مربا

طرز تهیه مربای گلابی؛ آموزش مرحله به مرحله با عکس

مربای گلابی یکی از مرباهای خوشمزه و خوش طعم است که می‌توان آن را به صورت خرد شده و تکه‌های کوچک یا به صورت درسته و مجلسی آماده و در وعده صبحانه نوش جان کرد. در ادامه با اکالا بلاگ همراه باشید تا طرز تهیه مربای گلابی را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم.

مواد لازم جهت تهیه مربای گلابی

برای تهیه مربای گلابی به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

گلابی۱ کیلو
شکر۱ کیلو
آب۲ پیمانه
آب لیمو ترش۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده (دلخواه)۱ الی ۲ قاشق غذاخوری

مواد لازم جهت تهیه مربای گلابی

مراحل تهیه مربای گلابی

با هم مراحل تهیه این مربای خوشمزه را مرور کنیم:

مرحله اول: آماده کردن گلابی

گلابی‌ها را بشویید و پوست بگیرید، برای تهیه مربا می‌توانید گلابی‌ها را به اندازه دلخواه خرد کنید یا حلقه‌ای برش بدهید یا اینکه درسته مربای آن را تهیه کنید.

برای تهیه مربای گلابی به صورت درسته بهتر است که از گلابی‌های کوچک یا متوسط استفاده کنید و گلابی‌ها خیلی نرم نباشند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بعد از پوست گرفتن گلابی‌ها، با یک چاقوی تیز از قسمت انتهایی برش بزنید و هسته‌های داخل میوه را خالی کنید (می‌توانید گلابی‌ها را نصف کنید و هسته‌های داخل آن را دربیاورید و مربا را به صورت نصفه هم درست کنید)

    آماده کردن گلابی برای تهیه مربای گلابی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت گلابی خانگی

    مرحله دوم: ترکیب آب و شکر

    آب و شکر را داخل ظرفی بریزید و روی حرارت بالا قرار بدهید تا شکر شروع به حل شدن کند و شفاف شود، به گونه‌ای که هیچ دانه شکری دیده نشود. سپس حرارت را کم کنید و اجازه بدهید به آرامی بجوشد و به قوام برسد.

    به قوام آمدن شربت مربای گلابی

    مرحله سوم: ریختن گلابی در شیره

    بعد از به قوام رسیدن شیره مربا می‌توانید به دلخواه زعفران دم کرده غلیظ اضافه کنید. زعفران روی طعم و رنگ مربا تاثیر خوبی دارد. سپس گلابی‌ها را داخل شیره بریزید و حرارت را کمی بالا ببرید تا شروع به جوشیدن کند و گلابی‌ها کاملا بپزند.

    ریختن گلابی در شیره مربا

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای خیار به شکل گل

    مرحله چهارم: تست شیره

    بهتر است که چند بار گلابی‌ها را داخل شیره حرکت بدهید تا به صورت یکنواخت همه قسمت‌های میوه پخته شود و شیره مربا به قوام برسد. (چون بعد از اضافه کردن گلابی‌ها میوه‌ها آب می‌اندازند و قوام مربا از بین می‌رود)

    مقدار کمی از شیره مربا را با قاشق بردارید و چند قطره از آن را روی انگشتتان بریزید و ما بین دو انگشت تست کنید. اگر شیره چسبنده بود و حالت آبکی نداشت یعنی به قوام رسیده است.

    در انتها آب لیمو ترش را اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید (به جای آب لیمو ترش تازه از آبلیمو یا جوهر لیمو هم می‌توانید استفاده کنید).

    اگر کفی روی مربا بود با قاشق جمع کنید و اجازه بدهید مربا داخل قابلمه خنک شود.

    مربای گلابی خوشمزه

    مرحله پنجم: گذاشتن مربا در یخچال

    در این مرحله مربای خنک شده را به داخل ظرف مورد نظرتان انتقال بدهید و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. این مربا علاوه بر ظاهر زیبا طعم بسیار خوبی هم دارد.

    مربای گلابی شما آماده سرو کردن است. نوش جان!

    نکات و فوت و فن‌های تهیه مربای گلابی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای شقاقل خوشمزه

    نکات و فوت و فن‌های تهیه مربای گلابی

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه مربای گلابی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • قوام مربا یکی از عوامل مهم در کیفیت و ماندگاری مرباست. شیره مربا اگر قوام لازم را نداشته باشه کپک می‌زند و اگر بیش از حد به قوام برسد شکرک خواهد زد.
    • پس اگر بعد از خنک شدن مربا متوجه شدید شیره قوام لازم را ندارد میوه‌ها را از شیره خارج کنید و شیره را روی حرارت کم قرار بدهید تا بجوشد و به قوام برسد.
    • یکی از راه‌های تست قوام مربا این است که مقداری از شیره را داخل نعلبکی بریزید و داخل فریزر بگذارید تا خنک شود و بعد ظرف را داخل دستتان حرکت بدهید. اگر شیره مربا آهسته حرکت می‌کرد و موقع حرکت کردن چین می‌خورد و غلظت داشت یعنی به قوام رسیده و می‌توانید حرارت را خاموش کنید.
    • اما اگر بعد از خنک شدن مربا احساس کردید شیره مربا بیش از حد به قوام رسیده و غلیظ هست مقدار خیلی کمی آب جوش به مربا اضافه کنید. در حدی که غلظت مربا به حالت نرمال برسد و بعد روی حرارت قرار بدهید و وقتی اولین جوش را زد کمی آب لیمو ترش اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید.
    • برای جلوگیری از شکرک زدن مربا مرتب دیواره‌های ظرف را در حین پخت با قلم موی آغشته به آبلیمو (یا دستمال مرطوب با آبلیمو) تمیز کنید تا قطره‌های شربتی که به دیواره‌ها پاشیده شده پاک شود، چون باعث ایجاد شکرک در مربا خواهد شد.
    • بسته به سلیقه می‌توانید داخل مربا از هل یا وانیل هم استفاده کنید. هل درسته را از ابتدا داخل شیره بریزید تا طعم خودش را به مربا بدهد و در آخر از شیره خارج کنید. وانیل را هم در انتها به مربا اضافه و حرارت را خاموش کنید، چون وانیل اگر زیاد بجوشد باعث تلخی مربا می‌شود.
    • اگه مربا داخل فریزر یخ بزند یعنی به خوبی به قوام نرسیده و آب اضافی داخل شیره وجود دارد مربایی که قوام لازم را داشته باشد داخل فریزر فقط غلیظ‌تر می‌شود.
    • قسمت ساقه گلابی‌ها را در حالتی که مربا را به صورت درسته تهیه می‌کنید، نیازی نیست جدا کنید. چون باعث شکیل‌تر دیده شدن مربا و استحکام میوه می‌شود.
    • اگر کفی روی مربا ایجاد شد، حتما باید آن را با قاشق جمع کنید تا مربا کاملا شفاف شود، مخلوط شدن کف با مربا باعث کدر و بد رنگ شدن مربا خواهد شد.
    • مقدار پختن میوه در مربا بسیار مهم است. گلابی‌ها نباید به قدری پخته شوند که حالت له شده و بسیار نرم داشته باشند. میوه‌ها در عین پختن و نرمی باید حالت خودشان را حفظ کنند.
    • اندازه قابلمه‌ای که مربا را داخلش درست می‌کنید باید با اندازه شعله‌ای که مربا را با آن می‌پزید متناسب باشد. این مساله در تعادل بین پخت میوه‌ها و به قوام رسیدن مربا تاثیر زیادی دارد.
    • اگه از جوهر لیمو به جای آب لیمو ترش استفاده می‌کنید مقدار آن باید یک چهارم قاشق چای‌خوری باشد.
    • روش پخت مربای خرد شده گلابی هم به همین روش است، فقط توجه کنید که میوه‌ها در حالت خرد شده و ریز زودتر می‌پزند.

    امیدواریم که این آموزش از مجله آشپزی اکالا برایتان مفید بوده باشد و شما هم بتوانید طبق روش فوق یک مربای گلابی خوشمزه و مجلسی تهیه و نوش جان کنید.

    ۵/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۵ دیدگاه ها

    1. سلام.
      وقتی گلابی رو داخل شیره ریختیم وشعله رو زیاد کردیم .چه مدت بعد مربا آماده هست..؟

    2. ممنونم از دستور صحیح درست کردن مربای گلابی
      موفق باشید ‌‌‌‌خدا خیر دنیا و آخرت به شما عنایت فرماید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.