آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه تر حلوا نخودچی؛ حلوای نذری با روش تزیین آن

حلوا یکی از دسرهای سنتی و اصیل ایرانی است که برای مراسم و مناسبت‌های مختلف از آن استفاده می‌شود حلوا بیشتر برای مراسمات مذهبی مثل ماه محرم یا ماه رمضان و سفره های مذهبی یا مراسمات ختم و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. درست کردن حلوا اصلا کار سختی نیست فقط به صبر و حوصله نیاز دارد چون تفت دادن آرد زمان می‌برد و در کیفیت حلوا تاثیر بسزایی دارد. حلوا انواع بسیار مختلف و متنوعی دارد در این جا قصد داریم تر حلوای نخودچی را به شما آموزش دهیم. این حلوا مشابه حلوای زعفرانی سنتی است اما در کنار آرد سفید از آرد نخودچی هم در آن استفاده شده است و بافت بسیار لطیف و نرم و طعم بسیار خوبی دارد.

در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم برای تر حلوای نخودچی:
آرد سفیدسه چهارم پیمانه
آرد نخودچییک دوم پیمانه
روغن مایعیک دوم پیمانه سر خالی
کره۲۵ گرم

مواد لازم برای تر حلوای نخودچی

مواد لازم برای شربت حلوا:
شکر۱ پیمانه
آبیک دوم پیمانه
گلابیک دوم پیمانه
زعفران دم کرده۲ الی ۳ قاشق سوپ خوری
پودر هلیک دوم قاشق چای خوری

مواد لازم برای شربت حلوا آرد نخودچی

طرز تهیه شربت حلوا نخودچی

برای تهیه حلوا ابتدا شربت آن را آماده می‌کنیم. شکر و آب را با هم مخلوط کنید.شکر و آب را با هم مخلوط کنید برای شربت حلوا نخودچیگلاب و زعفران دم کرده را مخلوط کنید.گلاب و زعفران را برای شربت حلوا اضافه کنیدو پودر هل را داخل قابلمه ای بریزید و هم بزنید تا مخلوط شود.پودر هل را اضافه کنید برای شربت حلوا نخودچی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای نثار ارومیه

قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و گاهی هم بزنید تا جایی که دانه های شکر کاملا حل شوند و شربت شفاف شود، نیازی نیست شربت بجوشد بعد حرارت را خاموش کنید و شربت را کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی خنک شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برای تهیه حلوا آرد سفید را داخل تابه‌ای الک کنید.پودر هل را به مواد شربت حلوا اضافه کنید برای حلوای نخودچیو روی حرارت ملایم قرار دهید و با قاشق چوبی هم بزنید تا بوی خامی آرد گرفته شود و عطر خوش آرد بلند شود. بسته به قدرت شعله و مقدار آرد و جنس ظرف زمان تفت دادن آرد متغییر است.

    آرد خام را بر روی شعله قرار دهید در ماهی تابهحتما حین تفت دادن آرد حرارت باید ملایم باشد تا آرد تغییر رنگ ندهد همچنین تفت دادن با حرارت بالا در طعم حلوا نیز تاثیر سو دارد. بعد از این که آرد بو داده شد تابه را از روی حرارت بردارید و آرد را مجددا یکبار دیگر الک کنید.آرد را تفت دهید برای حلوای آرد نخودچی

    حتما هر دو مرحله الک کردن آرد را انجام دهید چون در نتیجه نهایی و لطافت حلوا تاثیر زیادی دارد بعد از الک کردن، تابه را دوباره روی حرارت برگردانید و روغن مایع را اضافه کنید.روغن مایع را اضافه و آرد را در دو مرحله به مواد حلوا آرد نخودچی اضافه کنید

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای عربی با شیر خشک

    و هم بزنید تا مواد حالت روان پیدا کند. به هم زدن روی حرارت کم ادامه دهید تا مواد کمی تغییر رنگ دهد و نخودی رنگ شود.

    آرد را هم بزنید تا نخودی رنگ شود برای حلوای آرد نخودچی
    در این مرحله می توانید رنگ نهایی حلوا را مشخص کنید اگر دوست دارید حلوا رنگ روشنی داشته باشد نیازی نیست زیاد تفت دهید تا تغییر رنگ دهد برای رنگی که حلوای من دارد آرد و روغن را تفت دهید تا نخودی رنگ شود و اگر دوست داشتید تیره تر باشد بیشتر تفت دهید

    حالا آرد نخود چی را روی مواد الک کنید.آرد نخودچی را به مواد حلوا نخودچی اضافه کنید برای حلوای آرد نخودچی

    و مخلوط کنید و حدود چهار الی پنج دقیقه با حرارت کم تفت دهید تا خامی آرد نخودچی هم گرفته شود، آرد نخودچی به زمان کمتری برای بو داده شدن احتیاج دارد.کره را اضافه کنید برای حلوای آرد نخودچی

    بعد کره را به مواد اضافه کنید.

    هم بزنید تا کره آب شود

    و هم بزنید تا کره آب شود و با مواد مخلوط شود. در آخر شربت حلوا را اضافه کنید.

    کره را در مواد حلوا حل کنید و شربت را به حلوای آرد نخودچی اضافه کنید

    دقت کنید که شربت حلوا را یکجا اضافه نکنید همه شربت را در چند مرحله و کم کم به حلوا اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن شربت مواد را روی حرارت کم خوب هم بزنید تا شربت جذب حلوا شود.

    وقتی همه شربت اضافه شد و جذب حلوا شد و حلوا جمع شد به دلخواه می توانید حلوا را گهواره کنید. حرارت را خاموش کنید و حلوا را به دلخواه تزئین کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای بیسکویتی (بیسکو حلوا)

    من برای تزئین، حلوا را سه قسمت کردم و داخل بشقاب به صورت گرد و صاف در آوردم طوری که کمی ارتفاع داشته باشد.حلوا را به سه قسمت تقسیم کنید برای تزیین حلوا نخودچی بعد به کمک یک سیخ ابتدا روی حلوا طرح مثبت (+) انداختم و بعد از مرکزیت این علامت یک طرح ضربدر هم ایجاد کردم(×) بعد با کمک نوک سیخ از روی خط های ایجاد شده فشار دادم.روش تزیین حلوا نخودچی با سیخ کباب

    و بعد سیخ را برداشته و چند میلی پایین تر طرح انداختم.تزیین حلوای نخودچی

    و این کار را تا انتهای خط انجام دادم (و برای خط روبرویی هم همین کار را در جهت مخالف تکرار کردم.با سیخ کبابی حلوا را تزیین کنید

    تا در نهایت کل خط ها پوشیده شود جا های خالی باقی مانده (جاهای بدون خط باقی مانده) را هم با سیخ طرح انداختم تا یک طرح زیبا و راحت روی بشقاب داشته باشم.

    همین کار را می توانید به جای سیخ با ساطور یا هر جسمی که زاویه نود درجه دارد انجام دهید تا طرح متفاوتی داشته باشید.تزیین حلوا با سیخ کبابی برای حلوای آرد نخودچیحلوا را به دلخواه با پسته خرد شده یا گل محمدی تزئین کنید.

    حلوای آرد نخودچی خوشمزه برای نذری

    نکات تهیه تر حلوا نخودچی

    •  برای تهیه حلوا هم از آرد نانوایی هم از آرد سنگک و هم از آرد سفید می توانید استفاده کنید اما آرد سفید طعم بهتر و بافت لطیف‌تری دارد. ولی آرد گندم پر خاصیت‌تر است من در این حلوا از آرد سفید استفاده کردم.
    •  به جای طرحی که برای تزئین حلوا آموزش داده شد می‌توانید آن را داخل قالب بریزید و فشرده کنید و بعد از قالب خارج کنید تا حلوای قالبی داشته باشید این کار را می‌توانید داخل قالب بزرگ یا قالب های کوچک تک نفره انجام دهید.
    •  اگر دوست داشتید حلوا را ماسوره بزنید مقداری از حلوا را داخل ظرف پخش کنید و مابقی را داخل قیف با سر ماسوره دلخواه بریزید و پایپ کنید اگر حس کردید حلوا به سختی از قیف رد می شود می‌توانید به حلوا مقدار کمی ترکیب گلاب و زعفران اضافه کنید و هم بزنید تا حلوا کمی نرم‌تر شود و راحت تر از قیف رد شود.
    • زمان تفت دادن آرد سفید با آرد نخودچی متفاوت است. بر عکس آرد سفید، آرد نخودچی به تفت کمتری احتیاج دارد پس مراقب باشید بیشتر روی حرارت نماند چون می‌سوزد.
    • برای اینکه عطر و طعم هل داخل حلوا کاملا مشهود باشد بهتر است از هل سبز تازه آسیاب شده استفاده کنید و دانه‌های هل را آسیاب کرده و الک کنید و داخل شربت استفاده کنید پودر هل اگر بماند عطر و بوی اولیه خود را از دست می‌دهد. همچنین می توانید به جای پودر هل شش الی هفت عدد دانه هل داخل شربت بیندازید اما دانه‌های هل را بین دو انگشت فشار دهید تا بشکند و بعد داخل شربت استفاده کنید تا عطر هل به خوبی به شربت منتقل شود.
    •  زمان تفت دادن آرد بسته به حجم آرد متغیر است اگه حلوا را در حجم بیشتری تهیه می‌کنید باید زمان بیشتری صرف کنید و باید حوصله کافی به خرج دهید تا در عین حال که رنگ آرد تغییر پیدا نمی کند خامی آرد هم گرفته شود.
    •  تفت دادن آرد مرحله خیلی مهمی است اگر خامی آرد به خوبی گرفته نشود حلوا به کام می‌چسبد.
    • مراقب باشید آرد تغییر رنگ ندهد برای اینکار اگر وقت کافی دارید می توانید از شعله پخش کن هم استفاده کنید تغییر رنگ ندادن آرد باعث می‌شود در نهایت داخل حلوا عطر و طعم زعفران و گلاب و هل بیشتر حس شود چون آردی که تغییر رنگ میدهد طعم به خصوصی دارد که داخل حلوا غالب می‌شود.

    امیدوارم از تهیه تر حلوا نخودچی خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۳.۹/۵ (۴۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. زهرا جان از اینکه حلواتو انقدر خوب و با همه ی نکات آموزش دادی سپاسگذارم این نشانه ی پر محبت و بیریا بودن شماست بسیار عالی بود??❤❤??

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.