سبک زندگیسلامت و زیبایی

مهمترین مکملی‌هایی که هر زنی باید بخورد

مصرف برخی از مکمل‌ها برای سلامت خانم‌ها ضروری است و به سلامت استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. در این مقاله از بخش سبک زندگی می‌توانید با مهمترین مکملی‌هایی که هر زنی باید بخورد آشنا شوید.

ضروری‌ترین مکمل‌های غذایی برای زنان

بدن خانم‌ها به ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی نیاز دارد و از همین رو لازم است خانم‌ها بر اساس سن و شرایط بدنی از مکمل‌های مختلفی در کنار تغذیه مناسب استفاده کنند. در ادامه این بخش به بهترین قرص‌های ویتامین مورد نیاز خانم‌ها اشاره شده است.

۱- مکمل کلسیم

کلسیم یکی از ضروری‌ترین مکمل‌ها برای تقویت استخوان‌های خانم‌ها است. به طور کلی تراکم استخوان‌ها از سن ۲۰ سالگی کاهش پیدا می‌کند و از همین رو لازم است خانم‌ها از این سن از مکمل کلسیم استفاده کنند. مصرف این مکمل از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و در سن یائسگی و همچنین دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد.

با افزایش سن، تولید استروژن در بدن کاهش پیدا می‌کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است، از همین رو بهتر است خانم‌ها از سن ۵۰ سالگی از این مکمل، زیر نظر پزشک استفاده کنند.

کلسیم از مهمترین مکملی‌هایی که هر زنی باید بخورد

۲- کلاژن

یکی دیگر از ضروری‌ترین مکمل‌ها برای زنان، کلاژن است. مصرف کلاژن موجب افزایش استحکام و جوانسازی پوست می‌شود و برای جلوگیری از تحلیل مفاصل و همچنین جلوگیری از پیری سلول‌های بدن مفید است. مصرف کلاژن خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و مصرف آن موجب سلامت پوست و مو می‌شود.

بیشتر بخوانید: در چه ساعتی از روز ویتامین بخوریم؟ راهنمای کامل زمانبندی

۳- آهن

اکثر خانم‌ها در دوران قاعدگی به کمبود آهن مبتلا هستند. مصرف قرص آهن از فقر آهن و کم خونی جلوگیری می‌کند و برای خانم‌های باردار و خانم‌های زیر ۵۰ سال ضروری است.

۴- اسید فولیک

مصرف اسید فولیک برای خانم‌های باردار و خانم‌هایی که به کم خونی مبتلا هستند، ضروری است. اسید فولیک یا فولات از کم خونی جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، روده بزرگ و همچنین مغز و ریه را کاهش می‌دهد.

۵- ویتامین D

یکی دیگر از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای زنان، ویتامین D است. مصرف این ویتامین به استحکام و سلامت استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. خانم‌هایی که در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و جذب کلسیم در بدن آن‌ها کمتر است و از همین رو ممکن است سریع‌تر بیمار شوند.

به خاطر داشته باشید که اگر ویتامین D بدن شما زیر ۳۰ باشد، سیستم ایمنی بدنتان ضعیف می‌شود و باید از مکمل این ویتامین استفاده کنید.

ویتامین D از مهمترین مکملی‌هایی که هر زنی باید بخورد

۶- منیزیم

یکی دیگر از مهمترین مکملی‌هایی که هر زنی باید بخورد، مکمل منیزیم است. هر هورمونی که در بدن ما تولید می‌شود، به منیزیم نیاز دارد و مصرف این مکمل موجب بهبود عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب می‌شود و برای ثبات ریتم طبیعی قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. مصرف این مکمل استخوان‌ها را قوی و قند خون را تنظیم می‌کند.

این مکمل برای رفع مشکلات گوارشی و همچنین جلوگیری از میگرن مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این مکمل برای جلوگیری از سندرم پیش از قاعدگی و پیشگیری از دردهای این دوران بسیار مفید است.

۷- ویتامین C

این ویتامین برای ترمیم بافت‌های بدن، سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است و از آسیب به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. این ویتامین برای سلامت پوست و مو مفید است و از بروز عفونت و همچنین خشک شدن موها جلوگیری می‌کند. مصرف ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین جلوگیری از التهاب لثه مفید است.

بیشتر بخوانید: مصرف مولتی ویتامین برای چه افرادی ضروری است؟

۸- ویتامین K

ویتامین K یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری برای جلوگیری از لخته شدن خون و سلامت استخوان‌ها است. مصرف این ویتامین از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و برای سلامت قلب و همچنین سلامت استخوان در زنان مفید است.

ویتامین K از مهمترین مکملی‌هایی که هر زنی باید بخورد

۹- ویتامین E

بهترین ویتامین برای زنان بالای ۴۰ سال، ویتامین E است که مصرف آن به کاهش دردهای عصبی و بهبود توان باروری در زنان کمک می‌کند. این ویتامین خطر ابتلا به خشکی پوست و همچنین انواع سرطان را کاهش می‌دهد و برای سلامت رحم و جلوگیری از دردهای عصبی نیز بسیار مفید است.

۱۰- ویتامین B

ویتامین B یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای زنان است که مصرف آن موجب افزایش انرژی بدن و همچنین جلوگیری از کم خونی می‌شود. کمبود این ویتامین تاثیر زیادی بر کاهش اشتها، درد شکم و افسردگی دارد و موجب گرفتگی عضلات می‌شود. از طرف دیگر زمانی که ویتامین B در بدن کاهش پیدا کنید، خطر ریزش مو و ابتلا به عفونت‌های تنفسی نیز بیشتر است.

نکاتی که باید در مورد مصرف مکمل برای زنان بدانید

نکاتی که باید در مورد مصرف مکمل برای زنان بدانید

  • زنان زیر ۳۰ سال معمولا نیاز به مصرف مکمل خاصی ندارند و باید در صورت کمبود ویتامین و مواد معدنی از مکمل ویتامین، ویتامین D و آهن مصرف کنید.
  • بهترین مولتی ویتامین برای بارداری و شیردهی مکملی است که شامل اسید فولیک، آهن، انواع ویتامین‌ها، کلسیم و روی باشد.
  • زنان ۳۰ تا ۵۰ ساله مصرف برخی مکمل‌ها برای زنان ضروری است. در این سن بهتر است از مولتی ویتامین، کلسیم، ویتامین D، اسید فولیک و امگا ۳ استفاده کنید.
  • خانم‌های بالای ۵۰ سال می‌توانند از مولتی ویتامین، کلسیم، ویتامین D، ویتامین B12 و مکمل‌های گیاهی استفاده کنند.
  • بهترین مولتی ویتامین برای زنان مولتی ویتامینی است که در آن از ویتامین‌های ضروری استفاده شده باشد.
  • بهترین مولتی ویتامین برای زنان بالای ۴۰ سال مکملی است که حاوی ویتامین B12، آهن، ویتامین D، کلسیم و امگا ۳ باشد.

در این مقاله به مهمترین مکملی‌هایی که هر زنی باید بخورد اشاره شد. به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف انواع مکمل حتما با یک پزشک مشورت کنید و در صورتی که به کمبود ویتامین مبتلا هستید، حتما از دوز مناسبی از مکمل استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا