سلامت و زیبایی

پیش یائسگی چه زمانی است؟ آیا درمان دارد؟

پیش یائسگی یک دوره انتقالی قبل از یائسگی است. در دوران پیش از یائسگی، سطح استروژن شروع به کاهش می‌کند. ممکن است علائمی مانند یائسگی مثل گرگرفتگی یا پریودهای نامنظم داشته باشید. پیش یائسگی می‌تواند سال‌ها طول بکشد. در این مقاله از مجله اکالا می‌خواهیم بیشتر با  زمان پیش یائسگی و روش‌های درمان آن آشنا شویم. 

پیش یائسگی چه زمانی است؟

پیش یائسگی ممکن است از اواسط دهه ۳۰ زندگی یا اواخر ۵۰ سالگی شروع شود. برخی از افراد فقط برای مدت کوتاهی در دوران پیش یائسگی هستند، در حالی که برخی دیگر چندین سال در آن می‌مانند. حتی با وجود اینکه چرخه‌های قاعدگی شما غیرقابل پیش بینی است و سطح هورمون‌های شما در حال کاهش است، هنوز امکان بارداری در دوران پیش یائسگی وجود دارد.

قبل از یائسگی زمانی است که بدن شما شروع به گذار به یائسگی می‌کند. در طی این انتقال، تخمدان‌های شما شروع به تولید هورمون‌های کمتری می‌کنند که باعث می‌شود چرخه قاعدگی شما نامنظم شود. در دوران پیش از یائسگی، بدن شما به سمت پایان سال‌های باروری حرکت می‌کند. این یک روند طبیعی است، اما با علائم فیزیکی و احساسی زیادی همراه است که برخی از آنها می‌تواند زندگی شما را مختل کند یا باعث ناراحتی شما شود.

زمان پیش یائسگی

پیش یائسگی چقدر طول می‌کشد؟

متوسط طول دوره پیش یائسگی حدود چهار سال است، اما می‌تواند تا هشت سال نیز طول بکشد. برخی از افراد ممکن است فقط برای چند ماه در این مرحله باشند، در حالی که برخی دیگر برای چندین سال در این مرحله انتقال خواهند بود.
آیا پیش یائسگی قابل درمان است؟

هیچ درمان قطعی برای توقف پیش یائسگی وجود ندارد. پیش یائسگی بخشی طبیعی از زندگی است. زمانی به پایان می‌رسد که قاعدگی شما به طور کامل متوقف شود و به یائسگی برسید.

اما مراقبت‌های بهداشتی ممکن است برای کمک به کاهش علائم ناراحت کننده مفید باشد. بسیاری از مردم نیازی به دارو ندارند و متوجه می‌شوند که علائم آنها به اندازه کافی خفیف است که تغییر سبک زندگی به تنهایی تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند. با این حال، علائم افراد دیگر ممکن است با مصرف دارو تسکین پیدا کند و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی جرم گوش با ۱۰ روش ساده

عموما چنین داروهایی در پیش یائسگی توصیه می‌شود:(مصرف این داروها بدون تجویز پزشک امکان پذیر نیست)

۱- داروهای ضد افسردگی

این داروها به درمان گرگرفتگی، نوسانات خلقی، اضطراب یا افسردگی کمک می‌کنند.

۲- قرص‌های ضد بارداری

این داروها سطح هورمون شما را تثبیت می‌کنند و به طور معمول علائم را تسکین می‌دهند.

۳- درمان جایگزینی هورمونی (HRT)

اگر قبل از ۴۰ سالگی یائسه شده‌اید، HRT از استروژن به تنهایی یا به همراه پروژسترون برای افزایش سطح هورمون شما استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص هویج در دوران بارداری که باید بدانید

۴- هورمون درمانی (HT)

مشابه HRT، این درمان از استروژن و پروژسترون برای افزایش هورمون‌های شما استفاده می‌کند. از این اصطلاح برای اشاره به افرادی استفاده می‌کنند که در سن طبیعی‌تری (هر زمانی بعد از ۴۵ سالگی) یائسه می‌شوند.

۵- گاباپنتین

این دارو یک داروی تشنج است که گرگرفتگی را برای اکثر افراد تسکین می‌دهد.

۶- اکسی بوتینین

دارویی برای مثانه بیش فعال که می‌تواند گرگرفتگی را نیز تسکین دهد.

۷- فزولینتانت

این یک درمان جدیدتر برای گرگرفتگی شدید است.

لازم است که با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای درمان پیش یائسگی صحبت کرده و بهترین گزینه را بر اساس نیازتان انتخاب کنید. در این مقاله از مجله سلامت اکالا توضیحات خلاصه‌ای در رابطه با پیش یائسگی را خواندیم. بخاطر داشته باشید که یائسگی و دوران‌های پیش یائسگی روندی طبیعی برای بدن زنان هستند و لازم است که در مواجهه و عبور از این دوران ها با خود مهربان و صبور باشید.

 

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا