دانستنی

از چند ماهگی به نوزاد شلیل بدهیم؟

شلیل یک میوه شیرین و مفید است که دادن آن به نوزاد موجب بهبود رشد و تامین بخش زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌شود. اما از چند ماهگی به نوزاد شلیل بدهیم. در این مقاله از بخش دانستنی مجله اکالا به شما می‌گوییم که دادن شلیل به نوزاد از چه سنی مجاز است.

از چه سنی به کودکان شلیل بدهیم؟

شلیل یک میوه مفید و مغذی است که به خاطر آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی که دارد، به رشد کودک کمک می‌کند. این میوه سرشار از پتاسیم، آهن، ویتامین C، B6، منیزیم و پروتئین است که مصرف آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک و همچنین سلامت او مفید است. سیستم گوارش کودک به گونه‌ای است که تا سن ۶ ماهگی توانایی هضم مواد غذایی را ندارد.

بعد از ۶ ماهگی می‌توانید به تدریج از انواع میوه و مواد غذایی سالم به صورت پوره شده در رژیم غذایی نوزاد استفاده کنید. بعد از ۸ ماهگی می‌توانید از پوره انواع میوه مثل شلیل استفاده کنید. در این سن کودک می‌تواند تکه شلیل را در دست بگیرد و به آرامی بخورد. بعد از ۸ ماهگی نیز می‌توانید از شلیل به صورت پخته شده یا خام در رژیم غذایی کودک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: از چند ماهگی به نوزاد هلو بدهیم؟

از چه سنی به کودکان شلیل بدهیم؟

روش دادن شلیل به نوزاد هفت ماهه

بهتر است از سن ۸ ماهگی دادن شلیل به نوزاد را شروع کنید و این میوه را به صورت پوره شده و با قاشق به کودک بدهید. بعد از ۸ ماهگی می‌توانید پوره شلیل را در اختیار کودک قرار دهید تا خودش آن را بخورد. از این سن می‌توانید شلیل را به صورت تکه‌های درشت خرد کنید تا کودک آن را در دست بگیرد و به آرامی بخورد.

بهتر است قبل از دادن شلیل به نوزاد، پوست آن را جدا کنید تا کودک راحت‌تر میوه را مصرف کند. در این سن مراقب باشید تا کودک از پوست میوه استفاده نکند.

بعد از ۱۲ ماهگی تا ۲۴ ماهگی می‌توانید شلیل را به صورت ورقه‌ای خرد کنید و در یک ظرف بریزید تا کودک برش‌های میوه را بردارد و خودش مهارت گاز زدن را یاد بگیرد.

بیشتر بخوانید: از چند ماهگی به نوزاد گلابی دهیم؟

نکاتی که باید در مورد دادن شلیل به نوزاد بدانید

نکاتی که باید در مورد دادن شلیل به نوزاد بدانید

  • قبل از این که برای اولین بار به نوزاد شلیل بدهید، حتما پوست میوه را به طور کامل جدا کنید و مقدار کمی از آن را به صورت پوره شده به کودک بدهید.
  • هر چند حساسیت به شلیل بسیار نادر است، اما از آن جایی که برخی از کودکان به میوه‌هایی مثل شلیل حساسیت دارند، بهتر است قبل از دادن میوه به نوزاد حتما مقدار کمی از آن را به کودک بدهید و مطمئن شوید که بدن کودک به آن واکنش نشان نمی‌دهد.
  • کودکان زیر یک سال بهتر است از حدود ۱ قاشق چای‌خوری پوره شلیل در روز استفاده کنند و بعد از مدتی می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید.
  • قبل از ۶ ماهگی به هیچ عنوان به نوزاد شلیل ندهید. در این سن سیستم گوارش کودک آمادگی هضم میوه و مواد غذایی را ندارد و از همین رو ممکن است بدن کودک با مشکل مواجه شود.
  • می‌توانید پوره شلیل را به ماست یا انواع پوره و غذای کودک اضافه کند و سپس به کودک بدهید.
  • در صورتی که سیستم گوارش نوزاد آماده هضم میوه نباشد، مصرف شلیل موجب رفلاکس و دردهای شکمی در کودک می‌شود.
  • مصرف شلیل موجب تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می‌شود و برای سلامت چشم‌ها و همچنین بهبود رشد کودک مفید است.
  • اگر به شلیل تازه دسترسی ندارید، می‌توانید از کمپوت شلیل در رژیم غذایی کودک استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از کمپوت شلیل‌های آماده برای نوزاد استفاده کنید. این کمپوت‌ها حاوی مقدار زیادی شکر هستند و ویتامین و مواد مغذی بسیار کمی دارند و به هیچ عنوان برای نوزادان مناسب نیستند.
  • به هیچ عنوان به کودک شلیل سفت و نرسیده ندهید. مصرف این نوع شلیل موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود. به علاوه شلیل سفت، پوست لیزی دارد و ممکن است پوست آن به حلق کودک بچسبد و موجب خفگی نوزاد شود.
  • برای تهیه پوره شلیل باید پوست یک عدد شلیل را جدا کنید. در یک قابلمه کوچک مقداری آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. در ادامه یک سبد روی قابلمه قرار دهید و شلیل‌ها را خرد کنید و در سبد بریزید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا شلیل‌ها نرم شوند. سپس آن‌ها را در یک ظرف بریزید و با پشت قاشق له کنید تا شلیل‌ها پوره شوند. می‌توانید شلیل‌های بخارپز شده را در مخلوط کن بریزید و پوره کنید و بعد از این که پوره شلیل سرد شد، آن را به نوزاد بدهید.
  • می‌توانید پوره شلیل را آماده کنید و بعد مقداری شیر خشک را به صورت جداگانه آماده کنید و با پوره شلیل ترکیب و سپس مصرف کنید.
  • در پاسخ به این سوال که آیا شلیل نفاخ است یا خیر باید بگوییم که مصرف زیاد شلیل موجب ایجاد نفخ و دل پیچه در کودک می‌شود.

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که از چند ماهگی به نوزاد شلیل بدهید. قبل از این که دادن شلیل به نوزاد را شروع کنید، حتما مطمئن شوید که بدن کودک به این میوه حساسیت ندارد. سپس می‌توانید به صورت خام و پخته از این میوه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا