نکات آشپزی

۹ علت چسبیدن برنج در پلوپز؛ راهکارهایی برای نچسبیدن آن

چه بخواهید برای مهمانانتان یک برنج مجلسی درست کنید چه برای خودتان و اعضای خانواده، استفاده از پلوپز یک راهکار ساده و راحت است. چون هم برنج را به شکل قالبی در می‌آورد و هم پختن برنج با پلوپز راحت تر از قابلمه است. اما اگر برنج به ته پلوپز بچسبد چه؟ این موضوع قطعا تجربه ناخوشایندی برای هر خانم خانه دار است اما آیا می دانید علت چسبیدن برنج به پلوپز چیست؟ در این قسمت از اکالا بلاگ همراه ما باشید تا ازعلل چسبیدن برنج به پلوپز و راهکارهای جلوگیری از آن به شما بگوییم.

در ادامه با چند علت چسبیدن برنج به پلوپز آشنا می‌شویم:

۱- استفاده نکردن از روغن در زمان طبخ برنج

بسیاری از خانم های خانه دار هنگام پخت برنج در پلوپز به ویژه برنج ایرانی برای سالم تر بودن به آن روغنی اضافه نمی کنند اما همین مورد می‌تواند باعث چسبیدن برنج به دیگ پلوپز باشد. توصیه می‌کنیم حتما در زمان پخت برنج در پلوپز، از مقدار کمی روغن و یا کره استفاده کنید تا مانع از چسبیدن برنج به دیواره ها و کف ظرف شود.

۲- انتخاب زمان بالا و درجه حرارت غیر نرمال

همان طور که می‌دانید پلوپز ها از برنامه پخت و پز و کلید تنظیم درجه حرارت برخوردار شده‌اند. از این رو لازم است زمان و درجه حرارت مناسبی در زمان پخت برنج انتخاب شود. توصیه می‌کنیم حتما برای بررسی این مورد به دفترچه راهنمای فارسی پلوپز خود مراجعه کنید و بر اساس همان تنظیمات درست را در حین پخت برنج انتخاب کنید.

۳- استفاده زیاد یا کم از آب

آب بیش از حد زیاد یا کم باعث می‌شود برنج به هم بچسبد. وقتی برنج پخته می‌شود، نشاسته آن آزاد شده و باعث می‌شود برنج به هم بچسبد. آب بیش از حد نیز باعث می‌شود برنج نرم و چسبناک شود. آب کم باعث می‌شود برنج خشک و شکننده شود.

برای پختن برنج به روش صحیح، باید نسبت درستی از برنج و آب استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- استفاده از برنج نامناسب

    به طور کلی برنج ها با توجه به نوعشان، میزان نشاسته متفاوتی دارند. برخی از انواع برنج، مانند برنج باسماتی، به طور طبیعی چسبناک تر از سایر برنج‌ها هستند؛ زیرا دارای نشاسته بیشتری است که هنگام پخت آزاد می‌شود. برنج سفید و برنج رژیمی یا همان برنج قهوه‌ای از انواع برنج هستند که به طور طبیعی چسبناک نیستند و کمتر احتمال دارد به پلوپز بچسبند.

    استفاده از برنج نامناسب و چسبیدن برنج به پلوپز

    ۵- کثیف بودن پلوپز

    رسوبات چربی، نشاسته و مواد غذایی دیگر می‌توانند در پلوپز جمع شده و یک لایه چسبناک ایجاد کنند. این لایه چسبناک می‌تواند باعث شود برنج به پلوپز بچسبد و برداشتن آن دشوار شود.

    • برای جلوگیری از چسبیدن برنج به پلوپز، باید پلوپز را به طور منظم تمیز کنید.
    • می‌توانید پلوپز را با آب گرم و صابون بشویید.
    • همچنین می‌توانید از یک برس کوچک برای تمیز کردن داخل پلوپز استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: رازهای شفته نشدن برنج

    ۶- عدم استفاده از پلوپز با پوشش نچسب

    استفاده از پلوپز با پوشش نچسب نیز می‌تواند باعث چسبیدن برنج به پلوپز شود. بدون پوشش نچسب، ذرات برنج به راحتی به کف پلوپز می‌چسبند. این چسبندگی به دلیل اصطکاک بین ذرات برنج و سطح فلزی پلوپز ایجاد می‌شود.

