سبک زندگیسلامت و زیبایی

درمان خانگی جرم گوش با ۱۰ روش ساده و موثر

اگرچه جرم گوش نقش مهمی در محافظت از گوش داشته و خاصیت ضدباکتریایی دارد اما تجمع بیش از حد آن می‌تواند باعث کاهش شنوایی و کیپ شدن گوش شود. علاوه بر روش‌های درمانی پزشکی مانند شستشوی گوش تحت نظر پزشک، درمان‌های خانگی ساده‌ای نیز وجود دارند که می‌توانند جرم گوش را تخلیه کنند. در این مقاله از مجله اکالا به معرفی چندین روش خانگی برای درمان جرم گوش می‌پردازیم.

راهکارهای خانگی برای درمان جرم گوش

در ادامه، راهکارهایی ساده و موثر برای از تمیز کردن جرم گوش در خانه را معرفی می‌کنیم.

۱- پاکسازی گوش با آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید)

یکی از روش‌های خانگی برای تمیز کردن جرم گوش، استفاده از آب اکسیژنه است. ابتدا، مقدار مساوی از آب و آب اکسیژنه سه درصد را درون یک کاسه ریخته و با هم مخلوط کنید. سپس، سر خود را خم کرده و چند قطره از محلول را درون گوش بریزید و چند دقیقه در همان حالت بمانید تا محلول بیرون نریزید. پس از چند دقیقه، سر خود را به سمت مخالف خم کنید تا آب اکسیژنه اضافی به همراه جرم گوش خارج شود.

پاکسازی گوش با آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید) از راهکارهای خانگی برای درمان جرم گوش

۲- پاک کردن جرم گوش با روغن بادام

یکی از بهترین روش‌های تمیز کردن جرم گوش، استفاده از روغن بادام است. برای از بین بردن جرم گوش با روغن بادام کافی است، چند قطره روغن بادام هم‌دمای محیط را در گوش بریزید و چند دقیقه صبر کنید. در نهایت، سر خود را خم کنید تا جرم گوش تخلیه شود.

بیشتر بخوانید: علائم عفونت گوش و درمان‌های خانگی آن

۳- درمان جرم گوش با جوش شیرین

برای استفاده از جوش شیرین به منظور از بین بردن جرم گوش کافی است مقدار کمی جوش شیرین (حدود ¼ قاشق چای‌خوری) را با آب (حدود ۲ قاشق چای‌خوری) مخلوط کنید. سپس، چند قطره از آن را در گوش بریزید و اجازه دهید چند دقیقه در گوش بماند. پس از گذشت چند دقیقه، سر خود را خم کنید تا جرم از گوش خارج شود.

۴- تمیز کردن جرم گوش با روغن نارگیل

یکی از راه‌های جرم‌گیری گوش در طب سنتی، استفاده از روغن نارگیل است. از آنجایی که روغن نارگیل در دمای اتاق جامد است باید آن را ابتدا حرارت دهید. برای این کار، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل برداشته و روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا گرم و ذوب شود.

سپس، چند قطره از روغن را داخل گوش بریزید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید. پس از ۱۰ دقیقه، سر خود را خم کرده و جرم گوش را تخلیه کنید.

تمیز کردن جرم گوش با روغن نارگیل از راهکارهای خانگی برای درمان جرم گوش

۵- تمیز کردن جرم گوش با روغن بچه

یک راه ساده و بدون عوارض برای تخلیه جرم گوش در منزل، استفاده از روغن بچه است. برای این کار، چند قطره روغن بچه را در گوش ریخته و چند دقیقه صبر کنید. برای جلوگیری از ریختن روغن به بیرون می‌توانید یک پنبه کوچک روی سوراخ گوش قرار دهید. پس از گذشت چند دقیقه، پنبه را بردارید تا جرم گوش خارج شود.

بیشتر بخوانید: وز وز گوش چیست؟ علل، علائم و روش‌های درمان آن

۶- تخلیه جرم گوش با الکل و سرکه

برای پاکسازی گوش جرم‌گرفته و کیپ شده می‌توانید از محلول خانگی الکل و سرکه استفاده کنید. برای تهیه این محلول، مقدار مساوی الکل و سرکه سفید را با هم مخلوط کنید. سپس، چند قطره از این محلول را به کمک قطره‌چکان یا پنبه در گوش بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا جرم گوش در محلول حل شود. در نهایت، سر خود را خم کنید و اجازه دهید جرم تخلیه شود.

۷- جرم‌گیری گوش با پیاز

یک روش سنتی برای درمان جرم گوش در خانه، استفاده از پیاز است. برای پاکسازی گوش با پیاز دو روش وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  1. جرم‌گیری گوش با پیاز: ابتدا پیاز را شسته و قاچ کنید. سپس، یک قاچ را درون یک پارچه نخی تمیز گذاشته و روی گوش قرار دهید. پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، پیاز را بردارید.
  2. جرم‌گیری گوش با آب پیاز: به جای پیاز می‌توانید چند قطره از آب پیاز را داخل گوش بچکانید و چند دقیقه صبر کنید تا جرم را نرم کند. سپس، سر را خم کنید تا جرم خارج شود.
  • نکته: هنگام جرم‌گیری گوش با پیاز و آب پیاز اصلا نباید پیاز، حتی خیلی کوچک، وارد گوش شود.

جرم‌گیری گوش با پیاز از راهکارهای خانگی برای درمان جرم گوش

۸- جرم‌گیری گوش با شمع

یکی از راهکارهای قدیمی برای جرم‌گیری گوش در خانه، استفاده شمع‌های مخروطی توخالی است. در این روش، قسمت نوک‌تیز شمع را داخل گوش قرار داده و سپس سر دیگر آن را که بیرون از گوش است روشن می‌کنند تا جرم گوش را خارج کند.

۹- درمان جرم گوش با سیر

سیر به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کنندگی قوی خود، یکی از درمان‌های خانگی موثر برای درمان جرم گوش به شمار می‌رود. دو روش استفاده از سیر جهت پاکسازی گوش عبارتند از:

  1. تخلیه جرم گوش با بخور سیر: یک ظرف را با آب جوش پر کرده و چند حبه سیر درون آن بریزید. سپس، گوش جرم‌گرفته را در معرض بخار قرار دهید تا جرم گوش خارج شود.
  2. درمان جرم گوش با روغن سیر: چند حبه سیر را در مقداری روغن تفت دهید. سپس، روغن را صاف کرده و اجازه دهید تا کمی خنک شود. در آخر، دو تا سه قطره از روغن را درون گوش بریزید.

۱۰- درمان جرم گوش با سرکه سیب

آخرین روش پیشنهادی برای درمان جرم گوش در خانه، استفاده از سرکه سیب است. برای استفاده از این روش، چند قطره سرکه سیب را داخل گوش ریخته و اطراف گوش را به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. پس از گذشت چند دقیقه، سر خود را خم کنید تا جرم از گوش خارج شود.

در صورتی که جرم به طور کامل خارج نشد، با استفاده از یک گوش پاک کن جرم را خارج کنید.

درمان جرم گوش با سرکه سیب از راهکارهای خانگی برای درمان جرم گوش

در این بخش از مجله سبک زندگی اکالا، ۱۰ روش خانگی برای درمان جرم گوش معرفی کردیم. این روش‌ها می‌توانند به راحتی جرم گوش را از بین ببرند و شما را از مشکلات ناشی از آن رها کنند. البته فراموش نکنید که گوش عضو بسیار حساسی است و باید در استفاده از این روش‌ها محتاط باشید. همچنین، در صورتی که با این روش‌ها نتیجه نگرفتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا