سبک زندگینکات خانه داری

۲۸ ترفند خانه داری قدیمی که زندگی را آسان‌تر می‌کند!

قدیمی‌ها روش‌های متفاوتی برای انجام دادن کارها داشتند و اتفاقا در اکثر موارد، به خصوص امور خانه داری نیز بسیار موفق‌تر و بهتر از این روزها عمل می‌کردند. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با ۲۸ ترفند خانه داری قدیمی که زندگی را آسان‌تر می‌کند، آشنا شوید.

۲۸ مورد از ترفندهای قدیمی خانه داری

اکثر مادربزرگ‌ها روش‌های مخصوصی در خانه داری دارند که دنبال کردن این روش‌ها معمولا هم مقرون به‌صرفه‌تر است و هم به شما کمک می‌کند تا به بهترین نحو کارهای خانه را انجام دهید. در ادامه این بخش به ترفندهای خانه داری قدیمی که زندگی را آسان‌تر می‌کند اشاره شده است.

۱- روش از بین بردن بوی سوختگی

یکی از ترفندها فراموش شده خانه داری استفاده از نان برای از بین بردن بوی سوختگی برنج است. اگر ته برنج سوخته و احساس می‌کنید که کل برنج شما بوی سوختگی گرفته است، بهتر است یک تکه نان روی برنج قرار دهید تا بوی نامطبوع را به خود جذب کنید. قرار دادن یک عدد پیاز بدون پوست روی برنج نیز به از بین بردن این بو کمک زیادی می‌کند.

با ترفندهای خانه داری قدیمی آشنا شوید!

۲- استفاده از لباس‌های کهنه به عنوان دستمال

اکثر قدیمی‌ها لباس‌های کهنه را دور نمی‌ریزند و از آن برای پاک کردن قسمت‌های مختلف خانه استفاده می‌کنند. در این روش می‌توانید برای پاک کردن زمین و تمیز کردن خاک از یک تکه لباس قدیمی استفاده کنید و بعد هم آن را دور بیندازید.

۳- برق انداختن سرویس بهداشتی با سرکه

بسیاری از قدیمی‌ها برای تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام از سرکه استفاده می‌کنند. سرکه خاصیت تمیز کنندگی زیادی دارد و به برق انداختن و تمیز شدن سرویس بهداشتی نیز کمک می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- استفاده از مسواک برای تمیز کردن شیرآلات

    در سرویس بهداشتی، حمام و حتی آشپزخانه اکثر مادربزرگ‌ها یک مسواک قدیمی وجود دارد که با آن درز و لابه لای شیرآلات را تمیز می‌کنند. با استفاده از مسواک شما به راحتی می‌توانید به همه قسمت‌ها و درزهای شیرآلات دست پیدا کنید و آن‌ها را تمیز کنید.

    ۵- روش جلوگیری از سیاه شدن سیب

    سیب از آن میوه‌هایی است که بعد از خرد کردن به سرعت سیاه می‌شود. قدیمی‌ها معمولا برای جلوگیری از سیاه شدن سیب، و آن را در آب می‌گذارند و مقداری آبلیمو به آن اضافه می‌کنند. سپس سیب‌ها را آبکش می‌کنند. با این روش سیب دیرتر سیاه می‌شود.

    ترفند خانه داری قدیمی جلوگیری از سیاه شدن سیب

    ۶- استفاده از جوش شیرین برای بوی بد پا

    اگر کفشتان بد بو شده و به دنبال یک روش ساده برای برطرف کردن آن هستید، بهتر است مقداری جوش شیرین داخل کفشتان بریزید تا بوی بد آن برطرف شود.

    ۷- از بین بردن لکه جوهر با خمیر دندان

    برای از بین بردن لکه جوهر از روی چوب و نرده‌ها می‌توانید مقداری خمیر دندان روی آن بمالید تا لکه به طور کامل برطرف شود.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای پرکاربرد برای از بین بردن کپک دیوار

    ۸- باز کردن راه آب با ترکیب جوش شیرین و سرکه

    برای باز کردن راه آب ظرفشویی می‌توانید مقداری جوش شیرین در آن بریزید و بعد سرکه را اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید و بعد کمی آب گرم در راه آب بریزید تا مجرای آب به طور کامل باز شود.

    ۹- استفاده از سرکه برای تمیز کردن سطوح

    قدیمی‌ها برای برق انداختن میز و تمیز کردن شیشه و آینه از ترکیب آب و سرکه استفاده می‌کردند. در این روش باید مقدار مساوی سرکه و آب را ترکیب کنید و در یک شیشه اسپری دار بریزید و همه بخش‌های خانه، به جز فلزات و قسمت‌های حساس را با این ترکیب تمیز کنید. استفاده از سرکه به از بین بردن بوی بد لوازم نیز کمک می‌کند.

    استفاده از سرکه برای تمیز کردن سطوح

    ۱۰- تمیز کردن تخته گوشتی با لیمو

    برای تمیز کردن تخته گوشتی می‌توانید یک عدد لیمو را نصف کنید و آن را روی تخته بمالید تا تمام لکه‌های آن تمیز شود. برای افزایش اثربخشی آبلیمو می‌توانید مقداری جوش شیرین نیز روی تخته بپاشید.

    ۱۱- از بین بردن لکه‌ها به صورت دستی

    قدیمی‌ها برای از بین بردن لکه لباس، لکه را به مقداری صابون جامد آغشته می‌کنند و با دست پارچه را روی هم می‌سابند تا لکه لباس به طور کامل برطرف شود.

    بیشتر بخوانید: با این نکات خانه جدید خود را چیدمان کنید

    ۱۲- از بین بردن خراش چوب با گردو

    اگر روی لوازم چوبی شما خش و خط ایجاد شده است، برای از بین بردن آن می‌توانید یک عدد گردوی بدون پوست را بردارید آن را روی چوب بکشید تا خطوط ایجاد شده برطرف شوند.

    ۱۳- از بین بردن لکه‌ها با جوش شیرین

    یک ترفند خانه داری و تمیزکاری مادربزرگ‌ها این است که از جوش شیرین برای از بین بردن لکه‌ها استفاده می‌کردند. اگر روی لوازم برقی شما لکه‌هایی زننده ایجاد شده است، می‌توانید مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و بعد آن را در شیشه اسپری دار بریزید و روی لکه‌ها بپاشید. سپس لکه مورد نظر را با پارچه پاک کنید.

    از بین بردن لکه‌ها با جوش شیرین

    ۱۴- از بین بردن بوی کابینت با جوش شیرین

    اگر داخل کابینت شما بوی بدی می‌دهد، می‌توانید مقداری جوش شیرین در کابینت بپاشید یا کمی از آن را با آب ترکیب کنید و بعد در شیشه اسپری دار بریزید و داخل کابینت و قفسه‌ها بپاشید.

    ۱۵- از بین بردن لکه‌های توالت با زغال

    اگر روی سنگ توالت و کاشی‌های دستشویی لکه‌های تیره ایجاد شده است، می‌توانید مقداری پودر زغال روی آن بریزید و یک شب صبر کنید و بعد با یک فرچه و مقداری آب سطح توالت و کاشی‌ها را تمیز کنید.

    ۱۶- خوشبو کردن یخچال با لیمو

    برای جلوگیری از بد بو شدن یخچال و همچنین از بین بردن بوی بد آن می‌توانید یک عدد لیمو ترش را برش دهید و در طبقه بالای یخچال قرار دهید و نیمه دیگر آن را در طبقه پایین بگذارید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های سریع تیز کردن تیغه چرخ گوشت در منزل

    ۱۷- تمیز کردن قیچی با فویل

    اگر قیچی شما دیگر مثل گذشته تیز نیست می‌توانید برای تیز کردن آن یک فویل آلومینیومی نازک را با آن برش دهید تا دوباره تیز شود.

    ۱۸- براق کردن لوازم چوبی با روغن زیتون

    برای براق کردن لوازم چوبی، کابینت‌ها و هر چیز تزیینی که جنس آن چوب است، می‌توانید یک پارچه را به مقداری روغن زیتون آغشته کنید و روی آن بمالید تا براق شود.

    براق کردن لوازم چوبی با روغن زیتون

    ۱۹- از بین بردن لک چربی از دیوار با نان سفید

    یکی از ترفندهای خانه داری ایرانی برای از بین بردن لکه چربی با یک تکه نان سفید است. در این روش باید یک تکه نان سفید را بردارید و آن را روی دیوار بکشید تا لکه چربی به طور کامل برطرف شود.

    ۲۰- از بین بردن بوی لباسشویی با سرکه

    برای این که بوی بد ماشین لباسشویی را از بین ببرید، می‌توانید یک فنجان سرکه سفید در قسمت آب گرم لباسشویی بریزید و بعد آن را روشن کنید تا جرم‌ها و بوی بد ماشین از بین بروند.

    ۲۱- تمیز کردن اتو با فویل

    یکی از رازهای خانه داری مادربزرگ‌ها این است که برای تمیز کردن کف اتو و از بین بردن جرم آن از فویل استفاده می‌کنند. در این روش می‌توانید اتو را روشن کنید و بعد فویل آلومینیومی را روی آن بکشید تا تمیز شود.

    بیشتر بخوانید: راحت‌ترین روش برای نابودی شوره و رسوب کولر!

    ۲۲- تمیز کردن درز پنجره‌ها با سرکه

    برای از بین بردن گرد و خاک و آلودگی درز پنجره‌ها می‌توانید مقداری سرکه را با آب ترکیب کنید و لابه لای درز پنجره بریزید تا سیاهی‌ها به طور کامل برطرف شوند.

    ۲۳- جدا کردن پوست سیر در شیشه

    یک راهکار قدیمی و کاربردی برای جدا کردن پوست سیر است که سیرها را در شیشه درب دار بریزید و چند دقیقه شیشه را محکم تکان دهید تا پوست آن‌ها جدا شود.

    ۲۴- قرار دادن گوجه در کنار موز برای رسیده‌تر شدن

    اگر گوجه‌هایتان نارس و سبز هستند، می‌توانید آن‌ها را در کنار موز قرار دهید تا سرعت رسیدن آن‌ها بیشتر شود و خیلی زود قرمز و رسیده شوند.

    ترفندهای خانه داری قدیمی برای رسیده‌تر شدن گوجه

    ۲۵- اضافه کردن آرد برای غلظت غذا

    اگر بعد از درست کردن خورشت‌هایی مثل فسنجان، آبگوشت، سوپ، قورمه سبزی یا هر غذای دیگر متوجه شدید که غلظت خورشت شما کم است و آبکی به نظر می‌رسد، می‌توانید مقداری آرد ذرت را با آب ترکیب کنید و به آن اضافه کنید تا خورش شما غلیظ شود.

    ۲۶- ریختن برنج در نمکدان

    اکثر قدیمی‌ها برای جلوگیری از ایجاد نم در نمکدان، چند دانه برنج در آن می‌ریزند تا نمک راحت‌تر از نمکدان خارج شود.

    ۲۷- از بین بردن رسوب کتری با سرکه

    اگر کف کتری‌تان پر از جرم شده، بهتر است همین حالا مقداری سرکه سفید در آن بریزید و به همان اندازه نیز آب در کتری اضافه کنید. حالا کتری را روی حرارت قرار دهید تا برای چند دقیقه بجوشد. می‌توانید آب و سرکه را در کتری بریزید و یک شب تا صبح صبر کنید تا تمام جرم‌ها از بین بروند.

    ۲۸- استفاده از وازلین برای براق کردن کفش

    برای این که کفش‌های چرمی شما همیشه براق به نظر برسند، می‌توانید مقداری وازلین روی سطح کفش بمالید و بعد آن را با پارچه پاک کنید.

    در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به ۲۸ مورد از ترفندهای خانه داری قدیمی که زندگی را آسان‌تر می‌کند، اشاره شد. شما از چه ترفندهای قدیمی برای آسان‌تر شدن امور خانه استفاده می‌کنید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

    میخوای بدونی مزاجت چیه؟

    با این تست رایگان کمتر از ۱ دقیقه مزاجت رو بشناس

    شروع تست