    همچنین در این شرایط حرارت به طور یکنواخت در کف پلوپز پخش نمی‌شود. این امر می‌تواند باعث پخت ناهموار برنج شود، به طوری که برخی از قسمت های آن بیش از حد پخته و به کف پلوپز بچسبند. پوشش نچسب می تواند با گذشت زمان خراب شده و ترک بخورد. این ترک‌ها می‌توانند به نشاسته موجود در برنج اجازه دهند که به پلوپز بچسبد.

    بیشتر بخوانید: ۲ روش پخت برنج نیم دانه خوشمزه شمالی!

    ۷- استهلاک پلوپز

    یک علت چسبیدن برنج به پلوپز می‌­تواند به استهلاک پلوپز مربوط باشد. یعنی به اصطلاح عامیانه پلوپز دیگر عمر خود را کرده باشد. به هر حال هر وسیله‌­ای طول عمری دارد و نمی‌­توان انتظار داشت که تا ابد به خوبی روزهای اول کار کند.

    در اثر گذشت زمان و استفاده­ مداوم از پلوپز به تدریج لایه­ نچسب آن از بین رفته و پلوپز کارایی اولیه­ خود را از دست می‌دهد و همین امر موجب چسبیدن برنج در پلوپز می­ شود. پس اگر احساس کردید که به دلیل استهلاک دیگ پلوپز دانه‌های برنج به آن می‌­چسبند باید نسبت به تعویض پلوپز و یا در صورت امکان تعمیر آن اقدام کنید.

    ۸- خوب نبودن جنس پلوپز

    خوب نبودن جنس پلوپز هم می­‌تواند دلیل دیگری برای چسبیدن دانه های برنج باشد. ممکن است شما داخل برنج روغن بریزید، از قابلمه پلوپز به خوبی نگهداری کنید و مدت زمان زیادی هم از خرید پلوپزتان نگذشته باشد اما با این وصف باز هم پلو به ته دیگ پلوپز بچسبد.

    خوب نبودن جنس پلوپز برای چسبیدن برنج در پلوپز

    در این حالت به احتمال قوی متاسفانه جنس پلوپزی که دارید خوب نیست و در ساخت قابلمه آن از مواد با کیفیت استفاده نشده است و همین امر موجب می­‌شود دانه­‌های برنج به ته قابلمه بچسبد و هنگام خالی کردن شما را دچار مشکل کند.

    ۹- معیوب شدن لایه تفلون دیگ پلوپز

    استفاده از اسکاچ یا اجسام زبر و تیز مانند قاشق فلزی روی لایه تفلون پلوپز باعث آسیب رسیدن و ایجاد خط و خش‌هایی می شود که همین خراش‌ها هنگام پخت برنج باعث می‌شوند برنج به ته پلوپز بچسبد.

    بیشتر بخوانید: ۵ روش پخت برنج هاشمی

    راهکار برای نچسبیدن برنج به پلوپز

    • برای شستن ظرف پلوپز از اسفنج نرم استفاده کنید.
    • برای جدا کردن برنج از ته ظرف، حتما از قاشق چوبی و یا پلاستیکی استفاده نمایید.
    • استفاده از اجسام تیز و و زبر باعث آسیب دیدن لایه تفلون ظرف می‌شود.
    • در زمان پخت برنج کمی روغن به آن اضافه کنید.
    • حتما بر اساس دفترچه راهنمای فارسی پلوپز، زمان و حرارت مناسبی را برای پخت برنج انتخاب کنید.
    • به هیچ وجه از برنج کهنه استفاده نکرده و همواره از برنج تازه استفاده کنید.
    • پس از اضافه کردن برنج به آب جوش، آن را فقط یک بار هم بزنید. سپس بگذارید برنج به آرامی بجوشد بدون اینکه آن را هم بزنید.
    • قبل از اضافه کردن برنج، پلوپز را گرم کنید.
    • اگر پلوپز شما پوشش نچسب ندارد، می توانید از یک لایه نازک روغن یا کره برای چرب کردن کف پلوپز استفاده کنید.
    • پس از پخت برنج، پلوپز را با آب گرم و صابون و … تمیز کنید. سپس آن را کاملا خشک کنید.

    در این قسمت از اکالا بلاگ با علت‌های چسبیدن برنج به پلوپز و راهکار‌های جلوگیری از آن آشنا شدید. اگر شما هم راهکار دیگری برای جلوگیری از این مساله می‌شناسید با ما در میان بگذارید.

    ۴.۵/۵ (۴ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا