آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت زرشک آلو؛ خورشت ملس مازندرانی

یکی از لذیذترین خورشت‌های ایرانی، خورشت زرشک آلوست. طعم و مزه این خورشت فوق‌العاده است. استفاده این خورشت بستگی به سلیقه و ذائقه افراد دارد. این خورشت ترش و شیرین، به اصطلاح می‌توان گفت دارای طعم ملس است و مانند خورشت غوره مسما طرفداران زیادی دارد. خورشت‌های ایرانی دارای تنوع زیادی هستند یک از یک خوشمزه‌تر و لذیذتر. خورشت آلو زرشک در مازندران و شهر شیراز بسیار طرفدار دارد. در اکثر شهرهای ایران آن را درست می‌‎کنند اما با آلو های متفاوت.

این خورشت را می توان به عنوان غذای مجلسی نام برد اما پخت آن دارای یکسری نکات هست که باید دقت شود تا یک خورشت بی‌نظیری بدست آید. خورشت آلو زرشک را می‌توانید از چند تکه مرغ همراه با زرشک درست کنید. این خورشت را با انواع آلوها درست کنید ( آلو سیاه، آلو بخارا، آلو قیسی ، آلو برقان و آلوچه می‌توان اشاره کرد به اینکه آلوها سرشار از آنتی اکسیدان هستند. فواید آن در بدن بسیار است و دارای منیزیم، فسفر، آهن، گوگرد و کلسیم است. اما با وجود تنوع در آلوها، مد نظر ما در این دستور غذایی آلو بخاراست. آلو های مرغوب و تازه را می‌توانید از فروشگاه‌ها تهیه کنید. یک آلو با کیفیت باید طعم ترشیدگی و دارای بوی ماندگی و بدی ندهد. نرم و گوشت دار نشان از تازگی آلوست.

در اکالا بلاگ با طرز تهیه خورشت زرشک آلو همراه ما باشید.

مواد لازم خورشت آلو زرشک
مرغچند تکه
پیاز۱ عدد
آلو بخارا۲۵۰ گرم
زرشکنصف استکان
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق چایخوری
زردچوبه۱ قاشق مرباخوری
زعفران دم شده۲ قاشق غذاخوری

خورشت خوشمزه زرشک آلو

طرز تهیه خورشت آلو زرشک

۱- ابتدا پیاز را پوست بگیرید و با کمک رنده با دنده ریز رنده کنید. قابلمه ای را آماده کنید و روغن کمی در آن بریزید و بعد از اینکه روغن داغ شد پیاز رنده شده را درون آن ریخته و با شعله پایین حرارت تفت دهید.

۲- زمانی که پیاز طلایی شد تکه‌های مرغ را که از قبل شسته بودید را به پیاز اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا به آرامی همراه با پیاز تفت داده شوند.

۳- برای اینکه بوی ضحم مرغ گرفته شود بیشتر تفت داده شود. زمانی که مرغ و پیاز تقریبا سرخ شدند (کمی) رب را اضافه کنید و داخل روغن خوبهم بزنید تا رنگ و لعاب بهتری به مرغتان بدهد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- در این مرحله بسیار کم نمک و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید و آلو بخارا را که از قبل شسته و خیسانده بودید را به مرغ اضافه کرده و مقدار دو الی سه لیوان آب بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا مرغ جا بیوفتد.

    بیشتر بخوانید: روش های خشک کردن زرشک تازه در خانه

    ۵- البته قبل از جوش آمدن آب شعله گاز را بیشتر کنید و بعد از جوش آمدن آب شعله گاز را کم کنید تا خورشت به آهستگی قل بخورد.

    ۶- اضافه کردن آلو بخارا باعث غلظت و جا افتادگی خورشت خواهد شد. بعد از یک ساعت مرغ را چک کنید و زمانی که مرغ پخته شد و آلو‌ها به خورشت غلظت دادند زعفران آب شده را اضافه کنید.

    ۷- یک ربع قبل از اینکه خورشت را بکشید در صورت تمایل دو قاشق غذاخوری شکر به خورشت اضافه کنید. خورشت طعم شیرینی کمی به خود می‌گیرد. 

    ۸- در مرحله آخر زرشکی را که از قبل شسته بودید را با کمی کره تفت دهید و به اندازه یک قاشق مرباخوری زعفران آب شده اضافه کنید و زمانیکه خورشت را داخل ظرف کشیدید از زرشک روی مرغ‌ها بریزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت به قورمه به روش شیرازی

    خورشت آلو زرشک خوشمزه مازندرانی
    بسیار لذیذ و در کنار برنج آبکش شده زعفرانی دلچسب خواهد بود.

    نکات طرز تهیه خورشت زرشک آلو

    • در صورت تمایل می‌توانید دو حبه سیر رنده شده داخل پیاز در حال سرخ شدن بریزید طعم خوبی خواهد گرفت.
    • می‌توانید دارچین و کمی فلفل سیاه به مرغ در حال تفت دادن بیافزایید تا مرغ طعم بهتری بگیرد.
    • پیاز باعث خوش طعم شدن مرغ خواهد شد پس اگر تمایل داشتید می توانید پیاز را بیشتر کنید.
    • بجای مرغ از گوشت بوقلمون یا گوشت گوسفندی هم می توانید استفاده کنید.
    • چون خورشت دارای طعم ترش و شیرین است بهتر است از نمک بسیار کمی استفاده کنید و افراد دیابتی به جای شکر می توانند از رب انار استفاده کنند.
    • زرشک را هم بعد از تفت دادن در کره یا روغن می توانید داخل آب مرغ بریزید ولی بهتر است در آخر بریزید و با چند تا قل زدن کوچک شعله گاز را خاموش کنید.
    • اگر از آلو قیسی استفاده می کنید آلو و زرشک را با هم در روغن تفت دهید و به خورشت استفاده کنید اما بهتر است آلو و زرشک را در آخر به خورشت اضافه کنید تا از آلو در اثر پخت له نشود.در صورتیکه تمایل نداشتید خورشت شما قرمز باشد می توانید فقط از زعفران استفاده کنید و رب را حذف کنید.
    • خورشت آلو زرشک باید کم آب باشد و هر چه آلو زیادتر ریخته شود غلظت و طعم بهتری خواهد گرفت.
    • بجای تکه های مرغ می توانید از فیله مرغ هم استفاده کنید و بجای رب از گوجه پودر شده استفاده کنید همه این نکات بدلخواه است.
    • بهتر است برای خیساندن زرشک ابتدا آن را داخل صافی بریزید و بعد صافی را داخل کاسه آب بگذارید تا خاک آن گرفته شود.

    این غذای شیک و خوشمزه را در منزل برای ناهار درست کنید و در کنار خانواده سرو کنید. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۳.۷/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.