آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت بادمجان کباب؛ سنتی و خوشمزه

از قدیم در ستایش غذاهای شمالی شنیده‌ایم. بیراه هم نگفته‌اند. ساکنان شمال کشور ما، ذائقه و استعداد ویژه‌ای در درست کردن غذاهای لذیذ دارند. برای مثال، امروزه دیگر کشک بادمجان محدود به شمال کشور نمی‌شود. این غذا در سراسر ایران طبخ و سرو می‌شود. بنابراین می‌توانید شاهد این باشید که غذا و سلیقه ی شمالی به مذاق تمام مردم ایران خوش می‌آید.

در این مقاله از اکالا بلاگ قرار است با یک غذای ساده ولی کمتر شناخته شده‌ی گیلانی آشنا شویم. این غذا خورشت بادمجان کباب است. برای یاد گرفتن این تجربه جدید و فوق العاده، در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

خورشت کباب بادمجان

در کل اگر یک نگاه سرسری به غذاهای شمالی بیاندازید، متوجه جایگاه ویژه‌ی بادمجان خواهید شد. خیلی از غذاهای معروف و خوش خوراک شمالی با بادمجان درست می‌شود. مواد اصلی غذایی که امروز قرار است طرز تهیه آن را یاد بگیریم هم، بادمجان است. خورشت کباب بادمجان، یکی از انواع بادمجان است که کبابی می‌شود. همچنین این بادمجان باید شکم پر درست شود. محتویات شکم بادمجان را خودتان می‌توانید تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کشک و بادمجان دامغانی

ما در این مقاله پایه کار را به شما آموزش خواهیم داد. به هر حال این بادمجان شکم پر هم مانند مرغ شکم پر یا ماهی شکم پر است. با این تفاوت که بادمجان به مراتب غذای سبک‌تری است و به علاوه برای کسانی که دغدغه‌ی گیاه خواری دارند، یا به هر دلیلی مایل به مصرف گوشت نیستند، یک انتخاب عالی محسوب می‌شود.

مواد مورد نیاز برای تهیه خورشت کباب بادمجان:
بادمجانبه تعداد لازم
گردو آسیاب شده۱ کاسه ماست‌خوری
رب آلوچهنصف قاشق غذاخوری
رب انار۱ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد رنده شده
سیر۴ حبه رنده شده
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
رب گوجه۱ قاشق چای‌خوری
گوجه فرنگی۴ عدد
سبزی پیازچه۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

نکات مهم برای خرید مواد لازم برای تهیه خورشت کبابی

در این بخش به چند نکته در رابطه با خرید مواد لازم برای تهیه خورشت بادمجان کباب اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  1. بادمجان باید قلمی باشد. شما می‌توانید از بادمجان دلمه‌ای هم استفاده کنید ولی انتخاب ایده آل ما برای درست کردن این غذا، بدون شک بادمجان قلمی است.
  2. اندازه بادمجان را متوسط در نظر بگیرید. اگر بادمجان کوچک تهیه کنید، برای پر کردن شکم بادمجان به مشکل می‌خورید و به دردسرش نمی‌ارزد. بادمجان بزرگ هم اصولا برای تکه تکه کردن و سرخ کردن مناسب است.
  3. رب آلوچه و رب انار می‌توانند جایگزین یکدیگر شوند. اگر دوست دارید در اصیل‌ترین شکل ممکن خورشت کباب بادمجان را درست کنید، قطعا پیشنهاد ما تهیه رب آلوچه است. ولی از آن جایی که ممکن است در همه جای ایران این نوع رب در دسترس نباشد، می‌گوییم که رب انار هم یک جایگزین مناسب و عالی است. در نهایت انتخاب با خود شماست.
  4. رب انار را ملس انتخاب کنید. اساسا خورشت کباب بادمجان نباید خیلی ترش یا خیلی شیرین باشد. پس بهترین انتخاب رب انار ملس است. این را هم در نظر داشته باشید که رب گوجه تا حد قابل قبولی، ترشی رب انار را می‌گیرد. پس نگران ترشی بیش از حد این غذا نباشید.
  5. سیر و پیاز را حتما رنده کنید. از آنجایی که این مواد قرار است محتویات درون بادمجان را شکل دهند، توصیه اول ما این است که پیاز و سیر را نگینی خرد نکنید. با رنده کردن این مواد، غذای شما خوش‌خوراک‌تر می‌شود. همچنین به احتمال زیاد دیگر باعث آزار و اذیت کسانی که دوست ندارند پیاز زیر دندان بیاید، نمی شوید.
  6. سبزی‌ های خورشت کباب بادمجان هم باید خیلی ریز خرد شود. اگر سبزی پیازچه در دسترس نبود می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید: ریحان، گشنیز، ترخون و جعفری. این سبزی‌ ها معطر هستند و باید به صورت ترکیبی استفاده شوند. مقدار این سبزی باید به اندازه همان سبزی پیازچه باشد. (۲ تا ۳ قاشق غذاخوری)

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رول بادمجان با پنیر

نکات مهم برای خرید مواد لازم برای تهیه خورشت کبابی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه خورشت کباب بادمجان

    در ادامه طرز تهیه خورشت بادمجان کباب را به صورت مرحله به مرحله برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    مرحله اول) بادمجان را آماده کنید.

    در ابتدای کار، باید مواد اصلی یعنی بادمجان را آماده کنید. برای این کار بادمجان را پوست بگیرید. سپس یک شیار عمیق ایجاد کنید و کمی درون بادمجان را خالی کنید. در انتها روی بادمجان نمک بپاشید و آن را کنار بگذارید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های بسیار ساده برای گرفتن تلخی بادمجان

    مرحله دوم) محتوای درون بادمجان را آماده کنید.

    حالا باید موادی که قرار است درون بادمجان را پر کند، درست کنید. یک تابه مناسب انتخاب کنید و درون آن روغن بریزید. سپس پیاز را درون روغن کمی تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. قبل از آن که طلایی شوند، سیر را اضافه کنید و دوباره کمی تفت دهید. در این مرحله کمی نمک و زردچوبه بریزید و بعد سبزی و گردوی آسیاب شده را اضافه کنید.

    این مواد را کمی با حرارت ملایم تفت دهید. بعد رب انار یا رب آلوچه را اضافه کنید. در نهایت کمی رب گوجه بریزید و مواد را خوب هم بزنید تا کاملا یکدست و یکنواخت شود. در نهایت کمی ادویه فلفل بریزید. با اضافه کردن فلفل، کارتان با این مرحله تمام می‌شود.

    مرحله سوم) بادمجان را سرخ کنید.

    در مرحله سوم، بادمجان‌هایی را که در مرحله اول آماده کردید و یک گوشه گذاشتید را باید سرخ کنید. به این منظور، بادمجان‌ها را بشویید و اجازه دهید کمی خشک شود. سپس در ماهیتابه روغن بریزید و بادمجان‌‌ها را با کمی زردچوبه سرخ کنید. بعد که بادمجان کمی طلایی شد، کار سرخ کردن را تمام کنید و اجازه دهید کاملا خنک شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مافین بادمجان

    مرحله چهارم) شکم بادمجان را پر کنید.

    حالا نوبت به پر کردن شکم بادمجان رسیده است. در این مرحله از موادی که درست کرده‌اید، بردارید و در بادمجان بریزید. حواستان باشد که بادمجان آنقدرها پر نشود. زیرا ممکن است بادمجان وا برود و از ریخت و قیافه بیافتد.

    طرز تهیه خورشت کباب بادمجان

    مرحله پنجم) غذا را بگذارید دم بکشد.

    گوجه‌ها را حلقه حلقه کنید. بعد یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و در آن روغن بریزید. سپس حلقه‌های گوجه را کف قابلمه بچینید و بادمجان‌های شکم پر راه هم روی گوجه ها قرار دهید. در نهایت یک فنجان آب گرم بریزید تا غذا ته نگیرد و درب ظرف را بگذارید. به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید غذا دم بکشد تا به خوبی جا بیافتد. در این مرحله می‌توانید کمی پودر دارچین روی غذا بپاشید. اضافه کردن این ادویه کاملا سلیقه ای است. و تمام. خورشت بادمجان کباب شما آماده است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “ورقه گیلکی” خوشمزه؛ غذایی با بادمجان

    نکات مهم در پخت خورشت کباب بادمجان

    برای پخت خورشت بادمجان کباب لازم است که چند نکته را رعایت کنید. در ادامه به این نکات پرداخته شده است. 

    1. اگر دوست ندارید از روغن زیادی استفاده کنید، می‌توانید بادمجان را کبابی کنید یا در فر بپزید. با این کار از روغن کم‌تری استفاده می‌کنید. زیرا بادمجان به خودی خود روغن زیادی مصرف می‌کند. پس با رعایت این نکات به سلامتی خود کمک زیادی می‌کنید.
    2. برای اینکه قدرت جذب روغن بادمجان را کم کنید، با قلمو آشپزی کمی ماست روی بادمجان بمالید. ماست تاثیری در طعم نهایی غذا ندارد پس بدون نگرانی از این بابت، این تاکتیک را به کار بگیرید.
    3. برای تهیه مواد درون بادمجان، می‌توانید از مواد زیادی استفاده کنید. برای مثال یکی از بهترین مواد خوراکی برای غذای شکم پر انار دون شده است. انار طعم ملس و بی نظیری به غذا می‌دهد.
    4. شما برای اینکه برای مواد درون بادمجان باز کنید، باید داخل آن را کمی خالی کنید. برای اینکه اسراف نکنید، این مواد را همراه مواد میانی تفت دهید. علاوه بر اینکه طعم خوبی به غذا می‌دهد، بافتش را هم بهتر می‌کند.
    5. ترکیب برنده‌ی سبزی معطر برای بادمجان کباب نعنا، خالیواش، چوچاق، گشنیز و کمی ریحان است. اگر چوچاق در دسترس شما نبود، از نعنا استفاده کنید. نعنا اصولا در غذا طعم دهنده قوی محسوب می‌شود.
    6. شما می‌توانید بادمجان را پوست بگیرید یا با پوست بپزید.
    7. اگر دوست داشته باشید برای بهتر شدن طعم بادمجان از تکه‌های گوجه در پخت مواد میانی استفاده کنید. با این کار هم رنگ مواد میانی زیبا و چشم نواز می‌شود و هم طعم دلپذیری می‌گیرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه زیر برنجی (چلو گوشت لری)

    خورشت بادمجان کباب یکی از اصیل‌ترین غذاهای گیلانی است. شما می‌توانید این غذا را در کنار برنج سرو کنید یا با نان نوش جان کنید. امیدوارم این مقاله از مجله آشپزی اکالا به کارتان بیاید و با درست کردن این غذا تجربه بی‌نظیری رقم بخورد.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.