آشپزینکات آشپزی

نحوه صحیح نگهداری از برنج پخته شده در یخچال یا فریزر

شما در هفته چند بار برنج مصرف می‌کنید؟ اگر ایرانی باشید و رژیم خاصی را دنبال نکنید، قطع به یقین هفته‌ای حداقل یک بار برنج می‌خورید. عمده فرهنگ غذایی ما ایرانی‌ها با برنج تکمیل می‌شود. حالا ممکن است شاغل باشید یا به هر دلیلی دوست داشته باشید که مقدار زیادی برنج بپزید و آن را ذخیره نگه‌دارید. بهترین راه نگه‌داری از برنج در فریزر است. اگر قصد دارید برنج را برای مدت طولانی فریز کنید، باید یک سری اصول را رعایت کنید.

این اصول برای نگهداری طولانی مدت برنج ضروری هستند. بنابراین اگر فقط برای چند ساعت می‌خواهید برنج را در یخچال بگذارید، نیازی به حساسیت بیش از حد نیست. ما در این مقاله از اکالا بلاگ روش‌‌ها و نکات مهم برای نگه‌داری کردن از برنج پخته شده در فریزر و یخچال را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم. پس اگر دوست دارید این کار را اصولی انجام دهید، تا انتها این مقاله را مطالعه کنید.

چگونه برنج پخته شده را فریز کنیم؟

قبل از گوشزد کردن این نکات مهم، اول بیایید با هم یاد بگیریم که چطور برنج را فریز کنیم. وقتی شما برنج را پختید، این مواد خوراکی حساس‌تر می‌شوند. شما هم باید این حساسیت را جدی بگیرید. شوخی بردار نیست. چرا؟ چون که ما چیزی داریم به نام مسمومیت برنج. مسمومیت برنج یکی از وحشتناک‌ترین مسمومیت‌های جهان است. این مریضی بسیار سنج و بد قلقل است و وقتی شما دچارش شوید به این راحتی‌ها از دستش خلاص نمی‌شوید.

پس قبل از هر چیزی باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید که به این بیماری سخت دچار نشوید وگرنه از کار و زندگی می‌افتید. پس بعد از پختن برنج، برای فریز کردن آن این روند را پی بگیرید:

۱. برنج را کاملا خنک کنید.

مواد غذایی برای فریز کردن نباید رطوبت داشته باشند. به همین دلیل است که وقتی قصد فریز کردن برنج را دارید، باید اجازه دهید به مدت ۱ یا ۲ ساعت در فضای باز بماند. بعد ترجیحا مستقیما برنج را در فریزر نگذارید. اول برنج را در یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود و بعد آن را فریز کنید.

بیشتر بخوانید: آیا گرم کردن و مصرف مجدد برنج خطرناک است؟

۲. کیسه فریزر معمولی یا زیپ بگ‌ بردارید.

کیسه فریزر معمولی هم بسیار کارآمد است. زیپ‌بگ‌ها از آن جهت که یک زیپ کوچک دارند، خیلی به کارتان می‌آیند. زیرا با بستن این زیپ از ورود اجزای خارجی به نگه‌دارنده خود، جلوگیری می‌کنید و با این کار بهداشتی بودن مواد خوراکی شما تضمین می‌شود. به علاوه با استفاده از زیپ بگ، ورود اکسیژن هم کاملا منع می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    پس اگر در توان شما بود، ترجیحا از زیپ بگ استفاده کنید. در غیر این صورت، حساسیت اضافی خرج نکنید و از کیسه فریزر معمولی استفاده کنید. فقط حواستان باشد، طوری کیسه فریزر را بپیچید و در فریزر قرار دهید که با راحتی باز نشود.

    چگونه برنج پخته شده را فریز کنیم؟

    ۳. به مقدار لازم برنج در هر کیسه بریزید و هوای آن را خالی کنید.

    به اندازه هر وعده‌ای که مورد نیاز شما است، برنج بردارید و در کیسه مورد نظر خود بریزید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای نگهداری از برنج برای جلوگیری از شپشک

    ۴. تاریخ فریز کردن برنج را روی هر کیسه بنویسید.

    از آن جایی که قرار است از دچار شدن شما به بیماری‌های عجیب و غریبی مثل مسمومیت برنج جلوگیری شود، توجه داشته باشید که تاریخ فریز کردن برنج را به خاطر بسپارید. اگر می‌دانید که یادتان می رود یا در تاریخ‌های متفاوتی برنج را فریز کرده‌اید، برای احتیاط امر، تاریخ هر کدام را روی یک برچسب یادداشت کنید و روی هر کیسه بچسبانید.

    ۵ . برنج پخته شده را حتما در فریزر نگهداری کنید.

    و تمام. به همین راحتی! روی فریزر تاکید می‌کنیم. زیرا اگر قصد نگهداری طولانی مدت برنج پخته شده را دارید، تنها راه شما فریز کردن آن است. در یخچال مدت زمان کوتاه‌تری سالم می‌ماند.

    بیشتر بخوانید: بررسی تفاوت‌های برنج دمی یا کته‌ای با آبکش

    نکات مهم برای فریز کردن برنج پخته شده

    نکات مهم برای فریز کردن برنج پخته شده

    در این بخش به چند نکته در رابطه با فریز کردن برنج پخته شده اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    نکته اول) سایز کیسه‌ها را به دقت انتخاب کنید.

    برای انتخاب سایز توجه کنید که هر کدام از این کیسه‌ها قرار است به اندازه یک وعده شما جا بگیرد. چرا به این نکته تاکید می‌کنیم؟ زیرا شما باید حتی الامکان دفعات گرم کردن غذا را به حداقل برسانید. پس سایز کیسه‌ها را جوری انتخاب کنید که نیازی نباشد از هر کدام کمی برنج بردارید و دوباره آن را به فریزر برگردانید. زیرا برنج یخ می‌زند و برای برداشتن کمی برنج مجبورید صبر کنید تا یک دور برنج کاملا آب شود، مقداری برنج را جدا کنید و بعد دوباره باقیمانده را فریز کنید.

    نکته دوم) فریزر را روی دمای مناسب تنظیم کنید.

    دمای مناسب برای فریز کردن برنج پخته شده، دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد است. اگر قصد دارید به مدت طولانی برنج پخته شده را ذخیره کنید در تنظیم این دما توجه کنید.

    بیشتر بخوانید: چگونه مثل یک حرفه‌ای برنج درجه یک خریداری کنیم؟!

    نکته سوم) برنج را در یخچال ذخیره نکنید.

    وقتی برنج پخته می شود، ترجیح بر این است که بلافاصله مصرف شود. حتی اگر نیت کردید که برنج را در یخچال قرار دهید، بهتر است که در حد ۳ یا ۴ روز در یخچال بماند و بیشتر از این مدت نشود. اما در فریزر داستان متفاوت است. شما به مدت طولانی می‌توانید برنج پخته شده را فریز کنید. ولی این مدت حداکثر ۶ ماه است. نه بیشتر.

    فریز کردن برنج پخته شده

    نکته چهارم) با طبیعت دوست باشید.

    درست است که کیسه‌های فریزری در دسترس هستند و خرید آن‌ها راحت‌تر است. ولی آیا تا به حال توجه کرده اید که شما تا به حال با هر بار استفاده از این کیسه‌ها، فقط یک بار می توانید از آن استفاده کنید؟ برای بار دوم دیگر امکان استفاده از آن را ندارید. پس اگر دغدغه‌ی طبیعت را دارید و دوست دارید از محصولات سبز استفاده کنید، به جای کیسه فریزر از ظروف نگه‌دارنده مخصوص استفاده کنید.

    این ظروف در سه جنس شیشه‌ای، پلاستیکی و فلزی موجود هستند. ظروف شیشه‌ای برای فریز کردن مواد غذایی جنس خاصی دارند. زیرا شیشه‌ی واقعی در دمای فریزر می‌شکند. بنابراین اگر دوست دارید به طبیعت احترام بگذارید، یک بار برای همیشه بودجه بگذارید و چند ظرف مخصوص فریزر تهیه کنید. با استفاده درست و اصولی از این ظروف دیگر هیچ وقت به سراغ کیسه‌های فریزری یا زیپ بگ‌ها نخواهید رفت.

    بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم برنج پخته خراب شده؟ 

    چرا نباید برنج را در یخچال نگهداری کنید؟

    در این مقاله بارها تاکید کردیم که اگر می‌خواهید به مدت طولانی از برنج پخته شده استفاده کنید، حتما آن را فریز کنید. دمای یخچال مانند فریزر نیست. شما در این دما نهایت ۳ یا ۴ روز می‌توانید از برنج بخورید. اگر برنجی در یخچال دارید که بیش از ان مدت در یخچال مانده است، بدانید که به ریسکش نمی‌ارزد و حتما آن را دور بریزید.

    چه کسی دوست دارد مدت‌ها با مسمومیت برنج دست و پنجه نرم کند؟ با اطمینان می‌توانم بگویم هیچ کس! پس نگه‌داری برنج در یخچال کاملا موقت است و انتخاب فریز کردن برنج، هوشمندانه‌تر و امن‌تر است. در همان مدتی هم که برنج را در یخچال قرار داده‌اید، آن را در یک ظرف در بسته بگذارید و اجازه ندهید که هیچ گونه‌ای خارجی روی برنج شما بنشیند.

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا روش‌های نگه‌داری کردن از برنج پخته را یاد گرفتید. حالا نکات طلایی و مهمی که باید به خاطر بسپارید را به خوبی می‌دانید. امیدواریم این نکات به کارتان بیاید.

    ۳.۵/۵ (۳۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۵ دیدگاه ها

    1. سلام بر همه ی آنان که دلسوزانه راهنمایی می کنند و توقعی از هیچکس ندارند.حالا اگه تبلیغ کالا در سوپرمارکت خود را در نهایت مد نظر داشته باشند ،بازم اشکال ندارد.ولی اطلاعات مفید علمی رایگان را بسیار ارج می گذارم.موفقیت همه ی عزیزان را خواستارم.

    2. سلام ،ازفریزربیرون آوردی تاهم دمای اتاق نشده گرمش نکن یادستش نزن خوردمیشه بعدگرمش کنی خوردنمیشه

    3. عزیزان چه لزومی دارد ک برنج پخته شده رو فریز کنید خوب ب اندازه پخت کنید فقط غذای تازه درست کنید چون باعث مریضی میشه

    4. برنج وقتی از فریزر در میاد و گرم میشه خرد میشود پس خیلی مسخره ست که در فریزر نگه داشت
      الان ملت ندارن یه وعده برنج بخورندپس این مطلب مال ملت نیست مال پول مردم خورهاست که اونام وقتی برنج زیاد بیاد میریزم دور پس شرو ور ننویس

      1. سلام
        دقیقا درسته برنج اگر داخل فریزر نگهداری بشه خرد و غیرقابل مصرف میشه من نمی‌دونم شاید طریقه یخزدایش فرق می‌کنه من که یکبار نذری گرفته بودم میخواستم واسه یکی از دوستان که می‌گفت خیلی دلش نذری میخواد بدم که وقتی اومد مصرف کنه دیدم همش خرد شد

      2. سلام وقتتون بخیر،اصلاشروورنیست.خیلی هم خوبه براخانمهایی که میرن سرکار،من خودم تویخچال نگهداری کردم،برنج صاف کردم،گذاشتم سردشد تویخچال به مدت ۳یا۴روزمیماند،توفریزر هم اگه نگه داریم،وقتی لازم باشه بایدنیم ساعت قبل بزاریم یخ ش بازبشه،بعدبرنج رادم کنیم.همه میخورن.

      3. از فریزر که در آورده شد. باید تقریباً مدت نیم تا یک ساعت بیرون از فریزر بماند و بعد گرم شود. در غیر این صورت خرد می شود
        همیشه از قبل از فریزر خارج کنید

      4. همیشه اضافه آمدن غذا از سر شکم سیری نیست
        آدمها با موقعیتهای متفاوت زندگی میکنند
        خیلی وقتها بعضی‌ها از روی ناچاری بیشتر درست میکنند تا در زمان وقت نداشتن آماده داشته باشند
        مثل شاغلین
        یا کسایی که پدر و یا مادر تا توان دارن
        آیا شما از مشکلات این چنینی با خبرین؟؟؟

      5. بزرگوار مطلب کاملا درست و علمی است و برای بالا بردن سطح سلامت جامعه و گسترش آگاهی مردم منتشر شده است .مشکلاتت رو به شیوه ی درست حل کن و تهاجمی صحبت نکن

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.