روانشناسیسبک زندگی

۱۰ خوراکی مفید برای کسانی که کمر درد دارند

درمان کمردرد با برخی خوراکی‌ها امکان پذیر است و به کاهش درد و تقویت عضلات این ناحیه کمک می‌کند. اما برای درمان کمردرد چه بخوریم؟ در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با لیست بهترین خوراکی برای کسانی که کمردرد دارند آشنا شوید.

غذاهای مناسب برای درمان و بهبود کمردرد

در طب سنتی استفاده از برخی غذاها با طبع گرم به بهبود التهاب و درد کمر کمک می‌کند. مصرف غذاهای سرد موجب بروز بیماری‌هایی مثل آرتریت، روماتیسم و دیسک کمر می‌شود و خطر بروز درد و ناراحتی را در ناحیه کمر افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان نیز برای کاهش درد کمر بسیار مفید است. در ادامه این بخش به خوراکی‌هایی که کمردرد را بهبود می‌بخشند اشاره شده است.

۱- مواد غذایی قلیایی

مصرف غذاهای اسیدی موجب بروز التهاب در بدن می‌شوند و درد کمر را افزایش می‌دهند. غذاهای آلکالاین یا قلیایی، غذاهایی هستند که مقدار کلسیم، منیزیم و پتاسیم زیادی دارند و به کاهش درد کمر و همچنین کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند.

بهترین خوراکی برای کسانی که کمردرد دارند

۲- مرکبات

شاید فکر کنید که مرکبات از خوراکی‌های اسیدی و مضر برای کمردرد هستند، اما جالب است بدانید که مرکبات در بدن ما حالت قلیایی دارند و از همین رو برای کاهش درد و ناراحتی کمر بسیار مفید هستند. برای کاهش کمردرد می‌توانید از میوه‌هایی مثل لیمو، لیمو شیرین و پرتقال استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: علل کمر درد در دوران پریود و درمان خانگی آن

۳- آجیل‌ها و مغزها

آجیل بهترین خوراکی برای کسانی که کمردرد دارند است و مصرف آن به خاطر چربی‌های سالم، آنتی اکسیدان و پروتئین‌های فراوانی که دارد، برای بهبود درد کمر مفید است. آجیل‌ها بدن را قلیایی می‌کنند و سرشار از کلسیم هستند و به همین دلیل در درمان کمردرد موثر هستند.

طبع اکثر آجیل‌ها و مغزها گرم است و از همین رو مصرف آن‌ها موجب گرم شدن بدن و کاهش درد عضلات ناشی از سردی بدن نیز می‌شود.

غذاهای مناسب برای درمان و بهبود کمردرد

۴- سبزیجات

سبزیجات برگ سبز از غذاهای مفید و قلیایی برای کاهش درد و ناراحتی در ناحیه کمر هستند که به خاطر مواد معدنی و ویتامین‌های متعددی که دارند، برای بدن بسیار مفید هستند. مصرف سبزیجاتی مثل کلم، کرفس، کلم پیچ و کاهو به تقویت سیستم ایمنی بدن مفید کمک می‌کنند و مانع درد کمر می‌شوند.

۵- سبزیجات ریشه‌ای

سبزیجات ریشه‌ای مثل چغندر، تربچه، هویج و شلغم برای درمان کمردرد بسیار مفید هستند. این سبزیجات ریشه‌ای بدن را قلیایی می‌کنند و از همین رو مانع ایجاد التهاب در بدن می‌شوند. مصرف این سبزیجات برای کاهش کلسترول بدن و رفع التهاب مفید است و درد و ناراحتی عضلات را کاهش می‌دهد.

سبزیجات ریشه‌ای مفید برای کمردرد

۶- زردچوبه

زردچوبه یک ادویه ضد التهاب قوی و از غذاهای مفید برای کمردرد است و مصرف آن به رفع درد و تورم عضلات کمک می‌کند. زردچوبه در درمان کمردرد موثر است و به خاطر کلسیم، منیزیم و پتاسیم مفید است. برای کاهش کمردرد می‌توانید مقداری زردچوبه را با آب ترکیب کنید یا از مکمل زردچوبه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های صحیح خوابیدن برای دیسک کمر

زردچوبه مفید برای کمردرد

۷- غذاهای سرشار از امگا ۳

مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ برای کاهش التهاب مفید است و عوارض آرتروز را کاهش می‌دهد. امگا ۳ خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و برای جلوگیری در بروز دردهای عضلانی نیز مفید است.

از مهم‌ترین غذاهای غنی از امگا ۳ می‌توان به ماهی‌های چرب، سویا، روغن کلزا، گردو و تخم مرغ اشاره کرد. برای تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن می‌توانید در کنار مواد غذایی مفید از مکمل امگا ۳ استفاده کنید.

۸- میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان

برخی از میوه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که خاصیت ضد التهابی دارند. مصرف این میوه‌ها از آسیب به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند و کمردرد را کاهش می‌دهد.

برای تامین آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن می‌توانید از میوه‌هایی مثل کیوی، آلو، توت‌ها، آناناس، انگور، پاپایا، چغندر و انار استفاده کنید. فراموش نکنید که توت بهترین میوه برای کمردرد است و از همین رو از مصرف آن غافل نشوید.

میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان

۹- کلم بروکلی

کلم بروکلی یک سبزی مفید برای درمان کمردرد است که به خاطر آنتی اکسیدان ها و کلسیم فراوانی که دارد به تقویت عضلات کمر و کاهش درد و ناراحتی در ناحیه کمر کمک می‌کند. این سبزی کالری کمی دارد و از همین رو می‌توانید با گنجاندن این سبزی مفید در رژیم غذایی از اضافه وزن نیز جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های درمان خانگی کمر درد؛ ترکیبی از دارو و تمرین

۱۰- چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. مصرف چای سبز به خاطر پلی فنول‌های زیادی که دارد، برای جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد مفید است.

نکاتی که باید برای کاهش کمردرد با مواد غذایی بدانید

نکاتی که باید برای کاهش کمردرد با مواد غذایی بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی برای کاهش کمر درد با مواد غذایی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • برای کاهش کمردرد بهتر است رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از غذاهای چرب، سرخ شده، فرآوری شده و تند کمتر استفاده کنید.
  • مصرف شیرینی‌جات موجب افزایش التهاب در بدن می‌شود و از همین رو به هیچ عنوان برای افرادی که به کمردرد مبتلا هستند، مناسب نیست.
  • اگر با خودتان فکر می‌کنید که برای درمان کمردرد چه بخوریم، بهتر است در رژیم غذایی خود از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان و مواد معدنی استفاده کنید.
  • برای درمان کمردرد سعی کنید وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید و وزن خود را کاهش دهید.
  • التهاب یکی از مهم‌ترین عوامل بروز کمردرد است و مصرف خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود.
  • زنجبیل درست مثل زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد و برای درمان دردهای عضلانی و کاهش التهاب مفاصل مفید است.
  • برای درمان کمردرد می‌توانید روزانه از مقداری شکلات تلخ استفاده کنید. شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان است و التهاب و درد را در بدن کاهش می‌دهد.
  • مصرف غذاهای سرشار از کلسیم مثل شیر و لبنیات برای کاهش کمر درد و افزایش استحکام استخوان‌‌ها مفید است.
  • بهترین مواد غذایی برای تقویت کمر زنان استفاده از ارده و آجیل است.
  • به منظور درمان کمردرد و همچنین کاهش درد کمر در افراد مبتلا به دیسک کمر باید روزانه از چند لیوان آب استفاده کنید. نوشیدن آب درد و ناراحتی کمر را کاهش می‌دهد و برای بهبود عملکرد اندام‌ها و جلوگیری از آسیب به دیسک و استخوان‌ها مفید است.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به ۱۰ خوراکی برای کسانی که کمردرد دارند، اشاره شد. به خاطر داشته باشید که تغذیه مناسب برای بهبود و درمان کمردرد بسیار موثر است و به جلوگیری از التهاب و درد کمر کمک می‌کند. اگر کمردرد شما ناشی از آسیب باشد، بهتر است در کنار مصرف غذاهای مفید از یک پزشک برای درمان کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا