آشپزینکات آشپزی

چگونه زیتون شور را به بهترین شکل نگهداری کنیم؟ ۵ روش کاربردی

زیتون شور یکی از خوراکی‌های بسیار خوشمزه و محبوبی است که در آشپزی کاربردهای زیادی دارد. زیتون خواص بی‌شماری برای سلامتی بدن دارد و از آن می‌توانید استفاده‌های متنوعی داشته باشید. نگهداری زیتون شور در خانه باید طبق اصول و قواعدی انجام شود تا زیتون کیفیت و تازگی خود را از دست ندهد. در این مقاله از مجله اینترنتی اکالا، به بررسی تمام روش‌های مختلف نگهداری زیتون شور می‌پردازیم.
  چگونه زیتون شور را به بهترین شکل نگهداری کنیم؟

۱-نگهداری زیتون شور در یخچال

ساده‌ترین و رایج‌ترین روش برای نگهداری زیتون شور، قرار دادن آن‌ها در یخچال است. جنس ظرف در حفظ کیفیت زیتون شور مهم است. زیتون‌های شور را همراه با آب شور آن‌ها در یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی قرار دهید. هرگز زیتون‌ها را در ظرف فلزی نگهداری نکنید، زیرا این ظروف ممکن است با نمک و مواد موجود در آب شور واکنش داده و باعث تغییر طعم یا حتی ایجاد مواد مضر شوند.

یکی دیگر از مهم ترین عواملی که در حفظ کیفیت زیتون شور باید رعایت کنید محکم بستن درب شیشه زیتون است. درب محکم ظرف از ورود هوا و ایجاد فساد جلوگیری می‌کند.

شما ۴-۶ هفته می‌توانید زیتون شور را در یخچال نگهداری کنید. توجه داشته باشید، هر بار که از زیتون‌ها استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آن‌ها کاملاً در محلول شور غوطه‌ور باقی می‌مانند.

بیشتر بخوانید: چگونه زیتون شور را به زیتون خوش‌طعم تبدیل کنیم؟

۲-نگهداری زیتون شور در فریزر

اگر می‌خواهید زیتون شور را برای مدت طولانی‌تر نگهداری کنید، فریز کردن آن‌ها یک راه عالی است. برای فریز کردن زیتون شور باید زیتون‌ها را از آب شور خارج کنید، آن‌ها را به طور کامل خشک کنید تا هنگام فریز کردن، تکه‌های یخ روی زیتون‌ها تشکیل نشود سپس زیتون‌ها را در یک کیسه فریزری یا ظرف مناسب قرار دهید.

زیتون‌ شور را در فریزر می‌توانید تا ۶ ماه بدون از دست دادن طعم و کیفیت نگهداری کنید. وقتی نیاز به استفاده از آن‌ها دارید، کافی است آن‌ها را در یخچال قرار دهید تا به آرامی یخ‌زدایی شوند.

توجه داشته باشید اگرچه فریز کردن زیتون شور روش مناسبی برای نگهداری است، اما ممکن است بافت زیتون پس از یخ‌زدایی کمی تغییر کند و نرم‌تر شود.
روش‌های مختلف نگهداری زیتون شور

۳-اضافه کردن سرکه به آب شور

از قدیم برای بیشتر شدن زمان نگهداری برخی مواد خوراکی از سرکه استفاده می‌کردند؛ زیرا سرکه مانع از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود و به ماندگاری بیشتر زیتون کمک می‌کند.

برای این کار، کافی است مقدار کمی سرکه (حدود ۱/۴ فنجان) به محلول آب شور اضافه کنید و زیتون‌ها را درون این محلول نگهداری کنید. این روش نه تنها ماندگاری زیتون‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه طعم خاص و خوشمزه‌ای به آن‌ها می‌بخشد که بسیاری از افراد آن را می‌پسندند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید روغن زیتون اصل و باکیفیت

۴-افزودن روغن زیتون برای نگهداری

یکی دیگر از روش‌های نگهداری زیتون شور، افزودن روغن زیتون به ظرف زیتون‌ها است. روغن زیتون از خشک شدن زیتون‌ها جلوگیری می‌کند و طعم دلپذیر تری به آن‌ها می‌بخشد. این روغن به عنوان یک لایه محافظ در برابر هوا عمل می‌کند و مدت زمان نگهداری آن را افزایش می‌دهد.

برای این کار، زیتون‌های شور را در یک ظرف شیشه‌ای قرار دهید و روی آن‌ها روغن زیتون بریزید تا کاملاً پوشانده شوند سپس درب شیشه را محکم ببندید و شیشه‌های حاوی زیتون را در یخچال نگهداری کنید. با این روش می‌توانید زیتون‌ها را تا ۳ ماه در یخچال نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه خشک کردن عناب تازه

روش‌های مختلف نگهداری زیتون شور

۵-پاستوریزه کردن زیتون شور

پاستوریزه کردن یکی دیگر از روش هایی است که می‌توانید با کمک این روش زیتون های شور را تا ۶ ماه خارج از یخچال نگهداری کنید. برای کمک گرفتن از این روش باید زیتون شور را درون شیشه های کاملا تمیز و خشکی بریزید.

آب شور زیتون را به شیشه اضافه کنید به طوری که روی زیتون ها را بپوشاند. درب شیشه را محکم ببندید. سپس قابلمه مناسبی را آب کنید و روی حرارت گذارید. منتظر بمانید تا آب به نقطه جوش رسد.

شیشه های حاوی زیتون شور را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در قابلمه آب جوش قرار دهید. پس از گذشت زمان اعلام شده آن‌ها را از آب جوش خارج کنید و کنار گذارید تا شیشه‌ها خنک شوند.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. اگر شما برای نگهداری از زیتون شور از روش‌های دیگری استفاده می‌کنید که مدت نگهداری آن‌ها را افزایش می‌دهد خوشحال می‌شویم که آن روش‌ها را در بخش نظرات با ما و سایر دوستان علاقه‌مند به اشتراک گذارید.

۵/۵ (۲ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا