دانستنی

۳ روش کاربردی برای محافظت از ریشه فرش

ریشه فرش یکی از اجزای اصلی هر فرشی محسوب شده و نقش بسیار مهمی در زیبایی آن ایفا می‌کند. متاسفانه ریشه‌های فرش مستعد کثیف شدن و آسیب هستند و از این طریق، زیبایی فرش را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این مقاله از مجله اکالا به معرفی روش‌های محافظت از ریشه فرش می‌پردازیم. اگر می‌خواهید با روش‌های اصولی از ریشه‌ فرش خود محافظت کنید، با ما همراه باشید.

روش‌های محافظت از ریشه فرش

در ادامه، چند روش کاربردی برای محافظت و تمیز نگه داشتن ریشه فرش معرفی می‌کنیم.

۱- استفاده از کاور ریشه فرش

یکی از بهترین روش‌های محافظت از ریشه فرش، استفاده از کاور یا محافظ ریشه فرش است. از میان انواع مختلف کاور موجود در بازار، کاورهای توری بهترین گزینه هستند. زیرا به دلیل داشتن بافت توری باعث عبور جریان هوا شده و از پوسیدگی ریشه‌ها جلوگیری می‌کنند.

این کاورها روی ریشه فیکس می‌شوند و علاوه بر جلوگیری از کثیف شدن ریشه‌ها، آن‌ها را یکدست و مرتب نگه‌ می‌دارند. با این حال، به یاد داشته باشید که کاورها عمر مشخصی دارند و باید حدودا هر سه ماه عوض شوند. زیرا، آلودگی و گرد و غبارها می‌توانند از طریق سوراخ‌های کاور به ریشه فرش برسند و آن‌ها را کثیف کنند.

بیشتر بخوانید: دلایل زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو و روش‌های سفید کردن آن

استفاده از کاور ریشه فرش از روش‌های محافظت از ریشه فرش

۲- گره زدن ریشه فرش

یکی از روش‌های قدیمی برای محافظت و افزایش طول عمر ریشه فرش، گره زدن آن‌ها است. این روش از گذشته تاکنون به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای نگهداری از ریشه فرش شناخته می‌شود. سه روش رایج گره زدن ریشه فرش عبارتند از:

۱. گره نخودی

در این روش، ابتدا ریشه‌های فرش به دسته‌های مساوی تقسیم می‌کنند. این تقسیم‌بندی می‌تواند به صورت ۳، ۴ یا ۵ تایی باشد. نکته مهم این است که باید تعداد ریشه‌های هر دسته در تمام طول فرش یکسان باشد. سپس هر دسته را به دور خودش گره می‌زنند، به طوری که قسمت برجسته گره در پشت فرش قرار بگیرد.

این کار باعث می‌شود ریشه‌ها مرتب‌تر شده و از گره خوردن آن‌ها جلوگیری شود. گره نخودی بیشتر برای فرش‌هایی با ریشه بلند و درشت بافت مناسب است.

بیشتر بخوانید: روش‌های شستن فرش دستباف در خانه بدون آسیب به فرش + نکات

۲. گره دوتایی

در این روش، ابتدا نخی محکم را عمود بر ریشه‌ها قرار می‌دهند. سپس، ریشه‌ها را به دسته‌های یکسان تقسیم کرده و نخ را چندین بار دور هر دسته می‌پیچند.

در ادامه، نخ را دوبار دور انگشت پیچیده و ریشه‌های دسته بعدی را از داخل حلقه ایجاد شده عبور می‌دهند و محکم می‌کشند تا گره‌ای محکم ایجاد شود. این عمل تا انتهای ریشه‌ها تکرار می‌شود. این روش برای فرش‌های ریز بافت بسیار مناسب است.

گره زدن ریشه فرش از روش‌های محافظت از ریشه فرش

۳. گره زنجیره‌ای

در این روش، ابتدا ریشه‌ها را به یکی از روش‌های قبلی (گره نخودی یا دو گره) گره می‌زنند. سپس، ریشه‌ها را در فاصله‌های مشخص مجددا گره زده می‌زنند تا ظاهری زنجیره‌ای پیدا کنند. گره زنجیره‌ای علاوه بر محافظت از ریشه، به فرش زیبایی خاصی می‌بخشد.

  • نکته: در تمامی روش‌های گره زدن باید ریشه فرش بلند باشد.

۳- لفافه دوزی ریشه فرش

سومین روش محافظت از ریشه‌ فرش، لفاف دوزی است. در این روش، ریشه‌های فرش را تا کرده و داخل پارچه‌هایی مانند متقال، برزنت یا حتی جاجیم‌های ماشینی قرار می‌دهند تا ریشه‌ها به طور کامل پوشیده شوند.

پس از قرار دادن ریشه‌ها در داخل پارچه، دو طرف پارچه را به ابتدای بافت می‌دوزند تا ثابت بماند. پارچه‌های مورد استفاده در لفافه دوزی باید از نخی و مشبک باشند تا مانع از تبادل جریان هوا نشوند.

بیشتر بخوانید: روش‌های جلوگیری از آسیب زدن پایه مبل به فرش

چرا نباید از چسب پهن برای محافظت از ریشه فرش استفاده کرد؟

استفاده از چسب پهن برای محافظت از ریشه فرش، روشی رایج اما غلط است. مواد شیمیایی موجود در چسب پهن می‌توانند در طولانی‌ مدت به ریشه فرش آسیب برسانند و زیبایی آن را از بین ببرند. همچنین هنگام تعویض چسب، احتمال کنده شدن ریشه‌ها بسیار زیاد است.

علاوه بر این، ممکن است پس از تعویض چسب، اثرات آن روی فرش باقی بماند و حتی با شستشو نیز به طور کامل پاک نشود.

چرا نباید از چسب پهن برای محافظت از ریشه فرش استفاده کرد؟

در این بخش از مجله دانستنی اکالا، روش‌های محافظت از ریشه فرش را معرفی کردیم. این روش‌های ساده و در عین حال موثر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید ریشه‌های فرش خود را برای مدت طولانی سالم و تمیز نگه‌دارید و از این طریق به حفظ زیبایی فرش‌هایتان کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا