سبک زندگیسلامت و زیبایی

بیماران دیابتی چه نوع گوشتی مصرف کنند؟

تغذیه افراد دیابتی نقش مهمی بر سلامتی آن‌ها دارد. به طور کلی افراد دیابتی باید از گوشت‌های بدون چربی و سالم استفاده کنند و مراقب باشند تا میزان چربی و کلسترول آن‌ها افزایش پیدا نکند. اما دیابتی‌ها چه نوع گوشتی مصرف کنند؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با گوشت مناسب برای رژیم دیابتی‌ها آشنا شوید.

چه نوع گوشتی برای دیابت خوب است؟

افراد مبتلا به دیابت بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی قرار دارند و از همین رو باید در رژیم غذایی روزانه خود از گوشت‌های کم چرب استفاده کنند. مصرف گوشت چرب موجب تشدید علائم دیابت می‌شود و خطر بروز بیماری‌های مختلف را در این افراد افزایش می‌دهد. در ادامه این بخش به شما می‌گوییم که دیابتی‌ها چه نوع گوشتی مصرف کنند.

۱- مرغ

گوشت مرغ یکی از سالم‌ترین و بهترین انواع گوشت برای افراد مبتلا به دیابت است که میزان پروتئین زیاد و اسیدهای چرب اشباع شده کمی دارد و نسبت به دیگر انواع گوشت‌ها سالم‌تر است. به خاطر داشته باشید که افراد دیابتی بهتر است بیشتر از سینه مرغ استفاده کنند و حتما قبل از پخت مرغ، پوست آن را جدا کنند. برای تهیه مرغ نیز بهتر است آن را به صورت پخته شده، گریل شده یا کبابی مصرف کنید و از سرخ کردن مرغ با روغن فراوان بپرهیزید.

سینه مرغ سرشار از پروتئین است و از همین رو مصرف آن موجب کند شدن هضم قند در بدن می‌شود و از افزایش سریع قند خون جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید که مصرف گوشت مرغ به مقدار محدود می‌تواند از نوسانات قند خون در افراد مبتلا به دیابت جلوگیری کند.

بیماران دیابتی چه نوع گوشتی مصرف کنند؟

۲- بوقلمون

بوقلمون یک گوشت مناسب برای رژیم دیابتی‌ها است که میزان چربی کمتری و پروتئین بیشتری نسبت به مرغ دارد. برخی متخصصان معتقد هستند که گوشت بوقلمون حتی از گوشت مرغ نیز برای افراد دیابتی مفیدتر است و به خاطر چربی کم و مقدار آهن، پروتئین و مواد معدنی فراوانی که دارد، به بهبود سوخت و ساز و افزایش انرژی بدن کمک می‌کند. گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین‌های گروه B است و برای افراد دیابتی مفید است. به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به دیابت نباید از گوشت بوقلمون به مقدار زیاد استفاده کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: آیا برنج برای افراد دیابتی مضر است؟

    ۳- گوشت خرگوش

    گوشت خرگوش یک گوشت مفید برای دیابتی‌ها است که بین تمامی پستانداران، سالم‌ترین و بهترین گوشت را برای افراد مبتلا به دیابت دارد. این گوشت مواد مغذی بسیار زیادی دارد و سرشار از آهن، روی، منیزیم و سایر مواد معدنی است. گوشت خرگوش سرشار از ویتامین A، B، D و ویتامین E است و به افزایش انرژی بدن کمک می‌کند.

    ۴- گوشت گاو

    گوشت گاو چربی کمتری نسبت به گوشت گوسفند دارد و از همین رو گزینه سالم‌تری برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود. این گوشت سرشار از آهن، روی و پروتئین است و به مقدار کم برای افراد دیابتی مفید است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گوشت بدون چربی برای تنظیم قند خون مفید است و از همین رو اگر به مقدار محدود مصرف شود، به سلامت افراد دیابتی کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: ۷ ارتباط عسل و دیابت که نمی دانید!

    ۵- گوشت ماهی

    ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و از همین رو مصرف آن برای سلامت قلب مفید است و به کنترل قند خون کمک می‌کند. ماهی پروتئین بالا و چربی کمی دارد و از همین رو یکی از بهترین گزینه‌ها برای سلامت افراد مبتلا به دیابت است. مصرف ماهی خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی، مشکلات کلیوی و افزایش چربی و کلسترول را کاهش می‌دهد و از همین رو یکی از غذاهای مفید برای این افراد محسوب می‌شود.

    امگا ۳ موجود در ماهی موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود و به بهبود عملکرد قلب و عروق کمک می‌کند. از طرف دیگر مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ موجب بهبود حساسیت به انسولین و کنترل قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

    بیماران دیابتی چه نوع گوشتی مصرف کنند؟

    مقدار مصرف گوشت برای افراد دیابتی چقدر است؟

    میزان مصرف گوشت در افراد دیابتی به سن، وزن، جنسیت، قد، میزان فعالیت و همچنین شدت دیابت شما بستگی دارد. مطالعات انجام شده در مورد گوشت قرمز و دیابت نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد و موجب تشدید علائم این بیماری نیز می‌شود.

    بنابراین افراد مبتلا به دیابت بهتر است از گوشت قرمز به خصوص گوشت گوسفند به مقدار خیلی کم استفاده کنند و گوشت مرغ و بوقلمون را جایگزین آن کنند. به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به دیابت باید از همه انواع گوشت به مقدار کم استفاده کنند و برای تامین پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز بدن از حبوبات و سویا استفاده کنند.

    آیا افراد دیابتی می‌توانند گوشت قرمز مصرف کنند؟

    به طور کلی گوشت قرمز مضرات زیادی برای افراد مبتلا به دیابت دارد، اما این گوشت سرشار از پروتئین، آهن و روی است و از همین رو اگر به مقدار کم مصرف شود، می‌توانید برای بدن مفید باشد.

    مطالعات نشان می‌دهد که زیاده روی در مصرف گوشت قرمز موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود و می‌تواند عوارض دیابت را نیز تشدید کند. از همین رو بهتر است افراد مبتلا به دیابت از گوشت قرمز به مقدار محدود استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

    در این مقاله از بخش سبک زندگی به این سوال پاسخ دادیم که دیابتی‌ها چه نوع گوشتی مصرف کنند و مصرف کدام گوشت برای این افراد مضر است. به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به دیابت باید از انواع گوشت به مقدار محدود استفاده کنند و بیشترین میزان کالری دریافتی خود را از طریق سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها، غلات و ماهی‌های چرب اختصاص دریافت کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا