سبک زندگیسلامت و زیبایی

۱۸ نشانه‌ در بدن که یعنی بیمارید و نمی‌دانید!

بسیاری از بیماری‌ها در مراحل ابتدایی به سادگی قابل تشخیص نیستند، اما توجه به نشانه‌های ظاهری، دردهای هشدار دهنده و همچنین نشانه‌های خاموش به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر آن‌ها را شناسایی کنید. در واقع این نشانه‌ها در بدن یعنی بیمار هستید و نمی‌دانید. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با علائم هشدار دهنده در بدن آشنا شوید.

علائم هشدار دهنده بیماری در بدن

شناسایی علائم هشدار دهنده بیماری به شما کمک می‌کند تا قبل از شدید شدن بیماری، برای درمان اقدام کنید و هر چه سریع‌تر آن را برطرف کنید. مشاهده این نشانه‌ها در بدن یعنی بیمار هستید و نمی‌دانید. در ادامه این بخش به ۱۸ علائم هشدار دهنده در بدن اشاره شده است.

۱- کاهش وزن ناخواسته

کاهش وزن سریع و ناخواسته، بدون ورزش و رژیم غذایی ممکن است به دلیل بیماری‌های مختلفی ایجاد شود. بسیاری از مبتلایان به بیماری‌هایی مثل سرطان پانکراس، سرطان مری، سرطان معده و سرطان ریه به صورت ناگهانی دچار کاهش وزن می‌شوند. بنابراین اگر وزن شما به صورت ناگهانی و بدون هیچ دلیلی کم شده است، بهتر است هر چه سریع‌تر برای بررسی‌های بیشتر از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

کاهش وزن ناخواسته
۲- حس کردن بوهای خاص در بینی

اگر در بینی‌تان بوهایی را احساس می‌کنید که وجود ندارند، ممکن است مشکلی برای سلامتی شما ایجاد شده باشد. التهاب سینوس‌ها، تومور مغزی و همچنین بیماری‌هایی مثل صرع و پارکینسون موجب بروز چنین مشکلی می‌شوند. در این شرایط بهتر است از یک متخصص مغز و اعصاب برای بررسی‌های بیشتر کمک بگیرید.

۳- ریزش موی شدید

ریزش موی شدید ممکن است نشانه کمبود آهن در بدن باشد. اگر موهای شما به شدت می‌ریزد، بهتر است هر چه سریع‌تر آزمایش خون بدهید و مطمئن شوید که به کمبود آهن مبتلا نیستید. کمبود آهن موجب کاهش اکسیژن رسانی به فولیکول‌های مو و ریزش موی شدید می‌شود.

۴- پف کردن چشم‌ها

اگر چشم‌های شما پف می‌کند و چند وقتی است که ظاهر متفاوتی دارد، ممکن است این موضوع به دلیل مشکلات کلیوی یا قلبی اتفاق افتاده باشد. در واقع این بیماری‌ها موجب احتباس مایعات در بدن و در نتیجه موجب پف چشم می‌شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: تپش قلب ناگهانی چیست؟ علت و راهکارهای درمان

    ۵- گرفتگی عضلات شدید

    اگر عضله‌هایتان بدون این که کار خاصی انجام دهید، می‌گیرد و دائما دچار بدن درد می‌شوید، ممکن است میزان پتاسیم بدن شما کمک باشد. برای تامین پتاسیم مورد نیاز بدن می‌توانید از مواد غذایی مثل پرتقال، موز، اسفناج و لوبیای سفید استفاده کنید.

    ۶- پوسیدگی دندان و گلودرد

    اگر دندان‌های شما خیلی زود پوسیده می‌شوند و دائما دچار گلودرد، سرفه و خس خس سینه می‌شوید، ممکن است به رفلاکس معده مبتلا شده باشید. رفلاکس معده به بازگشت اسید معده از مری به سمت گلو گفته می‌شود که موجب از بین رفتن مینای دندان و همچنین پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

    ۷- خارش پوست شدید

    خارش پوست شدید به خصوص روی آرنج، زانو و پوست سر در اکثر مواقع به دلیل اگزما ایجاد می‌شود، اما گاهی اوقات این موضوع نشانه بیماری جدی‌تری به نام سلیاک است. سلیاک بیماری است که در اثر مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن ایجاد می‌شود و موجب ایجاد تاول‌های کوچک و خارش دار می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری باید از مواد غذایی فاقد گلوتن استفاده کنند.

    بیشتر بخوانید: دوش گرفتن با آب سرد این ۱۳ خاصیت را برای بدن دارد!

    ۸- تغییر در ادرار و مدفوع

    اگر میزان ادرار شما بیشتر یا کمتر از حالت طبیعی شده است، ممکن است به مشکلات مثانه مبتلا شده باشید. اسهال و یبوست مکرر نیز ممکن است از علائم هشدار دهنده سرطان باشد. یکی از علائم هشدار دهنده سرطان تخمدان، اسهال و یبوست مکرر است. در صورتی که هر یک از این علائم بیشتر از یک هفته طول کشید، بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

    ۹- درد پاشنه پا

    اگر پاشنه یا آشیل پای شما درد می‌کند و ممکن است به آرتریت پسوریاتیک مبتلا شده باشید. این درد معمولا در ناحیه تاندون‌های پا ایجاد و موجب ورم انگشتان پا می‌شود.

    ۱۰- احساس سرمای شدید

    احساس سرمای شدید به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود. در اکثر این افراد ضعف و کم خونی موجب بروز این مشکل می‌شود. اما کم کاری تیروئید نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر احساس سرما است که موجب ایجاد لرز و سرمای غیرعادی در بدن می‌شود.

    احساس سرمای شدید

    ۱۱- سرفه‌های شدید

    سرفه یکی دیگر از علائم هشدار دهنده انواع بیماری‌ها است. اگر مدتی است که دائما سرفه می‌کنید و گلودرد دارید، ممکن است به آلرژی ، آسم یا مشکلات سینوسی مبتلا شده باشید. طولانی شدن سرفه و شدید شدن آن نیز اگر با گرفتگی صدا و درد همراه باشد، ممکن است نشانه بیماری سرطان ریه، سرطان حنجره یا گلو باشد.

    ۱۲- خونریزی واژینال

    اگر بدون هیچ دلیل مشخص دچار خونریزی واژینال می‌شوید، ممکن است به سرطان دهانه رحم یا آندومتر مبتلا شده باشید. در این شرایط باید هر چه سریع‌تر از یک متخصص زنان برای بررسی‌های بیشتر کمک بگیرید.

    ۱۳- سفید شدن زودهنگام موها

    هر چند سفید شدن موها بیشتر زمینه ژنتیکی دارد، اما اگر در خانواده شما همچنین موضوعی وجود ندارد و موهای شما قبل از ۴۰ سالگی سفید شده‌اند، ممکن است این موضوع به دلیل افزایش قند خون و دیابت اتفاق افتاده باشد. افرادی که ۵۰ درصد موهای آن‌ها قبل از ۴۰ سالگی سفید شده است، ممکن است به دیابت مبتلا شده باشند.

    ۱۴- لکه‌های پوستی و زبر شدن پوست

    زبر شدن برخی از قسمت‌های پوست و ایجاد لکه‌های پوستی و نقاط تیره روی پوست می‌تواند از علائم اولیه سرطان پوست باشد. هر چند در اکثر مواقع این لکه‌ها مشکل جدی برای سلامت ایجاد نمی‌کنند، اما بهتر است برای بررسی‌های بیشتر از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

    ۱۵- ریزش ابروها

    ریزش ابروها و کم پشت شدن یک باره ابروها ممکن است نشانه کم کاری تیروئید باشد. پس اگر ابروهای شما یک باره نازک و کم پشت شده و ریزش مو دارید، بهتر است با یک متخصص غدد برای بررسی های بیشتر مشورت کنید.

    ۱۶- چروک شدن نرمه گوشت

    مطالعات انجام شده در مورد علامت هشدار دهنده بیماری قلبی نشان می‌دهد که وجود یک چین مورب روی نرمه گوش می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۱/۳ افزایش دهد و اگر این چروک یا خط روی هر دو گوشت ایجاد شده باشد، یعنی خطر این بیماری تا ۷۷ درصد بیشتر است.

    ۱۷- ترک خوردن لب‌ها

    اگر لب‌هایتان مدام ترک می‌خورد یا کناره‌های دهانتان دائما زخم می‌شود، ممکن است به کمبود ویتامین B مبتلا شده باشید. گاهی اوقات نیز کمبود زینک یا روی موجب بروز این مشکل می‌شود. اما در صورتی که این ترک‌ها دائمی هستند و برای مدت طولانی برطرف نمی‌شوند، ممکن است به عفونت قارچی یا برفک دهان مبتلا شده باشید.

    متورم شدن گردن

    ۱۸- متورم شدن گردن

    متورم شدن گردن در اکثر مواقع نشانه ورم غده تیروئید و گواتر است. در این شرایط چشم‌های فرد حالت برآمده پیدا می‌کند و ممکن است کاهش وزن ناخواسته را نیز تجربه کند.

    در این مقاله به ۱۸ علائم هشدار دهنده در بدن اشاره شد که مشاهده این نشانه‌ها در بدن یعنی بیمار هستید و نمی‌دانید. هر چند بسیاری از این علائم به صورت گذرا و بدون بروز مشکلات جدی در بدن ایجاد می‌شوند، اما زمانی که علائم خاصی را تجربه می‌کنید که بدون هیچ دلیلی ایجاد می‌شوند و بعد از مدتی برطرف نمی‌شوند، بهتر است با یک پزشک در مورد این موضوع صحبت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا