آشپزیفست فود و فینگر فود

طرز تهیه پیده (پیتزا ترکی)؛ غذای لذیذ ترکیه‌ای با گوشت و مرغ

پیده غذای ترکی خوشمزه‌ای است که گاهی با نام “پیتزا ترکی” هم شناخته می‌شود. این غذا، خمیری ترد و نازک دارد. ترک‌ها معمولا آن را به صورت قایق شکل می‌دهند و با مخلفات متنوع در تنورهای ذغالی طبخ می‌کنند. از جمله ترکیب های پرطرفدار که داخل پیده استفاده میشود، می‌توان به گوشت ادویه زده و دودی، گوشت خرد شده بره، گوشت مرغ، یا سوسیس اشاره کرد. با ما در بخش آشپزی در اکالا بلاگ همراه باشید تا با طرز تهیه پیده ترکی خوشمزه آشنا شوید.

مواد لازم برای خمیر پیده و رومال کردن آن
آرد۴۰۰ گرم
خمیر مایه فوری۱ قاشق سوپ خوری یا ۱۰ گرم
آب ولرم۲۵۰ میلی لیتر یا یک پیمانه
روغن مایع۳ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق غذاخوری سرخالی
شکر۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۲ قاشق غذاخوری

مواد اولیه پیده

مواد لازم برای ترکیبات داخلی پیده مرغ
سینه مرغ۱ عدد
فلفل دلمه ای خرد شده۳ قاشق غذاخوری
ذرت۳ قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده۲ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد
رب۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زرچوبه و آویشنبه مقدار لازم

طرز تهیه پیده

در ادامه مراحل تهیه پیده رو مرور میکنیم:

مرحله اول: خمیر مایه و شکر

اولین مرحله از طرز تهیه پیده، آماده کردن خمیره. برای تهیه خمیر پیده، خمیر مایه رو داخل ظرفی بریزین. شکر و آب ولرم رو بهش اضافه کنید. دمای آب باید حدود ۴۰ درجه باشه. اگه دماسنج ندارین، دما باید طوری باشه که وقتی نوک انگشت رو داخل آب میزنید گرمی آب رو کاملا حس کنید؛ اما انگشت رو نسوزونه.

مرحله اول تهیه خمیر پیدهمرحله دوم: روغن مایع و آرد

روغن مایع رو هم اضافه و مواد رو مخلوط کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ زنجبیلی دو نفره

آرد رو کم کم اضافه کنید؛ بسته به نوع و کیفیت آرد ممکنه همه آرد مصرف بشه یا کمی از اون باقی بمونه. بنابراین آرد رو یکجا اضافه نمیکنیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اضافه کردن مرحله ای آرد برای پیده ترکیهمرحله سوم: نمک

    وقتی مایه کمی حالت خمیری به خودش گرفت، نمک رو اضافه و مخلوط کنید. ( نمک رو مستقیم به خمیر مایه اضافه نمیکنیم، چون مانع فعال شدن خمیر مایه میشه. همیشه باید نمک رو بعد از آماده شدن خمیر اضافه کنید.)

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بورک حلزونی با مرغ و قارچ

    مرحله چهارم: آرد

    دوباره آرد رو کم کم اضافه کنید تا جایی که خمیر نرم و لطیفی به دست بیاد که به دست نمیچسبه! از اضافه کردن آرد زیاد خودداری کنید؛ چون آرد زیاد باعث سنگین شدن و به اصطلاح خفه شدن خمیر میشه. به این ترتیب بعد از پخت خمیرتون خشک  میشه و بافت خوبی نداره.

    جلوگیری از خشک شدن خمیر پیده

    مرحله پنجم: ورز دادن

    بعد از اینکه خمیرتون آماده شد، روی صفحه کار خمیر رو به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی ورز بدین.

