دانستنی

مرداد ماه کجای شمال بریم؟ ۱۰ مکان دیدنی خنک

تابستان یکی از زیباترین فصل‌ها در شمال کشور است که اگر مقصد درستی را در این فصل انتخاب کنید، تبدیل به یکی از بهترین سفرهای زندگی‌تان خواهد شد. اما خنک‌ترین شهرهای شمال ایران در تابستان کدام شهرها هستند؟ در این مقاله از بخش دانستنی در اکالا بلاگ می‌توانید با مکان‌های خنک شمال در تابستان آشنا شوید و یک برنامه جذاب برای سفر به شمال در مرداد را تجربه کنید.

مکان‌های خنک شمال در تابستان

در اکثر شهرهای شمالی، رطوبت و گرمای هوا در فصل تابستان افزایش پیدا می‌کند و تحمل کردن این هوای شرجی به خصوص برای افرادی که از مناطق خشک به استان‌های شمالی سفر می‌کنند، کمی دشوار است. اما باید بدانید که در بسیاری از شهرها و ارتفاعات شمال هوا در تابستان کاملا متفاوت است.

بسیاری از مکان‌های توریستی و دیدنی شمال در مرداد ماه خنک‌تر از دیگر شهرهای ایران هستند و از بهترین مقاصد گردشگری در فصل تابستان محسوب می‌شوند. در پاسخ به این سوال که رطوبت گیلان بیشتر از یا مازندران باید بگوییم که میزان شرجی بودن در گیلان کمتر از مازندران است و از همین رو سفر به ارتفاعات گیلان در مرداد ماه گزینه هوشمندانه‌تری محسوب می‌شود.

در ادامه این بخش به خنک‌ترین شهرهای شمال برای سفر در تابستان اشاره شده است.

۱- ماسوله

ماسوله یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی شمال کشور است که به خاطر خانه‌های پلکانی و بازارچه‌های محلی که دارد، بسیار محبوب است. این شهر خانه‌هایی پلکانی دارد که حیاط هر خانه سقف خانه دیگر است. 

ماسوله برای مرداد ماه

این شهر شب‌های خنکی دارد و معمولا آب و هوای آن نسبت به دیگر شهرهای شمال بسیار مطبوع‌تر است. از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی اطراف ماسوله می‌توان به آبشار کوشم، آبشار خرم بو، پارک جنگلی ماسوله و قله شاه معلم اشاره کرد.

۲- تالش

تالش یکی از زیباترین و خنک‌ترین شهرهای گیلان است که در نزدیکی آستارا قرار دارد و به عنوان دومین شهر پرجمعیت گیلان شناخته می‌شود. این شهر در ارتفاعات قرار گرفته و از همین رو آب و هوای فوق العاده خنک و دلپذیری دارد. دیدنی‌های طبیعی تالش آنقدر زیاد است که اگر هفته‌ها برای آن وقت صرف کنید، باز هم خسته نمی‌شود.

بازدید از جنگل، دریا، کوه و ییلاقات این شهر زیبا به حدی لذت بخش است که سفری بسیار متفاوت و جذاب را برای شما رقم می‌زند. اگر مرداد ماه به این شهر سفر کردید، حتما سری هم به پارک جنگلی سیاه داران، سورتمه و آبنمای موزیکال آن بزنید.

۳- دیلمان

پیشنهاد بعدی ما برای سفر به شمال در مرداد ماه، دیلمان است. منطقه‌ای در ارتفاعات گیلان که از توابع شهرستان سیاهکل است و در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. این منطقه فوق العاده سرسبز و زیبا است و گاهی اوقات در گرمای تابستان آنقدر خنک است که شب‌ها به پتوی ضخیم نیاز پیدا می‌کنید. 

دیلمان در مرداد ماه

اگر به دیلمان سفر می‌کنید، حتما از کاروان‌سرای تاریخی تی تی خانم، آبشار لونک و روستای اسپیلی نیز سر بزنید.

