آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه قیمه بوشهری خوشمزه با ساده‌ترین روش اصیل جنوبی

وقتی صحبت از غذای جنوبی می‌شود به ندرت کسی به قیمه فکر می‌کند. اصولا جنوب را به ماهی و میگوی تازه می‌شناسند. البته که غذاهای درست شده با گوشت ماهی و میگو بسیار متنوع و خوشمزه است. ولی خوب است بدانیم در جنوب کشورمان به جز این دو نوع، غذاهای دیگری هم طبخ می‌شوند. یکی از این غذاها قیمه بوشهری است.

این قیمه کاملا با خورشت قیمه معروفی که در شهرهایی مثل تهران طبخ می‌شود متفاوت است. عمده‌ترین تفاوتش هم این است که در کنار شکر پلو سرو می‌شود. اگر طرفدار غذاها و تجربه‌های جدید هستید این غذا برای شماست. در این مقاله از بلاگ اکالا راحت ترین راه برای درست کردن یک خورشت قیمه بوشهری اصیل را به شما یاد خواهیم داد.

مواد مورد نیاز جهت تهیه خورشت قیمه بوشهری:
گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
نخود لپه۲۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیب زمینی۱ عدد درشت
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
پودر لیمو عمانی۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین۱/۴ قاشق مرباخوری
نمکبه مقدار لازم
زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت خورشت قیمه بوشهری

در ادامه طرز تهیه خورشت قیمه بوشهری را به صورت مرحله به مرحله برایتان شرح خواهیم داد.

مرحله اول | خیساندن حبوبات

برای شروع کار اول باید نفخ حبوبات را بگیریم. از آن جایی که نخود لپه در این غذا حضور پررنگی دارد، قبل از شروع هر کاری، حدود ۲ ساعت قبل، لپه را در یک کاسه بزرگ می‌ریزیم و کاسه را پر از آب می‌کنیم. اجازه دهید در آب بماند تا نفخش گرفته شود.

قیمه بوشهری

مرحله دوم | سرخ کردن پیاز

در دومین مرحله از پخت این غذای بوشهری رسما شروع به کار می‌کنید. مثل هر غذای ایرانی در ابتدا پیاز را نگینی خرد می‌کنیم و توی یک قابلمه بزرگ می‌ریزیم. پیازها را روی حرارت ملایم، به خوبی تفت دهید تا طلایی شوند. حواستان باشد پیاز نباید خیلی سرخ شود. زیرا در ادامه کار امکان دارد به حد سوختگی برسد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم | تفت دادن گوشت

    پس از تفت دادن پیاز، نوبت به ادویه پایه می‌رسد. زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه را به پیاز اضافه کنید و دوباره کمی تفت دهید تا کاملا یکدست شود.

    سپس می‌توانید گوشت خرد شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم. گوشت را کمی تفت می‌دهیم تا کمی سرخ شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قلیه میگو

    مرحله چهارم | اضافه کردن نخود لپه

    در این مرحله نخود لپه را آبکشی می‌کنیم و به قابلمه اضافه می‌کنیم. سپس لپه را کمی تفت می‌دهیم. در نهایت سه پیمانه آب جوش را به قابلمه اضافه می‌کنیم و درب قابلمه را می‌گذاریم.

    مرحله پنجم | اضافه کردن سیب زمینی

    بعد از یک ساعت که از اضافه کردن لپه‌ها گذشت، سیب زمینی را پوست می‌گیریم و بدون اینکه خلالی یا نگینی شود، در قابلمه می‌اندازیم. مجدد درب قابلمه را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم گوشت، لپه و سیب زمینی کاملا بپزند. در این مرحله مواد غذایی شما باید کاملا نرم شوند. مدت زمان لازم برای این مرحله ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است.

    طرز تهیه قیمه بوشهری

    مرحله ششم | جدا کردن گوشت

    در این مرحله نوبت به له کردن مواد غذایی می‌رسد. بعد از اینکه محتویات قابلمه کاملا پخته شد، گوشت را جدا می‌کنیم و در آبکش می‌ریزیم تا آب آن گرفته شود. در این مرحله توجه داشته باشید که آب گوشت را نگه دارید زیرا در مراحل بعد قرار است از آن استفاده بکنیم.

    مرحله هفتم | له کردن مواد

    بعد از این کار گوشت و لپه را درون یک ظرف می‌ریزیم و شروع به له کردن مواد غذایی می‌کنیم. شما این مرحله را می‌توانید با گوشتکوب معمولی انجام دهید ولی ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از گوشتکوب برقی استفاده کنید تا نتیجه کار یکدست‌تر باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دوپیازه میگو جنوبی مخصوص بوشهر

    مرحله هشتم | اضافه کردن آب

    پس از آماده کردن پوره گوشت و لپه در مرحله قبل حالا وقت اضافه کردن آب گوشتی است که در مرحله ششم به آن اشاره کردیم. ۱ لیوان از آب گوشت را به پوره گوشت و لپه اضافه کنید. سپس مواد را روی حرارت کم اجاق گاز قرار دهید و کم کم هم بزنید تا مواد غذایی کشدار شود. در نهایت باقیمانده آب گوشت را به قیمه اضافه کنید.

    مرحله نهم | له کردن سیب زمینی

    بالاخره نوبت به سیب زمینی رسید. در مرحله نهم از پخت خورشت قیمه بوشهری، سیب زمینی را جداگانه له می‌کنیم و به قابلمه اضافه می‌کنیم. سپس رب گوجه فرنگی را به همراه کمی روغن در یک ماهیتابه جدا تفت می‌دهیم تا طعم خامی آن گرفته شود. وقتی رب گوجه فرنگی هم آماده شد آن را به قابله اصلی اضافه می‌کنیم.

    خورشت قیمه بوشهری

    مرحله دهم | هم زدن قیمه

    از این مرحله به بعد باید حسابی قیمه را هم بزنید. در این مرحله بعد از هم زدن گوشت، لپه و سیب زمینی نمک، پودر لیمو عمانی و زعفران دم کرده را به غذا اضافه می‌کنیم. دوباره قیمه را هم می‌زنیم تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند. این مرحله را تا جایی ادامه دهید تا خورشت قیمه کشدار شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان

    نکات مهم در پخت خورشت قیمه بوشهری

    1. این خورشت باید کم آب سرو شود. پس توجه داشته باشید که باید در مرحله هم زدن خورشت صبر و حوصله کافی خرج کنید.
    2. بعد از آماده شدن خورشت قیمه، می‌توانید آن را به همراه برنج، کته یا شکرپلو سرو کنید. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم سنت بوشهری ها به این است که این غذا را با شکر پلو میل می‌کنند.
    3. یکی از مهم‌ترین نکات برای طبخ خورشت قیمه بوشهری این است که کشدار شود. به این منظور تنها راه مطمین این است که گوشت و لپه را با گوشتکوب برقی یا میکسر پوره کنید. زیرا اگر از گوشتکوب دستی استفاده کنید، دست شما بعد از مدت کوتاهی خسته می شود و پوره نهایی مطلوب نخواهد بود.

    این غذا دستور پخت راحتی دارد. ما هم در این مقاله تلاش کردیم مراحل را به ساده‌ترین شکل ممکن برای شما توضیح دهیم. امیدواریم اوقات خوشی را در کنار عزیزانتان سپری کنید.

    برای دریافت آموزش آشپزی بیشتر می‌توانید به مجله آشپزی بلاگ ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.