    خمیر رو با کف دست ورز بدین. هیچ موقع خمیر رو چنگ نزنین. چون باعث میشه خمیر چسبنده بشه و مجبور به اضافه کردن آرد بیشتر بشین و کیفیت کارتون پایین بیاد. ورز دادن خوب خمیر باعث میشه چسبندگی خمیر گرفته بشه و خمیر یکدست بشه.

    بیشتر بخوانید: رازهای خوشمزه شدن پیتزای خانگی

    ورز دادن خمیر پیده به روش درستمرحله ششم: استراحت دادن

    خمیر رو داخل ظرفی بذارین و روی اون سلفون بکشین. بعد روی اون رو با یه پارچه بپوشونین و حدود یک ساعت در محیط استراحت بدین تا حجم خمیر دو برابر بشه.

    وقتی خمیر به خوبی استراحت کرد و حجمش دو برابر شد، سلفون رو بردارین و با دست پف خمیر رو بگیرین. روی صفحه کار رو کمی آرد پاشی کنین و خمیر رو ورز بدین تا کاملا هوای داخل خمیر خارج بشه.

    گرفتن پف خمیر با دست برای پیده

    مرحله هفتم: شکل دادن

    خمیر رو سه قسمت تقسیم و هر قسمت رو چونه کنید( اگه دوست داشتید پیده هاتون کوچیک تر باشه میتونین به چهار قسمت تقسیم کنید).

    مجددا روی صفحه آرد بپاشید و چونه خمیر رو با وردنه به شکل بیضی به ضخامت نیم سانت باز کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه فریتاتای برنج و لوبیا؛ در فر و ماهیتابه

    وردنه کشیدن خمیر پیده

    مرحله هشتم: مواد داخلی

    در این مرحله از طرز تهیه پیده، نوبت به اضافه کردن مواد داخلی میرسه. برای آماده کردن مواد داخلی، یک عدد سینه مرغ بزرگ رو با پیاز و نمک و فلفل و آب بپزین و بعد از پخت ریش ریش کنید. داخل تابه ای یک عدد پیاز نگینی خرد شده رو با روغن تفت بدین تا طلایی بشه. بعد مرغ پخته رو بهش اضافه کنید و تفت بدین. میتونین در این مرحله نمک و ادویه های دلخواهتون مثل فلفل سیاه و فلفل قرمز و آویشن و زردچوبه و… رو اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کادایف ترکیه ای

    فلفل دلمه ای نگینی خرد شده و ذرت رو هم اضافه کنید و در نهایت یک قاشق رب به مواد بزنین و خوب تفت بدین تا مواد یکدست رنگ بگیرن و تفت بخورن. در نهایت حرارت رو خاموش کنید. بعد جعفری رو اضافه و با مواد مخلوط کنید. (حرارت باعث میشه جعفری تغییر رنگ بده! به همین خاطر بعد از خاموش کردن جعفری رو اضافه میکنیم.)

    داخل پیده رو با چی پر کنیم؟

    مرحله نهم: گذاشتن در سینی

    داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار بدین و کاغذ روغنی رو چرب کنید. خمیر رو روی اون قرار بدین و از مواد میانی روی خمیر بذارید. مواد باید از کناره ها کمی فاصله داشته باشه. روی مواد پنیر پیتزا بریزین و حالا کناره های خمیر رو روی اون برگردونید.

    پیچاندن مواد پیده داخل خمیر

    مرحله دهم: شکل دادن خمیر

    بعد گوشه ها رو به هم بچسبونید؛ طوری که شکل قایق به خودش بگیره. (گوشه ها رو با دقت بچسونین! در صورتی که خمیر رو زیاد آرد پاشی کرده باشین، ممکنه به خوبی نچسبن و داخل فر از هم باز بشن. در این صورت دستتون رو کمی با آب خیس و گوشه ها رو به هم وصل کنید). بعد از این کار میریم سراغ رومال.

