آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه قریوش عربی خوشمزه و اصیل؛ با عکس مرحله به مرحله

قریوش عربی نوعی شیرینی خوشمزه عربی است که در طرح و مدل های متنوعی درست می شود. این شیرینی را برای ماه رمضان یا حتی روز های عادی می تونید آماده کنید. قریوش عربی می تواند جایگزین جالبی برای گوشفیل یا حتی زولبیا و بامیه باشد و تنوعی در سفره افطارتان ایجاد کند. قریوش عربی را از نظر طعم می توان نزدیک به گوشفیل دانست اما بافت ترد و لایه لایه ای دارد و از نظر ظاهری بسیار زیباست. این شیرینی خوشمزه عربی مثل گوشفیل و زولبیا و بامیه اول داخل روغن سرخ میشود و بعد داخل شربت میرود.

درست کردن قریوش عربی برخلاف چیزی که فکر می کنید فوق العاده آسان و راحت است. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم قریوش عربی:
آرد سفید شیرینی پزی۵۰۰ گرم
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
نمک۱ پنس
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
تخم مرغ۱ عدد
سرکه سفید۱ قاشق سوپ خوری
کره۱۰۰ گرم
عرق بهار نارنج یا آببه مقدار لازم
شربت بار یا عسلبه مقدار لازم
نشاسته ذرتبه مقدار لازم

مواد لازم قریوش عربی
برای تهیه این شیرینی ابتدا باید شربت بار رو آماده کنید و کنار بذارین تا کاملا خنک بشه و به دمای محیط برسه می تونید شربت بار رو از شب قبل آماده کنید و کنار بذارین همچنین می‌تونید به جای شربت بار از عسل استفاده کنید و اون رو خیلی کم با آب جوش کمی رقیق کنید تا غلظتی مشابه شربت بار داشته باشه و استفاده کنید.

شربت بار رو قبلا به طور مفصل بهتون آموزش دادم می تونید به آموزش شربت بار مراجعه کنید.

برای تهیه خمیر قریوش عربی ابتدا آرد رو داخل ظرفی الک کنید و بکینگ پودر را اضافه کنید.

بکینگ پودر را به آرد برای قریوش عربی اضافه کنیدو نمک رو بهش اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط بشه.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نمک را به آرد برای قریوش عربی اضافه کنیدبعد تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید.

    تخم مرغ و وانیل را به آرد قریوش عربی اضافه کنیدو سرکه سفید و کره آب شده رو به مواد اضافه کنید (کره رو به روش بن ماری و روی حرارت غیر مستقیم بخار آب یا داخل ماکروفر آب کنید و اجازه بدین کمی از دما بیفته و بعد استفاده کنید).

    سرکه و کره آب شده را به آرد قریوش عربی اضافه کنیدمواد رو با دست کاملا مخلوط و ترکیب کنید. تا در نهایت به شکل خرده نان در بیاد.

    مواد قریوش عربی را با هم مخلوط و ترکیب کنید تا شبیه نان شود
    در این مرحله باید عرق بهار نارنج یا آب رو کم کم اضافه کنیم (فرقی نداره که از عرق بهار نارج استفاده کنید یا آب اگه عرق بهار نارنج در دسترس نبود آب رو جایگزین کنید من از عرق بهارنارنج استفاده کردم).

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوش فیل

    بسته به نوع آرد و میزان جذب آبِ آرد و همچنین بزرگی و کوچکی تخم مرغ میزان آب یا عرق بهار نارنج استفاده شده متفاوته و باید کم کم اضافه کنید و هر بار مواد رو با دست به خوبی مخلوط کنید.

    آرد را کم کم به مواد قریوش عربی اضافه کنید

    و اگه دیدین باز نیاز هست کمی آب دیگه اضافه کنید، تا در نهایت خمیر نرم و نچسبی حاصل بشه.

    خمیر مورد نیاز قریوش عربیبعد خمیر رو کمی روی سطح کار ورز بدین تا حالت یک دست پیدا کنه و ترک های روی خمیر از بین بره. بعد خمیر رو داخل یک نایلون قرار بدین و یک ساعت در دمای محیط استراحت بدین.

