آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش جو جا افتاده و سنتی؛ نکات و ترفند‌های خوشمزه‌تر شدن

آش جو یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌های قدیمی و سنتی ایرانی است. این آش در سراسر کشور روش‌های پخت متفاوت اما مواد تشکیل دهنده یکسانی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به جو، حبوبات، سبزی آش و کشک اشاره کرد. آش جو را می‌توان با گوشت و حتی بدون گوشت طبخ کرد اما تنوع این آش خوشمزه تنها به این دو مورد ختم نمی‌شود. آش جو با سیرابی، آش جو با جو پرک، آش جو با سبزی خشک و سایر مدل‌های متنوع، تنها بخشی از انواع مدل‌های پرطرفدار این آش دلچسب است.

جالب است بدانید که از آش جو در برخی مناطق مانند آش رشته، برای نذری در ماه محرم و سایر مناسبت‌ها استفاده می‌شود. از آش جو می‌توان به عنوان پیش غذا، میان وعده یا حتی ناهار استفاده کرد.

بنابراین در این مقاله قصد داریم به طرز تهیه آش جو جا افتاده و سنتی و خوشمزه که از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است، بپردازیم پس با ما در سرویس متنوع آشپزی در اکالا بلاگ همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش جو
جو پوست کنده۱ پیمانه
لوبیا چیتینصف پیمانه
نخودنصف پیمانه
سبزی آش۵۰۰ گرم
پیاز۳ عدد
سیر۶ حبه
کشک۵۰۰ گرم
نعنا خشک شده۲ قاشق غذاخوری
روغن مایعبه میزان لازم
نمک، زرد چوبه و فلفل سیاهبه میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش جو

بعد از این که با مواد اولیه آش جو آشنا شدید همراه ما باشید تا با طرز تهیه آش جو به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه آش دوغ اصیل اردبیلی‌ها

مرحله اول : خیس کردن حبوبات آش جو

برای پخت آش جو خانگی و خوشمزه بهتر است در ابتدا، نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل در کاسه ریخته و با چند لیوان آب خیس کنیم. همچنین جو را جداگانه خیس کنید.شاید با خود بگویید که دلیل این کار چیست؟ این کار سبب می‌شود که هم حبوبات به راحتی پخته شوند و همچنین با این کار از نفخ شکم جلوگیری شود.

مرحله دوم : پختن لوبیا و نخود

لازم است آبِ نخود و لوبیا چیتی را که از شب قبل خیس کرده بودیم را دور ریخته و برای پخت، یک قابلمه دیگری را انتخاب کرده و نخود و لوبیا چیتی را به همراه چند پیمانه آب درون آن بریزیم. در ادامه قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار داده و صبر می‌کنیم تا نخود و لوبیا چیتی کاملا پخته شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه آش جو جا افتاده

    مرحله سوم : پختن جو خیس شده

    یک قابلمه را که برای پختن آش مناسب است، انتخاب کرده و جو خیس شده را به همراه چند پیمانه آب به قابلمه اضافه می‌کنیم و آن را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم. اگر می‌خواهید آش جو بدون گوشت را آماده کنید، می‌توان در این مرحله به جای استفاده از آب معمولی از آبِ گوشت، آبِ قلم گوسفند و یا حتی از عصاره گوشت استفاده کرد که با این کار می‌توان طعم فوق العاده‌ای به آش خود بدهیم.

    مرحله چهارم : اضافه کردن نخود و لوبیا به جو

    بعد از اینکه جو به مدت ۲ الی ۳ ساعت با حرارت ملایم پخته شد و لعاب انداخت، نخود و لوبیا چیتی پخته شده را به قابلمه‌ای که جو داخل آن قرار دارد، اضافه می‌کنیم و چند بار هم می‌زنیم تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

    مرحله پنجم : خرد کردن سبزی آش جو

    در این مرحله باید سبزی آش را آماده کنیم اما سبزی آش شامل چه سبزی‌هایی است؟ سبزی آش شامل نعنا، تره، جعفری و گشنیز می‌باشد. سبزی آش را به گونه‌ای تمیز می‌کنیم که برگ‌ها را از ساقه جدا کرده و ساقه‌‎ها را دور می‌ریزیم. در ادامه سبزی‌ها را شسته و با استفاده از یک چاقوی تیز آن را به اندازه‌های درشت خرد می‌کنیم. باید در این مرحله دقت کنیم که سبزی‌ها را مانند سبزی خورشتی، به صورت ریز خُرد نکنیم.

    مرحله ششم : اضافه کردن سبزی به آش جو

    بعد از خُرد کردن سبزی آش آن را به قابلمه اضافه کرده و شروع به هم زدن آن می‌کنیم و سپس تامل می‌کنیم تا سبزی‌ها پخته شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته مازندرانی

    مرحله هفتم : سرخ کردن سیر و پیاز

    در این بخش پیاز‌ و سیرها را پوست گرفته و می‌شوییم و سپس به صورت خلالی خرد می‌کنیم. یک تابه را انتخاب کرده و روغن داخل آن می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا به طور کامل داغ شود. سپس پیاز و سیر خلالی شده را به صورت جداگانه تفت می‌دهیم به طوری که به رنگ طلایی تبدیل شوند. بله به همین سادگی، سیر داغ و پیاز داغ برای آش آماده شده است.

    مرحله هشتم : اضافه کردن سیر و پیاز به قابلمه آش جو

    در یک ساعت مانده به پایان پختن آش جو، نصفی از سیر داغ و پیاز داغی را که آماده کرده بودیم را به قابلمه اضافه می‌کنیم و مواد داخل آن را هم می‌زنیم. در ادامه نمک و فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کرده و مجدد شروع به هم زدن آن می‌کنیم.

    مرحله نهم : اضافه کردن کشک به آش

    در ۲۰ دقیقه آخری که از پخته شدن آش جو باقی مانده است، نوبت به اضافه کردن کشک می‌رسد. کشک را کم کم به آش جو اضافه کرده و هم می‌زنیم تا کاملا کشک با آش مخلوط و یکدست شود. در این مرحله مقداری از آش را می‌چشیم و در صورت لزوم، به آن نمک یا فلفل سیاه اضافه می‌کنیم.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه‌ آش کشک

    پس از اینکه کشک را اضافه کردیم، حرارت اجاق گاز را ملایم کرده و صبر می‌کنیم تا آش جو به آرامی بپزد و جا بیفتد.

    مرحله دهم : درست کردن نعنا داغ و ریختن برای تزئین آش جو

    سپس نعناع خشک را که از قبل آماده کرده‌ بودیم را در یک تابه به همراه مقدار کمی روغن تفت می‌دهیم تا سرخ و نرم شود. از نعناع برای تزیین آش جو استفاده می‌کنیم.

    پس از اینکه آش جو آماده شد آن را در یک ظرف مناسب می‌کشیم و با باقیمانده سیر داغ، پیاز داغ و همچنین نعناع داغ تزیین می‌کنیم.

    شاید برایتان جالب باشد : لیست انواع آش‌های سنتی

    طرز تهیه آش جو با نکات کلیدی

    نکات و ترفند‌های کلیدی در تهیه آش جو

    همیشه در تهیه و پخت مواد غذایی، ترفند‌هایی برای خوشمزه شدن آن وجود دارد که ما در این بخش قصد داریم به تمامی نکات کلیدی در تهیه آش جو بپردازیم.

    • معمولا آش جو بدون گوشت پخته می‌شود ولی اگر دوست دارید که در آش جو از گوشت استفاده شود لازم است که گوشت یا سیرابی را آبپز کرد و در اواسط پختن آش جو، آن را به قابلمه اضافه کنیم.
    •  اگر دسترسی به تهیه سبزی آش ندارید می توان از سبزی خشک شده برای تهیه آش جو استفاده کنید. برای این کار لازم است ۲۵۰ گرم سبزی خشک را به قابلمه آش اضافه کرده و از طعم آش جو با سبزی خشک لذت ببریم.
    • برای اینکه آش جو لعاب بیشتری داشته باشد، بهتر است در مراحل پایانی پخت آش، مقداری جو پرک به آن اضافه کنیم و اجازه دهیم به همراه آش پخته شود.
    • طرز تهیه آش جو که در این مقاله به آن پرداخته شد، برای ۴ نفر مناسب می‌باشد که در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت را باید تغییر دهیم.

    در این مقاله به طرز تهیه آش جو خانگی خوشمزه و مجلسی با صرف کمترین زمان به همراه تمامی ترفند‌هایی که در خوشمزه شدن این آش می‌تواند دخیل باشد، پرداخته شد. نظر شما راجع به سایر نکاتی که در دلچسب شدن این آش نقش دارد چیست؟

    دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید تا در دستورات آشپزی دیگر مجله از آنها بهره ببریم.

    سوالات متداول در طرز تهیه آش جو 

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه آش جو همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا آش جو لعاب نمی‌اندازه؟

    اگر آب داخل آش جو زیاد باشد و زمان پخت آش کم باشد باعث می‌شود حبوبات خوب پخته نشده و آش کم لعاب شود.

    برای لعاب دار شدن آش جو چه کنیم؟

    همانطور که در مقاله توضیح دادیم برای اینکه آش جو لعاب بیشتری داشته باشد، بهتر است در مراحل پایانی پخت آش، مقداری جو پرک به آن اضافه کنیم و اجازه دهیم به همراه آش پخته شود.

    آیا در آش جو آبغوره می‌ریزند؟

    ریختن آبغوره در آش جو سلیقه ای است اگر دوست دارید طعم آش ترش شود می‌توانید از آبغوره استفاده کنید.

    آیا در آش جو گوشت می‌ریزند؟

    شما می‌توانید از گوشت قرمز و گوشت مرغ در آش جو استفاده کنید و همچنین می‌توانید به جای گوشت از آب گوشت یا آب قلم استفاده کنید.

    سبزی آش جو چیست ؟

    سبزی آش شامل نعنا، تره، جعفری و گشنیز است.باید دقت داشته باشید سبزی آش را مانند سبزی خورشتی، به صورت ریز خُرد نکنید.

    ۳.۸/۵ (۵۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۷۴ دیدگاه ها

    1. چه زمانی سبزی اضافه میشه ؟ چه زمانی پیاز و سیر داغ؟ برای پیاز داغ نوشته یکساعت آخر پخت، کلا چند ساعت آش باید بپزه؟

    2. سلام توضیحاتتون عالی بود فقط یه نکته من به آش جو مقدار خیلی کمی برنج میریزم که لا آب خیلی خوبی بهش میده

    3. خوب بود. اگه چغندر بهش اضافه بشه محشره. فرقی نمیکنه توآش رشته هم چغندر بریزی خوشمزه میشه

      1. این آش در کرمان ما می‌پزیم ولی کشک رو داخل آش در حال پخت نمیریزیم بلکه آخر بار برای سرو ،، و اینکه ما برای لعاب آش جو کمی بلغور گندم هم داخلش می‌زنیم که طبعش گرم هم هست و با آب قلم عالی میشه

    4. سلام خیلی ممنون آش خوشمزه هستش ولی من ترجیح دادم از گوشت واب قلم استفاده نکنم

    5. منم این آشو پختم خیلی سبک و خوشمزه بود فقط توش کشک نداشتم بریزم ولی با این وجود خیلی راضی بودم نکته ی مهم ایناش سبک بودنش بود واسم .

    6. من تاحالا درست کردم.اولین بار.احساس میکنم ک دیگه باید آش پختن باید بلد باشم.چون دو سال ک مامان شدم.من آدمی بودم ک آبگوشت هم بلد نبودم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.