    قایقی کردن لبه پیده

    مرحله یازدهم: رومال کردن

    برای رومال، یک عدد زرده تخم مرغ رو با چنگال بزنید تا از حالت لختگی خارج بشه و دو قاشق شیر بهش اضافه و مخلوط کنید.

    مرحله دوازدهم: گذاشتن در فر

    در این مرحله از طرز تهیه پیده، با قلمو از مواد رومال کناره های خمیر بزنین تا یکدست رنگ بگیره. پیده رو داخل فر ۱۸۰ درجه سانتی گراد که از قبل گرم شده به مدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه قرار بدین. تا زمانی که روی پیده طلایی بشه. اگه فرتون گازی هست و روی پیده خوب طلایی نشد، چند دقیقه آخر گریل رو روشن کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع پیتزا

    طرز تهیه پیده در فر

    پیده رو بعد از پخت از فر خارج کنید. وقتی هنوز داغه با قلمو روی خمیر کمی روغن برنین تا براق بشه. بعد اجازه بدین کمی از دما بیفته. بعد از کاغذ روغنی جدا کنید و داخل ظرف سرو برش بزنین و با سبزیجات مختلف و سس کچاپ یا فلفل سرو کنید.

    طرز تهیه پیده گوشت

    در صورتی که دوست داشتید پیده گوشت درست کنید، به جای مرغ از گوشت چرخ کرده استفاده کنید! یک عدد پیاز رو تفت بدین تا طلایی بشه و گوشت چرخ کرده رو بهش اضافه کنید و خوب تفت بدین تا بپزه و تغییر رنگ بده. بعد ادویه ها رو اضافه کنید و بعد فلفل دلمه ای و ذرت و در اخر هم رب و جعفری رو اضافه کنید. به همین سادگی، طرز تهیه پیده گوشت رو یاد گرفتین.

    گاهی گوشت داخل پیده به صورت خام داخل خمیر قرار داده میشه تا به همراه خمیر و داخل فر بپزه؛ در اون صورت گوشت چرخ کرده رو با پیاز رنده شده و ادویه دلخواه مخلوط و روی خمیر پهن کنید. در صورت دلخواه روی اون فلفل دلمه ای یا گوجه خرد شده قرار بدین و بعد داخل فر بذارین.

    برش دادن پیده

    پیده مخصوص گیاهخواران

    طرز تهیه پیده مخصوص گیاه‌خواران به این صورته: شما می‌تونین در مواد پیده از سبزیجات زیر استفاده کنین:

    • سبزیجات: میتونین از سبزیجات مختلف در مواد پیده استفاده کنین. اسفناج، جعفری، ریحان، گشنیز و نعناع از گزینه‌های پیش‌روی شما هستن.

    • سویا: به جای مواد گوشتی، میتونین از سویا کمک بگیرین. سویا علاوه‌بر تامین بافت گوشتی مواد، میزان پروتئین غذا رو بالا میبره. ا

    • گوجه‌فرنگی: گوجه میتونه رنگ پیده رو زیبا و طعم اون رو بالا ببره.

    • ذرت و قارچ: برای تنوع میتونین در پیده از ذرت و قارچ استفاده کنین.

    • فلفل دلمه‌ای: میتونین برای داشتن طعم خوشمزه و تند، از مقداری فلفل هالوپینو و دلمه‌ای کمک بگیرین.

    • پنیر پیتزا: به جای پنیر پیتزا میتونین از توفو استفاده کنین.

    پس از ترکیب مواد به دلخواه، می‌تونین پیده مخصوص گیاهخواران درست کنید و از طعم و مزه خوشمزه آن لذت ببرید. همچنین، می‌تونین مواد مختلفی را برای تغییر طعم و مزه پیده انتخاب کنید تا با سلیقه شما سازگار بشه.

    نکات مهم در تهیه پیده

    در تهیه پیده، می‌توانید از مواد اولیه متفاوت و متنوعی کمک بگیرین تا طعم نهایی غذاتون غنی‌تر بشه. مواد زیر در تغییر طعم پیده تاثیر زیادی دارن:

    • پنیر پیتزا: گاهی اوقات پنیر پیتزا به عنوان تزئین بر روی پیده استفاده می‌شه. این پنیر معمولاً طعم خوبی به پیده اضافه می‌کنه، اما اگه بخواین، میتونین به پیده پنیر پیتزا نزنین.

    • کنجد: برای افزودن طعم و مزه تازه‌تر به پیده، می‌توانید کنجد را به پیده اضافه کنید. پس از زدن رومال (خمیر پایه) روی پیده، کمی کنجد بپاشید و بعد پیده را در فر بگذارید تا کنجد طلایی بشه.

    • تخم‌مرغ: برخی از افراد بعد از تهیه پیده روی آن یک تخم مرغ می‌شکنن. این کار می‌تونه باعث تغییر طعم پیده بشه. پس از اضافه کردن تخم مرغ، پیده رو در فر بذارین تا تخم مرغ بپزد.

    • آرد سفید و آرد نانوایی: برای تهیه خمیر پایه پیده، می‌توانید از آرد سفید یا آرد نانوایی استفاده کنید. این آردها به پیده قوام می‌دهند و باعث می‌شوند تا پایه پیده مناسب و لذیذ باشد.

    پیده رو با ترکیبی که دوست دارین و به ذائقه خانوادتون نزدیکه، آماده کنین و از خوردنش لذت ببرین. قطعا این غذا هم مثل پیراشکی مرغ مورد استقبال همه قرار میگیره. یکی از مزیت های آشپزی در خانه اینه که میتونین از مواد دلخواه استفاده کنین و هر چیزی که دوست نداشتین رو حذف یا جایگزین کنید. این غذای جدید را درست کنید و لذت ببرید.

    سوالات متداول

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما رو با طرز تهیه پیده آشنا کنیم. شما میتونین در ادامه جواب سوالات پرتکرارتون رو در این زمینه مطالعه کنین.

    پیده غذای کدام کشور است؟

    این خوراکی غذایی اصالتا ترک است و اولین بار در ترکیه طبخ شد.

    پیده از چی درست میشه؟

    شما میتونین به سلیقه خودتون مواد میانی پیده رو با گوشت مرغ، گوشت چرخ کرده یا حتی مواد پیتزا پر کنین. همه چیز به سلیقه شما بستگی داره.

    پیده چند کالری دارد؟

    یک سوم پیده حدودا ۲۷۲ کالری داره. این میزان نسبت به مواد میانی و مقدار پنیر پیتزای استفاده شده، میتونه کم یا زیاد بشه.

    ۴.۳/۵ (۱۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۷ دیدگاه ها

    1. سلام خسته نباشید … من تازه دارم آشپزی یاد میگیرم …
      وقتی خاستم توستر رو روشن کنیم بزاریم هر دو طرفش بپزن ؟! یا سمت بالا یا پایین رو روشن کنم ☹ …

    2. پیده تو ترکیه درس میکنن تخم مرغ نداره وپنیر پتزاهم نداره.کنارپیده رو بعد از پخت با کره محلی رومال میکنن

    3. خیلی دستور خوبی بود حتی از پیده بیرونم بهتر شد ممنونم ازتون عالی بود مخصوصا نکات ریزی ک گفته بودین

    4. خیلی عالیه تشکر از اموزشتون این غذا را اصلا نمدونستم چی هست اسمش را در یک گروه اشپزی شنیدم الان خیلی علاقه مند هستم درستش کنم تقریبا شبیه پیتزای خودمونه

    5. کار کردن با خمیر برام مثل کابوس نیمه شبه.همیشه یا خشک میشه یا زیادی مرطوبه ،هیچوقت مثله بچه آدم نتونستم ملات نون حاضر کنم ،خدایا کمک??

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.