسه و هیچ وقت از روش قرار دادن در آب گرم و یا یخ‌زدایی با ماکروفر استفاده نکنید.
    • اگه ماهی رو بعد از پاک کردن با آب‌نمک بشورید هم طعم لذیذتری پیدا می‌کنه و هم به رفع بوی بد ماهی کمک می‌کنه.
    • توجه کنید که اگه ماهی مدت زمان بیشتری در موادی که برای مرینیت آماده کردید بمونه طعم خودش رو از دست می‌ده و طعم ادویه‌های استفاده‌شده غالب میشه.
    • ماهی قزل‌آلا جزو ماهی‌هایی هست که می‌شه اون رو به روش‌های مختلف مثلا داخل فر یا کبابی یا گریل یا سرخ‌شده طبخ کرد و در صورت تمایل می‌تونید در روش‌های دیگه هم ماهی درسته رو به همین روش مزه‌دار کنید و از مواد مرینیت داخل شکم ماهی و اطراف اون بزنید و بعد اون رو داخل مواد قرار بدید و بعد از مزه‌دار شدن به روش دلخواه طبخ کنید.
    • ماهی قزل‌آلا در بین ماهی‌های دیگه بیشترین مقدار امگا ۳ رو داره و به بمب امگا ۳ معروفه و از نظر طعم هم جزو ماهی‌های خوشمزه محسوب میشه.
    • ماهی رو به هر شکلی که می‌پزید (چه به صورت حلزونی و چه تقسیم‌شده به قطعات کوچک) بهتره اون رو داخل روغن داغ و فراوان سرخ کنید تا به تابه نچسبه و حتما از تابه نچسب استفاده کنید و اگه ماهی رو به صورت تکه‌ای سرخ می‌کنید ماهی رو اول از قسمت پوست داخل تابه نذارید. اول طرف گوشت ماهی رو سرخ کنید و بعد از پخت طرف دیگه رو برگردونید.
    • پخت ماهی داخل فر یا روی ذغال باعث رژیمی‌تر و کم‌کالری‌تر شدن اون نسبت به نوع سرخ‌شده می‌شه.
    • ماهی با توجه به طبع سرد و تری که داره بهتره در وعده شام مصرف نشه و از خوردن سردی‌جات مثل ماست یا دوغ در کنار اون خودداری کنید. با اینکه خوردن ماهی در فصل تابستان بهتره اما افراد به مصرف آن در فصل سرد تمایل بیشتری نشون می‌دن. بنابرابن بهتره بعد از خوردن اون مصرف گرمی‌جات رو افزایش بدیم. همچنین مصرف لیمو ترش در کنار ماهی علاوه بر ایجاد طعم بهتر، به علت وجود ویتامین سی باعث جذب بهتر آهن ماهی می‌شه. اما سردمزاجان در مصرف این دو ماده با هم باید احتیاط بکنند چون هر دو طبع سردی دارند. 

    این بود طرز تهیه ماهی به شکل حلزون! یک روش طبخ ماهی برای مجالس و مهمونی. امیدوارم لذت برده باشید.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.