روانشناسیسبک زندگی

در مورد این موضوعات با همسرتان گفتگو کنید

همه ما زمانی که به تازگی وارد رابطه‌ای می‌شویم، چیزهای زیادی داریم که با همسر خود در میان بگذاریم. صحبت کردن از مسائل جدید و شناخت هم هیجان‌انگیز است و ممکن است چند سال هم ادامه پیدا کند. با این حال، زمانی که چندین سال سپری می‌شود، رابطه ما جا می‌افتد. این موضوع البته خوب است اما شاید گاهی اوقات به نظر برسد حرفی برای گفتن بین دو طرف باقی نمانده است.

دیگر سوالات و چیزهایی مانند پرسیدن غذای مورد علاقه، به خاطره‌ای در گذشته تبدیل شده است. در عوض مکالمات و چیزهایی جای آن را گرفته‌اند که کمی خسته‌کننده و کسل‌کننده هستند. برخی از کارشناسان ازدواج و درمانگران خانواده معتقدند این موضوع به دلیل آن است که ما پس از مدتی فکر می‌کنیم ظاهر و باطن همسرمان را می‌شناسیم و دست از تلاش کردن برای شناخت بیشتر برمی‌داریم.

با تمام این حرف‌ها، اگر بخواهیم ارتباطمان را زنده نگه داریم، مهم است که تازگی و هیجان را در رابطه حفظ کنیم. اما چطور می‌شود این کار را کرد؟ در این مقاله از مجله اُکالا، نکات و راهکارهایی به شما می‎آموزیم که به شما در صحبت کردن با همسرتان کمک می‌کند.

۱۰ موضوع برای شروع مکالمات جدید با همسر

در اینجا به معرفی ۱۰ موضوع می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند تا صحبت‌های جدیدی را با همسرتان شروع کنید.

امیدها و رویاها

سعی کنید امیدها، رویاها و انگیزه‌هایتان را با شریک زندگی خود در میان بگذارید و در مورد آنها نظر وی را بپرسید. می‌توانید این کار را به شیوه‌ای جالب انجام دهید. مثلا رویاهای کودکی خود را برای وی بازگو کنید.

اصلا مهم نیست که این رویاها چقدر احمقانه یا دور از ذهن باشند. البته می‌توانید مکالمه جدی‌تری هم در مورد رویاها و آرزوهای خود داشته باشید، به خصوص آنهایی که به کسی در موردشان نگفته‌اید.

می‌توانید برای مطرح کردن هر رویایی به همسرتان، ارتباطی بین آن و روز گفتگو پیدا کنید. مثلا اگر همسرتان دوست داشته نوازنده موسیقی بزرگی شود، بلیط کنسرت برای او تهیه کنید یا او را به مکان‌های مشابهی ببرید.

یا مثلا اگر رویای شما این بوده که پزشک شوید یا به مردم دیگر کمک کنید، می‌توانید از کارهایی با ارزش مشابه یا نزدیک به آن استفاده کنید . به عنوان مثال، در برنامه‌های کمک داوطلبانه مشارکت نمایید.

موضوع برای شروع مکالمات جدید با همسر

ترس‌ها

شاید چندان به آن فکر نکرده باشید اما صحبت کردن در مورد ترس‌هایتان می‌تواند بسیار مفید باشد. برای صحبت در این مورد می‌توانید از ترس‌های کودکی آغاز کنید و به ترس‌های غیرمعمول برسید. این ترس‌ها می‌توانند دامنه گسترده‌ای داشته و بسیار متفاوت باشند.

از ترس‌های کودکی مانند ترسیدن از هیولاها به سمت ترس‌های بزرگسالی حرکت کنید و به مواردی مانند امنیت شغلی، سلامت، از دست دادن کسانی که دوست دارید و مواردی از این قبیل برسید.

خاطرتان باشد که به گفته برخی از کارشناسان این حوزه، ترس‌های ما اغلب خصیصه‌های شخصیتی، تجارب کودکی و بخش‌هایی از هویت ما را نشان می‌دهند. با همه این حرف‌ها، هنگام صحبت کردن در مورد این موارد با همسرتان سعی نکنید به خودتان فشار بیاورید، خصوصا اگر به آنها حساس هستید.

اهداف زندگی

با همسرتان در مورد اهداف زندگی مشترکتان صحبت کنید و یکدیگر را تشویق کنید تا این اهداف را با هم در میان بگذارید. این اهداف ممکن است بزرگ باشند، کاری باشند، مربوط به امور مالی و پول یا رشد شخصیتی باشند یا به روابط شما ارتباط پیدا کند. البته ممکن است این اهداف کوچک‌ نیز باشند.

هنگام حرف زدن در مورد اهداف با همسرتان، بهتر است انگیزه خود از رسیدن به اهداف را هم بیان کنید و بگویید چرا دنبال چنین هدفی هستید.

بیشتر بخوانید: چگونه بدون بحث با همسرمان صحبت کنیم؟

بازتاب‌های رابطه

از شریک زندگیتان در مورد مراحل اولیه رابطه‌تان بپرسید. در مورد اولین احساساتی که در مورد یکدیگر داشتید، سوال کنید. مثلا بپرسید خنده‌دارترین ملاقات شما چه زمانی بود؟ بیشتر از همه قدردان چه چیزی در همسرتان هستید؟ در مورد وی به دوستان خود چه چیزهایی گفته بودید؟ این نوع صحبت‌ها می‌تواند به رابطه شما کمک کند که به هم نزدیک‌تر شوید.

خاطرات

یکی دیگر از گزینه‌های صحبت کردن با همسرتان این است که در مورد خاطرات کودکی خود با او حرف بزنید و لحظات زندگیتان را برای او تعریف کنید. در مورد وی نیز از خاطراتش بپرسید. این موضوع در کنار یادآوری، در با یادگیری مسائلی مانند تجارب سفرهای جذاب می‌تواند به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: کارهایی که باعث دلسردی همسرتان می‌شود

موضوعات جدید و جذاب برای گفتگو با همسر

سنت‌های خانوادگی

در مورد آداب و رسوم و سنت‌های خانوادگی خود با همسرتان صحبت کنید. این موضوع به خصوص اگر از یک فرهنگ نباشید، می‌توانید به شما کمک کند. از همه مهمتر، این را بدانید که در مورد این آداب و رسوم و سنت‌ها چه احساسی دارید. آیا از آنها بدتان می‌آید یا عاشقشان هستید؟ آیا می‌خواهید این آداب و رسوم را ادامه دهید یا خیر؟

سفر و ماجراجویی

صحبت کردن در مورد سفر و ماجراجویی می‌تواند برای فرار از زندگی روزمره هیج‌انگیز و جالب باشد. می‌توانید در مورد مقاصد رویایی سفر خود با همسرتان صحبت کنید و فهرستی از آرزوهای سفر تشکیل دهید. می‌توانید این فهرست را بازبینی هم کنید و آن را بروزرسانی کنید.

بیشتر بخوانید: چرا همسرم من را درک نمی‌کند؟

خیال‌پردازی

یک نوع دیگر گفتگو می‌تواند خیالپردازی باشد. در این مورد می‌توانید از همسرتان سوالاتی مانند زیر بپرسید:

«اگر می‌توانستید برای بقیه عمر جای دیگری زندگی کنید، کجا را انتخاب می‌کردید؟» «اگر قرار بود فردا که از خواب بیدار می‌شوید کس دیگری باشید، چه کسی را انتخاب می‌کردید؟» «اگر سه آرزو داشتید، چه می‌خواستید؟» «اگر ممکن می‌شد که یک قدرت ابرقهرمانی داشته باشید، چه چیزی را انتخاب می‌کردید؟»

این پرسش‌ها هم به شناخت بهتر از همسرتان و هم به نزدیک‌تر شدن افراد و صمیمیت آنها کمک می‌کند.

علایق

با همسرتان در مورد علایق و تفریحات‌تان صحبت کنید. این علایق می‌تواند هنر باشد یا موسیقی، کتاب، فناوری، غذا، ورزش، معنویت یا سایر موارد باشد. چیزهایی که نسبت به آنها شور و اشتیاق دارید را با شریک خود در میان بگذارید. یکدیگر را تشویق کنید که دنبال این موارد بروید و از هم بخواهید که افکار و تجارب خود را به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: با همسر “معتاد به کار” چه کنیم؟

اصول گفتگو با همسر

قدردانی

یادتان باشد که به همسرتان بگویید چقدر به دلیل بودنش خوشحالید. در ازدواج، بحث و غر زدن همیشه پیش می‌آید. این موضوع می‌تواند برای شما خسته‌کننده باشد. تمرکز روی قدردانی می‌تواند به شما کمک کند تا از چرخه جر و بحث مداوم خلاص شوید. این موضوع شما را شادتر نیز خواهد کرد.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اُکالا به برخی موضوعاتی اشاره کردیم که می‌توانید درباره آنها با همسرتان صحبت کنید، اما موضوعات منحصر به فردی بسته به شخصیت و شرایط شما وجود دارد که می‌توانید خود آنها را کشف کنید.

به یاد داشته باشید که صحبت کردن با همسرتان وقتی سال‌های زیادی از رابطه گذشته است، می‌تواند رابطه شما را دوباره تازه کند. با کمی تلاش و خلاقیت می‌توانید حرف زدن، ارتباط و عشق به یکدیگر را ادامه دهید. شما چه موضوعاتی را برای گفتگو با همسرتان انتخاب می‌کنید؟ تجربه‌های خود را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا