آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه تارت آلبالوی تابستانی؛ خوشمزه و خاص با عکس

آسان‌ترین و تردترین طرز تهیه تارت آلبالو، تارت یک شیرینی بین‌المللی است که در کشورهای مختلف به روش‌های خاصی پخته و سرو می‌شوند.
در ایران نیز این دسر محبوبیت بسیار زیادی در بین افراد و در منو کافه‌ها دارد. اغلب تارت‌ها از لایه خمیری شکل تردی، با رویه‌ای از انواع میوه‌ها و مارمالادها تهیه می‌شوند. تارت آلبالو یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرف‌دارترین دسرهای تابستانی است که با آلبالو و سایر میوه‌های این فصل درست می‌شود. آلبالو یکی از میوه‌های فصل تابستان است که می‌توان از آن در بسیاری از دسرها یا شیرینی‌ها یا کیک‌ها استفاده کرد.

درست‌ کردن تارت آلبالو بر خلاف آنچه که اکثریت افراد فکر می‌کنند کار دشواری نیست و به‌راحتی و با کمترین ابزار می‌توان آن را آماده کرد. رعایت نکات طلایی که ما در این مقاله برای شما آماده کرده‌ایم به شما کمک می‌کند تا تارتی با بهترین بافت و طعم را تهیه کنید.

بافت پوک و ترد خمیر تارت و عطروطعم آلبالو ترکیبی بسیار عالی ایجاد می‌کند که در روزهای بلند تابستان کنار یک فنجان چای بسیار دلچسب است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا بهترین طرز تهیه تارت آلبالو را به شما آموزش دهیم.

در اکالا بلاگ با طرز تهیه تارت آلبالو همراه ما باشید.

مواد لازم برای خمیر تارت آلبالو
کره۲۵۰ گرم
زرده تخم مرغ۲ عدد
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
پودر قند۱۲۰ گرم
آرد سفید قنادی۴۰۰ گرم

مواد لازم برای خمیر تارت آلبالو

مواد لازم برای سس آلبالو
آلبالوی هسته گرفته۳۰۰ گرم
شکر۱ پیمانه
نشاسته ذرت۳ قاشق سوپ خوری
کره۱ قاشق چای خوری
وانیلنوک قاشق چای خوری

مواد لازم برای سس آلبالو برای تارت آلبالو

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله اول | تهیه خمیر تارت

    در اولین مرحله به سراغ تهیه خمیر تارت می‌رویم. برای آماده کردن خمیر تارت، کره کمی نرم شده رو داخل ظرفی بریزین و پودر قند رو داخل ظرف الک کنید.

    پودر قند و کره را آماده کنید برای تارت آلبالو

    و با همزن بزنید تا یکدست و پوک بشه و پودر قند کاملا جذب کره بشه (برای اینکه موقع هم زدن، پودر قند به اطراف نپاشه میتونید اول به کمک دو چنگال پودر قند و کره رو کاملا به خورد هم بدین تا پودر قند جذب کره بشه و بعد با همزن بزنید تا مواد پوک بشن).

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت ریواس

    توجه داشته باشید دمای کره در این مرحله بسیار مهم است، کره شما باید کاملا سرد و نرم باشد.

    اگر کره حالت منجمد داشته باشد در زمان میکس کردن با پودرقند با مشکل مواجه خواهید شد و کره و پودر قند با هم میکس و یک‌دست نمی‌شوند.
    حال اگر کره شما حالت مذاب و روان داشته باشد در هنگام ترکیب کردن با پودر قند، محتوای شما حالت مایع و روانی به خود می‌گیرد.

    پودر قند را به کره اضافه کنید در تارت آلبالو

    مرحله دوم | اضافه کردن زرده تخم مرغ

    زرده تخم مرغ و وانیل را ضافه کنید.

    اضافه‌کردن وانیل در این مرحله به شما کمک می‌کند تا تارتی بسیار خوش‌عطر و طعم داشته باشید. همچنین وانیل بوی زهم زرده‌های تخم‌مرغ را می‌گیرد.

    و با همزن بزنید تا یکدست و مخلوط بشه و ترکیبی بسیار یکدست و لطیف حاصل شود.

    زرده تخم مرغ و وانیل را در تارت آلبالو اضافه کنید

    مرحله سوم | اضافه کردن آرد

    همزن رو کنار بذارین و آرد سفید قنادی رو روی مواد الک کنید. الک کردن آرد در این مرحله باعث می‌شود که ناخالصی‌های درون آرد گرفته شود و در نهایت بافت لطیف تری به تارت شما دهد.

    آرد سفید را به مواد تارت آلبالو اضافه کنید

    حال با نوک‌انگشت ها مواد رو مخلوط کنید تا مواد کم کم‌ حالت خرده نان پیدا کنه و بعد کم کم مواد رو جمع کنید.

    مواد را به صورت خرده نان در آورید در تارت آلبالو

    تا در نهایت خمیر نرم و یکدستی حاصل بشه.

    برای مخلوط کردن مواد حتما باید از نوک انگشت ها استفاده کنید چون حرارت کف دست باعث به روغن افتادن خمیر تارت میشه و کراست بعد از پخت سفت و خشک میشه همچنین نباید خمیر رو بعد از جمع شدن بیش از حد ورز بدین و مخلوط کنید چون خمیر به روغن میفته و کیفیت تارت پایین میاد.

    در انجام این مرحله سرعت عمل داشته باشید تا کره دمای خود را حفظ کند.

    به همین راحتی و با طی کردن سه مرحله ساده خمیر تارت شما آماده است.

    حال به سراغ تهیه مواد رویه تارت می‌رویم.

    طرز تهیه انواع تارت خانگی

    بسته به فصل اگه در فصل گرم سال هستیم بهتره خمیر رو داخل نایلون بیست دقیقه داخل یخچال استراحت بدیم تا گرمای محیط و باز کردن خمیر باعث به روغن افتادن خمیر نشه اما در فصل سرد سال نیازی به این کار نیست.

    از انواع قالب های تارت و پای برای درست کردن تارت آلبالو می تونید استفاده کنید ما از قالب کف جدا به قطر ۲۲ سانتی متر استفاده کردیم که بیرون آوردن تارت رو خیلی راحت میکنه. البته با توجه به سلیقه و نحو سرو می تونید از قالب بزرگ با تک نفره برای تهیه انواع تارت استفاده کنید.

    مرحله چهارم | شکل دادن خمیر تارت

    خمیر رو مابین دو نایلون قرار بدین.

    خمیر تارت آلبالو را بر روی نایلون بگذارید

    و با وردنه به ضخامت ۵ میلی متر باز کنید و بعد خمیر رو داخل قالب پهن کنید. و با نوک انگشت ها روی کف و دیواره های قالب بخوابونید و بعد اضافات خمیر تارت رو با دست جدا کنید تا خمیر داخل قالب رو بپوشونه.

    توجه داشته باشید که سرعت عمل شما در این مرحله نیز بسیار حائز اهمیت است.
    به دلیل مقدار کره استفاده شده در خمیر تارت، کره به‌سرعت در دمای محیط تغییر شکل می‌دهد که قالب‌زدن و برش آن را برای شما دشوار می‌کند.

    خمیر تارت آلبالو را در قالب پهن کنید

    با یک چنگال کف خمیر تارت رو سوراخ سوراخ کنید و قالب رو داخل یخچال بذارین.

    خمیر باقی مونده رو هم داخل نایلون بذارین.

    با چنگال خمیر تارت را سوراخ کنید

    مرحله پنجم | تهیه سس آلبالو برای تارت آلبالو:

     برای تهیه سس آلبالو، در اولین مرحله آلبالوی هسته گرفته و یخ زده رو داخل ظرفی بریزین.

    سس آلبالوو را برای تارت آلبالو درست کنید

    حال در مرحله دوم یک پیمانه شکر بهش اضافه کنید (با این مقدار شکر سس طعم شیرین پیدا می کنه اگه دوست داشتین سس طعم ملسی داشته باشه می تونید مقدار شکر رو کم کنید این به ذائقه شما بستگی داره).

    طرز تهیه تارت شکلاتی

    در مرحله سوم نشاسته ذرت رو با مقدار کمی آب حل کنید (حدوو نصف فنجان) و کاملا مخلوط کنید تا یکدست بشه و بعد به سس اضافه کنید.

    نشاسته ذرت و سس را به آلبالو اضافه کنید

    روی حرارت کم قرار بدین و مدام هم بزنید تا شکر ها حل بشن و کم کم سس شروع به رنگ گرفتن و غلیظ شدن بکنه اگه سس کف کرد و بالا اومد حتما کف روی سس رو بگیرین تا سس براق و خوش رنگ بشه.

    توجه داشته باشید که سس آلبالو برای تارت باید غلیظ و خوشرنگ باشد.

    سس آلبالو برای تارت باید غلیظ و خوشرنگ باشد

    اجازه بدین سس کاملا غلیظ بشه. (حرارت حتما پایین باشه تا خامی نشاسته همراه با غلیظ شدن سس گرفته بشه) وقتی سس به غلظت مناسب رسید کره رو بهش اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط بشه استفاده از کره اختیاری هست و باعث براق شدن سس آلبالو میشه اما اگه طعم کره رو دوست ندارین میتونید حذفش کنید.

    کره را برای براق شدن اضافه کنید در تارت آلبالو
    در آخرین مرحله وانیل رو اضافه و مخلوط کنید و حرارت رو خاموش کنید. سس رو کنار بذارین تا کاملا خنک بشه (سس بعد از خنک شدن غلیظ تر میشه).

    مرحله ششم | طرح دادن خمیر رویه تارت

    خمیر اضافه تارت رو دوباره مابین دو نایلون باز کنید.

    وانیل را به سس آلبالو اضافه کنید در تارت آلبالوو بعد با کاتر لوزی مطابق تصویر قالب بزنید تا طرح زیبایی روی خمیر ایجاد بشه.

    طرح لوزی مانند شکل برای تارت آلبالو بزنید

    اگه کاتر لوزی ندارین میتونید با اشکال ریز مختلف مثل دایره با ستاره روی خمیر رو قالب بزنید و یا اینکه خمیر رو به صورت نواری ببرین و روی تارت به حالت بافت حصیری قرار بدین.

    مرحله ششم | ریختن سس میوه روی خمیر تارت

    وقتی سس کاملا سرد شد اون رو داخل خمیر تارت در قالب بریزین و خمیر قالب زده رو به کمک نایلون داخل ظرفی در یخچال قرار بدین تا کمی خودش رو بگیره و سفت بشه و بعد به کمک نایلون روی خمیر برگردونید (وقتی کره خمیر داخل یخچال خودش رو میگیره و کمی سفت میشه جا به جایی و قرار دادن خمیر روی تارت راحت تر میشه).

    آلبالو و سس را روی خمیر ریخته و روی آن را با خمیر لوزی میبندیماضافات خمیر رو با کمک دست جدا کنید و خمیر رو به خمیر دیواره ها بچسبونید.

    مرحله هفتم | پختن تارت آلبالو

    قالب رو داخل فر ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت حدودی چهل دقیقه بپزین تا زمانی که خمیر تارت رنگ بگیره و طلایی بشه زمان در فر های مختلف ممکنه متغییر باشه.

    تارت آلبالو را در فر قرار میدهیماجازه بدین تارت داخل قالب خنک بشه و بعد از قالب جدا کنید و داخل ظرف سرو قرار بدین. میتونید روی تارت در صورت دلخواه پودر قند الک کنید.

    تارت آلبالو رو داخل ظرف در دار در محیط نگه داری کنید چون خمیر تارت کره داره داخل یخچال سفت میشه و یا اینکه داخل یخچال بذارین و یک ساعت قبل از سرو از یخچال خارج کنید.

    طرز تهیه تارت آلبالوی خانگی خوشمزه

    نکات تهیه نارت آلبالو

    • کره مورد استفاده در این دستور کره پاستوریزه حیوانی است و جایگزین ندارد؛ زیرا استفاده از کره گیاهی، بافت تارت را خشک و سفت می‌کند.
    • میتونید به جای باز کردن خمیر ما بین دو نایلون خمیر رو داخل قالب تارت قرار بدین و با کمک نوک انگشت ها داخل قالب پهن کنید و و روی دیواره ها بالا بیارین و اضافاتش رو هم از طریق دیواره ها خارج کنید. ( اما ممکن است ضخامت خمیر در نقاط مختلف تارت متفاوت شود و ظاهر زیبایی به تارت شما ندهد.)
    • درجه فر در فر های برقی ۲۰ درجه پایین تر از دمای ذکر شده باید باشد.
    • بسته به اینکه خمیر تارت رو در فصل گرم یا سرد آماده میکنید باید کارهای متفاوتی انجام بدین در فصل گرم بهتره کره رو مستقیما از یخچال خارج کنید و داخل مواد استفاده کنید ولی در فصل سرد کره رو کمی زودتر از یخچال خارج کنید، تا خیلی کم نرم بشه و همچنین بعد از آماده شدن خمیر تارت، در فصل سرد، میتونید بلافاصله اون رو داخل قالب باز کنید اما در فصل گرم بهتره خمیر رو بیست الی سی دقیقه داخل کیسه فریزر در یخچال استراحت بدین و بعد داخل قالب باز کنید.
    • اگه خمیر شما موقع پخت داخل فر آب رفت و کوچیک شد یعنی موقع تهیه خمیر حرارت دستتون یا ورز دادن باعث به روغن افتادن خمیر شده، خمیر هایی که در اونها مقدار قابل توجهی کره استفاده میشه نسبت به حرارت حساسن و اگه به روغن بیفتن داخل فر تغییر شکل میدن و بعد از پخت سفت میشن و خشکی آزاردهنده ای پیدا میکنند.
    • خمیر تارت آماده شده رو تا چند روز در یخچال داخل زیپ کیپ میتونید نگه داری کنید و کمی قبل از استفاده از یخچال خارج کنید تا نرم بشه.
    • اگه پودر قند نداشتین میتونین شکر رو آسیاب و الک کنین و داخل مواد استفاده کنین.
    • به جای آلبالو می تونید از میوه هایی مثل توت فرنگی هم استفاده کنید.

    از این‌که تا انتهای این مقاله نیز همراه ما بودید از شما متشکریم. امیدوارم از طرز تهیه تارت آلبالو لذت برده باشید. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.