آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه رشته پلو مجلسی شب عید؛ با گوشت قلقلی

رشته پلو، یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که در مناسبت‌هایی همچون نوروز، چهارشنبه سوری و در بعضی استان‌ها در شب یلدا سرو می‌شه. پس رشته پلو می‌تونه شام شب عید هم باشه. از قدیم تا امروز این غذا با ترکیبات و طبع نسبتا گرم غذایی، مناسب برای شب‌های طولانی و سرد زمستان بوده و هست.

رشته‌ی پلویی از ترکیب آب، آرد گندم و نمک درست می‌شه و نازک‌تر از رشته‌ی معمولی و یا همون رشته‌ی آش هست. رشته پلو معمولا با گوشت قلقلی یا مرغ سرو می‌شه که امروز در قسمت متنوع آشپزی در اکالا بلاگ طرز تهیه رشته پلوی مجلسی با گوشت قلقلی مخصوص شب عید رو خدمتتون ارائه می‌دیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم رشته پلو:
    برنج۳ پیمانه
    رشته پلویی ۱۵۰ گرم
    گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
    آرد نخودچی ۱_۲ قاشق غذاخوری
    پیاز ۳ عدد بزرگ
    کشمش۱ پیمانه
    گردو ۱ پیمانه
    دارچین ۱ قاشق چایخوری
    گلاب ۲ قاشق غذاخوری
    زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
    نمک و فلفل به میزان لازم
    ادویه پلویی به میزان لازم
    روغن حیوانیدر صورت دلخواه
    نان لواش برای ته دیگ
    زعفران دم‌کرده ۴ قاشق غذاخوری

    مواد لازم رشته پلو با گوشت قلقلی

    مراحل طرز تهیه رشته پلو مجلسی

    در این قسمت همراه ما باشید تا با طرز تهیه رشته پلوی سنتی و خوشمزه از انواع غذا با گوشت چرخ کرده و برنج، آشنا شوید.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه ماش پلو

    مرحله اول : شستن و خیس کردن برنج

    برنج را خوب می شوریم و بعد آن را در مقداری آب و یک قاشق غذاخوری (سر خالی) نمک خیس می کنیم. مدت زمان خیس کردن برنج بسته به نوع برنج شما میتواند از یک ساعت تا دو ساعت باشد.

    مرحله دوم : جوشاندن برنج

    بعد از این زمان نصف یک قابلمه متوسط را با آب پر کنید و روی حرارت می‌زاریم تا به جوش بیاد. یک قاشق غذاخوری سر خالی نمک را به آب در حال جوش درون قابلمه اضافه می‌کنیم و برنج ها را در قابلمه می‌ریزیم و سپس صبر می کنیم تا به جوش بیاد.

    خیساندن برنج رشته پلو
    مرحله سوم : تفت دادن رشته پلویی

    وقتی برنج در حال جوش است، رشته‌ها را باید تفت بدهیم برای اینکار، رشته‌ها را از وسط نصف می‌کنیم و داخل ماهیتابه‌ای کمی روغن می‌ریزیم و آن ها را تفت می‌دهیم. باید حتما حرارت کم باشد تا رشته ها نسوزند و آن ها را به آرامی جا به جا کنید تا خرد نشوند.

    مرحله چهارم : اضافه کردن رشته پلویی به برنج

    بعد از تفت دادن رشته ها وقتی برنج چند قل جوشید و در حدود ۵ دقیقه آخر جوشیدن قبل از آبکش کردن، رشته‌ها را به آن اضافه می‌کنیم و آن را آرام هم می‌زنیم تا ترکیب شوند. و اجازه می دهیم رشته ها هم حدود ۵ دقیقه همراه با برنج بجوشند. 

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

    مرحله پنجم : آب کش کردن برنج

    برای تست یک دانه برنج بین انگشتان خود فشار می دهیم. اگر اطراف آن نرم و مغز آن کمی سفت بود یعنی برنج آماده آبکشی است. برنج و رشته را آبکشی کنید. کمی آن را می چشیم و اگر نمک آن زیاد بود کمی آب روی آن می‌ریزیم.

    اضافه کردن رشته به رشته پلو

    مرحله ششم : گذاشتن ته دیگ نان در قابلمه

    قابلمه را روی حرارت کم قرار می‌دهیم و ۳،۴ قاشق غذاخوری روغن داخل آن می‌ریزیم و نان را به اندازه کف قابلمه برش می‌زنیم و برای ته دیگ کف قابلمه قرار می دهیم. 

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه هفت رنگ پلو تهرانی

    گذاشتن ته دیگ برای رشته پلو

    مرحله هفتم : ریختن برنج و زعفران و ادویه بصورت لابه‌لا

    حدود ۲ کفگیر از برنج را داخل ظرفی می کشیم و به آن ۲ _ ۳ قاشق غداخوری زعفران دمکرده اضافه می کنیم و به آرامی آنرا هم می‌زنیم.

    از برنح سفید کمی داخل قابلمه می‌ریزیم و آنرا پخش می‌کنیم و روی آن مقداری ادویه پلویی می‌پاشیم. و بعد از برنج زعفرانی روی آن می‌ریزیم و اینکار را لایه لایه تا بالا تکرار می‌کنیم. یعنی برنج سفید ادویه پلویی و بعد برنج زعفرانی.

    بیشتر بخوانید: ترفندهایی طلایی که برای از بین بردن بوی زهم گوشت باید بدانید!

    مرحله هشتم : دم گذاشتن رشته پلو

    بعد از ریختن همه برنج داخل قابلمه به کمک انتهای یک قاشق چند سوراخ داخل برنج ایجاد می‌کنیم تا به بهتر دم کشیدن آن کمک کند و روی انرا را دمکنی قرار می‌دهیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا برنج دم بکشد.

    دم گذاشتن رشته پلو
    مرحله نهم : آماده کردن مایه رشته پلو

    وقتی برنج در حال دم کشیدن است مواد روی رشته پلو را آماده می‌کنیم. البته شما می‌توانید این غذا با برنج، بدون گوشت میل نمایید.

    مزحله دهم : درست کردن گوشت قلقلی با پیاز و گوشت چرخ کرده

    یک پیاز را رنده می کنیم و آن را فشار می‌دهیم تا آب آن را بگیریم. حتما باید اینکار را انجام دهید تا گوشت قلقلی‌ها هنگام پخت وا نروند. گوشت چرخکرده را همراه با آرد نخودچی به پیاز اضافه می کنیم و ورز می دهیم تا با هم ترکیب شوند.

    بیشتر بخوانید: بهترین زمان افزودن نمک به گوشت

    آماده کردن گوشت قلقلی رشته پلو
    مرحله یازدهم : اضافه کردن نمک و ادویه

    پودر سیر، زردچوبه و نمک و فلفل را به گوشت اضافه می‌کنیم و مجددا ورز می‌دهیم تا حسابی ترکیب و یکدست شوند. بعد از گوشت به میزان دلخواه (گردوی کوچک) برمیداریم و آن را گرد می‌کنیم و به این صورت همه ی قلقلی‌ها را آماده می‌کنیم.

    بیشتر بخوانید: طرز لوبیا پلو

    مرحله دوازدهم : استراحت دادن گوشت قلقلی در یخچال

    در این مرحله قبل از سرخ کردن گوشت قلقلی‌ها بهتر است برای مدت نیم ساعت آنرا داخل یخچال قرار دهید تا عطر و طعم مواد یکی شود و بافت آن منسجم‌تر شود.

    استراحت دادن گوشت قلقلی در یخچال

    مرحله سیزدهم : تفت دادن پیاز

    پیازها را بصورت خلالی خرد می‌کنیم و در روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شوند. بعد از رنگ گرفتن و آماده سازی پیاز داغ آنرا از ماهیتابه خارج می‌کنیم.

    مرحله چهاردهم : سرخ کردن گوشت قلقلی

    و گوشت قلقلی‌ها را در روغن تفت می‌دهیم.در این مرحله برای خوش طعم تر شدن گوشت‌ها می توانید از مقداری روغن حیوانی یا کره هم استفاده کنید. با حرارت ملایم رو به بالا گوشت ها را تفت می دهیم. بعد از سرخ شدن یک سمت آرام آنها را برمیگردانیم تا همه سطح آن سرخ شود. 

    سرخ کردن گوشت قلقلی در رشته پلو
    مرحله پانزدهم : اضافه کردن گوشت به پیاز

    نصف پیاز داغ ها را به گوشت‌های سرخ شده اضافه می کنیم و کمی با همدیگه تفت می‌دهیم و برای خوشمزه تر و خوش عطر شدن آن حدود ۱ قاشق غذاخوری زعفران دمکرده به آن اضافه می‌کنیم و کمی هم می‌زنیم و بعد گوشت قلقلی را از ماهیتابه خارج می‌کنیم. 

    اضافه کردن زعفران به مواد رشته پلو

    مرحله شانزدهم: تفت دادن گردو و کشمش

    باقی پیاز داغ ها را داخل ماهیتابه می ریزیم و بعد گردو را به آن اضافه می کنیم و با حرارت ملایم گردوها را همراه با پیاز داغ کمی تفت می دهیم.و بعد کشمش را به آن اضافه می کنیم. در صورت نیاز می توانید مقداری کره به کشمش ها اضافه کنید. تا خوشمزه تر شوند. 

    اضافه کردن گردو به مواد رشته پلو

    مرحله هفدهم : اضافه کردن گلاب و دارچین

    بعد از تفت خوردن کشمش ها دارچین را به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم می توانید نوک قاشق چایخوری نمک هم به مخلوط کشمش و گردو اضافه کنید اینکار باعث تعدیل طعم‌ها می‌شود.

    بعد از اضافه کردن دارچین، گلاب را به ان اضافه می کنیم که اضافه کردن گلاب سلیقه‌ای است ولی باعث خوشمزه‌تر شدن مخلوط می‌شود. 

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گل‌ کلم پلو مجلسی

    اضافه کردن دارچین و گلاب به مواد رشته پلو

    مرحله آخر : سرو و تزئین رشته پلو

    اواخر دم کشیدن پلو می‌توانید مقداری کره یا روغن حیوانی را آب کنید و روی برنج بریزید تا خوش عطر و طعم شود و بعد از دم کشیدن پلو آن را داخل دیس می‌کشیم و همراه با گوشت قلقلی‌های آماده شده و مخلوط کشمش و گردو سرو می‌کنیم.

    سرو و تزئین رشته پلو

    رشته پلو مجلسی

    این بود طرز تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی.

    طرز تهیه رشته پلو خالی

    می‌توانید رشته پلو را بدون مخلفاتی مثل گوشت و گردو آماده کنید. رشته پلو خالی و به تنهایی نیز غذای کاملی محسوب می‌شود ولی ساده است و برای مهمانی توصیه نمی‌شود. رشته پلو را اگر خالی درست کردید بعدا می‌توایند آن را با خورشت و سسی که مطابق سلیقه‌تان است سرو کنید.  همچنین می‌توانید رشته پلو را با مرغ یا عدس نیز درست کنید. 

    مطالب مرتبط : طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت و کشمش

    نکات تهیه رشته پلو

    1.  تفت دادن رشته‌ها باعث خوش عطر شدن آن می‌شود. اما باید دقت کنید حتما حرارت ملایم باشد چون رشته سریع رنگ می‌گیرد و می‌سوزد.
    2. می‌توانید مقداری کره یا روغن حیوانی را آب کنید و روی برنج بریزید تا خوش عطر و طعم شود.
    3. رشته خیلی زود نرم و له می‌شود، پس دقت کنید که بیش از حد در آب جوش نماند.
    4. درست کردن گوشت قلقلی برای رشته پلو الزامی نیست می‌توانید مثل مایه عدس پلو گوشت چرخ کرده را با پیاز و بقیه مواد تفت بدید و روی رشته پلو بریزید.
    5. رشته پلویی معمولا کمی شور است. پس مراقب میزان نمکی که اضافه می کنید باشید تا غذا شور نشود.
    6.  در صورت دلخواه می‌توانید گوشت قلقلی و مخلوط کشمش و گردو را لابه لای برنج بریزید و همه ی مواد را باهم بصورت پلو برای دم بگذارید.
    7. هماهنطور که گفته شد رشته پلو با گوشت قلقلی یا مرغ سرو می‌شود که برای سرو آن با مرغ می توانید از سینه ی مرغ حبه‌ای که همراه با پیاز و ادویه ها و زعفران تفت داده اید استفاده کنید. یا رشته پلو را همراه با مرغ ریش ریش شده و تفت داده شده سرو کنید.
    8. می‌توانید از تکه بزرگ مرغ سرخ شده به جای گوشت قلقلی در رشته پلو استفاده کنید.
    9. در برخی شهرها رشته پلو را بدون کشمش و گردو و همراه با خورشت‌هایی چون قیمه یا قورمه سبزی سرو می‌کنند.
    10.  می توانید بجای کشمش از خرمای هسته گرفته نیز استفاده کنید و به همان صورت همراه با پیاز و گردو آنرا تفت دهید.
    11.  در بعضی شهرها همراه با کشمش و گردو مقداری برگه زردآلو را خرد و تفت می دهند و روی برنج سرو می‌کنند.‌

    امیدوارم از طرز تهیه رشته پلو مجلسی لذت برده باشید. این غذا را برای ناهار می‌توانید سرو کنید.

    سوالات متداول در خصوص پخت رشته پلو

    با سوالات متداول در خصوص رشته پلو همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    علت شفته شدن رشته پلو چیست؟

    اگر هنگام آبکش کردن زمان زیادی برنج بجوشد دانه های برنج از هم باز شده و برنج حالت شفته و خمیر پیدا می‌کند.

    چرا رشته پلو شور می‌شود؟

    باید توجه کنید که رشته پلویی مقداری نمک دارد و شما باید در مصرف نمک در رشته پلو دقت کنید و از حد مجاز کمتر نمک بریزید تا نمک موجود در رشته غذای شما را شور نکند.

    چه نکات مهمی در طرز تهیه رشته پلو وجود دارد؟

    رشته پلو یک غذای مجلسی است. برای پخت این غذا می‌توانید از مقدار مناسبی زعفران استفاده کنید تا طعم غذا بهتر شود. همچنین استفاده از روغن حیوانی نیز می‌تواند در طعم غذا موثر باشد.

    پخت رشته پلو چقدر زمان می‌برد؟

    تقریبا ۲ ساعت برای تهیه رشته پلو زمان نیاز است.

    آیا می‌توان رشته پلو را بدون گوشت هم پخت؟

    بله. می‌توانید صرفا از کشمش پلویی استفاده کنید و گوشت قلقلی را از دستور پخت حذف کنید. همچنین می‌توانید رشته پلو را بدون گوشت و کشمش بپزید و با انواع خورشت‌ها میل کنید.

    اگر منع مصرف گوشت قرمز داشتیم در رشته پلو از چه گوشتی استفاده کنیم؟

    در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز داشتید از گوشت مرغ در رشته پلو استفاده کنید و همچنین می‌توانید کلا هر نوع گوشتی را حذف کرده و از سویا استفاده کنید تا رشته پلوی رژیمی درست کنید.

    ۴.۲/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.