آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت سیب درختی خوشمزه؛ با آلو بخارا

احتمال آشنایی شما با خورشت سیب درختی بسیار کم است. این غذا از جمله غذاهای سنتی ایرانی است ولی امروزه پخت آن مثل قدیم، باب نیست. دلیل اینکه دیگر معروفیت قبل را ندارد، شاید به مزه ترش و شیرین آن برمی‌گردد. زیرا این روزها وجود میوه پخته شده در غذا کمی عجیب به نظر می‌رسد.

با این حال اگر به دنبال تجربه های جدید در چشیدن مزه ها و غذاهای متفاوت هستید به شما توصیه می‌کنیم خورشت سیب درختی را بپزید و حتما امتحان کنید. پشیمان نخواهید شد. برای راحت‌تر شدن کار شما، در این مقاله از اکالا بلاگ بهترین روش برای پخت خورشت سیب را به شما آموزش می‌دهیم. با ما همراه باشید.

استفاده از آلو بخارا در خورشت سیب به فرهنگ قدیمی تهرانی برمی‌گردد. این خورشت لپه هم دارد. به طور کلی می‌توان گفت نسخه تهرانی این خورشت پر ملات‌تر از نسخه اصلی و ساده‌تر آن است.

مواد مورد نیاز جهت تهیه خورشت سیب درختی با آلو بخارا:
گوشت خورشتی۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیب استخوانی۳ عدد متوسط
لپه۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
گرد لیمو عمانی۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
آلو بخارا (اختیاری)۸ عدد
نمک، زردچوبه، دارچین و فلفل سیاهبه مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت سیب درختی با آلو بخارا

در این بخش مراحل تهیه خورشت سیب درختی با آلو بخارا را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مرحله اول) نخود لپه را آماده کنید.

در مرحله اول، چند ساعت قبل از شروع پخت خورشت، نخود لپه را بخیسانید. وقتی کار خیساندن آن تمام شد، یک قابلمه مناسب بردارید و نخود لپه را در آن بریزید. سپس این قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید، یک یا دو قاشق غذاخوری روغن در قابلمه بریزید و نخود لپه را کاملا تفت دهید. بعد از آن که کمی سرخ شد، ۲ یا ۳ لیوان آب بریزید و درب قابلمه را بگذارید. به مدت ۱ ساعت اجازه دهید، نخود لپه شما بپزد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ماست اصفهانی

مرحله دوم) پیاز را آماده کنید.

در مرحله دو پایه کار خورشت را می‌گذاریم. پیازها را خرد کنید و در یک ماهیتابه مناسب، شروع به تفت دادن آن کنید. وقتی پیاز شیشه ای و سبک شد، کمی زردچوبه و نمک اضافه کنید و دوباره به خوبی تفت دهید تا مواد کاملا یکدست شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه خورشت سیب درختی

    مرحله سوم) گوشت را اضافه کنید.

    حالا نوبت به اضافه کردن گوشت رسیده است. تفاوتی ندارد گوشت مرغ باشد یا گوشت گوساله. در هر صورت گوشت را به تکه‌های کوچک قیمه‌ای تقسیم کنید. بعد از اینکه پیاز شما در حد قابل قبولی تفت داده شد، گوشت را به پیاز اضافه کنید و دوباره تفت دهید تا رنگ گوشت متفاوت شود.

    در حین تفت دادن گوشت، کمی فلفل سیاه اضافه کنید تا بوی زهم گوشت گرفته شود. پس از آن که رنگ گوشت کاملا تغییر کرد، ۲ یا ۳ لیوان آب جوش در قابلمه بریزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت آلو مازندرانی

    مرحله چهارم) لپه و رب گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم‌.

    لپه را بعد پخت آبکشی می کنیم و کنار می‌گذاریم. رب گوجه فرنگی را هم در یک تابه جداگانه با کمی روغن تفت می دهیم تا مزه خامی آن گرفته شود. وقتی گوشت کاملا پخته شد، رب گوجه فرنگی و نخود لپه را به قابلمه خورشتی خود اضافه می‌کنیم. سپس به مدت ۴۵ دقیقه اجازه می‌دهیم مواد خورشت کاملا پخته و یکدست شوند.

    مرحله پنجم) سیب را آماده می‌کنیم.

    اول از همه دقت داشته باشید که سیب باید سفت و استخوانی باشد. زیرا در حین پخت نرم می‌شود و اگر سیب نرم و زیادی رسیده باشد، در انتها ممکن است سیب کاملا له از آب در بیاید.

    برای آماده سازی سیب، آن ها را خلالی خرد می کنیم. بعد در یک تابه مناسب، مقداری روغن می‌ریزیم و سیب ها را در آن تفت می‌دهیم. وقتی کمی سرخ شد آن‌ها را کنار بگذارید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت گلابی زعفرانی با فیله مرغ

    مرحله ششم) سیب و آلو بخارا را اضافه کنید.

    اضافه کردن آلو بخارا به خود شما و سلیقه‌تان بستگی دارد. اگر دوست دارید آلو بخارا هم اضافه کنید، به مدت ۲۰ دقیقه آن را در آب سرد بخیسانید. در نهایت ۴۵ دقیقه قبل از پخت کامل خورشت و سرو آن، سیب و آلو بخارا را اضافه کنید. اگر این مدت طولانی‌تر شود، سیب له می‌شود و خورشت سیب عملا از بین می‌رود.

    نکات مهم برای پخت خورشت سیب

    مرحله هفتم) ادویه و مزه‌های جادویی را اضافه کنید.

    در نهایت، باید ادویه‌هایی مثل دارچین، زعفران دم کرده، گرد لیمو عمانی و مقداری نمک به خورشت اضافه کنید. سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خورشت کاملا جا بیفتد. و تمام. خورشت سیب شما آماده است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ملاقورمه شمالی

    نکات مهم برای پخت خورشت سیب

    در این بخش به چند نکته مهم در رابطه با تهیه خورشت سیب اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    1. از مواد اولیه تازه استفاده کنید. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید. خصوصا وقتی پای پختن یک غذای اصیل وسط می آید. اگر انتظارتان بالا است باید خرید مواد اولیه شما باکیفیت و تازه باشد.
    2. در کنار این خورشت می‌توانید از برنج کته یا دم کرده استفاده کنید. اگر کمی برنج زعفرانی هم اضافه کنید که چه بهتر.
    3. آلوبخارا اختیاری است. همانطور که اشاره کردیم، آلو بخارا در خورشت سیب تهرانی، رایج بوده است. ولی اجباری در اضافه کردن آن نیست. شما اگر شیرینی زیاد خوشتان نمی‌آید با اضافه کردن آلو بخارا مزه خورشت شا ملس می‌شود.
    4. برای پخت خورشت سیب درختی می‌توانید از هر گوشتی که خواستید استفاده کنید. محدودیتی وجود ندارد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت غوره بادمجان همدان

    همانطور که گفتیم این خورشت سیب کامل‌ترین و پرملات‌ترین نوع خورشت سیبی است که می توانید بپزید. پس اگر می‌خواهید یک مهمانی بزرگ و درست و حسابی بدهید، این انتخاب خوبی خواهد بود. از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما متشکریم.

    ۱.۸/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.