آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه اسفناج پلو مجلسی؛ نکات کلیدی در خوشمزه‌تر شدن آن

اسفناج یکی از پرخاصیت ترین سبزی هاست که متاسفانه در مقایسه با ارزش غذایی در سبد غذای خانوادگی نقش کمرنگی داره و شاید بورانی ماست اسفناج و یا نرگسی از مهم‌ترین خوراکی‌هایی باشند که با این سبزی ارزشمند درست می‌شه.

البته آش اسفناج نیز وجود دارد که ما طرز تهیه آش اسفناج را در مجله اینترنتی اکالا آموزش داده‌ایم. اما با استفاده از این پلوی خوشمزه می‌تونین نقش این سبزی پرخاصیت و تو سبد غذایی خانواده پر رنگ‌تر کنین خصوصا بخاطر ارزش غذایی بالا این پلوی جذاب و خوشمزه گزینه‌ی خوبی برای کودکان حساب می‌شه. در ادامه شما را با طرز تهیه این غذای خوشمزه با گوشت چرخ کرده و برنج آشنا می‌کنیم.

مواد لازم اسفناج پلو:
اسفناج ۸۰۰ گرم
برنج ۵ پیمانه
گشنیز خرد شده ۲۰۰ گرم
پیاز ۵ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
سیر ۴_۶ حبه
زردچوبه ۲ قاشق چایخوری
ادویه پلویی۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفلبه میزان لازم
دارچین ۱ قاشق چایخوری
زعفران دمکرده به میزان لازم
سیب زمینی برای ته دیگ

مواد لازم اسفناج پلو
۱- در ابتدای کار برنج را شسته و در مقدار مناسبی آب آنرا خیس می‌کنیم. ۳ عدد پیاز را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا کمی سرخ و طلایی شود. بعد از اینکه پیاز مقداری سرخ شد، گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می‌کنیم. گوشت را به صورت مداوم با سر قاشق هم می‌زنیم تا گوشت هنگام سرخ شدن ار هم باز شود.

سرخ کردن گوشت چرخ کرده در اسفناج پلو۲- بعد از اینکه گوشت کمی سرخ شد و خامی آن گرفته شد، ادویه‌ها را اصافه کرده و مجددا کمی تفت می دهیم. برای خوشمزه‌تر شدن مخلوط گوشت ۲ قاشق غذاخوری زعفران دمکرده به آن اضافه می کنیم همراه با نصف پیمانه آب و بعد از هم زدن درب ماهیتابه را گذاشته و اجازه می دهیم برای مدت حدود ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزد. 

اضافه کردن ادویه به گوشت چرخ کرده در اسفناج پلو
۳- در این فاصله اسفناج‌ها را آماده می‌کنیم. برای اینکار ساقه‌ی اسفناج‌ها را بصورت ریز و برگ اسفناج‌ها را کمی درشت‌تر خرد می‌کنیم. در ماهیتابه‌ای دیگر دو پیاز نگینی شده را تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود.

خرد کردن اسفناج و پیاز در اسفناج پلو

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- بعد از اینکه پیازها کمی طلایی شدند، سیر رنده شده را به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا عطر سیر آزاد شود سپس اسفناج‌های خرد شده را اضافه می‌کنیم و و فقط در حد حرارت دیدن و حدود یکی دو دقیقه تفت می‌دهیم زیاد تفت دادن اسفناج باعث تیره شدن و همچنین از دست رفتن خاصیت اسفناج می‌شود.

    اضافه کردن سیر به اسفناج برای اسفناج پلو

    ۵- بعد از حرارت دادن اسفناج‌ها ماهیتابه را خاموش می‌کنیم گشنیز خرد را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. زیر حرارت گوشت چرخ کرده را نیز خاموش می‌کنیم و مخلوط اسفناج را به آن اضافه کرده و هم می‌زنیم‌ و این مخلوط را کنار می‌گذاریم.

    اسفناج پلو خوشمزه

    ۶- این پلو بصورت کته دم گذاشته می‌شود اما با روشی متفاوت. برای اینکار برنج ها با حدود ۶ _۷ پیمانه آب (بسته به نوع برنج) و میزان مناسبی کره یا روغن و نمک روی حرارت می گذاریم و تا برنج را تقریبا با روشی مشابه کته بپزیم‌ اجازه می‌دهیم آب برنج کشیده شود و تقریبا به مرحله‌ی دم گذاشتن برسد. 

    دم کردن برنج اسفناج پلو

    ۷- در این مرحله وقتی آب برنج کشیده شد برنج را بجای دم گذاشتن از روی حرارت برمی داریم و مخلوط اسفناج و گوشت را به آن اضافه می کنیم. و به آرامی هم می‌زنیم تا خوب باهم ترکیب شوند. کف قابلمه ی مورد نظر کمی روغن می‌ریزیم و بعد از داغ شدن روغن ۱ قاشق غذاخوری زعفران دمکرده و مقداری کنجد به آن اصافه می کنیم. 

