آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه برنج آبکش و برنج دمی؛ در فر و قابلمه

برنج یکی از گزینه‌های همیشگی غذاهای ایرانی است. که به صورت روش‌های مختلف پخته شده و در کنار انواع خورش‌ها و کباب‌ها سرو می‌شود. پلو در آشپزی ایرانی به برنجی گفته می‌شود که در تهیه آن مواد دیگری مانند؛ گوشت، سبزیجات و حبوبات استفاده شود و عمدتاً به صورت کته‌ای یا آبکش تهیه می‌شود. پخت پلو به صورت کته‌ای دارای ریزه کاری‌ها و نکات مهمی است. البته به این نکته نیز دقت کنید که برنجی که به صورت کته‌ای درست می‌شود، چربی کمتری در خود دارد و خاصیت بیشتری نسبت به برنج آبکش داشته.

در قسمت آشپزی در اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با طرز تهیه برنج آبکش و برنج دمی آشنا شوید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم برای تهیه برنج آبکش و دمی
    برنج۳ پیمانه
    روغن مایعبه مقدار لازم
    نمکبه مقدار لازم

    مراحل طرز تهیه برنج آبکش

    اولین نکته برای درست کردن یک پلو خوشمزه، تهیه برنج مرغوب و درجه یک است. هرچه برنج شما کیفیت بهتری داشته باشد در نهایت پلو شما خوشمزه‌تر خواهد شد.همراه ما باشید تا طرز تهیه برنج آبکش را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم.

    مرحله اول : پاک کردن و شستن برنج

    برای تهیه پلو به صورت آبکش، برنج را به دقت پاک کنید که سنگ ریزه در آن نباشد، سپس برنج را چندین بار در آب ولرم بشویید تا برنج شما زلال شود و سپس آب آن را دور بریزید. دقت کنید که برنج را چنگ نزنید.

    مرحله دوم : خیساندن برنج در آب نمک

    برنج را در کاسه‌ای بریزید و به آن آب و نمک اضافه کنید تا به مدت ۲ تا ۳ ساعت کاملا خیس بخورد. میزان آب در کاسه باید به اندازه ۱ بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. میزان نمکی که باید استفاده کنید بستگی به میزان برنج شما دارد. به ازای هر پیمانه برنج نصف قاشق غذا خوری نمک به برنج اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: راه‌های رفع بوی سوختگی برنج

    مرحله سوم : جوشاندن برنج

    یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن چند پیمانه آب به همراه مقداری نمک و روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا بجوش بیاید. سپس برنج را به درون قابلمه اضافه کنید و آن را با ملاقه خوب هم بزنید.

    مرحله چهارم : آبکش کردن برنج

    بعد از گذشت حدود ۱۰ دقیقه برنج را امتحان کنید که ببینید آیا برنج پخته است یا خیر ( این زمان با توجه به نوع برنج شما متغیر است). اگر اطراف دانه‌های برنج پخته شده باشد و مغز آن کمی سفت باشد، وقت آبکشی برنج فرا رسیده است. برنج را درون یک آبکش بریزید و با آب سرد بشویید. قابلمه را همچنین با آب سرد بشویید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا آب داخل آن تبخیر شود.

    مرحله پنجم : گذاشتن ته دیگ نان یا سیب زمینی

    مقداری روغن در کف قابلمه بریزید و در صورت تمایل به آن ته دیگ نان یا ته دیگ سیب زمینی اضافه کنید. به این صورت که سیب زمینی را پوست بگیرید و بشویید و به صورت حلقه حلقه برش دهید و سپس حلقه‌ها را در کف قابلمه قرار دهید. سپس برنج را با کفگیر به روی ته دیگ بریزید. سعی کنید طوری برنج را در قابلمه بریزید که یک شکل مخروطی مانند به خود بگیرد. سپس برای خوشمزه تر شدن پلو مقداری کره یا روغن کرمانشاهی در داخل قابلمه روی برنج قرار دهید.

    مرحله ششم : دم گذاشتن برنج

    در قابلمه را بگذارید، بهتر است که در قابلمه شما یک دم کنی بر روی آن داشته باشد و همچنین از یک شعله پخش کن نیز استفاده کنید. در ابتدا حرارت را زیاد کنید تا بخار در قابلمه بپیچد، سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا پلو با آرامی دم بکشد و جا بیفتد. برای پخته شدن به حدود ۴۵ دقیقه وقت نیاز دارید.

    بیشتر بخوانید: راه های جلوگیری از شفته شدن برنج

    مراحل پخت برنج به صورت کته ای

    یکی دیگر از انواع پخت برنج کته است در این قسمت با طرزتهیه برنج کته آشنا شوید.

    مرحله اول : شستن برنج پاک شده

    بعد از اینکه برنج را پاک کردید آن را با آب ولرم چندین بار بشویید تا آب برنج شفاف شود. سعی کنید برنج را چنگ نزنید.

    مرحله دوم : خیس کردن برنج

    برنج شسته شده را درون یک کاسه بریزید و بر روی آن آب و نمک اضافه کنید و ۲ تا ۳ ساعت به برنج وقت دهید تا کاملاً خیس بخورد. میزان آبی که برنج اضافه می‌کنید، باید یک بند انگشت از سطح برنج بالاتر باشد. میزان نمک نیز به ازای هر پیمانه برنج نصف قاشق چای خوری نمک اضافه کنید.

    مرحله سوم : جوشاندن برنج و اضافه کردن روغن و نمک

    در گام بعدی یک قابلمه را انتخاب کنید، برنج را به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. سپس به قابلمه دو قاشق غذا خوری روغن مایع اضافه کنید و برنج را خوب هم بزنید.

    مرحله چهارم : تبخیر آب برنج و دم گذاشتن برنج

    سپس بعد از اینکه آب برنج رو به تمام شدن رفت، با یک قاشق با دیگر برنج را هم بزنید و بعد در قابلمه که بر روی آن دم کنی قرار دارد را بگذارید. بهتر است از شعله پخش کن استفاده کنید و حرارت اجاق گاز را بر روی کم قرار دهید تا برنج به آرامی پخته شود.
    برای تزئین و زیبا کردن برنجتان می‌توانید از زعفران استفاده کنید.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه استانبولی (دمی گوجه )

    مراحل طرز تهیه برنج قهوه ای

    ما انواع برنج داریم که برنج سفید و برنج قهوه‌ای از محبوبترین اون‌ها هستند. خواص برنج و همچنین طرز تهیه هر برنجی بسته به نوع برنج و مرغوبیت آن متفاوت است. برنج قهوه‌ای املاح بیشتری نسبت به برنج سفید دارد و کمیاب تر از برنج سفید است.در این قسمت با طرز تهیه برنج قهوه ای همراه ما باشید.

    مرحله اول : جوشاندن برنج

    یک پیمانه برنج قهوه ای را با دو پیمانه آبی که به نقطه جوش  رسیده اضافه کنید و آن را روی شعله قرار دهید.

    مرحله دوم : تبخیر آب برنج و دم گذاشتن

    بعد از جوش آمدن مجدد آب، حرارت آن را کم کنید و درب ظرف را در حالت بسته قرار دهید و بگذارید برنج حدود ۴۵ دقیقه بپزد. به همین سادگی برنج شما آمادست. پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات بیشتر حتما مطلب برنج قهوه‌ای را مطالعه کنید.

    طرز تهیه برنج زعفرانی

    طرز تهیه برنج زعفرانی بسیار آسان است فقط کافیست زعفران خود را دم کرده و قاطی برنج پخته شده بکنید. البته دقت کنید مقدار زعفران دم کرده با مقدار برنج زعفرانی که می‌خواهید درست کنید متناسب باشد.

    طرز تهیه برنج زعفرانی-پلو زعفرانی

    نکته جالب که شما می‌توانید با استفاده از ماکروویو و پلوپز هم برنج درست کنید.

    برای دیدن طرز تهیه برنج زعفرانی کلیک کنید.

    پخت برنج در ماکروفر

    کافیست برنج را به همراه آب و نمک در ظرف مناسب ریخته و در مایکروفر بگذارید. سعی کنید که اندازه ظرف را رعایت کنید و حجم آبی که به ظرف اضافه می کنید تا نصف اندازه ظرف باشد. ظرف را در مایکروفر قرار دهید و بیشترین توان مایکروفر به مدت ۱۰ دقیقه آن را روشن کنید. سپس ظرف را از مایکروفر خارج کنید و برنج را هم بزنید. دوباره ظرف را در مایکروفر بگذارید و این بار با دو پله پایین تر از توان حداکثری مایکروفر به مدت ده دقیقه آن را روشن کنید تا برنج شما آماده شود.

    بیشتر بخوانید: غذا با برنج

    پخت برنج در فر

    برنج شسته شده را درون یک کاسه بریزید و بر روی آن آب و نمک اضافه کنید و به برنج وقت دهید تا کاملا خیس بخورد. میزان آبی که برنج اضافه می‌کنید، باید یک بند انگشت از سطح برنج بالاتر باشد. برنج را به همراه همراه چند قاشق غذا خوری روغن مایع در پلوپز قرار دهید و پلوپز را به برق متصل کنید و آن را روشن کنید. دیگر نیاز به انجام کاری نیست تا برنج شما آماده شود.برای پخته شدن بهتر برنج، بعد از اینکه آب آن جوشیده شد. دو الی سه بار برنج را با یک قاشق هم بزنید.

    سوالات متداول در طرز تهیه برنج آبکش و برنج دمی

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه برنج آبکش و دمی همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا برنج شفته میشه؟

    در برنج کته اگه آب برنج نسبت به حجم برنج زیاد باشه برنج شفته میشه و در برنج آبکش هم اگر هنگام جوشاندن برنج زمان زیادی برنج روی شعله بمونه و دونه های برنج باز بشه بعد از آبکش و دم گذاشتن برنج حالت شفته و خمیری میشه.

    چرا برنج خشک میشه؟

    در برنج آبکش اگه هنگام جوشاندن برنج، برنج روزود آبکش کنیم و داخل برنج نپخته باشه بعد از دم گذاشتن برنج خشک میشه و در برنج دمی اگه حجم آب نسبت به برنج کمتر باشه داخل برنج مغز پخت نمیشه و باعث خشک شدن برنج میشه.

    اگه برنج سفت و حالت زنده شد چیکار کنیم؟

    در این مواقع مقداری آب و روغن رو باهم مخلوط کرده و روی برنج بریزید و دم برنج رو بزارید تا برنج نرم بشه و خوب دم بکشه.اگه برنج دم کشیده سفت بود مقداری آب دورتادور برنج بریزید تا قابلمه بخار کنه و برنج با بخار دم بکشه.

    ۴.۲/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵۷ دیدگاه ها

    1. :چرا غذایی که خانوما درست کنن بهتر میچسپه البته مردا نمی تونن یه نمیرو ساده درست کنن

    2. عالی بود
      برای من که ۱۱ ساله خیلی خوب و آسون بود
      فقط کمی بی نمک شد
      که اونشم تقصیر خودم بود

    3. سلام خدمت سایت خوب ممنونم دوباره یادم اومد چه جوری درست کنم قبلا از کسایی که تو خونه درست میکردن یاد گرفته بودم الاندخیلی وقته درست نکردم رفتم سایتو دیدم یادم اومد چه برنجی شد خدایی بوش همه جا رو ورداشته ۱۳ ساله از کرج

    4. اقا یا خانمی که بهترین برنجو میخری بد مزه میشه که اسم هم نداری باید به برنج نمک و کمی ادویه بزنی تا طعم پیدا کنه

    5. من برنج درست کردموتو ابش روغن و نمک نریختمم????الان ک دیدمم تازه فهمیدم چ گندی زدم

    6. سلام من غزل هستم از روستای هاچاسو و ده سال دارم کلاس چهارم ابتدایی در مدرسه ی شهدای هاچه سو راستش برام یکم سخت بود ولی خوب بود برنجم خوشمزه شده بود

    7. خب وقتی شما خودتون یه ظرفی رو بعنوان پیمانه قرار بدین ، میزان مواد انتخابی تون متناسب با همدیگه است و مشکلی نداره?

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.