    بعد از استراحت خمیر رو کمی ورز بدین و به شکل استوانه در بیارین و به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید.

    خمیر را با نایلون پوشانده و در دمای محیط قرار دهید.سه قسمت رو چانه بگیرین و داخل نایلون قرار بدین و کنار بذارین و یکی از قسمت های خمیر رو بردارین.

    روی سطح کار نشاسته ذرت بپاشید و خمیر رو روی اون قرار بدین و با کمک وردنه شروع به باز کردن خمیر کنید سعی کنید خمیر رو به شکل مستطیل باز کنید. ضخامت خمیر حدود یک میلی متر باشه کافیه.

    روی خمیر را نشاسته ذرت بریزید و با وردنه پهن کنیدحالا روی سطح خمیر نشاسته ذرت الک کنید، تا یک لایه نازک از نشاسته ذرت سطح خمیر رو بپوشونه و اگه دیدین نشاسته در جایی انباشته شده می‌تونید با دست اون رو پخش کنید بعد مطابق تصویر یک سوم خمیر رو از قسمت عرضی به سمت داخل تا کنید.

    مانند شکل خمیر را برای قریوش عربی تا کنیدو مجددا روی قسمت تا شده نشاسته ذرت بپاشید و قسمت باقی مونده رو روی قسمت تا شده برگردونید و دوباره روی اون قسمت هم نشاسته ذرت بپاشید.

    مطابق شکل خمیر قریوش عربی را بپیچیدو بعد خمیر رو از قسمت طولی سه بار تا کنید و هر بار روی هر قسمت نشاسته ذرت بپاشید.

    خمیر مورد نیاز برای قریوش عربی

    روی سطح کار نشاسته ذرت بپاشید و خمیر تا شده رو مجددا با کمک وردنه به شکل مستطیل باز کنید.

    طریقه تا کردن خمیر قریوش عربیوجود نشاسته ذرت ما بین لایه ها ممکنه باز کردن خمیر رو کمی مشکل کنه اما صبور باشین و ابتدا با وردنه به خمیر ضربه وارد کنید تا باز بشه و بعد وردنه رو روی خمیر بکشید و به این کار ادامه بدین تا خمیر به شکل مستطیلی باز بشه وقتی خمیر برای دومین بار باز شد مجددا روی خمیر نشاسته ذرت بپاشید و مثل مرحله اول اون رو تا کنید و همه مراحل رو مجددا تکرار کنید وقتی خمیر دوباره تا شد، روی سطح کار کمی نشاسته ذرت بپاشین و خمیر رو برای سومین و آخرین بار باز کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه زولبیا

    وقتی خمیر رو برای بار سوم باز میکنید دقت کنید که در قسمت عرضی بعد از جدا شدن قسمت های کناری و کج و کوله و صاف شدن خمیر ما به چهارده سانت عرض احتیاج داریم پس عرض خمیر رو خیلی زیاد نکنید و بیشتر از قسمت طولی وردنه بکشید تا ضخامت خمیر سه میلی متر بشه.

    ضخامت و اندازه خمیر قریوش عربیوقتی خمیر باز شد با کمک چاقو یا رولت بر قسمت اضافی و نا صاف رو جدا کنید و قسمت طولی رو با خط کش اندازه های دو و نیم سانتی متری بزنید و بعد برش بزنید و قسمت عرضی رو برش های هفت سانتی متری بزنید و با چاقو جدا کنید.

    تا برش هایی در ابعاد دو و نیم در هفت سانتی متر داشته باشیم.

    توجه کنید که قسمت های پرتی که از خمیر جدا میشن دیگه قابل استفاده نیستن و باید دور ریخته بشن به همین علت از ابتدا خمیر رو در ابعاد مناسب باز میکنیم تا کمترین پرت و دور ریز رو داشته باشیم.

    قیچی و فویل را برای خمیر قریوش آماده کنیدوقتی برش های خمیر آماده شد یک تکه فویل ضخیم آلمینیومی رو با قیچی به صورت نازک برش بزنید و کنار بذارید. سه تا از برش های خمیر رو بردارین و روی هم قرار بدین و با فویل نواری از قسمت وسط به هم ببندین.

    و انتهای فویل رو بپیچونید تا باز نشه و اضافات فویل رو قیچی کنید و قسمت پیچیده شده فویل رو با انگشت روی خمیر برگردونید تا باز نشه.

    طریقه پیچیدن خمیر قریوش با ورقه آلومینیومهمه برش ها رو به همین صورت آماده کنید.

    طریقه پیچیدن خمیر قریوش عربیروغن رو داخل ظرفی بریزین و روی حرارت قرار بدین تا داغ بشه و بعد خمیر ها رو یکی یکی داخل روغن بندازین و سرخ کنید ابتدا با کمک چنگال خمیر رو سر پا نگه دارید و با قاشق از روغن روی هر دو طرف خمیر بریزین تا لایه ها شروع به باز کردن کنن وقتی لایه ها کمی باز شدن خمیر خودش سر پا می ایسته و می تونید چنگال رو بردارین و فقط با قاشق از روغن تند تند روی هر دو قسمت خمیر بریزین تا کاملا لایه باز کنه وقتی لایه ها باز شد نیازی نیست روغن بریزین و اجازه بدین یک طرف سرخ بشه و بعد طرف دیگه رو برگردونیدوقتی هر دو طرف سرخ شد از روغن خارج کنید و ما بقی خمیر ها رو سرخ کنید ( سه قسمت باقی مونده خمیر رو هم باید به همین شکل باز کنید برش بزنید و سرخ کنید).

    سرخ کردن قریوش عربیشیرینی های سرخ شده رو داخل صافی یا روی دستمال روغن گیر قرار بدین تا روغن اضافیشون جذب بشه.

    این شیرینی چون حالت لایه ای داره اگه داخل شرب بار انداخته بشه و داخل شربت غرق بشه موقع بیرون آوردن ممکنه لایه ها از هم باز بشن پس شیرینی های سرخ شده رو داخل ظرف مناسبی قرار بدین از شربت بار روی شیرینی بریزین. طوری که داخل همه لایه ها نفوذ کنه و بعد طرف دوم رو برگردونید و شربت بار بریزید و اجازه بدین شربت بار اضافی پایین بیاد بعد از شربت خارج کنید و داخل ظرف سرو قرار بدین میتونید روی قسمت مرکزی شیرینی همون قسمتی که فویل قرار داره پسته خرد شده یا گل محمدی و … بپاشید.

    شربت را روی قریوش بعد از سرخ شدن بریزیدموقع خوردن با جدا شدن پر های شیرینی فویل به راحتی خارج میشه.

    طرز تهیه قریوش عربی خوشمزه اصیل و سنتی

    نکات تهیه قریوش عربی

    • درجه حرارت و داغی روغن نباید از صد و چهل درجه بالاتر بره چون در این صورت شیرینی قبل اینکه لایه باز کنه میپزه و لایه ها به خوبی باز نمیشن اگه همچین اتفاقی افتاد حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین دما کمی پایین بیاد و بعد مجددا شعله رو روشن کنید.
    • وجود نشاسته ذرت باعث میشه لایه های خمیر بهم نچسبن و داخل روغن از هم جدا بشن پس به خوبی روی هر لایه رو به نشاسته آغشته کنید.
    •  نشاسته ذرت رو با نشاسته گندم جایگزین نکنید.
    • خمیر قریوش رو میتونید بعد از آماده شدن یک روز داخل یخچال نگه داری کنید و روز بعد باز کنید و برش بدین اما بعد از تا کردن و برش دادن، خمیر باید سرخ بشه و اگه مدت زمان زیادی نگه دارید رطوبت خمیر نشاسته رو خیس می کنه و نشاسته به مرور جذب میشه و لایه های شیرینی موقع سرخ شدن باز نمیشن.

    این بود طرز تهیه قریوش عربی! برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید. 

    ۴.۸/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.