آشپزینکات آشپزی

طرز تهیه ادویه برای یک قورمه سبزی اعلا

خورشت قورمه سبزی مختص یک ناحیه خاص از کشور ما نیست. در واقع این غذای اصیل در جای جای ایران جایگاه خودش را دارد و بدون اغراق یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است که در مهمانی‌ها با خیال راحت می‌توانید تهیه و سرو کنید و مطمین باشید که اکثریت افراد حاضر در جمع از این خورشت قورمه سبزی لذت کافی را می‌برند.

درست است که در کنار این غذا معمولا نوع دیگری از غذا را نیز سرو می‌کنید ولی چیزی که در نگاه اول دل مهمانان را می دزدد، خورشت قورمه سبزی است. با این حساب هیچ کس دوست ندارد در حق درست کردن این خورشت لذیذ کم کاری کند. پس ما به عنوان میزبان تلاش می‌کنیم در تمام مراحل سنگ تمام بگذاریم. از مرحله خرید سبزیجات لازم برای خورشت تا صرف زمان برای جا افتادن آن و حتی سرچ در اینترنت برای پیدا کردن بهترین و کامل‌ترین روش پخت و حاضر کردن مواد اولیه.

در نتیجه اگر اینجا هستید یعنی به این غذا اهمیت فراوانی می‌دهید. در این مطلب از بلاگ اکالا ما به شما آموزش می‌دهیم که در چند مرحله ساده بهترین ادویه برای خورشت قورمه سبزی را آماده کنید. پس با ما همراه باشید.

ادویه‌های مورد نیاز برای خورشت قورمه سبزی (به همراه وزن حدودی):
پودر گل محمدی۲ قاشق غذاخوری (۵۰ گرم)
پودر غوره۲ قاشق غذاخوری (۵۰ گرم)
پودر دارچین۱ قاشق غذاخوری (۲۵ گرم)
زردچوبه۱ قاشق غذاخوری (۲۵ گرم)
پودر فلفل سیاه۱ قاشق غذاخوری (۲۵ گرم)
پودر رازیانه۱ قاشق غذاخوری (۲۵ گرم)
شنبلیله خشک۲ قاشق غذاخوری (۵۰ گرم)
تره خشک۲ قاشق غذاخوری (۵۰ گرم)
جعفری خشک۲ قاشق غذاخوری (۵۰ گرم)
گشنیز خشک۲ قاشق غذاخوری (۵۰ گرم)
اسفناج خشک۲ قاشق غذاخوری (۵۰ گرم)

نکته اول: احتمالا خیلی از آشپزهای ماهر و باتجربه نیازی به این اندازه‌گیری دقیق ندارند و چشمی هم می‌توانند از ادویه‌ها استفاده کنند. ولی در ابتدای کار بهتر است که شما با دقت کامل از این دستور پیروی کنید تا دچار اشتباه نشوید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قورمه سبزی

نکته دوم: میزان زرد چوبه می‌توانید ۱ الی ۴ قاشق غذاخوری باشد. تفاوت زیادی است ولی واقعیت این است که به ذایقه شما هم ربط مستقیم دارد. پس این مورد را با توجه به سلیقه و ذایقه خود و هر آن کسی که برایشان قورمه سبزی را درست می‌کنید، میزان ادویه‌ها را تغییر دهید.
حالا برویم سراغ اصل مطلب یعنی درست کردن چاشنی خورشت قورمه سبزی مجلسی.

ادویه‌های لازم برای قورمه سبزی اعلا

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: نسبت سبزی لازم برای خورشت قورمه سبزی

    مراحل درست کردن ادویه خورشت قورمه سبزی

    در ادامه طی مراحل مختلف به شما یاد می‌دهیم که چطور چاشنی خورشت قورمه سبزی را به شکلی حرفه‌ای و مجلسی آماده کنید.

    مرحله اول: خرید سبزی تازه

    سبزی‌های تازه بخرید، آن ها را به خوبی و تمیز بشویید، با یک چاقوی تیز سبزی‌ها را خرد خرد کنید و بعد در یک مکان تاریک روی یک پارچه نخی تمیز بریزید تا خشک شود. برای اینکه سبزی‌های شما سریع‌تر خشک شوند، تلاش کنید تا جای ممکن سبزی‌ها را ریز کنید. هیچ وقت سبزی‌ها را در معرض نور مستقیم خورشتید قرار ندهید زیرا در چنین شرایطی سبزی سیاه می‌شود و رنگ مطبوعی به خورشت قورمه سبزی شما نمی‌دهد.

    بیشتر بخوانید: سبزی ممنوعه قورمه سبزی چیست؟

    برای طی کردن این مرحله راه آسان‌تری نیز وجود دارد. شما می‌توانید سبزی‌های خشک شده را از بازار یا از عطاری‌ها خریداری کنید. ولی اگر دوست دارید با مهارت تمام و مثل یک آشپز حرفه ای خورشت قورمه سبزی بپزید، پیشنهاد ما به شما این است که خودتان این مراحل را طی کنید. خصوصا به خرید سبزی تازه اهمیت زیادی بدهید. سبزی تازه خورشت شما را بسیار خوش عطر می کند.

    مرحله دوم: پودر کردن سبزی‌ها

    بعد از اینکه سبزی‌ها به خوبی خشک شدند، باید آن‌ها را پودر کنید. به این منظور می‌توانید از دستگاه آسیاب استفاده کنید یا اینکه سبزی‌ها را در هاون ریخته و آن‌ها را به خوبی بکوبید تا ریز ریز شوند. شما از هر کدام از این دو روش استفاده کنید باید در نهایت آن‌ها را الک کنید. وقتی سبزی‌ها را الک می‌کنید دیگر شما مطمین خواهید بود که هیچ ذره اضافه‌ای وجود ندارد که ادویه شما را خراب بکند و نتیجه نهایی کاملا یکدست خواهد بود.

    البته ناگفته نماند که شما می‌توانید در این مرحله از الک کردن صرف نظر کنید. زیرا در کل این پروسه مرحله آخر باید الک کردن کل چاشنی خورشت قورمه سبزی را الک کنید. انتخاب با خود شماست. می‌توانید دو بار الک کنید یا یک بار.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “قورمه سبزی با مرغ”

    مرحله سوم: اضافه کردن ادویه‌ها

    در این مرحله تمام سبزیجات معطر را در یک کاسه می‌ریزیم و ادویه‌ها را به آن اضافه می‌کنیم. ادویه‌های اولیه شامل زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین می‌شوند. در کنار این سه مورد می‌توانید از بقیه ادویه‌ها هم استفاده کنید. یک فوت کوزه‌گری برای آشپزهای کاربلد اضافه کردن جوز هندی است. این پیشنهادی نیست که همه جا بشنوید ولی به خورشت قورمه سبزی شما طعم بی‌نظیری می‌دهد که احتمالا نمونه‌اش را در خورشت‌های نذری یا مجلسی خورده‌اید. این طعم و بو برای همه ایرانی‌ها خوشایند است.

    در این مرحله هم مانند خرد کردن سبزی باید بگوییم که اگر دوست دارد طعم و عطر خاصی به خورشت قورمه سبزی خود بدهید بهتر است خودتان ادویه‌تان را خرد کنید. برای مثال چوب دارچین خریداری کنید، در آسیاب برقی بیاندازید و سپس به غذا اضافه کنید. با رعایت این نکات کوچک خورشت شما زبان زد خاص و عام می‌شود. اگر هم کسی را می‌شناسید که ادویه مرغوب و تازه بفروشد که چه بهتر! کارتان راحت می‌شود.‌

    ادویه‌های قورمه سبزی

    مرحله چهارم: الک کردن چاشنی‌ها

    بعد از طی کردن همه این مراحل حالا نوبت به الک کردن کل چاشنی خورشت قورمه سبزی شما رسیده است. صرف نظر از اینکه در مرحله دوم سبزی‌ها را الک کرده اید یا نه، تاکید می‌کنیم که این مرحله را حتما انجام دهید زیرا ادویه نهایی باید یکدست باشد. بعد از به اتمام رسیدن الک کردن ادویه، حالا می‌توانید آن را در یک ظرف شیشه‌ای درب دار بریزید و در کابینت قرار دهید.

    حالا شما ادویه لازم برای پخت یک خورشت قورمه سبزی اعلا را دارید. تنها دو نکته مانده است که به شما بگوییم.

    بیشتر بخوانید: چطور تلخی قورمه سبزی را بگیریم؟

    نکته اول: در خورشت قورمه سبزی مجلسی مقدار شنبلیله بیشتر است. این مسیله باعث می‌شود، عطر خورشت مطبوع و خوش‌بو شود.

    نکته دوم: این ادویه را باید بعد از اینکه خورشت شما به خوبی جا افتاد اضافه کنید. بعد از اینکه چاشنی را اضافه کردید اجازه دهید خورشت قورمه سبزی برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزد تا طعم ادویه کاملا به خورد غذا برود.

    نکاتی که در این مطلب ذکر شد می‌تواند تأثیر زیادی در طعم، بو و ظاهر غذای شما داشته باشد. امیدواریم که با این نکات بتوانید حرفه‌ای‌تر آشپزی کنید. برای آشنایی با ترفندها، نکات و دستور پخت‌های مختلف، با سرویس آشپزی بلاگ اکالا همراه باشید.

    ۳.۸/۵ (۲۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

      1. سلام شما اشتباه فهمیدید این ادویه مخصوص قرمه سبزی هست ک ۲تا قاشق سبزی خشک از هر سبزی را که در قرمه سبزی هست را دارد برای هر قابلمه ۵نفره یک قاشق مرباخوری ادویه میریزیم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.