آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش اسفناج با ماست موسیر؛ مقوی و ضد سرماخوردگی

آش، یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که در فصل سرما طرفدارای بیشتری پیدا می‌کنه! مخصوصا اگر از نوع سالم و مقوی باشه و پر از سیر و پیاز فراوون (مثل آش رشته)! آش‌ها در هر شهری به نوعی درست میشه اما بیس اصلی همه آش‌ها، حبوبات، سبزی آش، کشک و پیاز داغ با نعناع هستش. ما امروز در مجله اینترتی اکالا میخواییم آشی را آموزش بدیم که فقط در آن از اسفناج استفاده میشه. برای سرماخوردگی در روزهای سرد عالیه و درست کردن آن به شما توصیه میشه. آش اسفناج اشی پرخاصیت و خوشمزه که می تونه گزینه‌ی مناسبی به عنوان غذای گرم و دلچسب تو روزهای سرد پاییزی باشه.

با من همراه شید تا طرز تهیه آش اسفناج را به شما با تصویر آموزش بدم.

مواد لازم آش اسفناج:
اسفناج نیم کیلو
گشنیز ۲۰۰ گرم
برنج ۱/۲ پیمانه
بلغور ۱/۲ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
پیاز ۳ عدد
زرده تخم مرغ ۱ عدد
ماست موسیر ۱ قوطی کوچک
نعنا خشک ۱ قاشق غذاخوری
نمک ، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
آب قلم۱ لیتر

مواد لازم آش اسفتاج
۱- برای آماده سازی اولیه باید عدس و بلغور و برنج را از چند ساعت قبل جداگانه خیس کنیم. (می‌توانید برنج و بلغور را باهم خیس کنید.) برای این آش احتیاج به آب (عصاره) قلم داریم.

بعد ازینکه آب قلم به جوش اومد عدس‌ها را اضافه می‌کنیم و اجازه می دهیم برای حدود ۱۵ دقیقه بجوشد. بعد ازین زمان بلغور و برنج را اضافه می‌کنیم درب قابلمه را می‌بندیم و حدود ۲ ساعت زمان می‌دهیم تا مواد بپزند. 

بلغور و برنج در آش اسفتاج
۲- در این فاصله پیازها را خلالی خرد می‌کنیم و سرخ می کنیم تا طلایی شوند. بعد از طلایی شدن پیاز ها مقداری زردچوبه به آن اضافه می کنیم. چند قاشق از پیاز داغ آماده شده را برای تزئین روی آش برمی‌داریم. 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع ماست طعم‌دار خانگی

خرد و سرخ کردن پیازها در آش اسفتاج

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماست بدون مایه ماست

    ۳- به باقی مانده‌ی پیازها نعنا خشک اضافه می‌کنیم و حدود یک دقیقه تفت می دهیم و بعد پیاز داغ آماده شده را به آش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا آش مجددا به پخت ادامه دهد تا زمانی که کم کم عدس و بلغور و برنج له شوند و آش لعاب بیاندازد. در این مرحله می‌توانید مقداری نمک و فلفل نیز به آن اضافه کنید. 

    اضافه کردن نعناع خشک به پیاز در آش اسفتاج
    ۴- بعد ازینکه مواد آش تا حدودی له شد، سبزی‌های خرد شده را به آن اضافه می کنیم. نیازی به اضافه کردن آب اضافی زیاد نیست. سبزی‌ها به خودی خود آب می‌اندازند. اما اگر آب آش خیلی کشیده شده بود می‌توانید مقداری آبجوش اضافه کنید.
    اضافه کردن اسفناج در آش اسفتاج۵- تا زمانی که سبزی‌ها کمی بپزند باقی مواد را آماده می‌کنیم. چند قاشق از ماست موسیر را برای تزئین روی آش بر می‌داریم و باقی آن را داخل ظرفی می‌ریزیم. زرده تخم مرغ ، نمک و فلفل را به آن اضافه می‌کنیم.

    و خوب هم می‌زنیم تا یکدست شود. دقت کنید که حتما هم تخم مرغ، هم ماست باید همدمای محیط باشد. بعد ازینکه مخلوط زرده و ماست موسیر یکدست شد، یک ملاقه از آب آش را آهسته به آن اضافه می‌کنیم.
    تخم مرغ و ماست موسیر در آش اسفتاج۶- مواد را باهم هم می‌زنیم و بعد مجددا یک ملاقه ی دیگر از آب آش را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا یکدست شود. انجام دادن اینکار به این علت است که با هم دما کردن ترکیب با آش از بریدن آش بعد از اضافه کردن ماست جلوگیری کنیم.

    مخلوط آماده شده را بصورت تدریجی و آهسته به آش اضافه می کنیم و آش را هم می‌زنیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سس ماست و نعنا

    ماست موسیر در آش اسفتاج۷- مجددا برای مدت نیم الی یک ساعت دیگر اجازه می دهیم تا آش با حرارت خیلی ملایم به پخت ادامه دهد تا به غلظت و قوام مورد نظر برسد. بعد از تنظیم نمک و فلفل آش به سلیقه‌ی خود می توانید آن را سرو کنید.

    روی آش را با ترکیب کشک و ماست موسیر و نعنا داغ و پیاز داغ تزئین کرده و از طعم خوب آن لذت ببرید.

    بیشتر بخوانید: سرماخوردگی و آنفولانزا چه تفاوتی با هم دارند؟

    آش اسفتاج

    امیدوارم از آش اسفناج، از انواع آش خوشمزه خوشتان آمده باشد. 

    بیشتر بخوانید: ماست را با چه غذاهایی نباید خورد؟

    نکات کلیدی آش اسفناج:

    1. برای تهیه ی عصاره ی قلم می ‌توانید از قلم گاو یا گوسفند استفاده کنید. بعد از شستن آنرا همراه با میزان مناسبی آب داخل روی حرارت بگذارید. به آن پیاز خرد شده چند حبه سیر ، مقدادی نمک و فلفل و زردچوبه چند برگ بو اضافه کنید و اجازه دهید به جوش بیاید. بعد از جوشیدن کف روی آن را جمع کنید و حرارت را کم کنید و برای مدت حداقل ۱۰ ساعت روی حرارت بگذارید تا عصاره و مزه ی استخوان ها خارج شوید. در صورت نیاز می توانید اواسط پخت به فابلمه آب اضافه کنید اما بهتر است میزان مناسبی آب در ابتدا بریزید که نیازی به اینکار نباشد. بعد ازین مدت زمان استخوان را از داخل عصاره خارج کرده و بعد از خنک شدن داخل یخچال بگذارید. روی عصاره روغن می‌بندد که در صورت دلخواه می‌توانید روغن اصافی را جمع کنید و از خود عصاره برای تهیه آش و یا سوپ استفاده کنید.
    2.  داخل آش اسفناج از حبوبات یا سبزی آش استفاده نمی‌شود اما طبق سلیقه‌ی خود می‌توانید مقداری سبزی آش یا لوبیا قرمز نیز به آش اضافه کنید.
    3.  در صورتی که عصاره‌ی قلم در اختیار نداشتید می توانید از چند عدد قرص عصاره گوشت استفاده کنید و یا برای داخل آش گوشت قلقلی درست کنید. البته که این آش با عصاره ی قلم خوشمزه تر است.
    4. برای طعم خوب آش، بهتر است ماست موسیر را با ماست معمولی جایگزین نکنید اما می‌توانید از ماست چکیده‌ی ترش نیز استفاده کنید که باعث خوشمزه تر شدن آش نیز می‌شود.

    امیدوارم از این دستور خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.