آشپزینکات آشپزی

۱۱ راه‌ و روش رفع بوی سوختگی برنج؛ ساده و سریع

از قدیم برنج عضو جدایی ناپذیری از سفره‌ی غذایی ایرانیان بوده و می‌توان گفت که تقریبا تمامی غذاهای مجلسی ایرانی به همراه برنج طبخ می‌شوند. اما ممکن است پیش بیاید که با لحظه‌ای درنگ یا غافل شدن از برنج ته‌دیگ و برنج کمی ته بگیرند و بوی سوختگی دهند. چون این سوختگی روی طعم و مزه برنج تأثیرگذار است و همچنین دور ریختن و پختن مجدد برنج از نظر اقتصادی چندان مقرون به صرفه نیست، باید با استفاده از تکنیک‌های خاصی اقدام به گرفتن بوی سوختگی از برنج کرد.

روش‌های مختلفی برای از بین بردن بوی سوختگی برنج وجود دارند. در این مطلب از بلاگ اکالا برای شما عزیزان چندین روش آسان برای از بین بردن بوی سوختگی برنج را شرح می‌دهیم.

استفاده از چند تکه پیاز

یکی از ساده‌ترین روش‌ها که به صورت فوری بوی سوختگی برنج در حال دم کشیدن را از بین می‌برد، استفاده از چند تکه پیاز است. زمانی که بوی سوختگی از برنج به مشامتان خورد، سریعا یک پیاز متوسط را پوست گرفته و به چند قسمت تقسیم کنید و لا‌به‌لای برنج قرار دهید و درب قابلمه را گذاشته و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید، پس از گذشت ۱۰ دقیقه درب قابلمه را بردارید تا متوجه معجزه‌ی پیاز شوید.

نکته: اگر پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پیازها پخته به نظر می‌رسند، نشان می‌دهد که تمام بو را جذب کرده‌اند.

نکته: بهتر است پیاز را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کرده و مطمئن شوید که این چهار قسمت به طور مساوی در بخش‌های مختلف قابلمه پخش شده باشند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو کبابی یا پلا کباب (محلی گیلانی)

 رفع بوی سوختگی برنج

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه برنج آبکش و برنج دمی

    استفاده از آبلیمو‌ی تازه

    یکی دیگر از راه‌های بسیار ساده‌ای که با استفاده از آن می‌توان بوی سوختگی برنج را گرفت، استفاده از آبلیمو‌ی تازه است. برای انجام این کار کافی است در ابتدا زیر برنج را خاموش کرده تا بیشتر ته نگیرد، سپس یک قطعه پنبه را به آبلیمو آغشته کرده و آن را درون یک دستمال کاغذی تمیز گذاشته و در مرحل بعدی آن را روی برنج قرار دهید و دم کنی قابلمه را روی آن بگذارید. پس از گذشت چند دقیقه متوجه می‌شوید که بوی سوختگی از بین رفته است و برنج شما قابل سرو کردن است.

    نکته: از آنجایی که دستمال به آبلیمو آغشته شده و چند دقیقه‌ای درون قابلمه بوده، شکل خود را از دست می‌دهد. پس هنگام برداشتن دستمال بسیار مراقب باشید تا تکه‌های دستمال روی برنج باقی نماند.

    استفاده از نان

    استفاده از نان نه تنها به از بین بردن بوی سوختگی برنج کمک می‌کند بلکه بسیاری از آشپزها از آن برای دم کشیدن سریع برنج نیز استفاده می‌کنند.
    نان یکی از موادی است که در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود. پس می‌توان گفت که این روش یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌های از بین بردن بوی سوختگی برنج است. برای انجام این کار کافی است یک تکه نان را روی سطح برنج‌ها قرار داده سپس درب قابلمه را همراه دم‌کنی بگذارید و هنگام سرو کردن غذا با برداشتن درب قابلمه، نان را از آن خارج کرده و متوجه معجزه‌ی نان در از بین بردن بوی سوختگی برنج شوید.

    نکته: برای استفاده از این روش بهتر است از یک یا دو تکه نان سفید یا تست استفاده کنید.

    استفاده از سبزیجات معطر

    همان‌طور که می‌دانید برنج را می‌توان به صورت‌های مختلفی مانند شوید پلو یا سبزی پلو طبخ کرد. اگر قصد طبخ سبزی ‌پلو یا شوید پلو دارید و ته گرفته است، خیلی راحت با اضافه‌کردن مقدار بیشتری سبزی می‌توان بوی سوختگی آن را از بین ببرید.

    حتی اگر در برنج شما از سبزی استفاده نشده باشد می‌توانید با اضافه کردن این گونه از سبزی‌های معطر هم بوی سوختگی آن را از بین ببرید و هم عطر بهتری به آن ببخشید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع استانبولی پلو

    استفاده از سیر

    همان‌طور که می‌دانید سیر یکی از موادی است که عطر و طعم بی‌نظیری به غذا می‌دهد و نه تنها برای از بین بردن بوی سوختگی غذا می‌توان از آن استفاده نمود بلکه برای معطر کردن برنج نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    برای از بین بردن بوی سوختگی برنج به وسیله‌ی سیر کافی است مقداری سیر را لا‌به‌لای برنج رنده کرده و چند دقیقه صبر کنید تا متوجه شوید نه تنها بوی بد سوختگی برنج از بین رفته بلکه عطر خوبی نیز گرفته است.

    نکته: از سیر و سبزیجات معطر می‌توان به صورت همزمان نیز برای از بین بردن بوی سوختگی برنج استفاده نمود که نتیجه‌ی خیلی خوبی نیز به همراه دارد.

    از بین بردن بوی سوختگی برنج

    استفاده از گلاب

    از آنجایی که گلاب عطر و بوی بی‌نظیری دارد پس می‌تواند به سادگی بوی سوختگی برنج را از بین ببرد. برای انجام این کار از سه روش می‌توان استفاده کرد.

    1. یک پارچه نخی را به گلاب آغشته کرده و روی برنج قرار دهید تا گلاب بوی سوختگی را کامل جذب ‌کند.
    2. چند قطره گلاب را به صورت مستقیم روی برنج ریخته تا متوجه عطر بی‌نظیر آن شوید.
    3. درون برنج زعفرانی برای تزئین برنج چند قطره گلاب بریزید تا طعم طبیعی در برنج در حال سرو ایجاد کند.

    استفاده از قند

    شاید با خود فکر کنید استفاده از قند در برنج باعث شیرین شدن آن شود اما باید گفت که استفاده از ۳ یا ۴ حبه قند کمک شایانی به از بین بردن بوی بد سوختگی غذا می‌کند ولی دقت کنید که استفاده بیش از اندازه‌ی قند باعث شیرین شدن آن می‌شود و همچنین ممکن است برنج ارزش غذایی خود را از دست بدهد.

    بیشتر بخوانید: روش‌های جلوگیری از شفته شدن برنج

    استفاده از ادویه

    ادویه‌هایی مانند دارچین که بوی تندی دارند می‌توانند بر هر بویی غلبه کنند پس می‌توان گفت این‌گونه ادویه‌ها مخصوصا در غذاهایی که خود ادویه فراوان دارند کمک بزرگی به از بین بردن بوی سوختگی غذا می‌کنند.

    برای انجام این کار کافی است مقداری دارچین را به برنج اضافه نموده و خوب زیر و رو کنید و مدتی صبر نمایید تا دارچین عطر بی‌نظیر خود را رها کند و سپس برنج را سرو کنید.

    استفاده از مواد اسیدی

    استفاده از مواد اسیدی یکی دیگر از راه‌های از بین بردن بوی بد سوختگی برنج می‌باشد که بسیار موثر نیز می‌باشد. گوجه‌فرنگی یکی از مواد اسیدی‌ای است که در این زمینه کمک شایانی به ما می‌کند. فقط کافی است یک یا دو عدد گوجه فرنگی را برش داده و روی برنج قرار دهید. پس از چند دقیقه گوجه‌ها حالت له‌شده و پخته می‌گیرند؛ یعنی تمام بو را به خود جذب کرده‌اند، پس آن‌ها را از قابلمه خارج کنید.

    نکته: استفاده از این روش برای زمانی که برنج سفید درست می‌کنید پیشنهاد نمی‌شود زیرا ممکن است آب گوجه روی برنج بریزد و رنگ آن را عوض کند.

    روش‌های رفع بوی سوختگی برنج

    استفاده از مواد دارای نشاسته

    نشاسته مانند یک جاذب بوی قوی عمل می‌کند پس می‌توان از آن برای از بین بردن بوی سوختگی غذا استفاده نمود. سیب‌زمینی در این دسته از مواد قرار می‌گیرد و می‌توان از آن برای رفع بوی سوختگی برنج استفاده نمود. برای انجام این کار کافی است یک سیب‌زمینی نسبتا بزرگ را برداشته و خوب بشویید سپس پوست آن را گرفته و به صورت حلقه‌ای برش بزنید. سپس آن را در بین و روی برنج قرار دهید و در قابلمه را بگذارید تا کاملا بوی سوختگی برنج را از بین ببرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه برنج زعفرانی

    استفاده از پوست پرتقال

    همان‌طور که می‌دانید پوست پرتقال عطر بی‌نظیری دارد پس می‌توان از آن برای رفع بوی سوختگی برنج استفاده نمود. برای این کار کافی است مقداری پوست پرتقال را روی برنج بریزید تا متوجه شوید چه عطر فوق‌العاده‌ای به برنج می‌دهد.

    نکته: استفاده از پوست پرتقال خشک شده نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت.

    در این مطلب به روش‌هایی کاربردی برای زمانی که دچار مشکلی در پخت برنج شده‌اید اشاره کردیم و امیدواریم که این روش‌ها برای شما کاربردی باشند. برای آشنایی با ترفندهای آشپزی و دستور پخت غذاها، به سرویس آشپزی بلاگ اکالا سر بزنید.

    ۱/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.