سبک زندگینکات خانه داری

راهنمای خرید فرش ماشینی؛ بهترین انتخاب را داشته باشید

اگر در فکر خرید یک فرش ماشینی جدید برای خانه‌تان هستید، لازم است قبل از خرید، روش‌های تشخیص یک فرش باکیفیت را بدانید و سپس با در نظر گرفتن دکوراسیون منزل خودتان، بهترین فرش را انتخاب کنید. در این مقاله از بخش سبک زندگی در مجله اکالا می‌توانید با راهنمای خرید فرش ماشینی به طور کامل آشنا شوید.

راهنمای کامل خرید فرش ماشینی

برای خرید فرش ماشینی باید انواع فرش‌های ماشینی را بشناسید و به جنس نخ، کیفیت و ماندگاری فرش در کنار ظاهر آن توجه کنید. اما چگونه فرش ماشینی خوب را تشخیص دهیم و در زمان خرید فرش به چه نکاتی دقت کنیم؟ در ادامه این بخش به نکات مهم قبل از خرید فرش ماشینی اشاره شده است.

۱- نوع فرش ماشینی را انتخاب کنید

بهتر است بدانید که فرش ماشینی انواع مختلفی دارد و هر یک از انواع آن ظاهر، کیفیت و حتی ماندگاری متفاوتی دارند. در ادامه به طور مختصر به مهم‌ترین ویژگی‌های انواع فرش ماشینی اشاره شده است.

فرش ماشینی اکریلیک

یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین انواع فرش ماشینی، فرش اکریلیک است که الیاف به کار رفته در آن شبیه به پشم است. این فرش‌ها بافت نرم و لطیفی دارند و معمولا بسیار ماندگار و بادوام هستند. این فرش‌ها به خاطر تنوع زیاد و کیفیت خوبی که دارند، معمولا گرانقیمت‌تر از دیگر فرش‌های ماشینی هستند.

  • نکته مهمی که باید در مورد فرش‌های اکریلیک بدانید این است که این فرش‌ها قابل شستشو نیستند و برای از بین بردن لکه‌ها، تنها می‌توانید از یک پارچه نمناک استفاده کنید.

راهنمای کامل خرید فرش ماشینی: شناحت انواع فرش ماشینی

فرش پلی استر

فرش‌های پلی استر ظاهری شبیه به فرش‌های ابریشمی دارند و معمولا قیمت این فرش‌ها نسبت به فرش‌های اکریلیک کمی پایین‌تر است. این فرش‌ها معمولا بدون پرز و ضد حساسیت هستند و از همین رو برای اتاق کودک و افراد حساس گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

فرش‌های پلی استر معمولا بدون بو و ضد حریق هستند و از همین رو یکی از بهترین به عنوان سالم‌ترین و امن‌ترین فرش‌ها برای اتاق خواب محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: روش‌های جلوگیری از آسیب زدن پایه مبل به فرش

فرش پلی پروپیلن

یکی دیگر از انواع فرش ماشینی که قیمت ارزان‌تری نسبت به دیگر فرش‌ها دارد، فرش پلی پروپیلن است. این فرش مقاومت بالایی نسبت به سایر فرش‌های ماشینی دارد و از همین رو عمر آن معمولا طولانی‌تر است. این فرش‌ها در برابر رطوبت مقاوم هستند و آب را به خود جذب نمی‌کنند.

  • نکته‌ای که باید در مورد این فرش‌ها بدانید این است که پس از مدتی لطافت و نرمی خود را از دست می‌دهند و در صورتی که روی آن‌ها لک روغنی ایجاد شود، به راحتی تمیز نمی‌شوند.

۲- به تعداد گره‌های فرش توجه کنید

به عنوان راهنمای خرید فرش ماشینی باید در زمان خرید تعداد گره‌های فرش را بررسی کنید. در واقع تعداد گره‌های فرش در هر متر به عنوان شانه فرش شناخته می‌شود. به طور کلی فرش‌ها دارای ۲ تراکم عرضی و طولی هستند و شما در زمان خرید فرش احتمالا با فرش‌های ۲۲۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۲۰، ۳۸۰، ۴۰۰، ۴۴۰، ۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۶۰۰ شانه روبه‌رو می‌شوید.

هر چقدر تعداد گره‌های فرش بیشتر باشد، فرش ریز بافت‌تر می‌شود و تراکم بیشتری دارد. در پاسخ به این سوال که فرش چند شانه خوب است باید بگوییم که مطمئن‌ترین و متداول‌ترین فرش‌های ماشینی فرش‌های ۱۲۰۰ شانه هستند.

در زمان خرید فرش ماشینی به تعداد گره‌های فرش توجه کنید؛ راهنمای خرید فرش ماشینی

۳- به تراکم فرش دقت کنید

تراکم فرش در واقع همان گره‌های طولی فرش است که به عنوان رج شناخته می‌شود. معمولا فرش‌های ماشینی به صورت ۳۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰، ۸۰۰، ۹۰۰، ۱۰۰۰، ۲۵۵۰، ۳۰۰۰، ۳۲۰۰ و ۴۵۰۰ رج در فروشگاه‌ها موجود هستند. هر چقدر تراکم فرشی که تهیه می‌کنید، بالاتر باشد، فرش استحکام و مقاومت بیشتری خواهد داشت.

۴- به رنگ زمینه فرش دقت کنید

برای تشخیص رنگ زمینه فرش ماشینی باید به قسمت انتهای حاشیه فرش دقت کنید. رنگ نوار باریکی که در حدود ۲ سانتی‌متر دور تا دور فرش استفاده شده است، تعیین کننده رنگ زمینه فرش است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید جاروبرقی

۵- فرش را متناسب با دکوراسیون انتخاب کنید

فرش‌های ماشینی در سبک‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند و شما باید در زمان خرید فرش ماشینی حتما یک فرش متناسب با سبک دکوراسیون منزل انتخاب کنید. از طرف دیگر هماهنگ بودن رنگ فرش با سایر لوازم دکوراسیون و همچنین مبلمان اهمیت زیادی بر انتخاب شما دارد.

راهنمای خرید فرش ماشینی متناسب با سبک دکوراسیون منزل

۶- به برند فرش دقت کنید

امروزه فرش‌های ماشینی در برندهای مختلفی در بازار به فروش می‌رسند و برخی از برندها کیفیت بالاتر و برخی دیگر به خاطر معروف بودن قیمت بیشتری دارند. سعی کنید در زمان خرید فرش بیشتر از توجه به برند فرش به کیفیت و ماندگاری آن دقت کنید و در عین حال از فرش‌هایی که کیفیت آن‌ها شناخته شده و مطمئن است خریداری کنید.

بسیاری از برندهای معروف فرش در زمان خرید فرش یک ضمانت نامه مطمئن به شما می‌دهند که این موضوع به شما اطمینان می‌دهد فرشی که خریداری می‌کنید، کیفیت بالایی دارد.

۷- پشت فرش را مثل جلوی آن بررسی کنید

در زمان خرید فرش ماشینی تنها به ظاهر فرش دقت نکنید، حتما فرش را برگرداند و قسمت پشت فرش را نیز به دقت بررسی کنید. مراقب باشید که روی بافت فرش جای پارگی و رفو وجود نداشته باشد و فرش شما کاملا سالم باشد.

۸- به نوع نخ به کار رفته در فرش دقت کنید

برای تهیه فرش‌های ماشینی معمولا از ۳ نوع نخ شامل نخ خاب یا زمینه، نخ پود یا تار و نخ خاب با پرز استفاده می‌شود. در زمان خرید فرش حتما روی فرش دست بکشید و میزان نرمی و لطافت آن را بررسی کنید. هر چقدر نوع نخ به کار رفته در فرش باکیفیت‌تر باشد، فرش ظاهر زیباتر و جنس بهتری خواهد داشت.

۹- از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید

برای خرید انواع فرش ماشینی بهتر است از فروشگاه‌های شناخته شده، مطمئن و معتبر خریداری کنید. دسترسی همیشگی به فروشگاه در صورت بروز مشکل و همچنین تنوع زیاد آن به شما کمک می‌کند تا انتخاب راحت‌تری را تجربه کنید و بعدا دچار مشکل نشوید.

 فرش ماشینی را از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید؛ راهنمای خرید فرش ماشینی

۱۰- به اندازه فرش دقت کنید

نکته بعدی که باید به عنوان راهنمای خرید فرش ماشینی به آن دقت کنید، اندازه فرش است. قبل از خرید فرش بهتر است به شکل و اندازه اتاقی که قرار است فرش را در آن قرار دهید توجه کنید. سعی کنید فرش را دقیقا متناسب با اندازه و شکل فضا تهیه کنید.

۱۱- رنگ مناسبی را انتخاب کنید

هر چند رنگ فرش تا حد زیادی به سبک دکوراسیون و لوازمی که در خانه دارید بستگی دارد، اما به طور کلی باید بدانید که رنگ روشن نیاز به مراقبت بیشتری دارد و رنگ‌های تیره معمولا برای خانواده‌های شلوغ و کسانی که در خانه حیوان خانگی یا کودک دارند انتخاب مناسب‌تری است. بنابراین اگر دوست ندارید فرش شما خیلی زود کثیف شود و ظاهر بدی پیدا کند، بهتر است از فرش‌هایی با رنگ تیره استفاده کنید.

 

در این مقاله به ۱۱ نکته مهم به عنوان راهنمای خرید فرش ماشینی اشاره شد. به خاطر داشته باشید که در زمان خرید فرش ماشینی حتما در کنار ظاهر فرش به کیفیت و تعداد شانه و رج فرش نیز دقت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا