آشپزیترشیجات و سس ها

آموزش مرحله به مرحله لواشک آلبالو؛ با طعم لواشک‌های بیرون!

لواشک جزو تنقلات خاص ایرانی هاست و به خصوص بچه ها علاقه زیادی به انواع لواشک ها دارند! برخلاف تصور عموم، لواشک اگر به روش بهداشتی و خانگی تهیه شود بسیار مفید هم هست. بنابراین اگه میوه های داخل یخچال روی دستتان مانده، میتوانید به آسانی با آنها لواشک خانگی درست کنید.

برای تهیه لواشک از انواع میوه ها میتوان استفاده کرد مثل آلو، آلبالو، شلیل، زردآلو، سیب. حتی میتوان از ترکیب چند میوه لواشک درست کرد و این لواشک‌ها خوشمزه تر هم هستند.

در اینجا طرز تهیه لواشک آلبالو را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد اولیه برای تهیه لواشک آلبالو
آلبالو۲ کیلو
آبنصف لیوان
شکر یا نمک (دلخواه)به مقدار لازم

مراحل تهیه لواشک آلبالو خانگی

۱- شاخ و برگ آلبالوها رو جدا کنید و اونها رو به خوبی بشورید.

۲- داخل قابلمه بریزید و نصف لیوان آب رو روی میوه‌ها بریزید. (نیازی به آب اضافه نیست؛ خود میوه ها به اندازه کافی آب میندازن و قابلمه رو پر میکنن).

۳- قابلمه رو روی حرارت کم بزارید و اجازه بدید بجوشه.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برای مشاهده طرز تهیه شربت آلبالو کلیک کنید.

    ریختن آب روی آلبالوها برای لواشک آلبالو۵- آب کم کم از پایین شروع به جوشیدن میکنه و میوه ها نرم میشن و آب میوه ها خارج میشه. بهتره گاهی میوه‌ها رو زیر و رو کنید تا میوه های قسمت بالایی هم نرم بشن.

    برای مشاهده طرز تهیه انواع لواشک‌های خوشمزه و خانگی می‌توانید به مقاله “طرز تهیه انواع لواشک” مراجعه کنید.

    ۶- خیلی زود کل قابلمه پر از آب میشه و روی میوه‌ها رو میگیره. اجازه بدید با حرارت کم بجوشه تا میوه ها بپزن و گوشت و هسته از هم جدا بشن.

    ۷- هر از گاهی میوه ها رو با قاشق جابه جا کنید و هر بار با پشت قاشق فشار بدین تا له بشن؛ وقتی دیدین میوه ها کاملا پختن و با فشار قاشق له میشن و هسته کاملا جدا میشه، قابلمه رو از روی حرارت بردارین.

    نرم شدن آلبالوها برای لواشک

    ۸- یک آبکش رو داخل کاسه هم اندازه خودش قرار بدین ( کاسه گودتر باشه) و میوه های پخته رو داخل آبکش بریزین.

    ۹- آب میوه ها از آبکش عبور میکنه و میوه ها داخل صافی میمونن.

    ۱۰- حالا با پشت قاشق، میوه‌ها رو فشار بدین تا خالصی میوه ها از آبکش رد بشه و پوست و هسته ها باقی بمونن ( میتونید اجازه بدید کمی خنک بشه و از دست کمک بگیرید تا کارتون راحت تر باشه).

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشک انار به روش بازاری

    له کردن آلبالوها برای لواشک۱۱- مایه لواشک رو دوباره داخل قابلمه برگردونید و روی حرارت بزارین تا بجوشه.

    ۱۲- حالا بنا به سلیقه و ذائقه خودتون و ترشی و شیرینی میوه ای که باهاش لواشک درست میکنید، میتونید به دلخواه نمک یا شکر استفاده کنید.

    اگه لواشک ترش دوست دارین، مقداری نمک اضافه کنید و اگه دوست دارین لواشک ملس باشه مقداری شکر اضافه کنید. گاها بعضی افراد هر دو رو اضافه میکنن که در کل این بستگی به ذائقه خود فرد داره.

    برای مشاهده آموزش تصویری کیک گیلاس کلیک کنید.

    ملس کردن لواشک آلبالو۱۳- مواد رو با قاشق هم بزنید تا مخلوط بشن.

    ۱۴- اجازه بدین بجوشه تا غلیظ تر بشه و آب اضافی میوه ها تبخیر بشه. (بهتر هست هر چند دقیقه یکبار هم بزنید تا ته نگیره)

    ۱۵- وقتی مایه لواشک غلیظ شد، حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین کمی خنک بشه و از حرارت بیفته.

    ۱۶- در این فاصله داخل سینیها نایلون فریزر پهن کنید؛ بهتره قبلش سینی‌ها رو کمی خیس کنید تا نایلون به سینی‌ها بچسبه و موقع ریختن مایه لواشک جا به جا نشه.

    ۱۷- از مایه لواشک داخل سینی ها بریزین و به صورت یکنواخت پخش کنید؛ توجه کنید که ضخامتش مناسب باشه! اگه خیلی ضخیم باشه دیر خشک میشه و اگه خیلی نازک باشه لاستیکی و سفت میشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک کیوی؛ ترش و خوشمزه

    پهن کردن لواشک البالو در سینی۱۸- سینی ها رو مقابل آفتاب بذارین تا خشک بشن. بسته به ضخامت لواشک و میزان گرما و شدت تابش آفتاب ممکنه دو الی سه روز طول بکشه و توجه کنید که اگه لواشک رو داخل سینی های فلزی بریزین، زودتر خشک میشن چون این سینی ها حرارت رو جذب میکنن و مقابل آفتاب گرم میشن! ولی داخل سینی های پلاستیکی ممکنه زمان بیشتری طول بکشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک سیب خوشمزه 

    جلوگیری از نشستن گرد و غبار روی لواشک‌ها

    میتونید در مدتی که لواشک رو جلوی آفتاب گذاشتید تا خشک بشه، روی اونها توری بکشید تا گرد و خاک روی لواشک ها نشینه! اما اگه گرد و و خاک روی لواشک ها نشست، بعد از خشک شدن لواشک ها رو بشورید و چند ساعت روی طناب پهن کنید تا خشک بشه و یا با یک پارچه خیس روی لواشک ها رو تمیز کنید.
    بعد از خشک شدن لواشک ها رو به اندازه دلخواه برش بزنید و نوش جان کنید. لواشک ها رو داخل یخچال به مدت طولانی میتونید نگه داری کنید.

    لواشک آلبالوی خانگی خوشمزه و طرز تهیه آن

     لواشک آلبالو مجله اکالا

    فوت و فن های تهیه لواشک در خانه

    • در صورتی که دوست داشتید، روی هر دو طرف لواشک نایلون قرار بگیره. میتونید بعد از یک روز روی لواشک نایلون پهن کنید و کمی با دست فشار بدین تا کاملا بچسبه! ولی دقت کنید لواشک حتما مقابل تابش شدید آفتاب باشه و زود خشک بشه وگرنه کپک میزنه. در این حالت بهتره به جای نایلون فریزر، از نایلون جلد کتاب استفاده کنید که ضخیم تر هست
      – در فصول سرد برای خشک کردن لواشک میتونید از بخاری یا شوفاژ یا فر کمک بگیرید
      – اگه میوه های شما جزو میوه های ترش هست و نمیخواید لواشکتون ترش بشه و دوست ندارید از شکر استفاده کنید، میتونید از نبات استفاده کنید. نبات برخلاف شکر طبع گرمی داره و اگه دوست دارین، از شیرین کننده های طبیعی مثل شیره انگور و شیره خرما استفاده کنید.
    • تمبر هندی هم یک چاشنی ترش فوق‌العاده خوشمزه برای لواشک هست و اگه جزو طرفداران لواشک‌های ترش هستین می‌تونید با اضافه‌کردن تمبر هندی به میوه ها یک لواشک خانگی ترش و هوس‌انگیز تهیه کنید.
    • بعضی افراد برای ترش‌ترشدن لواشک به اون جوهر لیمو اضافه می‌کنن ولی من این‌کار رو توصیه نمی‌کنم چون جوهر لیمو یک ماده شیمیایی است و مواد شیمیایی عوارض خاص خودشون رو دارن پس تا جایی که ممکنه از مواد و چاشنی‌های ترش و شیرین طبیعی استفاده کنید.
    • رب انار یا رب آلو هم جزو چاشنی هایی است که برای تهیه لواشک های ترش یا ملس استفاده میشود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک گوجه سبز خانگی

    خواص و مضرات لواشک

    لواشک آلبالو

    لواشک سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مفید است و یک ملین ضعیف و پر از آنتی اکسیدان های بسیار قوی هست که خاصیت صفرا بُری و پاکسازی خون رو دارن.

    • املاح میوه ای که به لواشک تبدیل میشود با جوشاندن، تغلیظ و خشک کردن نه تنها کم نمیشه بلکه افزایش هم پیدا میکنه.
    • لواشک ها کمی از خاصیت میوه ها رو دارن اما آب اونها تبخیر شده و به دلیل پخت بعضی ویتامین ها مثل ویتامین سی رو ندارند.
    • ترشی موجود در لواشک باعث ترشح اسید معده میشه و هضم و جذب غذا رو تسریع میکنه اما از طرفی هم باعث تشدید گرسنگی و افزایش اشتها میشه.

    در حالت کلی بهتره به صورت مداوم از لواشک استفاده نکنیم و هرازگاهی و به عنوان تنقلات، لواشک بخوریم. ولی در کل بهتره حتما از لواشک های خانگی و بهداشتی استفاده کنیم مخصوصا اگه بچه ها به لواشک علاقه دارن! برای مشاهده طرز تهیه انواع ترشیجات و سس ها در مجله اکالا کلیک کنید.

    ۴/۵ (۳۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵۱ دیدگاه ها

    1. برم یه لواشک غیربهداشتی ضد نفر از اونا که دم مدرسه تو بچگیا میفروختن درست بکنم.مرسی فعلا

    2. با سپاس ما در منزل امکان استفاده از آفتاب را نداریم آیا برای خشک کردن راهی پیشنهاد میکنید؟

      1. سلام اگه فر دارید میتونید تو فر بزارید خشک بشه حالا مونده به دمای فرتون چند باشه زمانش بستگی به اون داره که چند ساعته خشک بشه یک الی سه ساعت میکشه با درجه حرارت های مختلف فرق میکنه ساعتش باید نگاه کنید به دستتون نچسبید اماده است

      1. اصلا خوب نیست خیف آلبالو بدی لواشک
        چه دردیه میریم از بیرون میخریم دردسرم نداره اصلا
        پولشم کم‌تره
        که بریم ۲کیلو آلبالو بخریم

      1. سلام، ۱۵ ساله در حسرت درست کردنشم، الان که ۲ ساله زنم رفته به فکر افتادم خودم درست کنم، ممنونم از راهنمایی‌تون، امیدوارم بشه درست کنم??????

    3. عالیه من آلبالو ها رو هسته شو گرفتم و بدون افزودن آب گذاشتم بپزه بنظرم خوشمزه میشه

      1. خیلی خوب شد ولی ریخت رو فرش و نزدیک بود مامانم جرم بده?
        ولی بعدش مامانم اون طرف فرش رو شست ولی گذاشتش رو بخاری منم حواسم نبود زیادش کردم الان حدود نیم متر از فرش سوخته امیدی به زنده بودنم نیست حلالم کنید???
        ولی بازم یه مقدار ازش موند ولی لواشک خوبی شد ولی میتونستم برم ۱۰ هزار بدم و این همه بدبختی سرم نیاد??
        ولی همیشه مثل من سعی نکنید خود کفا بشید??

    4. واقعا عالی توضیح دادین وخیلی کامل بود چون هم خواص و فایده هارو گفتین هم فوت و فن که برای به دست آوردنش نیاز به تجربه هست من چند تا آموزش دیگه هم نگاه کردم ولی آموزش شما خیلی جامع و کامل بود تشکر از سایت خوبتون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.