روانشناسیسبک زندگی

با این ۹ روش ساده، سحرخیز شدن دیگر سخت نیست

بیدار شدن در صبح زود یا همان سحرخیزی موجب افزایش انرژی، بالا رفتن انگیزه و بهبود روحیه‌تان می‌شود، ممکن است سحرخیزی برای شما نیز یک چالش باشد و علی‌رغم میل باطنی‌تان نتوانید صبح‌های زود از خواب بیدار شوید. در این مقاله از مجله اکالا چند روش ساده و کاربردی برای سحرخیز شدن را به شما آموزش خواهیم داد.

۹ روش ساده برای سحرخیز شدن

شما با کمک گرفتن از روش‌های ساده و کاربردی زیر می‌توانید عادات روزانه خود را به سادگی تغییر دهید. شما با بیدار شدن در ساعت مشخصی از صبح زمان کافی برای برنامه ریزی و انجام کارهای روزانه خود را دارید.

۱- تغییر ساعت تدریجی

با توجه به ساعتی که اغلب صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید، به تدریج زمان بیدار شدن خود را جلو ببرید.

به طور مثال اگر معمولاً صبح‌ها در ساعت ۹ بیدار می‌شوید هر هفته ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زودتر یعنی بین ساعت ۸:۳۰ تا ۸:۴۵ دقیقه از خواب بیدار شوید.

هفته بعد ۸:۱۵ تا ۸:۰۰ بیدار شوید و به همین ترتیب برنامه خود را تغییر دهید تا به ساعت نرمال و مطلوبی که تمایل دارید برسید.

۲- دست و صورتتان را با آب سرد بشویید

پس از بیدار شدن بهتر است دست و صورت خود را با آب سرد بشویید. آب سرد موجب از بین رفتن خواب آلودگی شما می‌شود و شما را هوشیارتر می‌کند. همچنین شما می‌توانید با آب سرد مسواک بزنید.

۳- کارهایی را انجام دهید که به شما انرژی مثبت می دهد

پس از بیدار شدن، کارهایی را انجام دهید که به شما انرژی مثبت می‌دهند. مثلاً مدیتیشن کنید، کتاب بخوانید، موزیک‌های انرژی مثبت، موزیک بی کلام یا پادکست‌های انگیزشی گوش کنید، اسپند دود کنید، به پرندگان غذا دهید و هر کار دیگری که به شما انرژی مثبت می‌دهد انجام دهید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای کاربردی برای اینکه صبح‌ها سرحال بیدار شوید

۴- صبحانه کامل میل کنید

یک صبحانه سالم و مغذی می‌تواند انرژی مورد نیاز شما را برای شروع روز تامین کند.

توجه داشته باشید که برای تنظیم ساعت خواب پیش از خواب از مصرف کافئین و غذاهای سنگین نزدیک به زمان خواب خودداری کنید.

۵- از دستگاه های الکترونیکی استفاده نکنید

تا یک ساعت بعد از بیدار شدنتان از دستگاه‌های الکترونیکی مانند موبایل و تلویزیون استفاده نکنید.

این دستگاه‌ها موجب کاهش انرژی شما و عدم تمرکزتان در طول روز می‌شوند.

۶- برنامه ریزی کنید

نوشتن برنامه‌های روزانه و هفتگی‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا لیستی از کارهایی که باید انجام دهید را داشته باشید.

شما می‌توانید هر شب قبل از خواب، لیستی از کارهایی که می‌خواهید صبح انجام دهید، تهیه کنید. این کار باعث می‌شود که با انگیزه بیشتری از خواب بیدار شوید و بتوانید زمانتان را مدیریت کنید تا به همه کارهایتان برسید.

۷- ورزش کنید

با توجه به روحیه و توان جسمیتان ورزش مناسبی را انتخاب کنید. ورزش در ابتدای روز موجب سرحال شدن شما می‌شود.

بیشتر بخوانید: ترفندهای رفع خواب آلودگی بدون نیاز به قهوه

۸- به خود جایزه دهید

هر روز برای بیدار شدن زودتر برای خود پاداش و جوایزی هرچند کوچک در نظر بگیرید. پس از بیدار شدن پس از ۱ هفته به خود آن جایزه را تقدیم کنید تا انگیزه‌تان بیشتر شود.

۹- شب ها در ساعت مشخصی بخوابید

خوابیدن شب‌ها در ساعت مشخص نیز یکی از فاکتورهای مهمی است که به شما کمک می‌کند تا ساعت بدنتان تنظیم شود و بتوانید صبح‌ها در ساعات مشخصی بیدار شوید.

به خاطر داشته باشید که همه افراد متفاوت هستند و ممکن است روش‌هایی که برای یک نفر مؤثر است، برای دیگری موثر نباشد. مهم‌ترین نکته این است که روشی را انتخاب کنید که برای شخص شما و روحیه شما مناسب باشد و به آن پایبند باشید. امیدواریم که این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا برایتان مفید واقع شده باشد و شما نیز بتوانید با کمک این روش‌های ساده روتین زندگیتان را تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا