سبک زندگیسلامت و زیبایی

۲۲ روش پایین آوردن تب در کودکان و بزرگسالان بدون دارو

تب به دلایل مختلفی در کودکان و بزرگسالان ایجاد می‌شود و در اکثر مواقع با راهکارهای خانگی و بدون مصرف دارو برطرف می‌شود. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۲۲ روش پایین آوردن تب در کودکان و بزرگسالان بدون دارو آشنا شوید.

نحوه پایین آوردن تب بدون دارو در بزرگسالان و کودکان

تب زمانی اتفاق می‌افتد که دمای طبیعی بدن به دلیل بروز عفونت، سرماخوردگی یا عوامل دیگر افزایش پیدا کند. در این شرایط استفاده از راهکارهای خانگی به کاهش دمای بدن کمک می‌کند. در ادامه این بخش به بهترین روش‌های پایین آوردن تب در خانه اشاره شده است.

۱- آب بنوشید

اولین و مهم‌ترین روش درمان فوری تب در کودکان و بزرگسالان مصرف آب زیاد است. نوشیدن آب بدن شما را خنک می‌شود و با هیدراته کردن بدن، از بروز عوارض دیگر جلوگیری می‌کند. در واقع تب موجب از دست رفتن آب بدن می‌شود و از همین رو در این شرایط باید آب بیشتری بنوشید تا بدن شما دچار کم آبی نشود.

۲- از کمپرس سرد استفاده کنید

اگر تب دارید، می‌توانید با قرار دادن کمپرس سرد روی پیشانی، مچ دست و ساق پا دمای بدن را کاهش دهید. می‌توانید یک حوله را با آب ولرم یا خنک خیس کنید و آن را روی بخش‌های مختلف بدن قرار دهید تا تب شما کاهش پیدا کند. به خاطر داشته باشید که در این شرایط به هیچ عنوان نباید از کمپرس گرم استفاده کنید، زیرا این کار موجب افزایش دمای بدن می‌شود.

پایین آوردن تب بدون دارو

۳- یخ بمکید

گاهی اوقات تب زیاد موجب ایجاد حالت تهوع می‌شود، برای جلوگیری از این حالت و همچنین کاهش دمای بدن می‌توانید یک تکه یخ بمکید یا مقداری آب میوه رقیق شده را در فریزر بگذارید تا منجمد شود و سپس آن را میل کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- استراحت کنید

    تب موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و در این شرایط بدن شما به استراحت بیشتری نیاز دارد. زمانی که تب دارید، بهتر است بیشتر از همیشه استراحت کنید و اگر می‌توانید بخوابید تا بدن شما فرصت کافی برای ریکاوری داشته باشد.

    ۵- با آب ولرم دوش بگیرید

    راهکار بعدی برای پایین آوردن تب در کودکان و بزرگسالان بدون دارو، دوش گرفتن با آب ولرم است. دوش گرفتن با آب ولرم دمای بدن را کاهش می‌دهد و به شل شدن عضلات و آرامش بدن نیز کمک می‌کند.

    ۶- از ویتامین C استفاده کنید

    ویتامین C به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و برای بهبود سرماخوردگی و همچنین درمان عفونت مفید است. برای کاهش تب و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانید مقداری آب لیمو ترش تازه را در آب ولرم بریزید و بنوشید یا از مکمل‌های ویتامین C استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: هر آنچه که از تب دنگی باید بدانید!

    ۷- سوپ بخورید

    سوپ بهترین غذا برای دوران بیماری است که مصرف آن به هیدراته کردن بدن و تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند. برای کاهش دمای بدن بهتر است از سوپ ولرم استفاده کنید و در سوپ خود از مقداری آب مرغ، ریحان و کمی فلفل استفاده کنید. خوردن سوپ به افزایش تولید عرق کمک می‌کند و موجب خنک شدن بدن می‌شود.

    ۸- از زنجبیل کمک بگیرید

    زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و یک داروی گیاهی فوق العاده برای بهبود سرفه، تب و گلودرد است. برای کاهش دمای بدن می‌توانید مقداری زنجبیل را در قوری بریزید و بعد کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس قوری را برای ۱۰ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید تا دمنوش شما آماده شود. به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف این دمنوش صبر کنید تا کاملا خنک شود و بعد آن را میل کنید.

    ۹- دمنوش اکیناسه میل کنید

    اکیناسه نام گیاهی است که بومیان آمریکا از آن برای تقویت سیستم ایمنی و رفع عفونت استفاده می‌کنند. مصرف این دمنوش به کاهش تب و رفع عفونت در بدن کمک می‌کند.

    ۱۰- پاشویه کنید

    برای کاهش دمای بدن می‌توانید یک ظرف آب ولرم آماده کنید و پاهایتان را در آن قرار دهید تا دمای بدن شما کاهش پیدا کند. به خاطر داشته باشید که برای پاشویه نباید از آب سرد یا داغ استفاده شود.

    پایین آوردن تب بدون دارو

    ۱۱- چای کشمش بنوشید

    نوشیدن چای کشمش یک روش قدیمی برای درمان تب است. در این روش باید ۱ فنجان کشمش را به ۷ لیوان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید کشمش‌ها به خوبی خیس بخورند و نرم شوند. در ادامه کشمش‌ها را له کنید و بعد آن را صاف کنید. حالا این نوشیدنی را در فنجان بریزید و به اندازه نصف فنجان در روز مصرف کنید تا تب شما کاهش پیدا کند.

    ۱۲- چای کاهو بنوشید

    مصرف چای کاهو به آبرسانی بدن کمک می‌کند و موجب درمان تب می‌شود. این چای سرشار از پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم و فسفر است و به افزایش انرژی بدن و همچنین کاهش تب کمک می‌کند.

    ۱۳- بستنی بخورید

    تب موجب کاهش اشتها و ضعف می‌شود و از همین رو بهترین درمان خانگی تب کودک این است که مقداری بستنی به او بدهید. بستنی موجب پایین آوردن سریع تب کودک می‌شود و به افزایش انرژی بدن نیز کمک می‌کند و برای هیدراته شدن بدن نیز مفید است.

    ۱۴- لباس‌های کمتری بپوشید

    برای کاهش دمای بدن سعی کنید یک لباس نازک و آزاد بپوشید تا هوا به خوبی از بافت لباس جریان پیدا کند و دمای بدن شما متعادل شود. اگر احساس سرما می‌کنید، می‌توانید یک پتوی نازک روی خودتان بیندازید، اما به خاطر داشته باشید که پوشیدن لباس زیاد و انداختن پتو موجب افزایش دمای بدن می‌شود.

    ۱۵- آبمیوه رقیق شده میل کنید

    برای کاهش دمای بدن می‌توانید از آبمیوه رقیق شده استفاده کنید. در این شرایط بهتر است مقداری آبمیوه طبیعی آماده کنید و بعد آن را با آب رقیق کنید و نوشیدن آبمیوه خالص ممکن است موجب بروز اسهال و از دست رفتن آب بدن شود و از همین رو حتما آن را به صورت رقیق شده مصرف کنید.

    بیشتر بخوانید: درمان فوری ۲۶ بیماری بدون رفتن به بیمارستان و درمانگاه

    ۱۶- سرکه سیب را امتحان کنید

    اگر به دنبال درمان فوری تب در کودکان و بزرگسالان هستید، بهتر است از سرکه سیب استفاده کنید. برای کاهش دمای بدن می‌توانید سرکه و آب را به مقدار مساوی ترکیب کنید و جوراب‌هایتان را در آن خیس کنید و سپس آن‌ها را بفشارید و بپوشید. پوشیدن جوراب آغشته به سرکه سیب به کاهش دمای بدن کمک زیادی می‌کند. قرار دادن پا در ترکیب آب و سرکه سیب نیز موجب تنظیم دمای بدن و کاهش تب می‌شود.

    ۱۷- از دم کرده سیر استفاده کنید

    سیر یکی دیگر از خوراکی‌های مفید برای کاهش تب است. برای پایین آوردن تب در خانه می‌توانید یک حبه سیر را خرد کنید و در یک لیوان بریزید و بعد آن را با آب داغ پر کنید. روی لیوان را بپوشانید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا سیر دم بکشد. در انتها این نوشیدنی را صاف کنید و بنوشید.

    ۱۸- از ترکیب عسل و کاهو استفاده کنید

    برای درمان تب کودکان در خانه می‌توانید از ترکیب عسل و کاهو استفاده کنید. در این روش باید کاهو را خرد کنید و در یک ظرف بریزید و روی آن را با آب جوش بپوشانید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا کاهوها نرم شوند. سپس یک قاشق عسل به آن اضافه کنید و این معجون را برای ۲ تا ۳ بار در روز میل کنید.

    ۱۹- دمنوش زردچوبه میل کنید

    برای پایین آوردن تب اورژانسی می‌توانید ۱/۵ قاشق چای‌خوری زردچوبه را با یک لیوان شیر ولرم ترکیب کنید و به اندازه نوک قاشق غذاخوری پودر فلفل نیز به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را ۲ بار در روز میل کنید تا تب شما کاهش پیدا کند.

    پایین آوردن تب بدون دارو

    ۲۰- مقداری آب برنج بخورید

    یک روش پایین آوردن تب این است که ۱/۵ فنجان نشاسته برنج را در قابلمه بریزید و بعد ۲ لیوان آب به آن اضافه کنید. حالا قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا برای چند دقیقه بجوشد. در ادامه برنج را از صافی رد کنید و آب آن را با کمی نمک مخلوط کنید. صبر کنید تا آب برنج خنک شود و سپس از آن برای کاهش تب استفاده کنید.

    ۲۱- گلاب بخورید

    برای پایین آوردن تب کودک با گلاب باید ۱ تا ۲ قاشق گلاب به او بدهید . دست و پاهای کودک را با گلاب بشویید تا دمای بدن او کاهش پیدا کند.

    ۲۲- از آبلیمو کمک بگیرید

    برای پایین آوردن تب با آبلیمو باید ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو را با کمی آب ترکیب کنید و بنوشید. بهتر است روزی یک بار این نوشیدنی استفاده کنید تا تب به طور کامل برطرف شود.

    در این مقاله به ۲۲ روش پایین آوردن تب در کودکان و بزرگسالان بدون دارو اشاره شد. به خاطر داشته باشید که افزایش دمای بدن موجب از دست رفتن آب می‌شود و در این شرایط نوشیدن مایعات بیشتر از هر چیز دیگری به بهبود شما کمک می‌کند. به نظر شما کدام روش خانگی پایین آوردن تب در خانه موثرتر است و به متعادل شدن دمای بدن کمک می‌کند؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا