آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت ترش سماق مازندرانی؛ ساده و لذیذ با مرغ

خورشت ترش سماق یکی از خورشت‌های بسیار خوشمزه و متفاوت شمالی است. اصالت این غذا مربوط به مازندران و گیلان برمی‌گردد. شما با توجه به ذائقه و سلیقه غذایی خودتان می‌توانید این خورشت را با انواع گوشت سفید (مرغ، بوقلمون) و گوشت قرمز گوسفندی طبخ کنید شاید برایتان جالب باشد، سماق در دستورات غذایی اندکی جای دارد اما خواص و فواید بی‌شماری برای بدن دارد. سماق برای سلامت قلب،سلامت استخوان‌ها، کاهش عفونت ادرار و مشکلات کلیوی، افزایش قوای جنسی در مردان و تنظیم قند خون و کنترل دیابت برای بدن مفید است.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ طرز تهیه خورشت ترش سماق با مرغ را به صورت مرحله به مرحله و با ذکر تمام نکات مهمی که در تهیه این غذا باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله جذاب با ما همراه باشید.

طرز تهیه خورشت ترش سماق

مدت زمان آماده سازی تهیه این غذا ۶۰-۹۰ دقیقه است. این غذا برای ناهار گزینه بسیار مناسبی‌ست.

میزان مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم برای تهیه خورشت ترش سماق با مرغ:
مرغ۲-۳ تکه
پیاز۱ عدد
سیر۴ حبه
سبزی خورشت۲۰۰ گرم
لوبیا قرمز۱۰۰ گرم
سماق۴-۵ قاشق غذاخوری
برگ بو۲-۳ عدد
آبغوره به مقدار دلخواه
زردچوبه، نمک و فلفلبه مقدار لازم
روغن و آب به مقدار لازم

مرحله اول | آماده سازی مرغ

در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی مرغ روید. قابلمه مناسبی را آب کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید. منتظر بمانید تا آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    حال تکه‌های مرغ شسته شده را به آب جوش اضافه کنید و ۸-۱۰ دقیقه زمان دهید تا مرغ‌ها در آب بجوشند. پس از گذشت زمان اعلام شده مرغ‌ها را از قابلمه خارج کنید و با مقداری آب بشوید و کنار گذارید. با این کار مقدار خیلی زیادی بوی زهم و هورمون‌های مرغ را می‌توانید بگیرید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت بادمجان کباب

    مرحله دوم | پختن مرغ

    در دومین مرحله درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید. تکه‌های مرغ را در آن قرار دهید و کمی فلفل و زردچوبه به آن زنید. کمی مرغ‌ها را زیر و رو کنید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. حال چند تکه برگ بو به قابلمه بیفزایید و ۱-۲ پیمانه آب جوش درون قابمه بریزید. حرارت را کم کنید و ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا مرغ‌ها بپزند.

    مراحل تهیه خورشت ترش سماق

    مرحله سوم | آماده سازی لوبیا قرمز

    در سومین مرحله به سراغ لوبیاهایتان روید. حتما لوبیا را از چند ساعت قبل از پخت خیس کنید. در بازه زمانی خیس خوردن آن بهتر است چندین بار آب آن را عوض کنید و حبوبات را با آب تازه بخیسانید. حال لوبیاهای از قبل خیسانده شده را با مقداری آب درون قابلمه کوچکی ریخته و روی حرارت کم قرار دهید تا لوبیاها بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت سیب درختی با آلو بخارا

    مرحله چهارم | آماده‌سازی سبزی

    در این مرحله به سراغ آماده سازی سبزی‌هایتان روید بهتر است. در تهیه این خورشت از مقداری جعفری، گشنیز، شنبلیله،چوچاق،اسفناج و تره تازه استفاده کنید. سبزی‌های تمیز شده و شسته شده را با کمک چاقو یا سبزی خردکن خرد کنید.

    درون تابه مناسبی اندکی روغن بریزید و سبزی‌های خرد شده را تفت دهید تا سبزی‌ها سرخ شوند. سبزی‌های سرخ شده را کنار گذارید و به سراغ مرحله بعدی روید.

    مرحله پنجم | سرخ کردن تکه‌های مرغ

    در این مرحله مرغ‌های پخته شده را درون تابه دیگری با کمی روغن سرخ کنید تا طلایی و برشته شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت آلو مازندرانی

    مرحله ششم | آماده سازی سس خورشت

    در ششمین مرحله درون قابلمه مناسب دیگری کمی روغن بریزید. پیاز را نگینی خرد کنید و به آن بیفزایید. پیازها را کمی تفت دهید تا بوی خامی آنها گرفته شود و کمی طلایی رنگ شوند.

    در همین مرحله سیرهای شسته شده و پوست گرفته شده را با سیرله کن یا رنده ریزی له کنید و به پیازها بیفزایید. به تفت دادن ادامه دهید تا عطر سیر آزاد شود. حال مقداری سماق به آن بیفزایید و مجدد اندکی تفت دهید.

    خورشت ترش سماق مازندرانی

    بیشتر بخوانید: غذاهای محلی مازندران؛ گشتی در میان خوشمزه‌های شمالی

    مرحله هفتم | پختن خورشت

    در آخرین مرحله تکه‌های مرغ سرخ شده، لوبیاهای پخته شده و سبزی تفت داده شده را به سس خورشتی که تهیه کردید اضافه کنید. همه مواد را بهم زنید تا عطرشان با هم ترکیب شود. حال ۱ پیمانه آب جوش به محتوای درون قابلمه بیفزایید و درب قابلمه را ببندید. حرارت را کم کنید و زمان دهید تا همه مواد ۳۰-۴۰ دقیقه با هم بپزند.

    توجه داشته باشید که آب این خورشت نباید زیاد باشد و بهتر است حالت غلیظی داشته باشد. پس از گذشت زمان اعلام شده با مقداری آبغوره و نمک چاشنی خورشت خوشمزه و لذیذتان را تنظیم کنید. حرارت را خاموش کرده و خورشت را در ظرف سرو بریزید. این خورشت خوش‌عطر را به همراه کته یا پلو نوش جان کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت گلابی زعفرانی با فیله مرغ

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال پرتکرار در رابطه با تهیه خورشت ترش سماق پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    آیا مقدار افزودن سماق در این خورشت ثابت است؟

    خیر، شما می‌توانید با توجه به ذائقه و سلیقه غذاییتان مقدار سماق این خورشت را کمتر یا بیشتر کنید.

    آیا سبزی‌های این خورشت جایگزین دیگری دارد؟

    بله شما می‌توانید از سبزی مخصوص خورشت در این غذا استفاده کنید.

    از این‌که تا پایان این مقاله از مجله آشپزی اکالا با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم و تا آموزش های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۲/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.