آشپزیغذاهای سنتی

لیست محبوب‌ترین غذاهای محلی بوشهر

وقتی حرف از غذاهای جنوب کشور می‌شود، غذاهای بوشهری احتمالا شناخته‌شده‌تر باشند. در این مقاله از اکالا بلاگ لیستی از خوشمزه‌ترین غذاهای بوشهری را جمع‌آوری کرده‌ایم. تا انتها همراه ما باشید.

۱- دمپخت ماهی (لخلاخ)

دمپخت ماهی، دمپختک ماهی یا لخلخ نام‌های متنوع این غذا هستند. این غذای سنتی و جنوبی با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود اما مواد تشکیل دهنده آن تقریبا یکسان است و جز یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار بوشهری به شمار می‌رود که طعم و عطر بسیار شگفت‌انگیزی دارد.

دمپخت ماهی (لخلاخ) از غذاهای محلی بوشهر

ما در این بخش از اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه دمپخت ماهی بوشهری را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

طرز تهیه دمپخت ماهی (لخلاخ) بوشهری: خوشمزه و مخصوص

۲- یتیمک بادمجان

یتیمک یا یتیمچه از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌توانید با بادمجان تهیه کنید. دستور پخت یتیمک در شهرهای مختلف متفاوت است. برخی این غذا را با بادمجان تهیه می‌کنند و برخی دیگر در ترکیبات آن از کدو، عدس و گوشت و مرغ استفاده می‌کنند. روش تهیه یتیمک بوشهری و شیرازی شباهت زیادی به هم دارد.

معمولا برای تهیه این یتیمک از بادمجان سرخ شده در کنار گوجه فرنگی، پیاز و سیر استفاده می‌شود، اما اگر دوست دارید غذای شما رژیمی ‌شود، می‌تواند در پخت این غذا از بادمجان آب‌پز نیز استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    یتیمک بادمجان از غذاهای محبوب بوشهری

    در مقاله زیر از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه یتیمک بوشهری و شیرازی و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای خوشمزه و ساده آشنا شوید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه یتیمک بادمجان خوشمزه؛ به روش شیرازی و بوشهری

    ۳- گمنه گندم یا للک بوشهری

    گمنه از مشتقات گندم است علاوه بر طعم بسیار خوب و خوشمزه‌ای که دارد سرشار از مواد مغذی و مفیدی برای بدن است. گمنه همان بلغور ریز گندم است و بیشتر در بوشهر طبخ می‌شود. این غذای خوشمزه جایگزین پلو است و در کنار قلیه و انواع خورشت سرو می‌شود.

    گمنه یا للک غذایی است که بسیار ساده و راحت تهیه می‌شود. این غذا در کاهش کلسترول، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از دیابت و کاهش سرطان پستان در خانم‌ها برای بدن شما مفید است.

    گمنه گندم یا للک از غذاهای خوشمزه بوشهری

    ما در این بخش از اکالا بلاگ کامل‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه گمنه گندم یا للک را با ذکر تمام نکاتی که در تهیه این غذا باید بدانید آموزش خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه گمنه گندم یا للک بوشهری؛ خوشمزه و ساده به روش محلی

    ۴- قیمه بوشهری

    وقتی صحبت از غذای جنوبی می‌شود به ندرت کسی به قیمه فکر می‌کند. اصولا جنوب را به ماهی و میگوی تازه می‌شناسند. البته که غذاهای درست شده با گوشت ماهی و میگو بسیار متنوع و خوشمزه است. ولی خوب است بدانیم در جنوب کشورمان به جز این دو نوع، غذاهای دیگری هم طبخ می‌شوند. یکی از این غذاها قیمه بوشهری است.

    این قیمه کاملا با خورشت قیمه معروفی که در شهرهایی مثل تهران طبخ می‌شود متفاوت است. عمده‌ترین تفاوتش هم این است که در کنار شکر پلو سرو می‌شود. اگر طرفدار غذاها و تجربه‌های جدید هستید این غذا برای شماست.

    قیمه بوشهری

    در مقاله زیر از بلاگ اکالا راحت ترین راه برای درست کردن یک خورشت قیمه بوشهری اصیل را به شما یاد داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه قیمه بوشهری خوشمزه با ساده‌ترین روش اصیل جنوبی

    ۵- دوپیازه میگو

    دوپیازه میگو یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی جنوبی است. اصالت دوپیازه میگو به استان بوشهر برمی‌گردد. متاسفانه برخی از افراد به دلیل بوی بد و یا ظاهر میگو آن را دوست ندارند. اما میگو یکی از غذاهای دریایی است، که منبع سرشار از پروتئین و فسفر است.

    دوپیازه میگو از غذاهای محلی بوشهری

    خوردن میگو برای کودکان در حال رشد و کسانی که مشکل قلبی و استخوانی دارند بسیار مفید است. خوراک دوپیازه میگو برای پختن به زمان نسبتا کمی نیاز دارد. در ادامه روش برطرف کردن بوی میگو و طرز تهیه دوپیازه میگو بوشهری را به شما آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه دوپیازه میگو جنوبی مخصوص بوشهر

    ۶- قلیه تخم مرغ

    جنوب و قلیه‌های بی نظیرش! نام جنوب با قلیه گره خورده است. اگر به جنوب کشور سفر کرده و قلیه نخورده باشید، ماموریت شما تکمیل نیست. اگر قرار باشد خودتان قلیه بپزید، ممکن است انتخاب برای شما سخت شود. زیرا تنوع قلیه‌ها زیاد است. به علاوه درست کردن بعضی از آن‌ها ممکن است برای کسانی که قلق کار را بلد نیستند، سخت و دشوار باشد.

    قلیه تخم مرغ از غذاهای پرطرفدار بوشهری

    با این حال قلیه‌ای مانند قلیه تخم مرغ به راحتی پخته می‌شود و انتخاب مناسبی برای اولین تجربه غذای جنوبی شما است. در مقاله زیر از بلاگ اکالا قرار است با هم طرز تهیه قلیه تخم مرغ را یاد بگیریم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه قلیه تخم مرغ به روش سنتی جنوبی؛ خوشمزه و ساده

    ۷- قلیه ماهی

    قلیه‌ ماهی یکی از انواع غذاهای دریایی بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که در شهرهای جنوبی بسیار پخته می‌شود. این غذا نیز مانند سایر غذاها رسپی‌های بسیار زیادی دارد که با انواع مختلف ماهی طبخ می‌شود. در تهیه این غذای اصیل جنوبی از مواد اولیه در دسترسی همچون فیله ماهی، سیر، تمبر هندی، گشنیز، شنبلیله و… استفاده می‌شود.

    مراحل تهیه قلیه ماهی

    مراحل تهیه قلیه ماهی 

    مراحل تهیه قلیه ماهی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی سبزی قلیه روید. گشنیز و شنبلیه را تمیز کتید و ساقه‌های ضخیم آن را جدا کنید. حال سبزی‌ها را با مقداری آب بشویید و آن‌ها را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. در همین مرحله به کمک سبزی‌خرد کن، میکسر یا چاقو آن‌ها را ساطوری خرد کنید.
    2. درون تابه مناسبی مقدار کمی روغن بریزید و سبزی‌های ساطوری خرد شده را به آن بیفزایید. سبزی‌ها را به خوبی تفت دهید تا عطر آن‌ها آزاد شود. توجه داشته باشید که هرچقدر بیشتر آن‌ها را تفت دهید در نهایت قلیه شما رنگی تیره‌تر به خود می‌گیرد. سبزی‌ها را متناسب با ذائقه خود سرخ کنید و کنار گذارید.
    3. حال به سراغ آماده سازی تمرهندی روید. توجه داشته باشید استفاده از تمرهندی تازه و مرغوب تاثیر چشمگیری در طعم قلیه شما دارد. تمرهندی را درون ظرف مناسبی بریزد و به آن کمی آب گرم بیفزیایید.
    4. کمی با قاشق آن را نرم کنید و بهم زنید تا تمرهندی در آب حل شود و ترکیبی آبکی حاصل شود.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل جنوبی روی لینک طرز تهیه قلیه ماهی کلیک کنید.

    در جمع‌آوری این لیست تلاش کردیم تنوع گسترده‌ای از غذاهای بوشهری را به شما معرفی کنیم. با استفاده از این لیست دیگر نیازی به غذاهای رستورانی ندارید. شما هر جای ایران که باشید، حتی اگر اهل جنوب نباشید می‌توانید از این لیست استفاده کنید و تجربه‌های جدید را به خود هدیه دهید. امیدوارم این مقاله از مجله آشپزی اکالا برایتان مفید بوده باشد.

    ۴.۱/۵ (۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.