آشپزینکات آشپزی

نسبت سبزی لازم برای خورشت قورمه سبزی

قورمه سبزی غذایی است که در دل و سفره غذایی هر ایرانی جایگاه خاصی دارد. این غذا محدود به سفره مهمانی‌های مجلل ایرانی نمی‌شود. ما ایرانی‌ها در طول هفته هم خورشت قورمه سبزی را به عنوان یک انتخاب برای ناهار یا شام در نظر می‌گیریم. حتی آشپزهای ماهرتر و با تجربه‌تر سبزی و ادویه این خورشت اصیل ایرانی را ذخیره می‌کنند تا هر وقت میلشان کشید قورمه سبزی را بار بگذارند و با عزیزانشان میل کنند. هر چند توصیه می‌شود برای یک خورشت قورمه سبزی مجلسی مواد را فریز نکنید. زیرا خورشت شما طعم و عطر معروف را به خود نمی‌گیرد.

در هر حال برای انتخاب روزانه اینکه بدانیم چنین انتخابی در فریزر آماده است مایه دلگرمی ما می‌شود. در این مطلب با شما هستیم تا نسبت سبزی‌های خورشت قورمه سبزی را به شما آموزش دهیم. بعد می‌توانید این سبزی‌ها را خرد شده و آماده در فریزر نگه دارید تا در مواقع لزوم از آن ها استفاده کنید.

با این روش در وقت و انرژی خود صرفه جویی می‌کنید چون که زمان پخت این خورشت لذیذ به اندازه کافی از شما زمان می‌برد.
پای ثابت سبزی خورشت قورمه سبزی تره، جعفری و اسفناج است. انواع دیگر سبزی‌ها بسته به سنت هر شهر می‌تواند متفاوت باشد. دلیلش این است که در استان‌های مختلف کشور ما شیوه‌های پخت متفاوتی برای خورشت قورمه سبزی وجود دارد.

بنا به شرایط آب و هوایی در بعضی مناطق یک سری سبزی رشد نمی‌کرد پس از قدیم الایام ساکنین این مناطق بسته به شرایط اقلیمی استان محل سکونت خود خورشت قورمه سبزی را بار می‌گذاشتند.

بنابراین در ادامه به تفکیک مناطق نسبت سبزی برای خورشت قورمه سبزی را بررسی می‌کنیم. در نهایت انتخاب با خود شماست. برای درست کردن این خورشت بیش از یک راه وجود دارد و به جرات می‌توان گفت به هر شیوه که درست شود لذیذ خواهد بود.

سبزی قورمه سبزی شامل چه نوع سبزی‌هایی می‌شود؟

معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین ترکیب برای سبزی قورمه سبزی شامل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شنبلیله است. این ترکیب را می‌توان ترکیب اصلی سبزی خورشت قورمه سبزی در نظر گرفت که در هر شهر بنا به شرایط و سنت آن شهر سبزی‌های دیگر هم به آن اضافه می‌شود. همچنین نسبت سبزی‌ها هم شهر به شهر متفاوت است. این دلیل اساسی تفاوت مزه‌های خورشت سبزی در هر شهر است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    سبزی قورمه

    اول از همه در این مقاله از بلاگ اکالا نسبت سبزی‌ها را با توجه به میزان سبزی بررسی می‌کنیم…

    نسبت سبزی خورشت قورمه سبزی برای ۵ کیلوگرم:
    تره ۲/۵ کیلوگرم
    جعفری۱/۲ کیلوگرم
    گشنیز۵۰۰ گرم
    شنبلیله۲۵۰ گرم
    اسفناج۲۵۰ گرم

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه برای قورمه سبزی

    نسبت سبزی خورشت قورمه سبزی برای ۱۰ کیلوگرم:
    تره۵ کیلوگرم
    جعفری۲.۵ کیلوگرم
    گشنیز۱ کیلوگرم
    شنبلیله۵۰۰ گرم
    اسفناج۵۰۰ گرم
    نسبت سبزی خورشت قورمه سبزی برای ۲۰ کیلوگرم:
    تره۱۰ کیلوگرم
    جعفری۵ کیلوگرم
    گشنیز۲ کیلوگرم
    شنبلیله۱ کیلوگرم
    اسفناج۱ کیلوگرم

    همانطور که قبلا گفتیم بسته به شهر و منطقه محل سکونت هم این نسبت و نوع سبزی به کار رفته می‌تواند متفاوت باشد. حالا به تفکیک منطقه نسبت و انواع سبزی خورشت قورمه سبزی را با هم بررسی می‌کنیم.

    بیشتر بخوانید: چگونه بهترین لوبیا را برای خورشت قورمه سبزی انتخاب کنیم؟

    نسبت سبزی لازم برای قورمه سبزی

    نسبت سبزی برای خورشت قورمه سبزی در تهران

    در تهران تره و جعفری به نسبت برابر استفاده می‌شود. همچنین کمی شنبلیله به سبزی‌ها اضافه می‌شود. پس نسبت دقیق به شرح زیر است:

    نسبت سبزی برای خورشت قورمه سبزی در تهران:
    تره۵۰۰ گرم
    جعفری۵۰۰ گرم
    شنبلیله۱۰۰ گرم

    بیشتر بخوانید: “قورمه سبزی نذری” برای ۱۰۰ نفر

    نسبت سبزی برای خورشت قورمه سبزی در خوزستان و فارس

    در دو منطقه خوزستان و فارس برای درست کردن سبزی خورشت قورمه سبزی از تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج یا برگ چغندر، شنبلیله و سیر سبز استفاده می شود. در این مناطق سبزی مرغوب و تازه به کرات پیدا می شود پس طبیعی است که این تنوع سبزی استفاده شود. نسبت سبزی های خورشت قورمه سبزی در خوزستان و فارس به شرح زیر است:

    نسبت سبزی برای خورشت قورمه سبزی در خوزستان و فارس:
    تره۴۰۰ گرم
    جعفری۴۰۰ گرم
    گشنیز۲۰۰ گرم
    شوید۱۰۰ گرم
    اسفناج یا برگ جغندر۲۰۰ گرم
    شنبلیله۱۰۰ گرم
    سیر سبز۱۰۰ گرم

    نسبت سبزی برای خورشت قورمه سبزی در آذربایجان

    سبزی خورشت قورمه سبزی در آذربایجان ترکیبی از تره، جعفری و گشنیز است. همچنین بسته به فصل چند برگ اسفناج یا برگ چغندر و ترخون هم به این ترکیب اضافه می‌شود. اگر بخواهیم دقیق این نسبت‌ها را بگوییم به شرح زیر خواهد بود:

    نسبت سبزی برای خورشت قورمه سبزی در آذربایجان:
    تره۱ کیلوگرم
    جعفری۲۵۰ گرم
    گشنیز۲۰۰ گرم
    اسفناج یا برگ جغندرچند برگ
    ترخونچند برگ

    سبزی خورشتی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “قورمه سبزی با مرغ”

    نکات کلیدی برای خرد کردن و نگهداری از سبزی خورشت قورمه سبزی

    نکته اول: سعی کنید سبزی را در ریزترین حالت ممکن خرد کنید. زیرا هر چقدر سبزی ریزتر باشد، خورشت شما در نهایت بهتر جا میافتد. به علاوه سبزی درشت برای آش و کوکو سبزی است. برای خورشت قورمه سبزی بهتر است از یک چاقو تیز و برنده برای اینکار استفاده کنید که از کار خود مطمین باشید.

    نکته دوم: ایده‌آل این است که از سبزی تازه استفاده کنید و تمام مراحل خرد کردن و ترکیب کردن انواع سبزی را خودتان در منزل انجام دهید. زیرا سبزی تازه به خورشت شما را خوش طعم و استثنایی می‌کند. اگر هم قصد دارید سبزی را ذخیره داشته باشید بهتر است آن را سرخ نکنید. سبزی‌ها را خام بسته بندی کنید و در فریزر بگذارید تا در هنگام پخت سالم و خوش رنگ باشد.

    ترکیب کردن سبزی برای پخت خورشت قورمه سبزی کار سختی نیست. به مرور زمان و با امتحان کردن شیوه‌های متفاوت به روش دلخواهتان می‌رسید. تنها کاری که در شروع کار باید انجام دهید این است که طبق دستور پخت پیش بروید و به نسبت‌ها دقت کنید. توجه داشته باشید که اگر در ابتدای مسیر بخواهید چشمی اندازه بگیرید به احتمال زیاد به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید.

    امیدواریم که این مطلب برای شما کاربردی باشد و در روند آشپزی شما تأثیر زیادی داشته باشد. برای آشنایی با دیگر ترفندها و نکات آشپزی با سرویس آشپزی بلاگ اکالا همراه باشید.

    ۳.۵/۵ (۲۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.