بیشتر بخوانید: غذای بین راهی سفر چی بپزیم؟ ۱۵ پیشنهاد عالی

۴- اشکورات

اشکورات منطقه‌ای دیدنی در شهر رودسر گیلان است که جذابیت‌های متمایزی نسبت به دیگر مناطق شمال دارد. این منطقه پر از باغ‌های فندق، گردو، قارچ‌های خوراکی و گیاهان دارویی است و در دل خود دریاچه‌ها، غارها و روخانه‌های زیادی را جای داده است. اگر به این منطقه سفر کردید، حتما از کوه سنگی عروس و داماد و غار واردار نیز سر بزنید و از تونل یازن نیز دیدن کنید.

۵- گردنه حیران

گردنه حیران در اکثر زمان‌های سال پر از برف است و آب و هوای بسیار خنکی دارد. این منطقه درست مثل تکه‌ای از بهشت در مسیر آستارا به اردبیل قرار دارد و جنگل‌ها و سرسبزی‌های شگفت انگیزی آن خستگی راه سفر را از تن‌تان بیرون می‌کند. 

گردنه حیران برای مرداد ماه

در گردنه حیران تفریحات متنوعی مثل سورتمه سواری، زیپ لاین، کارتینگ و تله کابین وجود دارد که پیشنهاد می‌شود حتما آن‌ها را تجربه کنید.

۶- ماسال

ماسال یکی دیگر از خنک‌ترین ییلاقات گیلان است که در ۵۵ کیلومتری رشت قرار دارد و فاصله آن از تهران در حدود ۳۷۰ کیلومتر است. این منطقه دیدنی‌های زیادی دارد و بازدید از جنگل‌های سرسبز و دشت‌های وسیع و کوه‌های سرسبز این منطقه سفری شگفت انگیز را برایتان رقم می‌زند.

۷- روستای فیل بند

اگر قصد دارید مرداد ماه از یکی از خنک‌ترین مناطق مازندران دیدن کنید، بهتر است همین حالا به سمت روستای فیل بند که به عنوان بام مازندران نیز شناخته می‌شود، رهسپار شوید. این روستا در ۲۷۰۰ متری سطح دریا قرار دارد و از همین رو میزان رطوبت و گرما در این منطقه بسیار کم است.

روستای فیل بند در مرداد ماه

۸- آلاشت

یکی دیگر از جاهای خنک شمال در تابستان آلاشت در شهرهای سوادکوه استان مازندران است. این منطقه زادگاه رضا شاه است و طبیعتی وصف ناپذیر و فضایی فوق العاده زیبا دارد. هوای این منطقه در اوج گرمای تابستان نیز خنک است و از همین رو مرداد ماه فرصت مناسبی برای سفر به آلاشت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: با ۱۰ مورد از خفن‌ترین ییلاقات شمال ایران آشنا شوید

۹- سوباتان

اگر عکس‌های ییلاقات و ارتفاعات گیلان را دیده باشید، حتما می‌دانید که طبیعت در ارتفاعات این استان به گونه اعجاب انگیزی چشم نواز است.

سوباتان برای مرداد ماه

سوباتان یکی از زیباترین مناطق ییلاقی گیلان است که در آن‌ها می‌توانید ابرها را از نزدیک احساس کنید و در چمنزارها و دشت‌های وسیع قدم بزنید و از دور حرکت اسب‌های وحشی را نظاره کنید. این منطقه آب و هوای خنک و مطبوعی دارد و نسبت به دیگر مناطق شمال بسیار خلوت‌تر و بکرتر است.

۱۰- کلاردشت

کلاردشت از مکان‌های خنک شمال در تابستان است که در جنوب غربی چالوس قرار گرفته است و به خاطر دوری از دریا، آب و هوای خنک و مطبوعی دارد. این شهرستان دیدنی‌های زیادی دارد و به خاطر امکانات رفاهی و اقامتی خوب، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری مازندران محسوب می‌شود.

از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر می‌توان به پارک ملی، پارک جنگل و روستای رودبارک، روستای سیاه بیشه، علم کوه، دریاچه ولشت، آبشار هریجان و مرداب دیوک اشاره کرد.

در این مقاله به ۱۰ مورد از مکان‌های خنک شمال در تابستان اشاره شد. به خاطر داشته باشید که در شهرهای شمالی هر چقدر ارتفاع بیشتر باشد و منطقه مورد نظر از دریا دورتر باشد، میزان گرما و رطوبت کمتر می‌شود. شما تا به حال از کدام شهرهای شمالی در فصل تابستان دیدن کرده‌اید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا