دانستنی

۶ میوه ممنوعه در زمان شیردهی به نوزاد

بسیاری از پزشکان به مادران شیرده توصیه می‌کنند که میوه را به عنوان یک منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به رژیم غذایی خود اضافه کنند. با این حال، تمام میوه‌ها برای مادران شیرده مناسب نیستند و برخی از آن‌ها ممکن است عوارضی برای نوزاد ایجاد کنند. در این قسمت از اکالا بلاگ، میوه‌های غیرمجاز در دوران شیردهی را معرفی می‌کنیم.

میوه‌های ممنوع در دوران شیردهی

در دوران شیردهی، تغذیه مادر نقش بسیار مهمی در سلامت نوزاد دارد. بنابراین، لازم است مادران شیرده در مصرف برخی غذاها و میوه‌ها احتیاط کرده یا از مصرف آن‌ها خودداری کنند.

در ادامه به معرفی میوه‌هایی می‌پردازیم که بهتر است در دوران شیردهی با احتیاط مصرف شوند یا از مصرف آن‌ها خودداری شود.

۱- مرکبات

از جمله میوه‌هایی که معمولا در دوران شیردهی با محدودیت مصرف مواجه می‌شوند، مرکبات هستند. مرکبات به دلیل داشتن مقادیر بالای اسید می‌توانند طعم شیر مادر را اسیدی‌ کرده و عوارضی را برای نوزاد ایجاد کنند.

مرکبات از میوه های ممنوع در زمان شیردهی

میوه‌هایی مانند نارنگی، پرتقال، لیمو و گریپ فروت از جمله مرکباتی هستند که ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در نوزاد شوند. اسید موجود در این میوه‌ها می‌تواند سبب سوزش سر دل و حالت تهوع در نوزاد شود. همچنین، ممکن است برخی نوزادان به ترکیبات موجود در مرکبات حساسیت نشان داده و دچار مشکلات پوستی شوند.

با این حال، لازم به ذکر است که واکنش نوزادان به مرکبات متفاوت بوده و همه نوزادان به یک شکل واکنش نشان نمی‌دهند. برخی نوزادان ممکن است بدون هیچ مشکلی شیر اسیدی ناشی از مصرف مرکبات را مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: ۶ خواص شیر خشت برای نوزاد

بنابراین، توصیه می‌شود مادران شیرده در صورت تمایل به مصرف مرکبات، به تدریج و با مقدار کم شروع کرده و به دقت به واکنش نوزاد خود توجه کنند. در صورت مشاهده هرگونه علائم ناراحتی در نوزاد، مصرف مرکبات را قطع کرده و با پزشک متخصص مشورت کنید.

۲- توت‌فرنگی

توت‌فرنگی، به‌رغم فواید فراوان می‌تواند در برخی موارد حساسیت‌هایی را در نوزادان شیرخوار ایجاد کند. مصرف بیش‌ از حد این میوه توسط مادر شیرده ممکن است منجر به بروز علائمی چون نفخ، اسهال، گاز معده و در برخی موارد واکنش‌های پوستی شود.

توت فرنگی از میوه های ممنوعه زمان شیردهی

این واکنش‌ها عموما به دلیل انتقال برخی ترکیبات موجود در توت‌فرنگی از طریق شیر مادر به نوزاد رخ می‌دهند. بنابراین، توصیه می‌شود مادران شیرده در مصرف توت‌فرنگی احتیاط کرده و در صورت مشاهده هرگونه علائم حساسیت در نوزاد، مصرف آن را کاهش داده یا به طور کامل قطع کنند.

۳- سیب

سیب حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است. فیبر به طور کلی برای سلامت مفید است اما مصرف بیش از حد آن در رژیم غذایی مادر شیرده می‌تواند منجر به نفخ در نوزاد شود.

بنابراین، توصیه می‌شود که مادران شیرده در مصرف سیب اعتدال را رعایت کرده و در صورت مشاهده هرگونه علائم ناراحتی در نوزاد، مصرف آن را کاهش دهند یا به طور موقت قطع کنند.

۴- گیلاس

گیلاس حاوی ترکیباتی است که می‌تواند در برخی نوزادان به‌خصوص نوزادان تازه متولد شده باعث بروز نفخ و ناراحتی‌های گوارشی شود. این موضوع به دلیل نارس بودن سیستم گوارشی نوزادان در این سن و حساسیت بالای آن است.

گیلاس از میوه های ممنوعه زمان شیردهی

۵- آلو

آلو یکی از میوه‌هایی است که مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود. خاصیت ملین قوی آلو می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش نوزاد شود. اسهال و ناراحتی‌های گوارشی از جمله عوارضی هستند که ممکن است پس از مصرف آلو توسط مادر شیرده در نوزاد مشاهده شود.

بیشتر بخوانید: بچه را چه زمانی از پوشک بگیریم؟ ۷ نشانه آمادگی کودک شما

۶- کیوی

برخی نوزادان نسبت به ترکیبات موجود در کیوی حساسیت نشان داده و ممکن است پس از مصرف شیر مادر دچار نفخ یا گاز معده شوند.

در این بخش از مجله سبک زندگی اکالا، میوه‌های غیرمجاز در دوران شیردهی را معرفی کردیم. اگر شما نیز در این دوره شیرین هستید و از شیره وجود خود به به فرزند دلبندتان می‌دهید، توصیه می‌کنیم نکات ذکر شده در این مطلب را مورد توجه قرار دهید تا از سلامت نوزادتان اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا