آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان با فوت و فن‌های طبخ آن

چلو خورشت قیمه بادمجان یکی دیگر از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است، که پای ثابت مهمانی‌ها است. چلو خورشت قیمه بادمجان شباهت بسیاری به خورشت قیمه دارد و مواد تشکیل دهنده چلو خورشت قیمه بادمجان عبارت اند از: بادمجان، گوشت و لپه، که به همراه پلو سرو می‌شود. البته چلو خورشت قیمه بادمجان را با مرغ نیز درست می کنند. چلو خورشت قیمه بادمجان به خاطر استفاده بادمجان در آن سرشار از آهن است و برای رفع کم خونی بسیار مفید است.

در ادامه شما را با طرز تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان مجلسی و خوشمزه همراهی خواهیم کرد. در سرویس متنوع آشپزی در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم قیمه بادمجان برای ۴ نفر
لپه۱ پیمانه
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
گوجه۲ عدد
پوره گوجه۱ پیمانه
بادمجان قلمی۶ عدد
پیاز۳ عدد بزرگ
چوب دارچین ۱ عدد
لیمو۵ عدد
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
زعفران دمکرده۲ قاشق غذاخوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفلبه میزان لازم
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری

مواد لازم قیمه بادمجان

مراحل طرز تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان

در این قسمت با طرز تهیه این غذای خوشمزه با بادمجان به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : طرز پخت «قیمه نثار» قزوینی

مرحله اول : خیساندن لپه

برای آماده سازی اولیه لازم است لپه را از چند ساعت قبل در آب ولرم خیس کنیم. این میزان بسته به نوع حبوبات شما متغیر است ولی به لحاظ زودپر بودن لپه نسبت به حبوبات دیگر حدودا ۳ ساعت زمان مناسبی است.

مرحله دوم : آماده کردن بادمجان‌ها

بادمجان ها را نیز پوست می‌کنیم و به صورت ورقه ای برش زده و در مخلوط آب نمک خیس می‌کنیم. اینکار لاعث گرفته شدن تلخی بادمجان می شود. حتما یک کاسه روی بادمجان‌ها بگذارید تا بطور کامل داخل آب فرو بروند. و برای مدت ۱ ساعت به همین صورت باقی بمانند.‌ 

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ملاقورمه شمالی

    خرد کردن بادمجان و خیس کردن لپه در قیمه بادمجانمرحله سوم : تفت دادن پیاز و گوشت

    ۲ عدد پیاز درشت را نگینی خرد می کنیم و تا زمانی که طلایی شوند آنرا تفت می‌دهیم. و بعد گوشت قیمه‌ای را به آن اضافه می‌کنیم و گوشت را نیز کمی تفت می‌دهیم. زیر حرارت باید ملایم رو به بالا باشد تا گوشت قبل از آب انداختن سرخ شود و بهتر است که از یک الی دو تکه گوشت خورشتی استخوان دار نیز استفاده کنید که در کنار گوشت قیمه‌ای و جوشیدن در خورشت باعث خوشمزه‌تر شدن آن بشود.

    بیشتر بخوانید: مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه؛ برای ۴ تا ۷۰ نفر

    تفت دادن پیاز و گوشت برای قیمه بادمجان

    مرحله چهارم : اضافه کردن ادویه و رب گوجه

    بعد از اینکه گوشت کمی تفت خورد، زردچوبه، فلفل و چوب دارچین را به آن اضافه می‌کنیم. می‌توانید مقدار خیلی کم نمک نیز اضافه کنید ولی نمک اصلی را بعد از پختن تقریبی گوشت باید اضافه کنیم.

    بعد از دو ۳ دقیقه تفت دادن رب را نیز اصافه می‌کنیم و تا زمانی که بوی خامی آن گرفته شود آنرا تفت می‌دهیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه فندق قاتق به روش گیلانی

    اضافه کردن ادویه و رب گوجه در قیمه بادمجان

    مرحله پنجم : اضافه کردن آب و زمان دادن برای پخت

    بعد از تفت خوردن رب با گوشت به آن آب گرم اضافه می‌کنیم. آب نباید خیلی جوش و نباید سرد باشد. تا جایی که آب روی گوشت را کاملا بگیرد باید به آن آب اضافه کنیم و درب قابلمه را ببندیم و اجازه بدهیم تا گوشت بپزد که بسته به نوع خوش پختی گوشت شما این زمان متغیر است.

    مرحله ششم : خیس کردن لیمو عمانی برای قیمه

    در این فاصله چند جای لیمو عمانی را با چاقو برش ایجاد می کنیم و برای گرفتن تلخی‌شان، آن ها را داخل شیشه‌ای درب دار می‌اندازیم و روی آن ها آبجوش می‌ریزیم و درب شیشه را می‌بندیم و اجازه می‌دهیم لیموها به این صورت نیم ساعت خیس بخورند. 

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت گلابی زعفرانی با فیله مرغ

    خیس کردن لیمو عمانی برای قیمه

    مرحله هفتم : بخارپز کردن لپه

    آب لپه‌های خیس خرده را عوض می‌کنیم و آنرا روی حرارت می‌گذاریم تا نیم پز شوند. بعد از به جوش آمدن آب، لپه‌ها شروع به کف کردن می‌کنند که حتما باید این کف را جدا کرده و دور بریزیم چون باعث بدمزه شدن خورشت می‌شود. بعد از دور ریختن این کف اجازه می‌دهیم لپه ها نیم پز شوند یعنی تا زمانی که داخل آن‌ها پخته و مغز لپه‌ها خیلی کم خام باشد

    بخارپز کردن لپه برای قیمه بادمجان

    مرحله هشتم : اضافه کردن لپه و لیمو عمانی به قیمه

    بعد از اینکه گوشت تقریبا پخت (زمان تقریبی پخت ۲ ساعت) لیمو عمانی‌های خیس خورده را به آن اضافه می‌کنیم از طرفی لپه‌های نیم پز را نیز اضافه می‌کنیم تا تمامی مواد با یکدیگر با حرارت ملایم بجوشند و بپزند.

    اضافه کردن لپه و لیمو عمانی به قیمه

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت کشک لرستانی

    مرحله نهم : اضافه کردن پوره گوجه فرنگی به مواد قیمه

    در ماهیتابه‌ای ۱ پیاز باقی مانده را که بصورت نگینی خرد کرده‌ایم تفت می‌دهیم و بعد از طلایی شدن گوجه فرنگی رنده شده و پوره‌ی گوجه فرنگی را به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم بعد از اینکه مواد حالت سس مانند پیدا کرد این مخلوط را به خورشت اضافه می‌کنیم که باعث خوشمزه‌تر شدن خورشت می شود. 

    اضافه کردن سس گوجه به خورشت قیمه بادمجان

    مرحله دهم : افزودن گلاب و زعفران

    حدودا یک ساعت بعد و زمانیکه که خورشت تقریبا جا افتاد به آن ۲ قاشق غداخوری زعفران دمکرده و ۱ قاشق غذاخوری گلاب اضافه می کنیم تا خورشت حسابی معطر و خوشمزه می‌شود. میزان نمک و فلفل و ترشی خورشت را نیز در همین مرحله می‌توانید نسبت به ذائقه‌ی خود تنظیم کنید.

    اضافه کردن زعفران و گلاب به قیمه بادمجان

    مرحله یازدهم : سرخ کردن بادمجان‌ها

    بادمجان‌ها را بعد از آبکش کردن یکدور زیر آب می‌گیریم و بعد روی دستمال نخی پهن می‌کنیم و هر دو طرف آن را خشک می‌کنیم. در تابه‌ای مقداری روغن می‌ریزیم و برای اینکه بادمجان‌ها کمتر روغن جذب کنند آن ها را از سمت بیرونی داخل تابه می‌چینیم و سپس درب ماهیتابه را می‌گذاریم در واقع بادمجان‌ها را با درب بسته و حرارت نسبتا بالا سرخ می‌کنیم به این صورت روغن کمتری جذب می‌کنند. 

    سرخ کردن بادمجان برای قیمه بادمجان

    بیشتر بخوانید: سرخ کردن بادمجان با کمترین روغن

    مرحله دوازدهم : اضافه کردن بادمجان به خورشت قیمه

    بادمجان‌ها را باید تا جایی سرخ کنید که کاملا طلایی باشند بدلیل اینکه بعد از اضافه کردن آن ها به خورشت کمی رنگ باز می‌کنند. بعد از اینکه همه ی بادمجان ها رو سرخ کردیم آن را به خورشتی که جا افتاده اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم بادمجان‌ها برای مدت حدودا ۱۰ دقیقه با خورشت بجوشند تا طعم و مزه‌ی آن‌ها با خورشت یکی شود. 

    اضافه کردن بادمجان به خورشت قیمه

    می‌توانید بدای خوشمزه تر شدن خورشت چند عدد گوجه نیز سرخ کرده و به آن اصافه کنید و یا بعد از کشیدن خورشت قیمه بادمجان گوجه های سرخ شده را روی آن قرار داده و این خورشت خوشمزه و جذاب را کنار برنج سرو کرده و از طعم خوب آن لذت ببرید. 

    سرو و تزئین قیمه بادمجان

    gheymrh bademjan

    بیشتر بخوانید: اگر خورشت قیمه ترش شد، چه کنیم؟

    نکات و فوت و فن های قیمه بادمجان

    1. برخی افراد برای درست کردن قیمه بادمجان یا قیمه لپه را همراه با گوشت تفت می‌دهند تا لپه در اثر پخت وا نرود. ولی اگر لپه را جداگانه بپزیم و کف روی آن را جدا کرده و بعد به گوشت پخته اضافه کنیم خورشت خوشمزه‌تر می شود. چون در صورت تفت دادن لپه کف حاصل از آن وارد خورشت می‌شود و طعم خوشایندی ندارد.
    2.  بهتر است هنگام تفت دادن گوشت ها یا پخت خورشت به آن دارچین اضافه نکنید دارچین باعث تغیر رنگ خورشت و تیره شدن آن می سود. برای داشتن طعم دارچین از چوب دارچین استفاده می‌کنیم تا هم عطر و طعم آن در خورشت باشد و هم خورشت سیاه نشود.
    3.  استفاده از پرک لیمو نیز باعث تیره شدن خورشت می‌شود. پس بهتر است از خود لیمو عمانی که به روش گفته شده تلخی آنرا گرفته‌ایم استفاده کنیم.
    4. بسته به سلیقه ی خود بجای لیمو عمانی می‌توانید از آبغوره و غوره نیز استفاده کنید اما عطر و طعم لیمو عمانی این خورشت را خوشمزه تر می کند.
    5.  زعفران و گلاب را اواخر پخت اصافه کنید تا عطر و طعم آن در خورشت باقی بماند.
    6. بادمجان ها حتما ۱۰ دقیقه ی آخر پخت اضافه شوند تا در خورشت وا نروند.
    7. ترکیب پیاز و پوره گوجه و گوجه فرنگی راز خوشمزگی این خورشت جذاب می باشد. این مرحله را حذف نکنید. ازین روش برای خوشمزه تر شدن خورشت قیمه ،چلو گوشت نیز می توانید استفاده کنید.

    این غذای خوشمزه را برای ناهار درست کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

    سوالات متداول در طرز تهیه قیمه بادمجان

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه قیمه بادمجان همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا رنگ قیمه تیره میشه ؟

    علت تیره شدن رنگ قیمه یا به دلیل تیره بودن رنگ رب گوجه است و همچنین علت دیگر به دلیل پودر دارچین است ریختن دارچین در هنگام پخت باعث تیره شدن رنگ قیمه می‌شود.

    چرا قیمه لعاب نمیندازه؟

    اگر پیاز قیمه درشت خرد شود خورشت حالت آبکی می‌شود و لعاب نمی‌اندازد و همچنین اگر زمان پخت خورشت کم باشد خورشت قیمه جا نمی‌افتد و لعابدار نمی‌شود.

    از چه گوشتی برای قیمه استفاده کنیم؟

    برای قیمه از گوشت گوسفندی و گوشت گوساله می‌توان استفاده کرد.

    اگر منع مصرف گوشت قرمز داشتیم از چه گوشتی برای قیمه استفاده کنیم؟

    در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز داشتید می‌توانید از گوشت مرغ در قیمه استفاده کنید.

    برای گرفتن تلخی بادمجان چه کنیم؟

    اگر بادمجان تلخ بود و امکان داشت قیمه را تلخ کند آن را در آب نمک گذاشته دو ساعت بماند و سپس سرخ کنید . اگر همچنان بعد از اینکه از آب نمک خارج کردید تلخ بود، از آن استفاده نکنید.اگر بعد از ریختن در خورشت متوجه تلخی بادمجان شدید و خورشت شما تلخ شده بود از چاشنی هایی مثل آبغوره و آبلیمو استفاده کنید تا مقداری از این تلخی را کم کند.

     

    ۴.۴/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۰ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.