آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه قیمه بوشهری نذری برای ۱۰۰ نفر

قیمه بوشهری، یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای جنوبی است که اکثرا با شکر پلو سرو می‌شود. این خورشت خوش‌عطر و رنگ به عنوان نذری نیز بسیار محبوب است و در مناسبت‌های مذهبی و عزاداری‌ها به وفور پخته و پخش می‌شود. در این قسمت از اکالا بلاگ، طرز تهیه قیمه بوشهری نذری برای ۱۰۰ نفر را آموزش می‌دهیم.

مواد لازم جهت تهیه قیمه بوشهری نذری برای ۱۰۰ نفر

برای پختن این قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر به مواد زیر احتیاج دارید:

گوشت۱۲.۵ کیلوگرم
لپه۶.۲۵ کیلوگرم
پیاز۲.۵ کیلوگرم
رب گوجه فرنگی۵۰ قاشق غذاخوری
سیب زمینی۲۵ عدد درشت
گرد لیمو عمانی۲ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۵۰ قاشق غذاخوری
دارچین۶ و ۱/۴ قاشق مرباخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم

مراحل تهیه قیمه بوشهری نذری برای ۱۰۰ نفر

برای تهیه قیمه بوشهری نذری مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: خیساندن لپه

برای پخت قیمه بوشهری باید لپه را حداقل دو ساعت قبل از شروع آشپزی خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. برای خیس کردن لپه، ابتدا آن را به خوبی بشویید و سپس به مقدار کافی آب به آن اضافه کنید تا لپه‌ها به طور کامل زیر آب قرار بگیرند.

اجازه دهید لپه به مدت حداقل دو ساعت در آب خیس بخورد. در این مدت می‌توانید آب لپه را یک یا دو بار عوض کنید تا نفخ آن به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

پیازها را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. سپس، پیازهای خرد شده را به همراه مقداری روغن داخل یک قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و پیازها را تفت دهید تا نرم، شفاف و طلایی رنگ شوند.

مراحل پخت قیمه بوشهری؛ نذری برای 100 نفر

مرحله سوم: اضافه کردن ادویه‌جات

پس از اینکه پیازها به طور کامل سبک و شیشه‌ای شدند، دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه را به پیاز اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

مرحله چهارم: خرد کردن و تفت دادن گوشت

گوشت را به صورت قیمه‌ای خرد کرده و به پیاز اضافه کنید. گوشت و پیاز را با هم مخلوط کرده و تفت دهید تا تمام تکه‌های گوشت به طور یکسان سرخ شوند و تغییر رنگ دهند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شله مشهدی نذری

مرحله پنجم: اضافه کردن لپه و آب جوش

لپه‌هایی را که از قبل خیسانده‌اید را آبکش کنید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. سپس، لپه‌های آبکش شده را به گوشت اضافه کنید و به مدت یک دقیقه با هم تفت دهید. در ادامه، به مقدار لازم آب جوش به قابلمه اضافه کنید.

توجه داشته باشید که میزان آب باید به حدی باشد که به طور کامل روی لپه‌ها و گوشت‌ها را بپوشاند. این کار باعث می‌شود لپه‌ها و گوشت‌ها به طور کامل پخته و نرم شوند. در نهایت، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا لپه‌ها و گوشت‌ها با حرارت ملایم بپزند.

مرحله ششم: اضافه کردن سیب زمینی

پس از اینکه گوشت و لپه‌ها به مدت یک ساعت پختند، نوبت به اضافه کردن سیب زمینی‌ها می‌رسد. برای این کار، سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و به صورت کامل (یعنی بدون خرد کردن) داخل قابلمه بریزید.

سپس درب قابلمه را مجددا بگذارید و اجازه دهید سیب زمینی‌ها به همراه لپه و گوشت بپزند تا زمانی که کاملا نرم شوند.

رسپی قیمه نذری به روش بوشهری

مرحله هفتم: پوره کردن لپه و گوشت

پس از پخت کامل گوشت، آن را از قابلمه خارج کرده و کنار بگذارید تا کمی خنک شود. لپه‌های پخته شده را نیز از قابلمه خارج کنید. گوشت پخته شده را به همراه لپه پخته شده داخل یک قابلمه بزرگ ریخته و با استفاده از گوشت‌کوب دستی یا برقی، گوشت و لپه را به طور کامل پوره کنید.

مرحله هشتم: اضافه کردن آب گوشت

در این مرحله از پخت قیمه بوشهری، مقداری از آب گوشت را به لپه و گوشت پوره شده اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و به طور مداوم هم بزنید تا لپه و گوشت کاملا کشدار شوند. پس از اینکه لپه و گوشت کشدار شدند، باقی آب گوشت را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله نهم: کوبیدن سیب زمینی

سیب زمینی‌های پخته شده را از قابلمه خارج کرده و با استفاده از گوشت‌کوب یا هر وسیله دیگری که در دسترس دارید، بکوبید تا به صورت پوره درآیند. پوره سیب زمینی را به مخلوط گوشت و لپه اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجان؛ نذری برای ۱۰۰ نفر

مرحله دهم: تفت دادن رب گوجه فرنگی

ابتدا مقداری روغن درون یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. سپس، رب گوجه فرنگی را به روغن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ باز کند و بوی خامی آن گرفته شود. پس از اینکه رب را طور کامل تفت دادید، آن را به قابلمه قیمه اضافه کنید.

مرحله یازدهم: اضافه کردن نمک، زعفران و گرد لیمو عمانی

نمک، گرد لیمو عمانی و زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. باید به طور مرتب و با حوصله قیمه را هم بزنید تا آب اضافی خورشت کشیده شده و قیمه غلیظ و کشدار شود.

فوت و فن‌های تهیه قیمه بوشهری نذری برای 100 نفر

مرحله دوازدهم: سرو کردن قیمه بوشهری نذری

پس از آنکه خورش قیمه بوشهری به طور کامل پخته شد و جا افتاد، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود. سپس، آن را در ظرف‌های مورد نظر خود بکشید و سرو کنید. نوش جانتان!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه نذری

فوت و فن‌های تهیه قیمه بوشهری نذری برای ۱۰۰ نفر

برای پخت قیمه بوشهری نذری خوشمزه، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • برای اینکه قیمه شما کشدار و جا افتاده شود، حتما باید گوشت و لپه را به طور کامل پوره کنید.
  • استفاده از سیب زمینی در تهیه این خورشت اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید آن را از دستور پخت حذف کنید.
  • اگر به طعم لیمو عمانی علاقه ندارید، می‌توانید به جای پودر لیمو عمانی از آبلیمو استفاده کنید.
  • برای تهیه این قیمه می‌توانید به جای لپه از نخود نیز استفاده کنید.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا، طرز تهیه قیمه بوشهری نذری برای ۱۰۰ نفر را شرح دادیم. با استفاده از این دستور پخت ساده و کامل می‌توانید به راحتی این غذای لذیذ را برای ۱۰۰ نفر آماده کنید و نذری خود را به بهترین نحو ادا نمایید.

۳/۵ (۴ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

سن واقعی بدنتان چقدر است؟

در کمتر از 1 دقیقه ببینید از سن واقعی‌تان جوان‌ترید یا پیرتر؟

شروع تست