آشپزیغذاهای سنتی

۵ روش جلوگیری از شفته شدن برنج؛ فوت و فن های کلیدی

شفته شدن برنج یکی از مواردی است که بسیاری از افرادی که آشپزی می‌کنند با آن مواجه شده‌اند. این اتفاقا خصوصا زمانی که مهمان دارید یا زمان کمی برای پخت غذا وجود دارد، می‌تواند آشوبی ایجاد کند که جمع کردن آن کار بسیار سختی است. به همین دلیل آشنایی با روش‌های جلوگیری از شفته شدن برنج و همچنین آشنایی با کارهایی که می‌توان از طریق آن‌ها برنجی که شفته شده است را نجات داد، بسیار مهم است. این آشنایی می‌تواند در موقعیت‌های حساس به شما کمک کند که موقعیت را کنترل کنید.

در این مطلب از بلاگ اکالا، به روش‌های جلوگیری از شفته شدن برنج دمی یا آبکش اشاره می‌کنیم. همچنین توضیح می‌دهیم که اگر برنج شفته شد، چطور باید آن را نجات داد!

به چه برنجی شفته می‌ گویند؟

اصطلاح برنج شفته را بسیاری از افراد شنیده‌‌اند. به طور کلی به برنجی که به علت پخت زیاد، قرارگیری از آب به مدت طولانی یا وجود آب زیاد در قابلمه در هنگام پخت به شکلی نرم و چسبنده تبدیل می‌شود، برنج شفته گفته می‌شود.

به چه برنجی شفته می‌ گویند؟

دو علت مهم در شفته شدن برنج به شرح زیر است:

  •  در صورتی که برنج تازه برداشت شده باشد (برنج تازه) ممکن است در هنگام پخت به شکل شفته در آید.
  •  انتخاب روش غیر استاندارد در پخت برنج نیز می‌تواند موجب شفته شدن برنج شود.

چطور از شفته شدن برنج جلوگیری کنیم؟ (معرفی ۵ روش جلوگیری از شفته شدن برنج)

همانطور که گفتیم برنج شفته می‌تواند در موقعیت‌های مختلف دردسر ایجاد کند و موجب ناراحتی شما در آشپزی شود. به همین دلیل آشنایی با روش‌های زیر با هدف جلوگیری از شفته شدن برنج می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: انواع غذا با برنج

    انتخاب قابلمه مناسب برای پخت برنج

    یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان پخت برنج باید در نظر بگیرید، اندازه قابلمه است. در صورتی که قابلمه شما کوچک باشد، برنج فضای کافی برای قد کشیدن و باز شدن نخواهد داشت و همین موضوع می‌تواند باعث شفته شدن برنج شود. به همین دلیل بهتر است اندازه قابلمه دو برابر برنج خام باشد.

    خیس کردن برنج در آب نمک

    یک روش مؤثر برای جلوگیری از شفته شدن برنج، خیس کردن آن در آب نمک است. برای انجام این روش، بهتر است برنج را یک الی دو ساعت قبل از شروع پخت، در آب نمک قرار دهید. در صورتی که می‌خواهید برنج را آبکش کنید، بهتر است به ازای هر پیمانه برنج خشک یک قاشق نمک و در صورتی که قصد دارید برنج را به صورت کته بپزید، به ازای هر دو پیمانه برنج خشک یک قاشق نمک بریزید.

    برای این که برنج را به خوبی در آب نمک خیس بخورد، ابتدا برنج را بشویید و بعد از در یک ظرف تا اندازه‌ی آب بریزید که تا بالای برنج را آب بگیرد. سپس نمک را به مقداری که گفته شد به آن اضافه کنید.

    اندازه مناسب روغن

    اگر می‌خواهید برنج به خوبی بپزد و شفته نشود، باید در نظر داشته باشید که به اندازه کافی روغن در آن بریزید. معمولا برای پخت برنج خوب، دو قاشق غذاخوری روغن در هنگام پخت به آن اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: آیا گرم کردن و مصرف مجدد برنج خطرناک است؟

    هم زدن به اندازه

    هم زدن زیاد برنج در حین پخت می‌‌تواند موجب چسبندگی دانه‌های برنج و شفته شدن آن شود. در هنگام قل زدن برنج، آن را هم نزنید. بعد از این که نمک و روغن را اضافه کردید، یک یا دو بار هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند و بعد اجازه دهید برنج سر فرصت بپزد.

    اضافه نکردن آب

    به طور کلی آب در شفته شدن یا نشدن برنج نقش بسیاری مهمی دارد. برای پخت برنج کته، به اندازه کافی و مناسب آب اضافه کنید. در صورتی که قصد دارید برنج را آبکش کنید هم، بعد از این که پخت و آن را آبکشی کردید، به آن آب اضافه نکنید. برخی افراد برای این که برنج زودتر بخار بی‌اندازد، به آن آب اضافه می‌کنند که موجب خراب شدن و شفته شدن برنج می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه برنج آبکش و برنج دمی

    چطور برنجی که شفته شده است را نجات دهیم؟!

    اگر برنج شفته شده است و از آن مطلع هستید، با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید تا حدی وضعیت را کنترل کنید و از شفته شدن بیشتر جلوگیری کنید.

    چطور برنجی که شفته شده است را نجات دهیم؟!

    بیشتر بخوانید: نحوه صحیح نگهداری از برنج پخته شده در یخچال یا فریزر

    •  اگر حس کردید آب برنج زیاد است، می‌توانید در حین پخت درب آن را باز بگذارید تا آب تبخیر شود و سطح آن کاهش پیدا کنید.
    •  اگر حس کردید برنج در حال وا رفتن و باز شدن است، کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که بافت برنج بهم بچسبد.
    •  اگر برنج نرم شده است و آب آن هم کشیده شده، به هیچ عنوان روی دربا قابلمه دم‌کنی نگذارید. با گذاشتن دم‌کنی، بخار بیشتری در قابلمه ایجاد می‌شود.
    •  اگر برنج شفته شده است و هیچ راهی به جز سرو آن ندارید، برنج را در کاسه بزرگ بریزید و آن را به صورت قالبی و برای هر فرد سرو کنید. با این کار حداقل ظاهر برنج کمی بهتر خواهد بود.

    برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۳.۹/۵ (۱۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.