آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه دمپخت ماهی (لخلاخ) بوشهری: خوشمزه و مخصوص

دمپخت ماهی، دمپختک ماهی یا لخلخ نام‌های متنوع این غذا هستند. این غذای سنتی و جنوبی با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود اما مواد تشکیل دهنده آن تقریبا یکسان است و جز یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار بوشهری به شمار می‌رود که طعم و عطر بسیار شگفت‌انگیزی دارد. ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه دمپخت ماهی بوشهری را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد پس در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه دمپخت ماهی

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۴۰-۶۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتری این غذای لذیذ را تهیه کنید.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه دمپخت ماهی:
ماهی شیر۴ تکه
برنج۲ پیمانه
پیاز۱ عدد
سیر۴ حبه
گشنیز۴۰۰ گرم
شنبلیله خشک۱ قاشق غذاخوری
تمر هندی۱/۲ پیمانه
نمک، زردچوبه و فلفلبه مقدار لازم
آب جوشبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

مرحله اول | خیساندن برنج

در اولین مرحله از پخت این غذای بوشهری به سراغ آماده‌سازی برنج روید. برنج را تمیز کنید و با مقداری آب بشویید. حال برنج را درون ظرف مناسبی با مقداری آب و نمک بخیسانید و به سراغ مرحله دوم روید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاتوغ به روش جنوبی؛ با تخم مرغ و ماهی

مرحله دوم | آماده‌سازی ماهی

در دومین مرحله به سراغ آماده‌سازی ماهی روید. ماهی‌ها را به خوبی بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافیشان گرفته شود. حال با کمک دستمال آشپزخانه نخی آب اضافی آن‌ها را به خوبی بگیرید. به ماهی‌ها مقداری نمک، زردچوبه و فلفل زنید و به خوبی ماساژ دهید تا همه نقاط ماهی به ادویه‌ها آغشته شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    حال درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. ماهی‌های طعم دار شده را درون روغن سرخ کنید تا طلایی و برشته شوند. ماهی‌های سرخ شده را از درون تابه خارج کرده و به سراغ محله سوم روید.

    مراحل تهیه دمپخت ماهی

    مرحله سوم | آماده‌سازی پیاز و سیر

    در سومین مرحله به سراغ آماده سازی پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید . آن را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه مناسبی که قصد طبخ دمپخت را دارید کمی روغن بریزید و پیازها را تفت دهید تا طلایی و سبک شوند.

    درهمین مرحله سیر را بشویید و پوست بگیرید. با کمک سیر له کن آن را پوره کنید و به پیازها بیفزایید. کمی تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود. حال مقداری فلفل و زردچوبه به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه موفلک (ماهی شور)

    مرحله چهارم | آماده‌سازی سبزی

    در مرحله چهارم به سراغ آماده سازی سبزی روید. سبزی را تمیز کنید، ساقه و برگ‌های ضخیم و زرد آن را جدا سازید و سبزی‌ها را بشویید. سبزی‌های شسته شده را درون آبکش بریزید تا آب اضافیشان گرفته شود. حال با کمک سبزی‌خردکن، میکسر یا چاقو سبزی‌ها را خرد کنید.

    سبزی‌های خرد شده را به محتوای درون قابلمه بیفزایید و کمی تفت دهید تا آب اضافی سبزی‌ها گرفته شود. شنبلیله را در بین دستانتان پودر کنید به قابلمه بیفزایید. کمی تفت دهید تا عطرش آزاد شود توجه داشته باشید اگر مقدار شنبلیه زیاد باشد موجب تلخ شدن غذای شما می‌شود.

    مرحله پنجم | آماده سازی تمر هندی

    در این مرحله به سراغ آماده‌سازی تمرهندی روید. حتما از تمر تازه و مرغوب استفاده کنید. تمر را در کاسه مناسبی بریزید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. با کمک قاشق کمی آن را نرم کنید تا کاملا تمر در آب حل شود. حال ترکیب فوق را از صافی رد کنید تا آب تمر زلالی حاصل شود و آب تمر را به قابلمه اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قلیه ماهی مجلسی؛ به روش اصیل جنوبی‌ها

    دمپخت ماهی خوشمزه و مجلسی بوشهری

    مرحله ششم | پختن ماهی

    ماهی‌های سرخ شده و ۱-۲ پیمانه آب جوش را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و ۱۵-۱۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا ماهی‌ها مقداری بپزند. پس از گذشت زمان فوق ماهی‌ها را از قابلمه خارج کنید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های از بین بردن بوی زهم ماهی قبل از پخت

    مرحله هفتم | پختن غذا

    در هفتمین مرحله برنج خیسانده شده را به محتوای درون قابلمه بیفزایید و همه مواد را بهم زنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. منتظر بمانید تا آب قابلمه کاملا تبخیر شود. برنج را از سمت دیواره‌ها دور کنید و در مرکز قابلمه جمع کنید. پس از تبخیر شدن آب قابلمه ماهی‌ها را روی برنج بچینید. درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید.۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا دمپخت ماهی بسیار معطر و لذیذ شما آماده سرو شود. پس از گذشت زمان فوق غذا را در ظرف سرو بریزید و با خرما و سیر ترشی نوش جان کنید.

    این دمپخت بسیار معطر و خوشمزه است و با انواع ماهی‌های گوشتی می‌توانید آن را طبخ کنید. از همراهی شما با مجله آشپزی اکالا سپاسگزاریم.

    ۳.۳/۵ (۱۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.