    پاچیدن کنجد ته قابلمه برای ته دیگ برای اسفناج پلو

    ۸- سیب زمینی‌های اسلایس شده را کف قابلمه می‌چینیم هرکدام را بعد از گذاشتن کف قابلمه مقداری بچرخانید تا با زعفران آغشته شود و روی آن ها مقداری نمک می‌پاشیم. بعد مخلوط برنج را روی ته دیگ‌های سیب زمینی می ریزیم.‌ و کته پلو را روی حرارت ملایم دم می‌گذاریم.

    چیدن سیب زمینی ته قابلمه برای ته دیگه اسفناج پلو
    می‌توانید بعد از دم کشیدن اسفناج پلو روی آن را به مقداری سس گوشت چرخ کرده و پیاز داغ تزیین و آنرا سرو کنید.

    اسفناج پلو سنتی

    نکات اسفناج پلو

    1. برای پلوهای مخلوط توصیه می شود که ۱ پیمانه از میزان برنج مورد نظر را بردارید و بجای آن ۱ پیمانه برنج دودی استفاده کنید. با این کار عطر و طعم پلوی مخلوط شما بسیار جذاب‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود. به عنوان مثال برای ۵ پیمانه برنج ۴ پیمانه برنج ایرانی و ۱ پیمانه برنج دودی استفاده می‌کنیم.
    2.  طبق سلیقه‌ی خود می‌توانید از مرغ مکعبی شده هم برای اسفناج پلو استفاده کنید و بعد از تفت دادن پیازها آن را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید.
    3. در صورت دلخواه بجای گوشت چرخ کرده می‌توانید این پلو را با گوشت قلقلی سرو کنید برای اینکار گوشت، پیاز رنده شده، فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و کمی آرد نخودچی کاملاً با دست ورز دهید و بعد از یکساعت استراحت در یخچال از گوشت به اندازه گردو بر می‌داریم در دستمان فرم می‌دهیم و سپس در ظرف مورد نظر چند قاشق روغن بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید و قلقلی‌ها را تفت می‌دهیم. و در نهایت آن ها روی پلو سرو می‌کنیم.
    4.  اسفناج‌ها را در حد حرارت دیدن تفت می‌دهیم تا فقط مقداری آب آن تبخیر شود. تفت دادن زیاد آن باعث از بین رفتن ارزش غذایی و هم چنین تیره شدن آن ها در پلو می‌شود.
    5.  این روش طبخ پلو به نوعی مشابه کته می‌باشد با این تفاوت که در آن ته دیگ هم وجود دارد. در واقع تلفیقی از کته و آبکشی.
    6.  می‌توانید این پلو را به روش ساده و به صورت آبکشی دم بگذارید برای اینکار بعد از آبکش کردن برنج آنرا بصورت لایه لایه با مواد اسفناج پلو داخل قابلمه می‌ریزیم و دم می‌گذاریم‌ اما مخلوط کردن کامل مایع اسفناج پلو با برنج و سپس دم گذاشتن آن باعث خوشمزه‌تر شدن این پلو می شود.
    7.  برای مجلسی تر شدن می‌توانید از فیله مرغ حلرونی زعفرانی نیز استفاده کنید.و هنگام از سرو انرا روی پلو قرار دهید.
      فیله‌های مرغ را نواری برش می‌دهیم با پیاز، نمک ، فلفل سیاه، زعفران، آبلیمو، روغن زیتون مزه دار می‌کنیم و اجازه می‌دهیم چند ساعت در یخچال بماند. سپس فیله‌ها را بصورت حلزونی رول می کنیم و با کمک خلال دندان فیکس می‌کنیم داخل تابه چند قاشق روغن بریزید فیله‌ها را در آن قرار می‌دهیم و با حرارت ملایم سرخ می‌کنیم تا کاملا بپزد و روی اسفناج پلو از آن‌ها استفاده می کنیم.
    8.  سیر را حذف نکنید طعم آن با اسفناج و گشنیز مکمل است و باعث خوشمزه‌تر شدن پلو می شود. اما می‌توانید مقدار آنرا نسبت به ذائقه‌ی خود تنظیم کنید.
    9. گشنیز و اسفناج نیز به نوعی از طعم های مکمل حساب می‌شوند. پس بهتر است از این دو سبزی در کنار هم استفاده شود.

    این غذای خوشمزه را برای ناهار درست کنید و از خوردن ان لذت ببرید.

    ۴.۵/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.